• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
مدیرعامل شرکت کنتاکت کلینیک:

کشور را در تامین قطعات الکتریکی، به خودکفایی رسانده‌ایم

  • کد خبر : 2989
  • 11 اسفند 1398 - 18:04
کشور را در تامین قطعات الکتریکی، به خودکفایی رسانده‌ایم
مدیرعامل شرکت کنتاکت کلینیک گفت: شرکت ما با هدف توسعه، پویایی و خودکفایی صنعت برق، وارد حوزه تولید و تعمیر تمام قطعات فلزی و رابط‌های الکتریکی شده‌ و اولین تولیدکننده این نوع قطعات در کشور هستیم. تا کنون توانسته‌ایم صنعت برق و سایر صنایع مرتبط را در تامین قطعات خودکفا کنیم و در این زمینه نیز خوش درخشیدیم.

مدیرعامل شرکت کنتاکت کلینیک گفت: شرکت ما با هدف توسعه، پویایی و خودکفایی صنعت برق، وارد حوزه تولید و تعمیر تمام قطعات فلزی و رابط‌های الکتریکی شده‌ و اولین تولیدکننده این نوع قطعات در کشور هستیم. تا کنون توانسته‌ایم صنعت برق و سایر صنایع مرتبط را در تامین قطعات خودکفا کنیم و در این زمینه نیز خوش درخشیدیم.

رضا گودرزی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: واحد تولیدی کنتاکت کلینیک فعالیت خود را با هدف استقلال و بی‌نیازی کشور از بیگانگان و با تولید قطعات تحریمی وزارت نیرو، پالایشگاه و نیروگاه‌ها از سال ۱۳۷۶ آغاز کرده است. پس از تلاش‌های مستمر و بعد از مراحل تحقیقاتی مختلف و با کمک مهندسان مطرح تا به امروز توانسته‌ایم قسمتی از نیاز صنعت برق کشور که بخش اعظم بار توسعه بر دوش آن است را تامین کنیم. بعد از گذشت ۲۵ سال توانسته‌ایم با انجام مهندسی معکوس و با استفاده از تکنولوژی روز دنیا بیش از سه هزار نوع قطعه تخصصی را که ۵۰۰ قطعه از آن‌ها مختص شرکت کنتاکت کلینیک است را تولید کنیم.

وی افزود: تمام قطعات فلزی و کامپوزیت‌ها شامل انواع فلکسیبل‌ها، شینه‌های مسی، کنتاکت لاله‌ای‌ها، پلاتین‌ها قطعات یدکی فشار قوی مانند ترانس‌ها، تپ‌چنجرها، سکسیونرها و بریکرها را تولید کرده و برای ساخت این نوع قطعات از مواد اولیه صددرصد ایرانی استفاده می‌کنیم. مواد اولیه مصرفی محصولات کنتاکت کلینیک، آلیاژهای مس، آلومینیوم، برنج و استیل است. علاوه بر این فلزها از موادی مانند رزین و نوعی مواد پلاستیکی خاص نیز استفاده می‌کنیم.

نیازهای صنعت برق را تامین می‌کنیم

مدیرعامل شرکت کنتاکت کلینیک عنوان کرد: عمده مصرف‌کنندگان قطعات الکتریکی تولیدی ما، تمام کارخانه‌های خصوصی و دولتی که با لیفتراک، جرثقیل، سیستم و تابلوهای برق، موتورهای دیزل، راه‌آهن، مترو و اداره‌های توزیع برق سر و کار دارند، هستند. تمام قطعات ساخت مجموعه کنتاکت کلینیک وظیفه هدایت برق در انواع دستگاه‌ها را برعهده دارند. زمانی که برق از نیروگاه تولید می‌شود، فرآیندهای مختلفی را طی می‌کند و از تابلوهای متفاوتی عبور کرده تا به دستگاه مورد نظر و به مرحله توزیع می‌رسد، برای انتقال جریان برق بسیاری از قطعات مستهلک شده و این استهلاک باعث اختلال در سیستم می‌شود؛ در واقع وظیفه تعمیر و تعویض این نوع قطعات را بر عهده داریم. در نیروگاه‌ها نیز به همین شکل است که در هنگام انتقال برق به پست‌های ۲۰ هزار تا ۴۰۰ هزار ولت، در این بین قطعاتی فرسوده می‌شوند و ما این قطعات را با علم متالورژی خاصی تولید و در اختیار سازمان و شرکت مربوطه قرار می‌دهیم.

گودرزی تصریح کرد: هیچ کدام از قطعات تولیدی مجموعه، به دلیل ممنوعیت واردات، از سایر کشورها تامین نمی‌شود و تمام قطعات مورد نیاز صنایع مختلف داخلی را تولید می‌کنیم. پیش از اعمال تحریم‌ها قطعات را از برخی کشورها وارد می‌کردند؛ اما با ممنوع شدن واردات، شرکت ما با استفاده از مهندسی معکوس و همچنین علم متالورژی و کارشناسان و متخصصانی که در رابطه با فلزات خاصی مانند تنگستن- مس، تنگستن- نقره و زیرکرونیوم مهارت دارند، توانسته‌ کشور را در زمینه تامین قطعات به بالاترین سطح کیفیت و به خودکفایی برساند.

پلاتین و کنتاکت دو محصول مهم تولیدی ما هستند

مدیرعامل شرکت کنتاکت کلینیک مطرح کرد: در هر دستگاه برقی بخشی تحت عنوان کنتاکت وجود دارد که محل اتصال برق است. با توجه به نوع و استفاده از دستگاه، نقش این کنتاکت‌ها حساس‌تر می‌شود و در نتیجه باید از مواد اولیه و تجهیزات مطلوبی برای ساخت آن استفاده کرد. برای ساخت کنتاکت‌ها باید دقت بیشتری شود و به مسائلی مانند میزان جریان عبوری، تعداد قطع و وصل در واحد زمان، درجه حرارت و محیط اتصال توجه ویژه‌ای صورت گیرد. یک کنتاکت خوب باید مشخصاتی مانند هدایت الکتریکی بالا، مقاوم در برابر جرقه الکتریکی، نقطه ذوب بالا، مقاومت اتصال کم و خواص مکانیکی خوب از لحاظ برش و شکل دادن را داشته باشد.

این مدیرعامل اضافه کرد: پلاتین‌ها از دیگر قطعات تولیدی ما هستند. این قطعه از نظر ساختاری از دو قسمت تشکیل شده است؛ پایه و نگین کنتاکت، پایه اغلب از فلزات رنگین با هدایت رسانایی قوی مانند مس و برنج، برای اتصال به برق ساخته می‌شود. بعد از تولید آلیاژ و کنتاکت مناسب، نوبت به جوشکاری و نصب آن‌ها روی پایه‌های پلاتین می‌رسد. بعد از جوشکاری و اتصال پلاتین به کنتاکت‌ها، باید تحت عملیاتی تمیزی و آراستگی قرار گیرند که این امر به سه روش شیمیایی، شیمیایی الکتریکی و روش مکانیکی انجام می‌شود. بعد از انجام شست‌وشو، تحت تست و آزمایش‌های مربوط به کنترل و کیفیت قرار می‌گیرند و بعد از تایید نهایی، وارد فرآیند بسته‌بندی شده و در نهایت روانه بازار می‌شوند.

وی در رابطه با تاثیر مواد اولیه و نوع تجهیزات بر میزان کیفیت قطعات، توضیح داد: طبیعتا مواد اولیه مرغوب و تجهیزات مدرن بر افزایش کیفیت قطعات تاثیر مستقیم می‌گذارد. ما در کارخانه مطابق با دانش روز دنیا پیش می‌رویم و از جدیدترین تکنولوژی‌ها و ماشین‌آلات استفاده می‌کنیم. ایران دارای معادن مختلفی است، بنابراین بهترین نوع مس، آلومینیوم و برنج با بالاترین درصد خلوص را در اختیار داریم.

صادرات محصول انجام نمی‌شود

گودرزی مطرح کرد: کشورهای اطراف ایران، قطعات را به صورت باکس خریداری می‌کنند و اگر فقط یک قطعه در آن مشکلی داشته باشد، تمام باکس را تعویض می‌کنند؛ نوع فعالیت آن‌ها با ما فرق دارد، بنابراین صادرات محصول انجام نمی‌دهیم اما از نظر فروش داخلی در شرایط مطلوبی به سر می‌بریم. البته چون ایران در شرایط تحریم به سر می‌برد و امکان خرید دستگاه‌های جدید وجود ندارد، بنابراین تولیدکننده‌ها بخشی از محصولات تولیدی خود که با جدیدترین تجهیزات فعلی تولید می‌کنند را در انبار نگهداری کرده تا در آینده با کمبود محصول با کیفیت مواجه نشوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به‌طور کلی مشکل خاصی نداریم، اما زمانی که بازار دچار نوسان می‌شود، تولیدکننده‌هایی همچون ما دچار آسیب می‌شوند. با شروع نوسانات نرخ ارز، ما نمی‌توانیم برای چند ماه آینده برنامه‌ریزی صحیح و ثابتی داشته باشیم و این ضرر جدی برای ما در پی خواهد داشت. شرکت کنتاکت کلینیک طبق چشم‌انداز و اهداف بلندمدت خود گام برداشته و در حال حاضر، در جایگاه خوبی قرار گرفته است. تا به امروز در امر داخلی‌سازی قطعات کار بزرگی انجام داده‌ایم و هدف بعدی ما تلاش برای حفظ همین شرایط است که به ثبات قطعی در بازار برسیم. با توجه به مشکلات موجود در مسیر، موفق به دریافت انواع گواهی‌ها از اداره بازرگانی و وزارت صنعت، معدن و تجارت شدیم و همچنان با توجه به نیاز کشور و همچنین جهت جلوگیری از خروج ارز از کشور و مقابله با تحریم‌ها به مسیر خود ادامه می‌دهیم

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2989

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است