• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل شرکت آهن افرا:

کشور در عرصه افزایش قیمت‌ها پیشتاز است!

  • کد خبر : 3237
  • 16 تیر 1399 - 17:37
کشور در عرصه افزایش قیمت‌ها پیشتاز است!
مدیرعامل شرکت آهن افرا گفت: مشکلی که تولیدکنندگان ایرانی فقط با آن مواجه هستند نوسان شدید نرخ ارز است؛ چراکه بر قیمت فلزات به ویژه مس تاثیر مستقیم دارد. نرخ جهانی مسی با شیب ملایم در حال افزایش است و این میزان افزایش تاثیر چندانی بر روند فعالیت واحدهای تولیدی در دنیا ندارد اما این امر در کشور ما کاملا برعکس است.

مدیرعامل شرکت آهن افرا گفت: مشکلی که تولیدکنندگان ایرانی فقط با آن مواجه هستند نوسان شدید نرخ ارز است؛ چراکه بر قیمت فلزات به ویژه مس تاثیر مستقیم دارد. نرخ جهانی مسی با شیب ملایم در حال افزایش است و این میزان افزایش تاثیر چندانی بر روند فعالیت واحدهای تولیدی در دنیا ندارد اما این امر در کشور ما کاملا برعکس است.

امیربهمن خالدی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: مجموعه آهن افرا تولیدکننده مقاطع برنجی است. میزان ظرفیت اسمی این شرکت سالیانه پنج هزار و ۵۶۰ تن تعیین شده است و در حال حاضر به دلیل کمبود مواد اولیه و خوراک کارخانه، مجموعه تقریبا به حالت نیمه‌تعطیل درآمده است و زمانی که به ماده اولیه دسترسی می‌یابیم با حداقل ظرفیت، محصول تولید می‌کنیم. ما تخصص، قدرت و تکنولوژی لازم جهت تولید مقاطع برنجی با کیفیت را داریم اما به دلیل کمبود مواد اولیه نمی‌توانیم با تمام ظرفیت خود تولید داشته باشیم.

وی افزود: ماده اولیه ساخت مقاطع برنجی، آلیاژ برنج است که برای ساخت آن از دو فلز مس و روی استفاده می‌کنیم. برای تامین این دو فلز به سرمایه در گردش بالایی نیاز داریم، چراکه هر روز قیمت مس در حال افزایش بوده و این موضوع به مرور زمان موجب کاهش سرمایه در گردش و تعطیلی مجموعه شده است. علاوه‌براین، در چند ماه اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا، از تعداد مصرف‌کنندگان مس به شدت کاسته شده و تقاضای بازار نیز کاهش یافته و این موضوع نیز موجب کند شدن روند تولید نیز شده است.

مدیرعامل شرکت آهن افرا عنوان کرد: عمده مصرف مقاطع برنجی تولیدی مجموعه، در تاسیسات، صنعت برق و خودروسازی‌ها است که قادر هستیم بخشی از نیازهای این نوع صنایع را تامین کنیم. در بازار داخلی، تولیدکنندگان بزرگی در این عرصه در حال فعالیت هستند که محصولات با کیفیتی را روانه بازار می‌کنند. در خصوص صادرات نیز می‌توان گفت که تعاملات بین‌المللی مشکلات خاص خود را دارد و کمتر تولیدکننده‌ای قادر به صادرات محصول است. نقل و انتقالات مالی، مهم‌ترین مشکل صادرات محسوب می‌شود؛ چراکه  بعد از فروش محصول به مشتریان خارجی، بازگرداندن ارز به کشور با مشکلاتی متعددی مواجه است که در نهایت تولیدکننده به این نتیجه می‌رسد که صادرات توجیه اقتصادی ندارد.

خالدی در رابطه با برنامه‌‎های توسعه‌ای مجموعه آهن افرا، توضیح داد: ما در سال جاری امیدوار هستیم که وضعیت قیمت و شرایط و حمایت‌های دولتی به گونه‌ای باشد که بتوانیم ظرفیت تولیدی مجموعه را تا حدی افزایش دهیم. طبق نظرات انجمن تولیدکنندگان مقاطع برنجی می‌توان گفت دورنمای این صنعت مساعد نیست و هر روز شرایط برای تولیدکننده سخت‌تر می‌شود.

وی در پایان ابراز کرد: مشکلی که تولیدکنندگان ایرانی فقط با آن مواجه هستند نوسان شدید نرخ ارز است؛ چراکه بر قیمت فلزات به ویژه مس تاثیر مستقیم دارد. نرخ جهانی مسی با شیب ملایم در حال افزایش است و این میزان افزایش تاثیر چندانی بر روند فعالیت واحدهای تولیدی در دنیا ندارد، اما ایران در عرصه افزایش قیمت‌ها پیشتاز است. دلایل رشد قیمت در دنیا کاملا بر اساس منطق است. به عنوان مثال، با اپیدمی ویروس کرونا میزان تقاضا در دنیا به حداقل رسید و کشور چین به عنوان بزرگ‌ترین خریدار مس فعالیت خود را متوقف کرد و این دلیلی بر افت قیمت جهانی مس شد که با آغاز به کار کردن واحد‌های تولیدکننده مس در چین، به قیمت پیشین خود بازگشت، اما روند صعودی قیمت‌ها در ایران بر اساس هیچ منطق و دلیلی نیست.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3237

نوشته‌های مشابه