• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024

کاهش ۱.۵ درصدی نرخ شدت انتشار گازهای گلخانه‌ای شرکت EGA در سال ۲۰۲۱

  • کد خبر : 17205
  • 07 اردیبهشت 1402 - 5:22
کاهش ۱.۵ درصدی نرخ شدت انتشار گازهای گلخانه‌ای شرکت EGA در سال ۲۰۲۱
به‌ طور کلی تولید آلومینیوم اولیه در شرکت «EGA» از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ روند نزولی داشت. در سال ۲۰۲۱، میزان تولید آلومینیوم این شرکت حدود دو میلیون و ۵۸۰ هزار تن بود که در مقایسه با سال ۲۰۲۰، حدود ۰.۲ درصد افت داشت.

به‌ طور کلی تولید آلومینیوم اولیه در شرکت «EGA» از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ روند نزولی داشت. در سال ۲۰۲۱، میزان تولید آلومینیوم این شرکت حدود دو میلیون و ۵۸۰ هزار تن بود که در مقایسه با سال ۲۰۲۰، حدود ۰.۲ درصد افت داشت. درآمد این شرکت در سال ۲۰۲۱ حدود ۳۶.۱ درصد رشد پیدا کرد. نرخ شدت انتشار گازهای گلخانه‌ای در سال ۲۰۲۰، حدود ۸.۱ تن کربن منتشر شده برای تولید یک تن آلومینیوم بود و در سال ۲۰۲۱، به حدود هشت تن کربن منتشرشده به ازای تولید یک تن آلومینیوم رسید. این نرخ انتشارات شامل «Scope 1» و «Scope 2» است. در سال ۲۰۲۱، شدت انتشار PFC که زیرمجموعه «Scope 1»  است، در مقایسه با سال ۲۰۲۰ حدود ۲۹.۳ درصد افزایش داشت. در سال ۲۰۲۱ با وجود اینکه «Scope 1» افزایشی بود اما «Scope 2» کاهش یافت و در مجموع نرخ شدت انتشار گازهای گلخانه‌ای در سال ۲۰۲۱ کاهش پیدا کرد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات، سهام شرکت «EGA» به طور مساوی متعلق به دو شرکت سرمایه‌گذاری «Mubadala» ابوظبی و شرکت سرمایه‌گذاری دبی است. این شرکت علاوه بر تولید آلومینیوم اولیه، در زمینه تولید آلومینا و استخراج بوکسیت فعالیت می‌کند. در سال ۱۹۷۵، آلومینیوم دبی (DUBAL) به عنوان اولین شرکت تولیدکننده آلومینیوم در امارات تاسیس شد. اولین سایت کاری این شرکت در جبل علی بود که پس از چهار سال، در سال ۱۹۷۹ شروع به تولید کرد. در سال ۲۰۰۷، آلومینیوم امارات (EMAL) تاسیس شد. در سال ۲۰۱۳، «DUBAL» و «EMAL» ادغام شدند و آلومینیوم جهانی امارات (EGA) را تشکیل دادند. همچنین این شرکت، معدن بوکسیت در کشور گینه نیز دارد.

دارایی‌های شرکت «EGA» شامل دارایی‌های دو شرکت آلومینیوم دبی (DUBAL) و آلومینیوم امارات (EMAL) است. تاسیسات «DUBAL» در سایت جبل علی شامل کارخانه ذوب با ظرفیت سالانه یک میلیون تن و یک نیروگاه دو هزار و ۳۵۰ مگاواتی است که یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های ذوب آلومینیوم اولیه تک سایتی در جهان است. تاسیسات «EMAL» در سایت «Al Taweelah» شامل یک کارخانه ذوب به ظرفیت یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن، یک نیروگاه سه هزار و ۱۰۰ مگاواتی و سایر تاسیسات است. شرکت «EMAL»، بزرگ‌ترین تولیدکننده آلومینیوم اولیه تک سایتی در جهان است. شرکت «EGA» به توافق‌نامه آب و هوایی پاریس برای کاهش انتشارات کربنی پایبند است. این شرکت برای دستیابی به هدف انتشار صفر خالص تا سال ۲۰۵۰، برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تبیین کرده است. استفاده بیشتر از انرژی‌های پاک به ویژه انرژی خورشیدی و هسته‌ای برای تولید برق مورد نیاز یکی از برنامه‌های این شرکت است.

روند نزولی نرخ انتشار GHG

نمودار ۱، نرخ انتشار گاز گلخانه‌ای در فرایند تولید یک تن آلومینیوم شرکت «EGA» از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ را نشان می‌دهد. به طور کلی روند تولید آلومینیوم در این شرکت از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ نزولی بود. نرخ رشد مرکب سالانه تولید آلومینیوم شرکت «EGA» از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ حدود منفی ۰.۲ درصد بود. در سال ۲۰۲۰، تولید آلومینیوم حدود دو میلیون و ۵۱۰ هزار تن بود. در سال ۲۰۲۱، تولید آلومینیوم با رشد ۲.۸ درصدی در مقایسه با سال گذشته، به حدود دو میلیون و ۵۸۰ هزار تن رسید. به طور کلی نرخ شدت انتشار گازهای گلخانه‌ای برای تولید آلومینیوم روند صعودی داشت. نرخ شدت انتشار گازهای گلخانه‌ای در سال ۲۰۲۰ حدود ۸.۱ تن کربن منتشر شده برای تولید یک تن آلومینیوم بود. در سال ۲۰۲۱، نرخ شدت انتشار با افت ۱.۵ درصدی در مقایسه با سال ۲۰۲۰، به حدود هشت تن کربن منتشر شده به ازای تولید یک تن آلومینیوم رسید. دی‌اکسید کربن منتشر شده در جو ناشی از مصرف سوخت در نیروگاه‌های گاز طبیعی این شرکت، بیشترین انتشار گازهای گلخانه‌ای را تشکیل می‌دهد. با این حال، چندین منبع دیگر برای انتشار گازهای گلخانه‌ای مرتبط با تولید و مصرف آندها و فرایند الکترولیز وجود دارد.

در سال ۲۰۲۱، مجموع انتشار گازهای گلخانه‌ای «Scope 1» شرکت «EGA» تا حدی به دلیل افزایش تولید آلومینیوم در مقایسه با سال ۲۰۲۰ افزایش یافت. همچنین مواجه شدن با مشکلات برنامه‌ریزی نشده، منجر به افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای در فرایند ذوب شد. پرفلوئوروکربن‌ها (PFCs) گروهی از گازهای گلخانه‌ای قوی هستند که در فرایند ذوب تولید می‌شوند و پتانسیل گرمایش جهانی هزاران برابر بیشتر از «CO2» را دارند. در سال ۲۰۲۱، شدت انتشار گاز «PFC» در این شرکت در مقایسه با سال ۲۰۲۰، تقریبا ۲۹.۳ درصد افزایش یافت. بررسی‌های ما نشان می‌دهد یکی از دلایل افزایش انتشار گاز «PFC»، کیفیت آند بود که ولتاژ را تحت تاثیر قرار می‌داد. همچنین مشکلات ناشی از قطع برق در این شرکت باعث افزایش انتشار «PFC» شد. علی‌رغم افزایش قابل توجه انتشار «PFC»، این گاز تنها ۱.۴ درصد از کل انتشارات «Scope 1» را تشکیل می‌دهد. در سال ۲۰۲۱، شدت انتشار «PFC» این شرکت حدود ۸۵ درصد کمتر از میانگین صنعت جهانی بود.

در سال ۲۰۲۱، این شرکت توانست تقریبا تمام انتشارات «Scope 2» را حذف کند. سرمایه‌گذاری سریع در منابع انرژی کم کربن در امارات متحده عربی، این امکان را برای شرکت «EGA» فراهم کرد تا تمام برق وارداتی سال ۲۰۲۱ خود را از مزارع خورشیدی در این کشور تامین کند. همچنین احداث نیروگاه جدید شرکت «EGA» به همراه بهینه‌سازی عملیاتی، منجر به کاهش ۱.۵ درصدی نرخ شدت انتشار گازهای گلخانه‌ای در سال ۲۰۲۱ شد.

رشد ۳۶ درصدی درآمد در سال ۲۰۲۱

نمودار ۲، میزان درآمد شرکت «EGA» از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ را نشان می‌دهد. به‌ طور کلی روند درآمد شرکت EGA از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ صعودی بود. میزان درآمد این شرکت در سال ۲۰۲۰، حدود پنج میلیارد و ۹۰ میلیون دلار بود و با رشد ۳۶.۱ درصدی در سال ۲۰۲۱، درآمد این شرکت به حدود ۶ میلیارد و ۹۳۰ میلیون دلار رسید. بررسی‌های آتورپات نشان می‌دهد یکی از دلایل افزایش درآمد این شرکت در سال ۲۰۲۱، افزایش قیمت آلومینیوم در بورس لندن و رشد تولید بود. قیمت آلومینیوم در بورس لندن در سال ۲۰۲۱، حدود دو هزار و ۴۷۵ دلار بر تن بود که در مقایسه با سال پیش از آن، حدود ۴۵.۵ درصد رشد داشت. علاوه‌براین، اقتصاد کشورهای مختلف بر مشکل ویروس کرونا فائق آمدند که این امر دلیلی برای بهبود درآمد این شرکت بود.

از جمله برنامه‌های شرکت آلبا برای سال‌های آتی، ادامه روند صعودی تولید آلومینیوم است. برای این منظور، این شرکت سعی دارد نیروگاه خط ۵ و مزرعه سلول خورشیدی خود را توسعه دهد. همچنین برنامه خط ۷ تولید آلومینیوم در دست مطالعه و امکان‌سنجی است.

 انتهای پیام//
لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=17205

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
نبض واردات مفتول مسی در دستان آمریکا
در 10 سال اخیر صورت پذیرفت؛

نبض واردات مفتول مسی در دستان آمریکا

02اردیبهشت
مدیرعامل شرکت آلومینای ایران با وزیر نیرو دیدار کرد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.