• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان زرین شیمی گستر خاورمیانه:

کلکتور را در کشور بومی‌سازی کردیم

  • کد خبر : 3041
  • 05 بهمن 1398 - 12:20
کلکتور را در کشور بومی‌سازی کردیم
مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان زرین شیمی گستر خاورمیانه گفت: پیش از تولید کلکتور، فرآوری مس به روش لیچینگ انجام می‌شد که این موضوع با برنامه‌های حفظ محیط زیست مغایرت داشت، اما تولید این محصول مرحله فرآوری خاک‌های اکسیدی را تا حدود زیادی سهل کرده است.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان زرین شیمی گستر خاورمیانه گفت: پیش از تولید کلکتور، فرآوری مس به روش لیچینگ انجام می‌شد که این موضوع با برنامه‌های حفظ محیط زیست مغایرت داشت، اما تولید این محصول مرحله فرآوری خاک‌های اکسیدی را تا حدود زیادی سهل کرده است.

یعقوب عزیززنجانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: این شرکت دانش‌بنیان در زمینه تولید کلکتور مصرفی در مرحله فرآوری مس و خاک‌های اکسیدی مس، از سال ۱۳۹۷ آغاز به کار کرده و میزان ظرفیت تولید کارخانه روزانه یک تن است. مشتری‌های عمده محصول تولیدی ما، شرکت‌های بزرگ با پشتوانه مالی قوی هستند که از این بین با شرکت ملی مس ایران و شرکت‌های زیرمجموعه آن مانند شرکت مس سونگون، شرکت مس سرچشمه و همچنین شرکت ایمیدرو در حال آغاز همکاری هستیم، شرکت‌های نام برده شده محصول تولیدی را ارزیابی و آزمایش کرده و ما را در لیست تامین‌کنندگان کلکتور مورد نیاز خود قرار داده‌اند. ارزیابی این شرکت‌ها در چندین مرحله انجام می‌شود. ابتدا در آزمایشگاه، سپس بر روی نمونه کوچک و در نهایت در خط تولید مورد ارزیابی قرار می‌دهند. در حال حاضر، کلکتور تولیدی ما در مرحله تست بر روی نمونه‌های در مقیاس کوچک است.

وی افزود: پیش از تولید کلکتور، این محصول حتی از راه واردات هم تامین نمی‌شد و به پشتوانه دانش روز دنیا توانستیم این محصول را در ایران بومی‌سازی کنیم. کلکتور به عنوان یک ماده شیمیایی در مرحله فرآوری و جداسازی مس جهت تلغیظ و پرعیارسازی مس به همراه سایر مواد شیمیایی استفاده می‌شود. نقطه قوت این محصول، مناسب بودن آن برای خاک‌های اکسیدی و خاک‌های ترکیبی اکسیدی- سولفیدی است. قبل از تولید این محصول، فرآوری به صورت لیچینگ و با اسید انجام می‌شد که آسیب‌های جدی به محیط زیست می‌رساند، اما به کمک کلکتور می‌توان به روش فلوتاسیون و با آسیب کمتر به محیط اطراف، کنسانتره مس تولید کرد.

این مدیرعامل در خصوص روش تولید محصول خود، توضیح داد: کلکتور تولیدی شرکت دانش‌بنیان زرین شیمی گستر خاورمیانه، کاملا از نوع سنتز بوده و زمان تولید این محصول حدود ۱۰ ساعت است. به دلیل اینکه کلکتور تا به حال مورد استفاده قرار نگرفته است، ما با دو مشکل اساسی معرفی محصول و نحوه استفاده از آن روبه‌رو هستیم و در حال حاضر، در مرحله معرفی هستیم. کلکتور در رابطه با کانی‌های اکسیدی کاربرد دارد. به عنوان مثال، برای استحصال طلا و جداسازی مس از طلا می‌توان از این ماده استفاده کرد و یا برای جداسازی روی به عنوان عامل مزاحم در معدن چهل‌کوره زاهدان نیز به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار گرفته است و اکنون در مرحله تثبیت ماده شیمیایی در کشور هستیم.

عزیززنجانی در پایان عنوان کرد: وقتی یک محصول برای اولین بار در کشور معرفی می‌شود باید کارشناسان مربوطه آن را تایید کنند، اما به دلیل ریسک‌پذیر بودن این امر معمولا برای اخذ تاییدیه و مجوزهای لازم با مشکلات زیادی روبه‌روبه می‌شویم و کارشناسان از انجام آن سرباز می‌زنند، در صورتی که توسعه و گسترش یک محصول نوپا به حمایت‌های جامع دولت و مسئولین مربوطه نیازمند است و ما اکنون به این حمایت نیاز داریم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3041

نوشته‌های مشابه