• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیر بنگاه ضایعاتی فیض‌آبادی:

کمبود ضایعات مسی در بازار مشکل‌ساز خواهد شد

  • کد خبر : 3342
  • 16 مهر 1399 - 19:15
کمبود ضایعات مسی در بازار مشکل‌ساز خواهد شد
مدیر بنگاه ضایعاتی فیض‌آبادی گفت: در دو سال اخیر نوسانات شدید قیمتی مس موجب شده تا شرکت‌ها از فروش ضایعات مسی خود خودداری کنند و در زمان‌ پیک قیمتی به انجام این امر روی ‌آورند. در حالی که کمبود این نوع ضایعات در بازار که ماده اولیه تولید بسیاری از محصولات مسی است، موجب توقف خطوط تولید بسیاری از واحدها می‌شود.

مدیر بنگاه ضایعاتی فیض‌آبادی گفت: در دو سال اخیر نوسانات شدید قیمتی مس موجب شده تا شرکت‌ها از فروش ضایعات مسی خود خودداری کنند و در زمان‌ پیک قیمتی به انجام این امر روی ‌آورند. در حالی که کمبود این نوع ضایعات در بازار که ماده اولیه تولید بسیاری از محصولات مسی است، موجب توقف خطوط تولید بسیاری از واحدها می‌شود.

آیت فیض‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: با بروز نوسانات قیمت ارز و مس، تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار از بین می‌رود و برای خریدار و فروشنده انواع ضایعات به ویژه ضایعات مسی مشکلات عدیده‌ای به وجود می‌آید. به عبارت بهتر، با افزایش قیمت‌ها، شرکت‌ها به امید رشد بیشتر قیمت‌ در بازار از فروش ضایعات خودداری می‌کنند و ضایعات را در انبار دپو می‌کنند. در نتیجه تامین ضایعات واحدهای تولیدی به مراتب سخت‌تر از پیش می‌شود. زمانی که قیمت‌ها به اوج خود برسد و پیش‌بینی شود که بعد از آن کاهش قیمت در پیش باشد، انواع ضایعات از انبارها خارج می‌شود و میزان عرضه فراتر از تقاضا می‌رود.

وی افزود: بنگاه ما خریدار و فروشنده انواع ضایعات برنجی و مسی ازجمله شیرآلات و مس ذوبی است و اغلب مشتریان ضایعات برنجی، صنایع تولیدکننده شیرآلات و لوستر هستند. تولیدکنندگان سیم و کابل را نیز می‌توان به عنوان عمده خریداران ضایعات مسی دانست. ضایعات برنجی برای تولید شیرآلات بهداشتی درون کوره ذوب ریخته می‌شوند و تحت دمای هزار درجه سانتی‌گراد قرار می‌گیرند و ذوب می‌شوند؛ سپس با افزودن مواد خاصی، مایع مذاب آنالیز شده و هرگونه ناخالصی‌ از آن جدا می‌شود.

فیض‌آبادی اضافه کرد: در نهایت، مس خالص محصول فرآیند ذوب خواهد بود و این مس از بالاترین درجه کیفیت برخوردار است. شیرآلاتی که از آلیاژ مس ساخته می‌شوند نیز تمام معیار و استانداردهای جهانی را دارا هستند. بر اساس استانداردهای جهانی، نسبت مس و روی در آلیاژ برنجی که برای ساخت شیرآلات به کار برده می‌شود، ۶۰ به ۴۰ است.

مدیر بنگاه ضایعاتی فیض‌آبادی تصریح کرد: مشکلات صنعت و واحدهای مرتبط با آن در چند جمله خلاصه نمی‌شود! هر روزه با نرخ‌های جدیدی روبه‌رو می‌شویم و تا زمانی که بخواهیم قیمت ضایعات را به‌روزرسانی کنیم، مجدد کلا قیمت‌ها تغییر می‌کند. قابل ذکر است که نوسانات قیمتی و ارزی شامل حال تمام اصناف می‌شود و بی‌ثباتی بازار،حرف دل کسبه است زیرا تمام مشکلات یک واحد صنعتی از نوسانات قیمتی موجود نشات می‌گیرد.

وی ابراز کرد: در روزهای اخیر میزان خرید و فروش ما تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است. در زمان تشدید نوسانات قیمتی، ما عملا خریدی انجام نمی‌دهیم و منتظر تثبیت می‌نشینیم اما تجربه در این دوره فعالیت نشان داده است که هر قیمتی که رشد کرده، دیگر روند کاهشی را تجربه نمی‌کند. اغلب فعالان در حوزه ضایعات ترجیح می‌دهند از معاملات هیجانی دست بکشند و آتش به مال خود نزنند تا به یک روند قابل پیش‌بینی در زمینه قیمتی برسند اما افسوس که در این دو سال ثباتی را تجربه نکرده‌‌ایم.

فیض‌آبادی یادآور شد: از صفر تا ۱۰۰ هر صنعت و فرآیند تولیدی به یکدیگر مرتبط هستند و مراحل تامین مواد اولیه تا تولید و فروش محصول نهایی پیوند منسجمی باهم دارند. در نتیجه زمانی که نوسان قیمت موجب رکود خرید و فروش در بازار ضایعات می‌شود، واحدهای تولیدی قادر به تامین انواع ضایعات مسی به عنوان ماده اولیه نخواهند بود.، پیامد این موضوع را در توقف بسیاری از خطوط تولید کشور مشاهده می‌کنیم. تعطیلی کارخانه از سوی دیگر موجب بیکاری تعداد زیادی از مردم می‌شود.

مدیر بنگاه ضایعاتی فیض‌آبادی در پایان خاطرنشان کرد: بخشی از نابسامانی قیمتی ناشی از مشکلات داخلی کشور و بخشی دیگر، تحت تاثیر فعالیت واحدهای تولیدی فعال در کشورهایی همچون چین است که با خرید و فروش این کشور، قیمت جهانی مس به طرز عجیبی دچار نوسان می‌شود. همچنین به دلیل سیاست‌گذاری‌های ناشی از کمبود بودجه دولت، هر روز شاهد افزایش سرسام‌آور نرخ ارز هستیم که در این بین، تولیدکنندگان بیشترین آسیب را می‌بینند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3342

نوشته‌های مشابه