• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
مدیرعامل شرکت شیمی نصر میثاق:

کمبود مواد ناریه به تولید آلیاژ فسفر مس آسیب زده است

  • کد خبر : 7207
  • 22 آذر 1401 - 10:28
کمبود مواد ناریه به تولید آلیاژ فسفر مس آسیب زده است
مدیرعامل شرکت شیمی نصر میثاق گفت: حدود دو سال است که با معضل کمبود فسفر مواجه هستیم و مواد ناریه مرغوب و باکیفیت در اختیار ما قرار نمی‌گیرد. این در حالی است که پیش از وضع تحریم‌ها، فسفر مورد نیاز خود را از کشور چین وارد می‌کردیم اما با توجه به کاربرد اساسی این ماده در صنایع نظامی، در حال حاضر شرایط واردات آن فراهم نیست و همین مسئله تولید آلیاژ فسفر مس را تحت‌الشعاع قرار داده است.

مدیرعامل شرکت شیمی نصر میثاق گفت: حدود دو سال است که با معضل کمبود فسفر مواجه هستیم و مواد ناریه مرغوب و باکیفیت در اختیار ما قرار نمی‌گیرد. این در حالی است که پیش از وضع تحریم‌ها، فسفر مورد نیاز خود را از کشور چین وارد می‌کردیم اما با توجه به کاربرد اساسی این ماده در صنایع نظامی، در حال حاضر شرایط واردات آن فراهم نیست و همین مسئله تولید آلیاژ فسفر مس را تحت‌الشعاع قرار داده است.

مصطفی حکمت‌دان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: شرکت شیمی نصر میثاق فعالیت خود را از سال  ۱۳۷۰ در شهرک صنعتی اشتهارد با هدف تولید آمیژان‌های مس فسفری (فسفر مس ۱۵ درصد) آغاز کرده است و در حالی ما موفق به تولید این آلیاژ در داخل شده‌ایم که تنها چهار کشور آمریکا، انگلیس، چین و هند در این زمینه فعال بوده‌اند. زمانی که ما تولید این محصول را آغاز کردیم، شرکت صنایع مس شهید باهنر اقدام به واردات آن از کشور انگلیس می‌کرد که خوشبختانه موفق شدیم با تولید این محصول، شرکت‌های برجسته داخلی را بی‌نیاز از واردات سازیم و همچنین از خروج ارز از کشور جلوگیری به عمل آوریم. این در حالی است که محصول تولیدی ما هم از نظر قیمت و هم کیفیت، به مراتب از نمونه مشابه خارجی مناسب‌تر و  از کاربرد ویژه‌ای در ریخته‌گری مس برخوردار است.

اکسیژن‌زدایی با افزودن آمیژان فسفر مس

وی در خصوص کاربردهای آمیژان مس فسفری، عنوان کرد: آمیژان فسفر مس ۱۵ درصد در ذوب و ریخته‌گری مس، برنج، برنز، مفرغ، فسفر برنز و سیم‌ جوش‌سازی کاربرد دارد. در واقع هدف از افزودن آلیاژ فسفر مس به مقدار کافی به مذاب مس، اکسیژن‌زدایی است و اکسیژن موجود در مس را به پنتا اکسید فسفر تبدیل می‌کند. این مهم، راندمان ذوب و ریخته‌گری مس را افزایش می‌دهد و سیلان مذاب در قالب را بهبود می‌‍بخشد. لازم به ذکر است که مقدار فسفر مورد نیاز در آلیاژهای مس به جز آلومینیوم برنز، بین ۰٫۰۲ تا ۰٫۰۶ درصد مذاب است که توسط آلیاژ ۱۵ درصد فسفر قابل تامین خواهد بود.

مدیرعامل شرکت شیمی نصر میثاق در ارتباط با تامین مواد اولیه، مطرح کرد: فسفر، ماده اولیه اصلی مورد نیاز مجموعه به شمار می‌آید که تا اواسط سال ۱۳۷۰ به صورت مستقیم از چین وارد می‌شد. با توجه به کاربردهای این ماده اولیه که ۸۰  درصد نظامی و ۲۰ درصد صنعتی بوده و تحریم‌ها نیز تاثیر مستقیم بر واردات آن گذاشته است، فسفر قرمز مورد نیاز خود را از یکی از وزارتخانه‌های کشور تامین می‌کنیم. فسفر، به عنوان یک ماده آتش‌زا در صنعت شناخته می‌شود و همچنین در ساخت داروهای روان‌گردان نیز کاربرد دارد. بر همین اساس، تامین آن در قالب سیکل ناریه با حساسیت‌هایی همراه بوده است و وزارتخانه نیز سخت‌گیری‌های خاص خود را دارد که به همین علت، در تامین فسفر مورد نیاز خود با مشکل مواجه هستیم. تولید این محصول از سال ۱۴۰۰ در داخل متوقف شده است و از لجن‌ها و باقی‌مانده‌های فسفر در اختیار ما قرار می‌دهند. به دنبال این معضل، تولید مجموعه از مهر ماه سال پیش تا خرداد ماه امسال متوقف شد و امیدوار هستیم تولید فسفر هم‌زمان با آغاز سال ۱۴۰۲ از سر گرفته شود.

حکمت‌دان در همین راستا ادامه داد: قیمت نهایی فسفر در داخل پس از اعمال ارزش افزوده، حدود ۲۷۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم است؛ در حالی که قیمت همین محصول در چین، حدود ۲۱۰ هزار تومان برآورد می‌شود که پس از واردات و اعمال حق گمرکی و ارزش افزوده، به حدود ۲۷۰ هزار تومان می‌رسد. مگر میزان تولید و درآمدزایی مجموعه ما به عنوان تامین‌کننده اصلی آمیژان‌های مس فسفری چقدر است که بتوانیم این تفاوت قیمت در تامین ماده اولیه خود را لحاظ کنیم. در واقع نکته مهم این است که متاسفانه ریشه‌یابی اساسی در ارتباط با نوسان قیمت ماده اولیه در داخل صورت نمی‌پذیرد و کارشناسی‌‎های لازم جهت رفع گلوگاه‌های تولید از جانب سازمان‌ها و مسئولان ذی‌ربط انجام نمی‌شود.

رشد قیمت مس ضایعاتی در بازار داخلی

وی در ادامه به نوسان قیمت مس در بازارهای جهانی اشاره کرد و گفت: قیمت مس در بورس فلزات لندن در حالی به حدود هشت هزار و ۴۰۰ دلار به ازای هر تن رسیده است که نوسان قیمت آن زیر سایه رشد نرخ ارز، تاثیر چندانی بر قیمت این فلز سرخ در بازار داخلی ندارد. قیمت مس ضایعاتی در بازار به حدود ۲۸۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسیده است و ما در تامین مس ضایعاتی ۹۹٫۹۹ درصد نیز با مشکل مواجه هستیم. در حالی که قیمت مس ضایعاتی در حدود ۷۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم بود و جولان برخی تامین‌کنندگان ضایعات فلزی در داخل، منجر به این افزایش قیمت شده است. از سوی دیگر، عرضه کاتد مس در بورس کالای ایران نیز مشکلات خاص خود را دارد و تولیدکننده باید ۵۰ درصد نقدی و ۵۰ درصد اعتباری طی دو ماه تسویه حساب مالی کند. این در حالی است که قیمت مس بدون شک طی این دو ماه با نوسان همراه خواهد شد و بر همین اساس ضرورت دارد تمهیدات لازم در زمینه نحوه قیمت‌گذاری مس در این تالار صنعتی اندیشیده شود.

 مدیرعامل شرکت شیمی نصر میثاق با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از واحدهای صنعتی شهرک صنعتی اشتهارد طی ماه‌های اخیر تعطیل شده‌‌اند، اذعان کرد: پنج فاز در این شهرک صنعتی تا به امروز افتتاح شده و کارخانجات فراوانی را در خود جای داده است اما در کمال تاسف، بسیاری از واحدهای تولیدی به ورطه تعطیلی کشیده شده‌اند و یا با حداقل میزان ظرفیت مشغول فعالیت هستند؛ چراکه بررسی و پیگیری‌های کارشناسانه پیش از احداث و راه‌اندازی واحدهای مختلف صنعتی صورت نمی‌پذیرد و تمهیدات لازم جهت صادرات مازاد نیاز داخل اندیشیده نمی‌شود. همچنین اطلاعات لازم و کافی از جانب بخش‌های مرتبط در اختیار افرادی که مشتاق به سرمایه‌گذاری در عرصه تولید هستند، قرار نمی‌گیرد و تمامی این مسائل در نهایت منجر به ورشکستگی بسیاری از تولیدکنندگان و تعطیلی واحدهای مختلف تولیدی می‌شود.

حکمت‌دان ضمن اشاره به اینکه علی‌رغم مشتریان معتبر و شناخته شده‌ای که در داخل داریم، قادر به صادرات تولیدات خود نیستیم، خاطرنشان کرد: حدود ۱۵ سال قبل نسب به اخذ تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی معادل ۲۰ میلیون تومان برای ماشین‌آلات و ۶۰ میلیون برای ساختمان و بنا اقدام کردیم. در حالی که قرار بود از ۲۲ درصد سود در نظر گرفته، ۹ درصد آن را دولت پرداخت کند اما نه تنها این اقدام انجام نشد بلکه ما کل ۲۲ درصد با جریمه آن را هم پرداخت کردیم. از همان زمان هیچ تمایلی به اخذ تسهیلات نداریم و نیازمند حمایت نیز نیستیم و حدود ۳۰ سال است که روی پای خود ایستاده‌ایم. هدف ما تولید قانونمند در راستای توسعه است و تنها چهار نیروی انسانی در واحد تولیدی مشغول فعالیت هستند که تمام تلاش خود را جهت بهره‌وری سودمند و مفید از آن‌ها به کارگرفته‌ایم.

ضرورت تدوین و برنامه‌ریزی بلندمدت در تولید

وی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه آینده تولید و به ویژه صنعت مس را چگونه ارزیابی می‌کنید، خاطرنشان کرد: بدون شک نیازمند تدوین برنامه ۲۰ ساله در صنعت کشور و تامین زیرساخت‌های لازم هستیم تا بتوانیم در راستای توسعه تولید قدم برداریم. همان گونه که ما در سالیان قبل نسبت به بومی‌سازی تجهیزات و مشعل‌های کوره مورد نیاز خود اقدام کردیم و به نتیجه مطلوب دست پیدا کرده‌ایم. با این وجود، همچنان با مشکلاتی در بخش‌های مختلف تولید به ویژه افزایش قیمت حامل‌های انرژی مواجه هستیم و دارایی، بیمه و مالیات نیز مشکلات خاص خود را دارد. واقعیت امر این است که باید نگاه بلدمدت به تولید داشته باشیم و سازمان‌های مختلف نیز همکاری‌های لازم با تولیدکنندگان را به عمل آورند.

این فعال صنعت مس خاطرنشان کرد: حمایت از تولید و صنعت، مستلزم حضور مسئولان دلسوز و دغدغه‌مند است که باید آگاهی و اطلاعات کافی را در این حوزه داشته باشند. با وجود اینکه شرایط تولید دچار بحران شده است اما همچنان سعی می‌کنیم چرخ کارخانه را در حال حرکت نگه داریم و از فعالیت دست نکشیم. در شرایط کنونی، مشتریان ثابت خود مانند مس باهنر، مس ذوچن، گلکار سپاهان و… را حفظ کرده‌ایم و امیدوار هستیم شرایط در ادامه بهبود پیدا کند.

حکمت‌دان در ادامه به ضرورت تسهیل شرایط صادرات اشاره کرد و یادآور شد: کشور چین به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مس جهان، به دنبال خرید محصول تولیدی ماست اما متاسفانه به دلیل چالش‌هایی مانند نوسان نرخ ارز که در زمینه صادرات وجود دارد، نمی‌توانیم حضور موفقی در بازارهای صادراتی داشته باشیم. متاسفانه تولیدکنندگان عراقی که نسبت به نرخ ارز در داخل کشور آگاه هستند، مواد اولیه خود را با قیمت مناسب از تولیدکنندگان ایرانی خریداری می‌کنند و سپس بر اساس نرخ روز دلار، محصول خود را تولید و به فروش می‌رسانند.

  وی در پایان یادآور شد: امیدوار هستیم هم شرایط تولید و هم صادرات در آینده بهبود پیدا کند تا بتوانیم ضمن حفظ تولید، حضور چشمگیری در بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی داشته باشیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7207

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد