• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
مدیر فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد هرمزگان

کشور ما در زمینه تولید فولادهای آلیاژی نسبتا جوان است

  • کد خبر : 1355
  • 07 اسفند 1398 - 18:01
کشور ما در زمینه تولید فولادهای آلیاژی نسبتا جوان است
مدیر فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد هرمزگان گفت: با وجود پیشرفت‌های خیره‌کننده در صنعت فولاد کشور به ویژه در بخش تولید، این صنعت در حوزه فولادهای خاص و آلیاژی نسبتا جوان است و انتظار می‌رود فعالیت بیشتری در این زمینه انجام شود.

مدیر فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد هرمزگان گفت: با وجود پیشرفت‌های خیره‌کننده در صنعت فولاد کشور به ویژه در بخش تولید، این صنعت در حوزه فولادهای خاص و آلیاژی نسبتا جوان است و انتظار می‌رود فعالیت بیشتری در این زمینه انجام شود.

احسان رسولی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: فولادهای آلیاژی طیف بسیار وسیعی از محصولات را دربر می‌گیرند و در شرکت فولاد هرمزگان فولادهای میکروآلیاژی تولید می‌شوند. در حال حاضر، تولید فولادهای آلیاژی در شرکت‌های فولاد آلیاژی ایران، فولاد آلیاژی اصفهان و فولاد اسفراین انجام می‌شود.

وی افزود: تفاوت میان فولاد آلیاژی و میکروآلیاژی، میزان عناصر آلیاژ به کار رفته در آن‌ها است؛ به طوری که تعداد عناصر آلیاژی در میکروآلیاژها زیاد نیست و در برخی از فولادها برخی عناصر خاص آلیاژی در حد ۱٫۵ تا ۲ درصد مورد استفاده قرار می‌گیرند. در مقابل، به طور مثال در استنلس استیل، کروم تا ۱۲ درصد و نیکل تا ۸ درصد به کار می‌رود.

مدیر فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد هرمزگان اضافه کرد: در شرکت فولاد هرمزگان، اسلب‌های میکروآلیاژی یا HSLA، فولادهای استحکام بالا و کم‌آلیاژ، تولید و عمدتا توسط فولاد اکسین خریداری می‌شوند. در حال حاضر، با توجه به گرانی نسبی قیمت بنزین و افزایش احتمال گازسوز کردن خودروها، تولید اسلب برای تولید ورق مصرفی مخازن CNG به دلیل افزایش نسبی تقاضا، افزایش یافته و از این رو شرکت فولاد هرمزگان جهت پاسخگویی به این نیاز کشور، در کنار فولاد اکسین قرار گرفته است.

رسولی تصریح کرد: گریدهای دریایی اسلب میکروآلیاژی مورد استفاده در صنایع کشتی‌سازی و نفت و گاز نیز در شرکت فولاد هرمزگان تولید می‌شود. البته تجهیزات گاززدا در شرکت وجود ندارد و به همین دلیل در طرح‌های توسعه‌ای به دنبال این هستیم که با اجرای طرح‌ گاززدایی، بتوانیم میزان گاز، به ویژه هیدروژن را در محصولات کاهش دهیم و به این ترتیب، قادر به تولید برخی گریدهای فولادی مانند اسلب‌های API با گرید X70 و X80 مورد استفاده در صنایع نفت و گاز ترش خواهیم بود. تلاش می‌کنیم با توجه به امکانات فعلی شرکت فولاد هرمزگان و ماشین ریخته‌گری موجود، بتوانیم دامنه وسیعی از فولادهای میکروآلیاژی را تولید کنیم. البته با اجرای طرح‌های توسعه‌ای در شرکت فولاد هرمزگان و نصب تجهیزات گاززدا، می‌توانیم میزان سولفور در محصول را کاهش دهیم و گازهایی مانند هیدروژن، نیتروژن و در نهایت کربن را کاهش دهیم تا گستره بیشتری از میکروآلیاژها قابل تولید باشند. به این ترتیب، کشور از واردات برخی مواد اولیه برای مصارف خاص بی‌نیاز می‌شود.

وی اذعان کرد: خوشبختانه شرکت فولاد مبارکه توانسته است طی یکی دو سال گذشته با نصب تجهیزات گاززدایی از فولاد، بخش عمده‌ای از نیاز بازار به اسلب‌های خاص ازجمله اسلب‌های مصرفی در صنایع نفت و گاز ترش را تامین کند.

مدیر فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد هرمزگان با اشاره به تغییر آلیاژهای فولاد با توجه به نوع فلز به کار رفته در فولاد، بیان کرد: در صورتی که میکروآلیاژ بر پایه نیکل و کروم باشد، فولاد در بخش‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که نیاز به مقاومت به خوردگی است. اگر مولیبدن و وانادیم در تولید فولاد به کار رود، مصرف آن در بخش‌هایی خواهد بود که نیاز به تحمل دمایی بالا دارد. با این حال، شرکت فولاد هرمزگان محصولات میکروآلیاژی خود را در حوزه‌هایی مانند تولید گریدهای ST52 و فولادهای ابزار CK45 متمرکز کرده است که در تولید ابزار و قطعات مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین ۳۴MoCr4 نیز گریدی است که برای تولید مخازن CNG به کار می‌رود.

رسولی خاطرنشان کرد: تولید محصولات میکروآلیاژی در فولاد هرمزگان تماما بر اساس سفارش انجام می‌شود و مصرف‌کنندگان با اعلام تناژ فولاد آلیاژی مورد نیاز خود به به شرکت فولاد هرمزگان، از مدتی قبل، سفارش می‌دهند و تولید آن نیز طبق سفارش و بر اساس مدتی که مشخص شده، صورت می‌گیرد.

وی اذعان کرد: با وجود پیشرفت‌های خیره‌کننده صنعت فولاد کشور طی سال‌های اخیر، هنوز این صنعت به ویژه حوزه فولادهای آلیاژی جای کار دارد. چراکه عمده تولیدات فولادی کشور را فولادهای معمولی تشکیل می‌دهد و فولاد آلیاژی در آن نقش کم‌رنگی ایفا می‌کند. به طور مثال، صنعت فولاد کشور هنوز به حوزه فولادهای زنگ‌نزن به صورت جدی و تجاری وارد نشده و می‌توان گفت کشور ما در زمینه تولید فولادهای آلیاژی نسبتا جوان است.

مدیر فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد هرمزگان تاکید کرد: ارزش افزوده تولید فولادهای خاص و آلیاژی به مراتب بیش از فولادهای معمولی است و صنایع فولادی کشور ما نیز باید هم در حوزه تولید و هم در بخش مصرف به سمت این نوع فولادها حرکت کند. باید پذیرفت که کشور ما در زمینه تولید فولادهای آلیاژی هنوز در حال توسعه است و اغلب تولیدات و مصارف این حوزه به فولادهای ساختمانی تعلق دارد. البته این استراتژی از سوی فولادسازان با توجه به نیاز داخلی دنبال می‌شود.

رسولی عنوان کرد: با توجه به نیاز بازار داخلی هنوز گریدهای خاصی از فولادهای آلیاژی امکان تولید ندارند و وارد می‌شوند. از این رو امیدواریم در طرح‌های توسعه‌ای شرکت فولاد مبارکه و فولاد هرمزگان، تولید این گریدها نیز در دستور کار قرار گیرد و بتوانیم گستره بیشتری از فولادهای آلیاژی را که عناصر آلیاژی بیشتری را نیاز دارند، تولید کنیم. به این ترتیب، بخشی از نیازهای کشور به گریدهای خاص آلیاژی در داخل تامین شود. در این رابطه شرکت فولاد هرمزگان قصد دارد تجهیز جدیدی را برای گاززدایی نصب کند. علاوه‌براین، با توجه به توسعه زیر سقف و همچنین ایجاد تغییرات در ماشین ریخته‌گری، قصد داریم حوزه تولیدات خود در زمینه فولادهای میکروآلیاژی را گسترش دهیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1355

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد