• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل شرکت پارس پولاد یاران:

کمبود انرژی، کل زنجیره فولاد را فلج کرده است

  • کد خبر : 6503
  • 10 بهمن 1400 - 14:20
کمبود انرژی، کل زنجیره فولاد را فلج کرده است
مدیرعامل شرکت پارس پولاد یاران گفت: چالش کمبود انرژی بر فعالیت تمامی فولادسازان تاثیرگذار است و محدودیت تامین گاز در این فصل، موجب افت شدید تولید آهن اسفنجی و اختلال در فعالیت فولادسازان می‌شود.
مدیرعامل شرکت پارس پولاد یاران گفت: چالش کمبود انرژی بر فعالیت تمامی فولادسازان تاثیرگذار است و محدودیت تامین گاز در این فصل، موجب افت شدید تولید آهن اسفنجی و اختلال در فعالیت فولادسازان می‌شود.

مهدی زارع در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت پارس پولاد یاران در سال ۱۳۹۷ با هدف تولید و تامین بریکت سرد آهن اسفنجی در مرکز ایران، در ۱۳۵ کیومتری شهر نائین استان اصفهان راه‌اندازی شده است. این شرکت بریکت سرد به شکل کلوخه‌های بادامی‌شکل تولید می‌کند.

وی ادامه داد: ظرفیت کارخانه طبق پروانه بهره‌برداری، ۲۶۴ هزار تن در سال است اما ظرفیت اسمی آن به ۳۰۰ هزار تن در سال می‌رسد که در سال‌های اخیر به علت کمبود مواد اولیه، ۱۶۰ هزار تن یعنی مطابق با ۶۰ درصد پروانه بهره‌برداری بریکت سرد تولید کرده است.

بی‌توجهی وزارت صمت

مدیرعامل شرکت پارس پولاد یاران در خصوص نحوه تامین مواد اولیه این مجموعه، خاطرنشان کرد: باید مواد اولیه را از کارخانه‌های تولیدکننده آهن اسفنجی تامین کنیم که متاسفانه وزارت صنعت، معدن، تجارت سهیمه خاصی به شرکت ما اختصاص نداده است و از این جهت مجبور به تهیه مواد اولیه از بازار آزاد یا نهایتا از بورس کالای ایران هستیم.

زارع در ادامه افزود: پروانه بهره‌برداری این مجموعه تولیدی، برای تبدیل آهن اسفنجی و نرمه آهن اسفنجی به بریکت است و متاسفانه سهمیه آهن اسفنجی برای آن در نظر گرفته نمی‌شود.

وی با بیان اینکه پارس پولاد یاران اولین شرکت تولیدکننده بریکت سرد بوده که اقدام به عرضه کالا در بورس کالای ایران کرده است، تصریح کرد: عمده مشتریان ما شرکت‌هایی از قبیل فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و… هستند که محصول خود را از طریق کوره‌های قوس الکتریکی و همچنین القایی تولید می‌کنند.

تاثیر منفی صادرات آهن اسفنجی

مدیرعامل شرکت پارس پولاد یاران در پاسخ به سوال خبرنگار بایگاه خبری «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه آیا صادرات آهن اسفنجی تاثیر مستقیمی بر صنعت فولاد کشور می‌گذارد یا نه، عنوان کرد: قطعا این اتفاق بر وضعیت فولادسازان تاثیرگذار است. در واقع، هشت تا ۹ تولیدکننده آهن اسفنجی وجود دارد که در کنار آن‌ها، واحد فولادسازی وجود ندارد و عمدتا می‌توانند نیاز بازار داخلی را تامین می‌کنند اما با توجه به کمبود آهن اسفنجی در کشور، وزارت صمت به دلایلی نامشخصی مجوز صادرات آهن اسفنجی را صادر کرده است.

توقف فاز دوم پارس پولاد یاران

زارع با یادآوری بر اینکه این شرکت، بزرگ‌ترین و تخصصی‌ترین شرکت بریکت‌سازی سرد ایران است که فاز اول آن با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن راه‌اندازی شده است، بیان کرد: تمام زیرساخت‌های برق، آب و سازه‌های فولادی، فونداسیون‌ها و حتی ماشین‌آلات برای توسعه فاز دوم نیز فراهم شده است اما متاسفانه به دلیل اینکه تاکنون قادر به تکمیل ظرفیت فاز یک نشده‌ایم، اجازه نصب ماشین‌آلات فاز دوم را نداریم.

حذف بازار سیاه با عرضه کامل آهن اسفنجی در بورس کالا

وی درباره تصمیمات وزارت صنعت مبنی بر اجبار عرضه آهن اسفنجی در بورس کالای ایران، گفت: در حقیقت،  در راستای طرح جامع فولاد ۱۴۰۴ برای تولید ۵۵ میلیون تن شمش فولاد، توزان ایجاد شده است. شرکت‌های بزرگ فولادی همچون فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، کاوه جنوب، فولاد خراسان، جهان فولاد سیرجان دارای واحد احیا مستقیم هستند، اما طرح‌های فولادی هفت‌گانه کشور نظیر فولاد غدیر نی‌ریز، فولاد قائنات، فولاد میانه، فولاد شادگان، فولاد بافت و فولاد سبزوار، شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر، سفید دشت، واحد فولادسازی ندارند.  با احتساب ظرفیت کل شرکت‌هایی که واحد احیا ندارند، حدودا هشت میلیون تن آهن اسفنجی مازاد بر مصرف وجود خواهد داشت که مطابق دستورالعمل وزارت صمت مبنی بر عرضه و فروش کل آهن اسفنجی مازاد در بورس کالا، اگر هشت میلیون تن را تقسیم بر ۳۶۵ روز سال کنیم، به طور متوسط باید روزانه ۲۲ هزار تن آهن اسفنجی در بازار عرضه شود.

مدیرعامل شرکت پارس پولاد یاران مطرح کرد: با احتساب تعطیلات رسمی کشور و با توجه به اینکه یک روز در هفته آهن اسفنجی در بورس کالای ایران عرضه می‌شود، اگر روزی ۲۰ هزار تن در یک روز تجمیع شود، باید در هر نوبت شاهد عرضه ۱۵۳ هزار تن در بورس کالای ایران باشیم. بنابراین عرضه‌ای که در بورس کالا انجام می‌شود، مکفی نیست و شاهد کمبود آهن اسفنجی در بازار هستیم.

زارع مطرح کرد: اگر عرضه آهن اسفنجی به طور کامل در بورس کالای ایران انجام شود، عملا دیگر جایی برای جولان دلالان در بازار سیاه و شرکت‌های بازرگانی وجود ندارد.

وی اظهار کرد: اگر به واقع سازمان حمایت از مصرف‌کننده و معاونت معدنی وزارت صمت، پیگیر این موضوع شوند که هفته‌ای ۱۵۳ هزار تن آهن اسفنجی در بورسی کالای ایران عرضه شود، اطمینان خاطر می‌دهیم دیگر هیچ کمبودی در بازار به وجود نیاید و حتی بسیاری از تولیدکنندگان فولاد، تقاضایی برای خرید آهن اسفنجی نداشته باشند.

این تولیدکننده تاکید کرد: اگر دست واسطه‌ها و شرکت‌های بازرگانی در تامین مواد اولیه کوتاه شود، عملا مصرف‌کننده و تولیدکننده می‌توانند با یکدیگر کنار بیایند و دیگر شاهد قیمت‌های کاذب موجود در بازار نخواهیم بود.

کمبود انرژی، چالشی اساسی

مدیرعامل شرکت پارس پولاد یاران با بیان اینکه چالش کمبود انرژی بر فعالیت تمامی فولادسازان تاثیرگذار است، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه شرکت ما نیز در زنجیره فولاد قرار دارد، در ماه‌های تیر و مرداد سال جاری به دلیل قطعی برق که مشمول تمامی شرکت‌های فولادی شد، عملا دو ماه از تولید را از دست دادیم.

زارع با اشاره به کمبود گاز در فصل زمستان، اذعان کرد: محدودیت تامین گاز در این فصل، موجب افت شدید تولید آهن اسفنجی و اختلال در فعالیت فولادسازان می‌شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر، بزرگ‌ترین مشکل تولیدکنندگان صنعت فولاد، کاهش تولید به دلیل قطع برق در تابستان و گاز در زمستان است؛ به طوری که حدود چهار تا پنچ ماه از تولید خود را از دست می‌دهند.

فروش صادراتی نداریم

مدیرعامل شرکت پارس پولاد یاران با توجه به اینکه بریکت آهن اسفنجی دارای ارزش بالایی برای صادرات است، اظهار کرد: آهن اسفنجی به دلیل واکنش‌پذیری با اکسیژن بسیار سریع فعال یا اکسیده می‌شود اما با تبدیل آن به بریکت، این محصول به هیچ وجه با اکسیژن ترکیب نمی‌شود و تا دو ماه قابلیت ذخیره این مواد اولیه در مرطوب‌ترین نقاط انبار وجود دارد. با این حال، مجموعه ما به دلیل عدم تکمیل ظرفیت فاز یکم خود و به دلیل اینکه نیاز بازار داخلی را تامین می‌کند، تاکنون اجازه صادرات بریکت سرد آهن اسفنجی را نداشته است.

نبرد کارخانه‌های فولادی برای بقا

زارع در پایان با تاکید بر اینکه تولید برای فولادساران مقرون‌به‌صرفه نیست، عنوان کرد: شرایط به نحوی است که بعضی از شرکت‌های فولادی مجبور به تعمیرات اجباری و یا به ناچار به سمت تعطیلی کارخانه‌ سوق پیدا کرده‌اند. در حقیقت، تولیدکنندگان فولاد با توجه به قیمت آهن اسفنجی برای تولید هر کیلوگرم فولاد، بین یک هزار تا دو هزار تومان متضرر می‌شوند. با توجه به این شرایط، بسیاری از شرکت‌های فولادی به فکر تعطیلی واحد تولیدی خود افتاده‌اند. بنابراین با تعطیلی بعضی واحدهای فولادسازی، عرضه فولاد کاهش می‌یابد و از آن طرف نیز به مراتب زمانی که عرضه و تقاضا با یکدیگر همخوانی نداشته باشد، قیمت فولاد نیز افزایش پیدا می‌کند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6503
  • نویسنده : اکرم محمدی

نوشته‌های مشابه