• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
مدیرعامل انرژی باتری اسپادانا عنوان کرد:

کمبود مواد اولیه، چالش اصلی صنعت باتری‌سازی

  • کد خبر : 3988
  • 18 اسفند 1398 - 23:13
کمبود مواد اولیه، چالش اصلی صنعت باتری‌سازی
مدیرعامل انرژی باتری اسپادانا گفت: یکی از مشکلات اساسی در کاهش میزان تولید باتری، کمبود شمش سرب است که اگر سیاست‌هایی در زمینه بهبود روند تامین مواد اولیه وضع شود، بدون تردید شرکت‌های تولیدکننده باتری، پتانسیل کافی برای توسعه و افزایش میزان تولید خود را خواهند داشت.
مدیرعامل انرژی باتری اسپادانا گفت: یکی از مشکلات اساسی در کاهش میزان تولید باتری، کمبود شمش سرب است که اگر سیاست‌هایی در زمینه بهبود روند تامین مواد اولیه وضع شود، بدون تردید شرکت‌های تولیدکننده باتری، پتانسیل کافی برای توسعه و افزایش میزان تولید خود را خواهند داشت.

محمدرضا استادی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: در سال ۱۳۸۵ فعالیت خود را آغاز کردیم که متاسفانه سه سال پس از فعالیت مستمر در این مجموعه، در سال ۱۳۸۸ به دلیل یک اتفاق نامعلوم، کارخانه مجموعه دچار سانحه آتش‌سوزی شد. با این حال، بازسازی کارخانه در سال ۱۳۹۰ به پایان رسید اما با توجه به تحریم‌های گسترده علیه کشور در آن سال و به تبع آن، متضرر شدن بسیاری از واحدهای تولیدی در این راستا، متاسفانه یک سال پس از بازسازی ناچار به تعطیلی واحد شدیم. با این حال، در سال ۱۳۹۵ و طی مذاکرات مستمر با سهامداران کارخانه، آن‌ها را به سرمایه‌گذاری در این زمینه مجاب کردیم و پس از آن، واحد تولیدی برای بار سوم فعالیت خود را به طور جدی آغاز کرد.

شفافیت رکن تولید است

مدیرعامل انرژی باتری اسپادانا تصریح کرد: هیچ‌گونه مشکل فنی در واحد تولیدی ما وجود ندارد و در حال حاضر، پتانسیل تولید باتری در مجموعه وجود دارد. ولی وجود ارتباطات غیرقانونی، نقش عمده‌ای در راستای کاهش هزینه‌ها و افزایش میزان تولید برای برخی از تولیدکنندگان ایفا می‌کند؛ به طوری که کار برای شرکت‌هایی همچون ما که شفافیت را رکن اساسی تولید می‌دانیم، سخت کرده است.

استادان ادامه داد: یکی از راه‌های مهم افزایش میزان تولید باتری در هر واحد تولیدی، وفور مواد اولیه است. در واقع، هر میزان مواد اولیه شمش سرب در دسترس واحد تولیدی باشد، بدون تردید رونق تولید نیز اتفاق خواهد افتاد. با این وجود، به دلیل فقدان مواد اولیه کافی برای کارخانه، ناچار هستیم با هزینه سربار اضافی به پروسه تولید باتری ادامه دهیم تا همچنان بتوانیم پاسخ‌گوی کارکنان مجموعه خود باشیم.

صادرات بی‌رویه شمش سرب

مدیرعامل انرژی باتری اسپادانا عنوان کرد: در همه جای دنیا، سیاست‌گذاری در زمینه میزان مواد اولیه برای تولید یک کالا به گونه‌ای است که مازاد مصرف داخلی را طی تمهیداتی به نقاط دیگر صادر می‌کنند که متاسفانه این فرآیند در کشور ما معکوس عمل می‌کند.

استادان یادآور شد: روش مورد استفاده در توزیع شمش سرب در میان تولیدکنندگان باتری، مناسب نیست؛ به طوری که وقتی بازار مصرف‌کننده شمش سرب به زمان استراحت خود نزدیک می‌شود، به یک‌باره اعلام می‌کنند که سرب برای مصرف داخلی به حد کافی وجود دارد. این‌ها مسائلی است که اگر همگی همت کنیم، می‌توانیم گام‌های مثبتی در مسیر حل آن‌ها برداریم.

وی اشاره کرد: شمش سرب مصرفی شرکت از طرق مختلف تامین و در اختیار مجموعه قرار داده می‌شود که هم تامین آن در کوتاه‌ترین زمان امکان‌پذیر است و هم اعتماد به کیفیت آن برای ما قابل قبول است. بنابراین پس از دریافت پول نقد، طی مدت زمان چهار روز و یا نهایتا یک هفته، شمش سرب به واحد ما تحویل داده می‌شود.

مدیرعامل انرژی باتری اسپادانا تشریح کرد: به طور کلی میزان خریداری شمش سرب توسط شرکت، در پالت‌‌های ۲۰ تنی و یا ۲۴ تنی انجام می‌شود که بر اساس میزان مصرف و نرخ روز شمش سرب، محقق می‌شود.

وی افزود: طول عمر باتری‌های تولیدی در تمام نقاط دنیا، به هیچ عنوان به صورت قطعی قابل تشخیص نیست. اساسا تمام اجناس و لوازمی که بر پایه قوانین الکتریکی طراحی و یا ساخته شوند، امکان تشخیص دادن عمر قطعی آن‌ها صرفا یک پیش‌بینی است و مبنای علمی نخواهد داشت.

خسارت ناشی از تولید باتری بی‌کیفیت

مدیرعامل انرژی باتری اسپادانا بیان کرد: اصولا بازگرداندن باتری مشکل‌دار توسط مشتری، خسارتی دوچندان به شرکت وارد می‌کند. بنابراین راهی جز این نداریم که باتری‌های خود را با بهترین کیفیت، روانه بازار کنیم تا مشکلی برای آن‌ها حین مصرف ایجاد نشود.

استادان یادآور شد: میزان مصرف سرب محتوی در هر باتری متفاوت است؛ به طور مثال، در باتری ۵۵ آمپری، حدود ۷ تا ۸ کیلوگرم سرب مصرف می‌شود. در واقع، میزان سرب محتوی در باتری‌های با آمپر ۶۰، ۶۶ و ۷۴ به طور کلی متفاوت و متغیر است.

وی تاکید کرد: ظرفیت اسمی شرکت انرژی اسپادانا حدود ۶۰۰ هزار باتری خودرو در سال است ولی در حال حاضر به دلیل وجود تحریم‌های بین‌المللی، مشکلات داخلی و نبود سیاست‌گذاری منطقی و علمی در تامین و توزیع مواد اولیه تولید باتری یعنی شمش سرب، شرکت حدود ۲۰۰ هزار باتری در سال تولید می‌کند.

همت برای اشتغال‌زایی

مدیرعامل انرژی باتری اسپادانا مطرح کرد: علی‌رغم تمام مشکلات موجود که تیر خود را به طور مستقیم بر تولید این کشور روانه کرده، سیاست‌گذاری شرکت برای سال‌های آینده بر پایه افزایش میزان تولید در کنار اشتغال‌زایی استوار شده است.

استادان در پایان خاطرنشان کرد: علی‌رغم مشکلات فراونی که در زمینه تولید وجود دارد، معتقد هستیم که هر واحد صنعتی باید برای تحقق برنامه‌های تولیدی خود، تلاش و دقت خود را آنچنان بالا ببرد تا بیش از ظرفیت اسمی خود تولید داشته باشد؛ بنابراین اگر همه تولیدکنندگان بتوانند نقش موثر خود را در تولید کشور پر رنگ‌تر کنند، بدون تردید چشم‌انداز این صنعت روشن و درخشان خواهد بود.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3988
  • نویسنده : کیارش جوادی

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است