• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل شرکت ذوب یار صنعت:

کلید توسعه صادرات در دست دولت است

  • کد خبر : 7715
  • 07 فروردین 1401 - 19:45
کلید توسعه صادرات در دست دولت است
مدیرعامل شرکت ذوب یار صنعت گفت: عادی‌سازی روابط اقتصادی با کشورهای مطرح دنیا و تسهیل صادرات، موضوعات مهمی است که دولت باید آن‌ها را در اولویت قرار دهد.
مدیرعامل شرکت ذوب یار صنعت گفت: عادی‌سازی روابط اقتصادی با کشورهای مطرح دنیا و تسهیل صادرات، موضوعات مهمی است که دولت باید آن‌ها را در اولویت قرار دهد.

سیامک مسکوکیان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت ذوب یار صنعت فعالیت خود را در سال ۱۳۹۷ در زمینه تولید و بازرگانی انواع نسوزها و فروآلیاژها آغاز کرده است. در بخش تولید، مواد اولیه دیرگداز مورد نیاز صنایع ذوب، ریخته‌گری و نورد فلزات در مجموعه تولید می‌شود. همچنین جرم‌های نسوز شامل جرم‌های کوبیدنی و ریختنی نسوز در کنار ملات‌های نسوز از دیگر محصولات تولیدی ما بوده و واحد تولیدی این محصولات در شهرک صنعتی رباط‌کریم واقع شده است. در بخش بازرگانی، واردات قطعات نسوز، فروآلیاژها، ترمومتر و غلاف‌های ترموکوبل توسط مجموعه انجام می‌شود و در حال حاضر، ۲۵ نیروی انسانی شاغل در هر دو بخش تولید و بازرگانی مجموعه مشغول فعالیت هستند.

وی در خصوص میزان ظرفیت تولید این شرکت، بیان کرد: ظرفیت اسمی مجموعه ۱۲ هزار تن محصول در سال است که در صورت اجرای طرح توسعه‌ای که در شهرک صنعتی ویان همدان در نظر گرفته‌ایم، این میزان به ۲۵ هزار تن در سال افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت ذوب یار صنعت در ادامه به نحوه تامین مواد اولیه و چالش‌های موجود در این زمینه اشاره کرد و گفت: بخش عمده‌ای از مواد اولیه مورد نیاز ما از معادن داخلی کشور نظیر شاموت سمیرم، منیزیت بیرجند، سیلیس آزندریان و آلومینای جاجرم تامین می‌شود. بخش دیگری از مواد اولیه نیز از طریق واردات مستقیم از کشورهایی مانند چین، آلمان، فرانسه، کره‌جنوبی و هند تامین می‌شود.

مسکوکیان در ارتباط با فرایند و تکنولوژی تولید دیرگداز، مطرح کرد: مواد اولیه تهیه شده از معادن پس از ورود به کارخانه تحت عملیات خردایش قرار می‌گیرد و پس از خرد شدن به اندازه‌های مختلف، دانه‌بندی می‌شوند. سپس عملیات پخت در داخل کوره و در دمای یک هزار و ۴۵۰ تا یک هزار و ۵۰۰ درجه سانتی گراد، انجام و در نهایت جرم‌های ریختنی و کوبیدنی نسوز حاصل می‌شود.

رمز موفقیت در صادرات

وی در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه مقایسه شما از محصولات تولیدی این مجموعه با نمونه‌های مشابه خارجی چیست، اذعان کرد: ما همواره به دنبال تولید محصول با استفاده از تکنولوژی روز دنیا هستیم. در این راستا، بعضی از نمونه‌های خارجی در آزمایشگاه مجموعه آنالیز و کیفیت آن‌ها کنترل می‌شوند تا بتوانیم محصولاتی دارای استاندارد جهانی تولید کنیم. خوشبختانه در حال حاضر محصولات تولید شده در شرکت ذوب یار صنعت هیچ کم‌ و کاستی نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی ندارد و ما شاهد این موضوع در صادرات موفق انواع محصولات بوده‌ایم.

مدیرعامل شرکت ذوب یار صنعت ضمن اشاره به فعالیت چشمگیر این مجموعه در حوزه صادرات، تصریح کرد: فعالیت اصلی این شرکت بر پایه صادرات تعریف شده است و بیش از ۷۰ درصد درآمد مجموعه از طریق صادرات محصول به دست می‌آید. عراق، ترکیه، افغانستان، پاکستان، آذربایجان، قزاقستان، ازبکستان و گرجستان کشورهایی هستند که محصولات ما به آن‌ها صادر می‌شود. ضمن اینکه در سال گذشته همکاری‌هایی با کشور سوریه در این زمینه داشته‌ایم. نکته قابل توجه اینکه این کشورها پیش‌تر محصولات مورد نیاز خود را از کشورهای رقیب ما خریداری می‌کردند که خوشبختانه تولید با کیفیت و استاندارد این محصولات در مجموعه ما توانست به این موفقیت بینجامد. تمام تلاش ما در مجموعه ذوب یار صنعت، گسترش صادرات بر پایه بهبود کمیت و کیفیت تولید است که امیدوار هستیم با اجرای ۱۰۰ درصدی طرح توسعه خود، به این مهم دست پیدا کنیم.

صادرات در قفس تحریم‌ها

مسکوکیان تاثیر تحریم‌های اعمال شده علیه کشور را منفی دانست و اظهار کرد: از آنجایی که فعالیت مجموعه ما صادرات‌محور است، متاسفانه شاهد تاثیر منفی تحریم‌ها بر عملکرد شرکت هستیم. مهم‌ترین تاثیر تحریم‌ها، در حوزه اقتصادی و عملیات‌های بین بانکی در عرصه بین‌المللی بوده که شرایط را برای صادرکنندگان دشوار ساخته است. در چنین شرایطی، امکان تهیه اعتبار اسنادی وجود ندارد و بنابراین صادرکنندگان با مشکلات فراوانی مواجه شده‌اند. اگرچه از سوی دیگر، اعمال تحریم‌ها منجر به محدودیت در واردات بعضی مواد اولیه و در نهایت، افزایش تلاش صنعتگران در راستای خودکفایی در تولید شده است اما در حالت کلی اگر تحریم‌ها وجود نداشت، ما می‌توانستیم عملکرد درخشان‌تری در حوزه صادرات داشته باشیم و امیدوار هستیم هرچه زودتر تحریم‌ها رفع شود تا شاهد بهبود شرایط صادرات در کشور باشیم.

وی در ارتباط با تاثیر قطعی حامل‌های انرژی بر صنعت نسوز طی ماه‌های اخیر، اذعان کرد: قطعی حامل‌های انرژی تاثیر چندانی بر عملکرد مجموعه ما نداشته است اما از آنجایی که انرژی گاز نقش بسزایی در عملکرد صنایع بالادستی و عمده مشتریان ما دارد، بنابراین بازار داخلی محصولات تحت تاثیر این اتفاق قرار خواهد گرفت و طبیعتا عملکرد تولیدکنندگان مختل خواهد شد. ضمن اینکه باید توجه داشت برخی کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان نیز با مشکل کاهش ذخایر انرژی و در نهایت قطعی آن مواجه هستند که این مسئله می‌تواند بر روابط تجاری ما با این کشورها تاثیر بگذارد.

مدیرعامل شرکت ذوب یار صنعت شرایط کنونی صنعت نسوز را مطلوب دانست و عنوان کرد: شرایط صنعت نسوز کشور در حال حاضر مساعد و آینده روشنی در انتظار این صنعت مهم است. اگرچه این امر مستلزم تصمیمات سازنده و کارشناسانه مسئولان ذی‌ربط است و ما زمان‌ بسیاری را جهت توسعه و گسترش زیرساخت‌های مورد نیاز در حوزه صنعت و معدن از دست داده‌ایم. چراکه همواره به دنبال بهره‌برداری از منابع موجود هستیم و طرح و برنامه خاصی در راستای بازیابی این منابع نداریم. بنابراین لازم است دولت اقدامات و بررسی‌های لازم جهت بازیابی این منابع را انجام دهد تا بتوانیم روند روبه‌رشد و در حال توسعه کشور را با سرعت بیشتری ادامه دهیم.

عبور از بحران اقتصادی با توسعه صنایع معدنی

مسکوکیان ضمن اشاره به اهمیت حمایت دولت از داخلی‌سازی محصولات، بیان کرد: عادی‌سازی روابط اقتصادی با کشورهای مطرح دنیا جهت تسهیل روابط بانکی و همچنین توسعه زیرساخت‌های صنعتی و معدنی کشور، دو موضوع مهمی است که دولت باید به آن‌ها نگاه ویژه‌ای داشته باشد. چراکه در حال حاضر کشور از لحاظ اقتصادی در شرایط بحرانی قرار دارد و ما نباید برای عبور از این بحران، زمان بیشتری را از دست بدهیم. همچنین لازم است دولت اقدامات لازم را در خصوص تامین بدون دغدغه مواد اولیه مورد نیاز صنایع استراتژیک همچون صنعت فولاد انجام دهد تا شاهد رشد و پیشرفت هرچه بیشتر این صنعت مهم در کشور باشیم.

وی در خصوص اجرای طرح توسعه ذوب یار صنعت، مطرح کرد: کارخانه تولید فرآورده‌های نسوز در شهرک صنعتی ویان همدان احداث شده است و امیدوار هستیم بتوانیم همزمان با راه‌اندازی این کارخانه، به ظرفیت ۲۵ هزار تنی تولید محصول دست یابیم.

مدیرعامل شرکت ذوب یار صنعت در پایان یادآور شد: صنعت متالورژی کشور طی سالیان اخیر همزمان با رشد و توسعه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی پیشرفت قابل توجهی داشته است و امیدوار هستیم با حمایت مسئولان، اتفاق‌های خوبی در این صنعت رخ دهد.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7715

نوشته‌های مشابه