• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024

کاوند نهان زمین در مسیر نوآوری

  • کد خبر : 8724
  • 01 دی 1401 - 16:19
کاوند نهان زمین در مسیر نوآوری
در فضای رقابتی و متغیر امروز کسب‌و‌کارها، موفقیت و ماندگاری در بازار، سیاست‌گذاری‌های خاصی را برای ارتقای توان رقابت می‌طلبد. با توجه به پیشرفت روز افزون تکنولوژی، می‌توان انتظار داشت که فرمول موفقیت کسب‌و‌کارها در آینده پیچیده‌تر نیز شود. از این رو، در اولویت قراردادن موضوعاتی مانند خلاقیت و نوآوری که مزیت‌های ویژه‌ای را برای کسب‌وکارها ایجاد می‌کنند، دارای اهمیت بسیاری است.
در فضای رقابتی و متغیر امروز کسب‌و‌کارها، موفقیت و ماندگاری در بازار، سیاست‌گذاری‌های خاصی را برای ارتقای توان رقابت می‌طلبد. با توجه به پیشرفت روز افزون تکنولوژی، می‌توان انتظار داشت که فرمول موفقیت کسب‌و‌کارها در آینده پیچیده‌تر نیز شود. از این رو، در اولویت قراردادن موضوعاتی مانند خلاقیت و نوآوری که مزیت‌های ویژه‌ای را برای کسب‌وکارها ایجاد می‌کنند، دارای اهمیت بسیاری است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، ایران به دلیل داشتن تنوع بالا و حجم قابل توجه ذخایر معدنی، بهشت معدنی در جهان نامیده می‌شود. بدیهی است بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالقوه کشور به ویژه در حوزه معدن، می‌تواند راهگشای بهبود شرایط آتی اقتصادی کشور و حل معضل همیشگی آن یعنی وابستگی به نفت باشد. البته نکته حائز اهمیت در این حوزه، توجه به موضوع بهره‌وری و عرضه محصولات قابل رقابت، هم به لحاظ قیمت و بهای تمام شده و هم محصول باکیفیت و نوآورانه در بازارهای بین‌المللی و جهانی است.

در همین راستا، شرکت کاوند نهان زمین را می‌توان یکی از شرکت‌های پیشرو معدنی کشور دانست که مقوله ارتقای خلاقیت و نوآوری را یکی از اولویت‌ها و استراتژی‌های کلان مدیریتی خود قرار داده است. شرکت کاوند نهان زمین با ماموریت فعالیت بین‌المللی در حوزه معدن و صنایع معدنی در سال ۱۳۹۱ تاسیس شده و به عنوان زیرمجموعه شرکت‌های معدنی و صنعتی گل‌گهر و چادرملو، فعالیت خود را در سطح ملی و برون‌مرزی آغاز کرده است. هدف از راه‌اندازی این شرکت، اجرای فعالیت‌های مرتبط با صنایع معدنی از جمله اکتشاف، استخراج، تملک و بهره‌برداری، سرمایه‌گذاری و خرید معادن است. شرکت کاوند نهان زمین هم‌اکنون دارای سه سایت در داخل کشور و یک سایت در کشور قزاقستان است که از جمله پروژه‌های داخلی می‌توان به تولید آهن اسفنجی و بریکت‌سازی در شهرستان راور استان کرمان، پروژه مشترک فولاد اندیمشک و فاز سوم پروژه آب‌شیرین‌کن بندرعباس اشاره کرد. همچنین در سطح بین‌المللی نیز این شرکت در معدن مس بورلی قزاقستان در حال فعالیت است..

نوآوری، از ایده تا موفقیت

اگرچه فرایند نوآوری از ایده‌پردازی آغاز می‌شود اما باید توجه داشت که ایده‌ها لزوما به دلیل جدید بودن، نوآورانه نخواهند بود. ایده نوآورانه باید بتواند تغییر مثبتی همچون توسعه بازار، جذب و ارتقای رضایت مشتریان و بهبود عملکرد مالی و سودآوری را ایجاد کند. این ایده در نهایت باید آن قدر جذابیت داشته باشد تا باعث تمایز کسب‌و‌کار مد نظر از رقبای خود شود. مدیریت نوآوری را می‌توان شامل تمام اقدامات لازم برای خلق ایده‌های نوآورانه و تبدیل آن‌ها به محصولات، خدمات، مدل‌های کسب‌و‌کار و فرایندهای جدید تعریف کرد. از این رو، مدیریت نوآوری محدوده بزرگی از استراتژی‌ها، برنامه‌ریزی‌ها، رهبری، کارکنان، فرایندها، تکنولوژی و… را در بر می‌گیرد. گسترده‌تر شدن فضای کسب‌و‌کارها و ورود تدریجی بازیگران جدید به رقابت‌های بین‌المللی، فعالان بازار را ملزم به سرمایه‌گذاری بر روی فرایندهای تحقیق و توسعه و نوآوری می‌کند؛ چراکه در غیر این صورت، سازمان‌ها با کاهش توان رقابت به سمت نقش‌آفرینی کم‌رنگ‌تر حرکت خواهند کرد. از این رو، دستیابی به موفقیت در کسب‌و‌کارهای امروزی، به طور ویژه‌ای وابسته به توان رقابت در این فضای پر از تغییر است. در کارنامه شرکت کاوند نهان زمین نیز سیاست‌گذاری‌ها و اقداماتی به چشم می‌خورد که به جرات می‌توان آن‌ها را حرکت‌هایی رو به جلو و با نگاهی نوآورانه در حوزه فعالیت این شرکت به حساب آورد.

شرکت کاوند نهان زمین یکی از تامین‌کنندگان مواد اولیه صنایع معدنی و فلزی کشور به شمار می‌آید و نقش بسزایی را در این حوزه ایفا می‌کند. با توجه به گستره بزرگ فعالیت‌های این شرکت در زمینه معدن‌کاری و همچنین اهمیت تامین مواد اولیه برای صنایع معدنی و فلزی، باید اذعان داشت که این شرکت قادر است نقش موثری را در تامین مواد اولیه صنایع ایفا کند. باید توجه داشت که فعالیت شرکت کاوند نهان زمین تنها به تامین مواد اولیه صنایع محدود نمی‌شود بلکه ایجاد زیرساخت‌های معدنی و توسعه معادن نیز در زمره استراتژی‌ها و رویکردهای کلان این شرکت قرار می‌گیرند. این شرکت در حال حاضر پروژه‌ای را برای احداث ظرفیت تولید بریکت سرد در دست اقدام دارد. فاز نخست این طرح شامل احداث دو کوره با مجموع ظرفیت تولید ۷۰ هزار تن در سال است. گفتنی است که پس از تکمیل فاز نخست و در گام بعدی، به دنبال بهره‌برداری از کوره سوم، ظرفیت تولید بریکت سرد این شرکت به ۱۰۵ هزار تن در سال خواهد رسید.

شرکت کاوند نهان زمین در حوزه صنعت مس نیز پروژه بزرگ دیگری را در دست اقدام دارد. در فاز نخست این پروژه، تولید سه هزار تن کاتد مس در سال با قابلیت افزایش تا پنج هزار تن در مرحله لیچینگ و همچنین ایجاد ظرفیت تولید ۶۰ هزار تن کنسانتره مس با عیار ۲۴ درصد در فاز نهایی تعریف شده است. گفتنی است که شرکت کاوند نهان زمین با هدف ایجاد اشتغال و توسعه در منطقه راور کرمان، احداث یک واحد فولاد‌سازی با ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار تن (قابل توسعه به ۲۰۰ هزار تن) بیلت فولاد آلیاژی در سال را نیز در نظر گرفته است.

کاوند نهان زمین، گام‌هایی در مسیر نوآوری

یکی از ماموریت‌های اصلی شرکت کاوند نهان زمین، گسترش فعالیت‌های معدنی خارجی است. در همین راستا، شرکت‌های معدنی و صنعتی چادرملو، سرمایه‌گذاری امید و معدنی و صنعتی گل‌گهر با همکاری یکدیگر و به صورت غیر‌مستقیم، از طریق شرکت کاوند نهان زمین اقدام به سرمایه‌گذاری در چند شرکت فعال در معادن مس قزاقستان کردند. گفتنی است که از پروژه تولید مس کاتد در قزاقستان، می‌توان به عنوان تنها پروژه معدنی که با موفقیت در خارج از کشور به بهره‌برداری رسیده است، یاد کرد.

بخش معدن و صنایع معدنی از حوزه‌های اثرگذار در تولید و تجارت کشور محسوب می‌شود و نقش پر رنگی را در توسعه و پیشرفت اقتصادی کشور ایفا می‌کند. شرکت کاوند نهان زمین نیز به عنوان شرکتی معدنی، گام‌های موثری را در زمینه توسعه این بخش و توجه به موضوع نوآوری و ارتقای بهره‌وری برداشته است. از جمله اقدامات این شرکت می‌توان به استفاده از برخی فناوری‌های نوین برای استفاده از ریزگندله‌ها برای ساخت کلوخه اشاره کرد. استفاده از چنین فناوری‌هایی از یک طرف می‌تواند ایجاد کارخانه‌های کوچک را اقتصادی و توجیه‌پذیر کند و از طرف دیگر، ضریب اشتغال در صنایع معدنی را نیز افزایش دهد.

البته این شرکت با چالش‌هایی نیز در راستای توسعه و نوآوری مواجه بوده است. با توجه به نوع تکنولوژی تولید آهن اسفنجی و بریکت سرد، یکی از معضلات حائز اهمیت وجود زغال‌سنگ‌های جوان و کم‌قدمت است که با خصوصیات و مختصات تکنولوژی تولید مغایرت دارد. بنابراین باید هماهنگی بین مواد اولیه و تکنولوژی تولید ایجاد کرد که این موضوع بسیار هزینه‌بر است. همچنین در خصوص آجر نسوز نیز که باید از خارج از کشور تامین شود، معضلات فراوانی اعم از تحریم‌ها، عدم تنظیم بازار ارز و … وجود دارد که اگر قرار باشد این مواد اولیه را از تامین‌کنندگان داخلی تامین شود، با قیمت‌های بیشتری نسبت به نمونه وارداتی (گاهی تا سه برابر) روبه‌رو مواجه خواهیم شد. در ارتباط با سگر( SiC )  نیز چنین می‌توان اشاره کرد که این ماده اولیه در ایران، دارای خلوص و دانه‌‌بندی استاندارد نیست که خوشبختانه شرکت کاوند نهان زمین خود در تولید این محصول به خودکفایی بسیار بالایی رسیده است.

همچنین محدودیت دسترسی به تجهیزات، یکی از چالش‌های اساسی در صنایع معدنی و فلزی محسوب می‌شود که دلیل اصلی آن را باید تحریم‌های اعمال شده علیه کشور دانست. این مسئله موجب می‌شود تا خرید تجهیزات از کشور مبدا و انتقال آن‌ها به داخل کشور با مشکلات و چالش‌های جدی رو‌به‌رو شود. گفتنی است که در شرکت کاوند نهان زمین برای خنثی‌ کردن اثر تحریم‌ها، بر استفاده و تکیه بر دانش فنی و توانمندی بالای شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی تاکید شده است. جالب توجه است که در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد از تجهیزات کارخانه لیچینگ مس بورلی قزاقستان از شرکت‌های ایرانی تامین شده است. طراحی و ساخت تجهیزات و ماشین‌آلات مرتبط با صنایع معدنی به وسیله شرکت‌های دانش بنیان داخلی، توانسته است در بسیاری از موارد، راندمان بالاتری به لحاظ کیفیت و کارایی در مقایسه با نمونه‌های خارجی داشته باشد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8724

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است