• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024

کاهش ۱۱ درصدی تولید مس معدنی شرکت «Antofagasta» در سال ۲۰۲۲

  • کد خبر : 18448
  • 20 اردیبهشت 1402 - 8:41
کاهش ۱۱ درصدی تولید مس معدنی شرکت «Antofagasta» در سال ۲۰۲۲
شرکت «Antofagasta» از شرکت‌های بزرگ تولیدکننده کنسانتره مس در جهان است که معادن بزرگی را در شیلی در اختیار دارد. در سال ۲۰۲۲، حجم کنسانتره و کاتد مس تولیدشده شرکت تقریبا ۶۴۶ هزار تن، مولیبدن حدود ۹ هزار و ۷۰۰ تن، طلا حدود ۱۷۷ هزار اونس و و نقره حدود ۲.۸ میلیون اونس اعلام شد.

شرکت «Antofagasta» از شرکت‌های بزرگ تولیدکننده کنسانتره مس در جهان است که معادن بزرگی را در شیلی در اختیار دارد. در سال ۲۰۲۲، حجم کنسانتره و کاتد مس تولیدشده شرکت تقریبا ۶۴۶ هزار تن، مولیبدن حدود ۹ هزار و ۷۰۰ تن، طلا حدود ۱۷۷ هزار اونس و و نقره حدود ۲.۸ میلیون اونس اعلام شد. در سال ۲۰۲۲، سهم از درآمد معدن «Los Perambres» حدود ۴۳ درصد، «Centinela» حدود ۴۱ درصد، «Antucoya» تقریبا ۱۲ درصد و معدن «Zaldivar» حدود ۲ درصد بود و مابقی سهم درآمد به خدمات ریلی و حمل‌ونقل اختصاص داشت. از آنجایی که کنسانتره و کاتد مهم‌ترین محصولات تولیدی این شرکت محسوب می‌شوند، طبیعتا تغییرات قیمت جهانی مس بر درآمد شرکت تاثیر بسیار زیادی دارد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات، شرکت «Antofagasta» یکی از شرکت‌های بزرگ تولیدکننده کنسانتره مس در جهان است که در سال ۱۹۸۸ تاسیس شد. دفتر مرکزی شرکت در شهر آنتوفاگاستا در کشور شیلی واقع شده است. از مهم‌ترین معادن این شرکت می‌توان به «Los Perambres»، «Centinela»، «Antucoya» و «Zaldivar» اشاره کرد که همگی در کشور شیلی واقع شده‌اند.

به‌ طور کلی این شرکت از تولیدکنندگان مهم فلزاتی مانند مس، طلا و مولیبدن در جهان به‌ شمار می‌رود. در مجموع حدود هفت هزار و ۵۰۰ نفر در این شرکت مشغول به کار هستند. در سال ۲۰۲۲، حجم طلای استخراج شده از معادن شرکت «Antofagasta» حدود ۱۷۷ هزار اونس، مولیبدن حدود ۹ هزار و ۷۰۰ تن و نقره حدود ۲.۸ میلیون اونس اعلام شد.

معدن «Los Perambres» در بخش‌های مرکزی کشور شیلی واقع شده است و حدود ۶۰ درصد از سهام این معدن به شرکت «Antofagasta» تعلق دارد. فلز مس استخراج شده از این معدن به‌ صورت کنسانتره به فروش می‌رسد. در سال ۲۰۲۲، حدود ۲۷۵ هزار تن کنسانتره در این معدن تولید شد که طبق بررسی‌های این شرکت، پیش‌بینی می‌شود این مقدار در سال ۲۰۲۳ به حدود ۳۲۰ تا ۳۳۵ هزار تن برسد. در مجموع حدود ۴۳ درصد از سهم کل تولیدات مس شرکت «Antofagasta» به این معدن اختصاص دارد. علاوه‌براین، کنسانتره این معدن حاوی فلزات گران‌بها شامل طلا و نقره است که از این منظر حائز اهمیت قرار می‌گیرد. از دیگر تولیدات این معدن می‌توان به کنسانتره مولیبدن اشاره کرد.

حدود ۷۰ درصد از سهام معدن «Centinela» متعلق به شرکت «Antofagasta» بوده و عمر مفید این معدن حدود ۴۳ سال برآورد شده است. معدن «Centinela» تولیدکننده کنسانتره مس، کاتد مس و کنسانتره مولیبدن است. همچنین کنسانتره مس این معدن مقدار قابل توجهی طلا و نقره دارد. در سال ۲۰۲۲، مجموع تولیدات کنسانتره و کاتد این معدن حدود ۲۴۸ هزار تن بود که پیش‌بینی می‌شود این مقدار در سال ۲۰۲۳، به حدود ۲۳۵ تا ۲۵۰ هزار تن برسد. در سال ۲۰۲۲، سهم تولید کنسانتره و کاتد این معدن تقریبا ۳۸ درصد از کل تولیدات شرکت را شامل می‌شد.

معادن «Antucoya» و «Zaldivar»، تولیدکننده کاتد مسی هستند که به‌ ترتیب ۷۰ و ۵۰ درصد از این معادن به شرکت «Centinela» تعلق دارد. حجم تولید کاتد معدن «Antucoya» در سال ۲۰۲۲، بیش از ۷۹ هزار تن و حجم تولید معدن «Zaldivar» در این سال حدود ۴۵ هزار تن اعلام شد. انتظار می‌رود تولید کاتد این دو معدن در سال ۲۰۲۳، به ترتیب حدود ۷۵ هزار تن و ۵۰ هزار تن باشد. در سال ۲۰۲۲، سهم دو معدن «Antucoya» و «Zaldivar» از کل تولیدات مس شرکت، به ترتیب حدود ۱۲.۲ درصد و ۶.۸ درصد بود.

گفتنی است که این شرکت علاوه بر تولید فلزات در معادن نام‌برده شده، در زمینه خدمات ریلی و حمل‌ونقل در استان «Antofagasta» در کشور شیلی نیز فعالیت می‌کند. در سال ۲۰۲۲، شبکه ریلی شرکت حدود ۹۰۰ کیلومتر اعلام شده است. در این سال، تناژ جابه‌جا شده با خطوط ریلی این شرکت حدود هفت میلیارد و ۱۰۰ میلیون تن برآورد شده است.

پیش‌بینی تولید بیش از ۶۷۰ هزار تن مس در سال ۲۰۲۳

در نمودار ۱، حجم تولید مس معدنی شرکت «Antofagasta» از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ آورده شده است. میانگین تولیدات مس معدنی در این دوره پنج ساله، حدود ۷۲۱ هزار تن در سال بود. با شیوع کرونا و محدودیت‌های آن، تولید معادن شرکت از سال ۲۰۱۹ روند نزولی پیدا کرد. حجم تولید مس این شرکت در سال ۲۰۲۲، حدود ۶۴۶ هزار تن بود که حدود ۱۱.۶ درصد در مقایسه با سال ۲۰۲۱ کاهش پیدا کرد. به گزارش این شرکت، دلایل اصلی این امر کاهش تولید کنسانتره و کاتد معدن «Los Perambres» به علت سیل و مشکلات حمل‌ونقل کنسانتره معدن «Centinela» بود. طبق پیش‌بینی شرکت، انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۳ حجم تولید مس معدنی این شرکت بین ۶۷۰ هزار تا ۷۱۰ هزار تن باشد.

در سال ۲۰۲۲، سهم درآمد از معدن «Los Perambres» حدود ۴۳ درصد، «Centinela» حدود ۴۱ درصد، Antucoya»  ۱۲»  درصد و معدن «Zaldivar» حدود ۲ درصد بود و مابقی سهم به خدمات ریلی و حمل‌ونقل اختصاص داشت. از آنجایی که کنسانتره و کاتد مهم‌ترین محصولات تولیدی این شرکت محسوب می‌شوند، طبیعتا تغییرات قیمت جهانی مس بر درآمد شرکت تاثیر بسیار زیادی دارد.

افت درآمد بر اثر کاهش قیمت جهانی مس

در نمودار ۲، مقدار درآمد شرکت «Antofagasta» از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ برآورد شده است. به‌ طور کلی، روند درآمد شرکت از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ صعودی بود و سالانه حدود ۲۸۲ میلیون دلار افزایش پیدا کرد. از سال ۲۰۱۸ با شیوع کرونا، قیمت جهانی مس با سرعت زیادی افزایش پیدا کرد و با شروع جنگ اوکراین، قیمت جهانی مس در سال ۲۰۲۱ به حدود ۹ هزار و ۳۱۴ دلار بر تن رسید. بنابراین می‌توان گفت با وجود کاهش ۱۸ هزار و ۴۰۰ تنی تولیدات مس معدنی شرکت در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰، علت افزایش درآمد شرکت «Antofagasta» در سال ۲۰۲۱، تا حد زیادی تحت‌ تاثیر افزایش قیمت جهانی مس بوده است.

پس از پایان محدودیت‌های کرونا و کاهش تنش‌های ناشی از جنگ اوکراین، قیمت جهانی مس در سال ۲۰۲۲ کاهش یافت و به‌ طور میانگین به حدود هشت هزار و ۷۹۷ دلار بر تن رسید. در نتیجه می‌توان گفت کاهش ۲۷ درصدی درآمد این شرکت در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱، تا حد زیادی به دلیل کاهش قیمت جهانی مس بوده است. همچنین تولید معادن «Los Perambres» و «Centinela» که سهم بسیار زیادی از درآمد شرکت را در اختیار دارند، در سال ۲۰۲۲ کاهش پیدا کرد که این امر از دیگر دلایل کاهش درآمد شرکت در این سال بود.

در سال ۲۰۲۲، میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای شرکت «Antofagasta» حدود ۵۷ درصد نسبت به سال قبل کاهش پیدا کرد. از ماه آپریل سال ۲۰۲۲، تقریبا تمام برق مورد نیاز شرکت «Antofagasta» از منابع تجدیدپذیر تولید شدند که این امر بر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای شرکت در سال ۲۰۲۲ تاثیر قابل توجهی داشت. طبق گزارش سالانه شرکت، انتظار می‌رود مقدار انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۲۵، حدود ۳۰ درصد نسبت به سال مبدا ۲۰۲۱ کاهش پیدا کند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=18448

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
نبض واردات مفتول مسی در دستان آمریکا
در 10 سال اخیر صورت پذیرفت؛

نبض واردات مفتول مسی در دستان آمریکا

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.