• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل شرکت سازند روی زنجان:

کرونا کارخانه را به تعطیلی کشانده است!

  • کد خبر : 4065
  • 10 اردیبهشت 1399 - 11:27
کرونا کارخانه را به تعطیلی کشانده است!
مدیرعامل شرکت سازند روی زنجان گفت: در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا، از واردات خاک معدنی جلوگیری می‌شود و این برای کارخانه ما که از نبود مواد اولیه کافی در کشور رنج می‌برد و نزدیک به 80 درصد محصولات خود را صادر می‌کند، زیان شدیدی به همراه خواهد داشت؛ شرکت ما در شرایط کنونی حتی نمی‌تواند در بازار داخلی نیز فروش محصول داشته باشد و به همین دلیل فعالیت تولیدی خود را متوقف کرده است.
مدیرعامل شرکت سازند روی زنجان گفت: در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا، از واردات خاک معدنی جلوگیری می‌شود و این برای کارخانه ما که از نبود مواد اولیه کافی در کشور رنج می‌برد و نزدیک به ۸۰ درصد محصولات خود را صادر می‌کند، زیان شدیدی به همراه خواهد داشت؛ شرکت ما در شرایط کنونی حتی نمی‌تواند در بازار داخلی نیز فروش محصول داشته باشد و به همین دلیل فعالیت تولیدی خود را متوقف کرده است.

کریم قربانیان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: فعالیت در زمینه تولید شمش روی را از سال ۱۳۸۲ آغاز کردیم و ظرفیت کارخانه سازند روی زنجان سه هزار تن در سال بود که بعد از سال‌ها استمرار در تولید، ظرفیت اسمی درج شده در پروانه بهره‌برداری را به هفت هزار و ۵۰۰ تن در سال افزایش دادیم. اکنون با توجه به مشکلات و چالش‌های متعددی که در صنعت و اقتصاد کشور وجود دارد، دو هزار تن در سال شمش روی تولید می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت سازند روی زنجان تصریح کرد: یکی از اهداف مهم ما برای ورود به این عرصه صنعتی، ایجاد اشتغال‌زایی در مناطق کمتربرخوردار بود که خوشبختانه عملکرد خوبی را در این زمینه داشتیم. در حال حاضر ۱۰۹ نفر در مجموعه تولید شمش روی فعالیت مستمر دارند که اگر مشکلات پیرامون تولید مرتفع شود، شکی وجود ندارد که با افزایش میزان تولید، تعداد کارکنان خود را افزایش خواهیم داد.

تامین خاک معدنی با هزار و یک مشکل!

قربانیان عنوان کرد: عیار خاک ورودی به کارخانه، بستگی به نوع خاک معدنی دارد و محل تهیه آن دارد. در سیاست‌گذاری توسعه‌ای‌ مجموعه، دو مسیر تامین خاک معدنی شامل منابع داخلی و خارجی برای تولید تعریف شده است. مهم‌ترین منبع داخلی برای تامین خاک اغلب واحدهای صنعتی تولید شمش روی، معدن انگوران است که نحوه تحویل خاک این معدن به سه دسته تقسیم‌بندی می‌شود. دسته اول را خاک معدنی کم‌عیار می‌نامند که معمولا عیار آن به زیر ۱۰ درصد می‌رسد و از این نوع خاک، به صورت انبوه به واحدهای تولید شمش روی تحویل داده می‌شود. دسته دوم را خاک معدنی متوسط عیار می‌نامند که عیار آن غالبا رقمی بین ۱۵ تا ۱۸ درصد است و نهایتا دسته سوم، شامل خاک معدنی پرعیار است که میزان عیار آن به ۳۰ درصد هم می‌رسد البته از خاک معدنی دسته سوم، به میزان خیلی ناچیز به واحدهای تولید شمش روی تحویل داده می‌شود.

مدیرعامل شرکت سازند روی زنجان گفت: یکی از مشکلات اساسی در سهمیه‌بندی خاک معدن انگوران، عدم تحویل به ‌موقع آن است. در سال ۱۳۹۸ و بعد از گذشت چهار ماه از وعده تحویل خاک معدنی، محموله نخست مواد اولیه به واحد ما تحویل داده شد. در حالی که تاخیر یک روزه در پرداخت هزینه خاک معدنی توسط واحدهای تولیدی، با جریمه سنگین از طرف شرکت توزیع‌کننده خاک معدن انگوران مواجه می‌شود!

وی تاکید کرد: تنها ۲۰ درصد از مواد اولیه مورد نیاز مجموعه از طریق معدن انگوران تامین می‌شود که آن را با قیمتی تقریبا برابر با قیمت خاک معدنی خارجی، تهیه می‌کنیم. به طور کلی مدیریت در توزیع و قیمت‌گذاری خاک معدنی داخلی به هیچ وجه در راستای سیاست‌های «جهش تولید» نیست و هر زمان فعالیت تولیدی یک کارخانه و اشتغال کارکنان آن را در معرض مخاطره قرار می‌دهد.

توقف فعالیت بعد از بسته شدن مرزها

مدیرعامل شرکت سازند روی زنجان عنوان کرد: عیار خاک معدنی وارداتی که غالبا از طریق کشور ترکیه و به صورت تهاتر انجام می‌شود، رقمی بین ۱۰ تا ۳۵ درصد است.

قربانیان اضافه کرد: متاسفانه در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا، از واردات خاک معدنی جلوگیری می‌شود و این برای کارخانه ما که از نبود مواد اولیه کافی در کشور رنج می‌برد و نزدیک به ۸۰ درصد محصولات خود را صادر می‌کند، زیان شدیدی به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: بسته شدن مرزها و سخت‌گیری‌های نابه‌جای دولت در خصوص بازگرداندن ارز حاصل از صادرات، ازجمله موانع صادراتی تولیدکنندگان کشور است. نگاه دولت به ما که سیستم تهاتر را پیش گرفته‌ایم (صادرات شمش روی به ازای واردات خاک معدنی)، همانند شرکت‌هایی است که ارز اختصاص‌یافته را پس نداده‌اند!

مدیرعامل شرکت سازند روی زنجان تاکید کرد: حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار تن در سال خاک معدنی مورد نیاز خود را از کشور ترکیه تامین می‌کنیم که در حال حاضر، اجازه واردات سلب شده و به همین خاطر، تولید ما نیز متوقف شده است.

قربانیان اشاره کرد: با وجود اینکه نزدیک به ۲۰ درصد از شمش روی تولیدی کارخانه در بازار داخلی فروخته می‌شود اما با آغار شیوع ویروس کرونا، از همین مقدار فروش هم محروم شدیم.

معضل دپوی باطله‌های معدنی

مدیرعامل شرکت سازند روی زنجان اظهار کرد: میزان باطله‌برداری در کارخانه ما با سایر واحدهای تولیدی متفاوت است؛ به طور مثال، از ۱۰۰ تن خاک ورودی به کارخانه با عیار ۱۰ درصد، نزدیک به ۹ درصد فلز روی استحصال می‌شود. از طرفی، ۱۰۰ تن خاک معدنی با عیار ۲۰ درصد در واحد فرآوری، رقمی حدود ۱۸ درصد فلز روی قابل استحصال دارد. بنابراین میزان استحصال فلز روی از خاک معدنی و حجم باطله‌ ناشی از آن، به درصد عیار آن خاک بستگی دارد.

قربانیان عنوان کرد: محل نگهداری یا دپوی باطله‌ها در شهرک روی زنجان بود که متاسفانه از ابتدای بهمن‌ ماه تا نیمه اسفند ‌ماه سال ۱۳۹۸، به دلایل نامعلومی بسته شد و این مشکل هم باعث تعطیلی بسیاری از واحدهایی شد که امکان دپو در محل کارخانه را نداشتند.

وی گفت: محوطه کارخانه ما تنها برای چند روز امکان دپوی باطله‌های ناشی از مواد معدنی را دارد اما دو ماه است که درهای شهرک روی زنجان به روی تولیدکنندگان بسته است و به این ترتیب، شرکت ما نیز با معضل دپوی باطله مواجه شده است.

تعدیل نیرو تنها گزینه پیش رو است

مدیرعامل شرکت سازند روی زنجان بیان کرد: یکی از مواردی که چشم‌انداز صنعت سرب و روی را تیره و تار می‌کند، عدم پیش‌بینی سیاست‌گذاری‌های دولت است. دولتمردان علی‌رغم اینکه در شعار، حامی تولید و تولیدکنندگان هستند اما در عمل، با وضع قوانین متعدد تولیدی و صادراتی، رونق تولید و پویایی بازار را از بین می‌برند. به نظر می‌رسد که اگر دولت دخالت خود را در امور مربوط به تولید و فروش کاهش دهد، تولیدکنندگان مسیر صنعتی هموارتری را طی می‌کنند.

قربانیان یادآور شد: در حال حاضر هنوز امکان پرداخت حقوق دو ماه اسفند سال ۱۳۹۸ و فروردین‌ سال ۱۳۹۹ به کارکنان مجموعه فراهم نشده است که رقمی حدود یک میلیارد تومان را شامل می‌شود. از طرفی شرکت‌های بیمه به دلیل عدم توانایی ما برای پرداخت حق بیمه، ما را به جریمه‌های سنگین تهدید می‌کنند و متاسفانه به دلیل عدم تولید و فروش محصول در شرایط کنونی، امکان پرداخت هیچ هزینه‌ای را نداریم.

قربانیان ادامه داد: تلاش‌های انجمن سرب و روی ایران برای حل مشکلات صنفی و صنعتی واحدهای تولیدی، ستودنی است ولی هرگاه مشکلی توسط انجمن پیگیری و حل می‌شود، دولت مانع دیگری را بر سر راه تولید قرار می‌دهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر نتوانیم حقوق و هزینه بیمه کارکنان مجموعه را پرداخت کنیم، راهی جز تعدیل نیرو نخواهیم داشت. با این حال، امیدوار هستیم با شکست ویروس کرونا و همت واقعی دولت و صنعتگران، بتوانیم شرایط بهتری را برای صنعت سرب و روی کشور ایجاد کنیم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=4065
  • نویسنده : کیارش جوادی

نوشته‌های مشابه