• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
مدیرعامل شرکت یکتا ذوب ایرانیان مطرح کرد:

کربن‌زدایی فروآلیاژها به همت نیروهای متخصص داخلی

  • کد خبر : 8613
  • 13 آذر 1401 - 20:20
کربن‌زدایی فروآلیاژها به همت نیروهای متخصص داخلی
مدیرعامل شرکت یکتا ذوب ایرانیان گفت: سیاست‌های نادرست چین در راستای اجرای قوانین کووید صفر در سال جاری میلادی، منجر به رکود شدیدی در بازار جهانی فروآلیاژ شد و قیمت انواع فروآلیاژها افت چشمگیری پیدا کرد که بر همین اساس ما نتوانستیم رقابت چندانی در بازارهای بین‌المللی در سال جاری داشته باشیم.
مدیرعامل شرکت یکتا ذوب ایرانیان گفت: سیاست‌های نادرست چین در راستای اجرای قوانین کووید صفر در سال جاری میلادی، منجر به رکود شدیدی در بازار جهانی فروآلیاژ شد و قیمت انواع فروآلیاژها افت چشمگیری پیدا کرد که بر همین اساس ما نتوانستیم رقابت چندانی در بازارهای بین‌المللی در سال جاری داشته باشیم.

مرصاد محامی آهنگران در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: ما از مدت‌ها قبل به دنبال اتفاقی نو و جدید در صنعت فروآلیاژ بودیم و خوشبختانه موفق شدیم با راه‌اندازی شرکت پالایش آلیاژ کربنی، برای نخستین بار در کشور نسبت به کربن‌زدایی فروآلیاژها اقدام کنیم. در حال حاضر فعالیت این مجموعه آغاز شده است و از آنجایی که در ادامه مقوله دانش‌بنیان شدن مطرح می‌شود، رویکرد آن را از شرکت یکتا ذوب ایرانیان جدا کرده‌ایم تا بتوانیم بهره‌وری لازم و کافی را در این زمینه داشته باشیم.

وی افزود: زمینه اصلی فعالیت شرکت پالایش آلیاژ کربنی، کاهش کربن موجود در فرومنگنز و فروکروم تا یک درصد است. فروآلیاژ کم‌کربن، نقش بسزایی در تولید فولادهای کم‌کربن و استیل‌های تولیدی در کارخانجات مختلف دارد؛ در حالی که تا پیش از این، واردات محض این محصول صورت می‌پذیرفت، خوشبختانه ما موفق شدیم با تولید این محصول برای نخستین بار در کشور، گام مهمی در راستای بی‌نیازی از واردت و خروج ارز از کشور برداریم.

تولید فروآلیاژ کم‌کربن با دمش اکسیژن

مدیرعامل شرکت یکتا ذوب ایرانیان در ارتباط با فرایند تولید، عنوان کرد: دمش اکسیژن، فرایندی است که به منظور تولید فروآلیاژهای کم‌کربن به‌کار گرفته‌ایم. البته دو فرایند سیلیکوترمی و آلومینوترمی نیز در این زمینه وجود دارد که یک سری اقداماتی را در روش سیلیکوترمی انجام داده‌ایم. خوشبختانه عملیات‌های لازم جهت تولید بهینه این محصول انجام شده است و به زودی نتایج مثبت و تاثیرگذار آن در صنعت فروآلیاژ کشور نمایان خواهد شد.

محامی آهنگران در خصوص وضعیت کنونی صنعت فروآلیاژ در ایران و جهان، مطرح کرد: سیاست‌های نادرست چین در راستای اجرای قوانین کووید صفر در سال جاری میلادی، منجر به رکود شدیدی در بازار جهانی فروآلیاژ شد و قیمت انواع فروآلیاژها افت چشمگیری پیدا کرد. کاهش قیمت فروآلیاژ متاثر از افت قیمت جهانی فولاد به دنبال دامپینگ روسیه در سال ۲۰۲۲، به قدری بوده است که تولیدکنندگان این محصول مهم را با چالش‌های فراوانی مواجه ساخته است. بر همین اساس ما نتوانستیم رقابت چندانی در بازار در سال جاری داشته باشیم و این در حالی است که شرایط تولید فروآلیاژ در سال ۱۴۰۰ به مراتب مناسب‌تر بود.

وی ادامه داد: برای مثال، حاشیه سود سیلیکو منگنز در سال جاری تقریبا از بین رفته بود و تولید این محصول مقرون به صرفه نبود. یکی از تجارب ما در زمینه تولید این محصول، این است که معدن‌کاران مبنای قیمت سنگ منگنز را قیمت فروش سیلیکو منگنز در واحدهای تولیدی قرار می‌دادند و همین مسئله موجب شده بود تا تولیدکنندگان فروآلیاژ به دنبال واردات سنگ منگنز باشند. از سوی دیگر، شرایط در کروم برعکس است و مجتمع فروکروم سبزوار باید نسبت به اصلاح قیمت کروم اقدام کند؛ چراکه به قدری قیمت کروم این معدن بالاست که توجیه اقتصادی ندارد. با توجه به تولید این محصول در دو مجتمع داخلی، ما چاره‌ای جز خرید از آن‌ها نداریم و امیدوار هستیم شاهد تعادل قیمت کروم در ادامه باشیم. بر همین اساس توانایی ما در بازارهای منطقه‌ای و جهانی نسبت به تولیدکنندگان مطرح فروآلیاژ مانند چین کاهش یافته است و بی‌شک حضور و رقابت قدرتمند در سطح بین‌المللی، مستلزم رفع چالش‌های موجود است.

نوسان قیمت انواع فروآلیاژ در بازار

مدیرعامل شرکت یکتا ذوب ایرانیان در ادامه به نوسان قیمت انواع فروآلیاژها در سطح بازار اشاره کرد و گفت: این مسئله بستگی به شرایط بازار دارد و در حال حاضر با توجه به رشد درخواست فروسیلیکومنگنز، قیمت آن افزایش یافته است. یعنی میزان درخواست فروسیلیکومنگنز با منگنز متفاوت است و بستگی به درخواست و سفارش مشتری در سطح بازار دارد. از سوی دیگر، تقاضا برای سیلیکو منگنز نسبت به فرومنگنز در بازارهای جهانی بیشتر است و همین مسئله منجر به رشد قیمت سیلیکومنگنز در بازار داخلی نیز شده است.

محامی آهنگران در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه وضعیت فروکروم را چگونه ارزیابی می‌کنید، خاطرنشان کرد: فروکروم، یکی از حیاتی‌ترین محصولات صنعت فروآلیاژ است و امیدواریم قیمت این محصول در بازار داخلی به ثبات برسد. البته این مسئله مستلزم افزایش تولید فروکروم است که متاسفانه تولید این محصول، با سخت‌گیری‌های زیست‌محیطی فراوانی همراه می‌شود و دلیل اصلی آن هم سمی بودن کروم و کرومیت است. اگرچه آلایندگی این محصول از تمامی فروآلیاژها بیشتر و سمی‌تر است  اما به دنبال راهاندازی خط تولید فروکروم با کمترین میزان آلایندگی هستیم.

ضرورت مقابله با خام‌فروشی

وی با بیان اینکه با توجه به اتفاقات سیاسی اخیر در کشور، به نظر می‌رسد شرایط بازار کمی بهبود پیدا کرده است و حداقل ۵ تا ۶ ماه دیگر، صنعت فروآلیاژ از رکود حاکم خارج خواهد شد، خاطرنشان کرد: ممانعت از خام‌فروشی، مقوله بسیار مهمی به شمار می‌آید که طی سالیان اخیر نیز همواره در کانون توجه قرار داشته و تولید فروآلیاژ، مصداق بارز این مقوله است؛ چراکه ما معادن بسیار غنی از سیلیس، منگنز و کروم به عنوان عناصر اصلی در این محصولات را دارا هستیم و ضرورت دارد که مقابله با خام‌فروشی بیش از پیش در این صنعت مورد توجه قرار بگیرد. از سوی دیگر، سرمایه‌گذاری خوبی در بخش معدن در این سال‌ها صورت پذیرفته است که منجر به بهره‌برداری مناسب‌تری از ذخایر موجود شده است اما همچنان در این بخش، نیازمند توان و انرژی بیشتری برای بهره‌برداری کامل از ذخایر معدنی هستیم.

مدیرعامل شرکت یکتا ذوب ایرانیان یادآور شد: شرایط جغرافیایی کشور و دسترسی به انرژی ارزان‌قیمت، ازجمله مواردی است که بهترین شرایط ممکن جهت توسعه تولید انواع فروآلیاژها فراهم کرده است و امید است با حمایت دولت و سازمان‌های ذی‌‎ربط و همچنین شکوفایی این پتانسیل عظیم، شاهد رشد و پیشرفت روزافزون صنعت فروآلیاژ در کشور باشیم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8613

نوشته‌های مشابه

01اردیبهشت
آلومینیوم دو هزار و ۶۵۰ دلار قیمت‌گذاری شد
01اردیبهشت
قیمت مس به ۹ هزار و ۷۴۹ دلار رسید
29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند