• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
مدیرعامل شرکت تزریق صنعت یزد:

کمر تولید زیر بار مشکلات خم شده است

  • کد خبر : 18851
  • 25 اردیبهشت 1402 - 17:24
کمر تولید زیر بار مشکلات خم شده است
مدیرعامل شرکت تزریق صنعت یزد، تولیدکننده ورق و گرده مسی، گفت: متاسفانه در حال حاضر صنعت ورق و گرده مسی کشور از حال و روز خوبی برخوردار نیست.

مدیرعامل شرکت تزریق صنعت یزد، تولیدکننده ورق و گرده مسی گفت: متاسفانه در حال حاضر صنعت ورق و گرده مسی کشور از حال و روز خوبی برخوردار نیست؛ می‌توان گفت دلایلی همچون افزایش تعداد تولیدکنندگان ورق و گرده مسی، کاهش تقاضا برای محصولات، افزایش قیمت مس و فرایند کند بازگشت سرمایه به تولیدکنندگان، باعث به وجود آمدن چنین شرایطی شده‌ است.

محمدحسین شریفی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: علی‌رغم اینکه شعار سال مبنی بر «مهار تورم و رشد تولید» نام‌گذاری شده است، با گذشت دو ماه از سال ۱۴۰۲ شرایط تولیدکنندگان در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۱ نامناسب بوده و میزان تولید و فروش محصولات روند کاهشی داشته و صنعتگران با ۵۰ درصد ظرفیت سال گذشته فعالیت داشته‌اند. متاسفانه باید اذعان کنم که هدف‌گذاری‌های دولت در رشد و توسعه صنایع فلزی آنچنان موثر نبوده و بالعکس به جای اینکه شاهد رشد تولید باشیم، با بدتر شدن شرایط تولید و تولیدکنندگان مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه عمده مصرف‌کنندگان ورق مسی تولید شده در این کارگاه، تولیدکنندگان صنایع‌دستی و ظروف مسی هستند، مطرح کرد: افزایش قیمت مس، مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم سبب شده تا میزان تقاضا و مصرف محصولات ما کاهش یابد زیرا خرید ظروف مسی که تقریبا جزو لوازم لوکس منزل به حساب می‌آید، با توجه به این شرایط اقتصادی در اولویت مشتریان قرار ندارد.

فروش اعتباری، تنها راه نجات واحد‌های تولیدی

مدیرعامل شرکت تزریق صنعت یزد در خصوص مشکلات اصلی که تولیدکنندگان در مسیر تولید با آن مواجه هستند، ابراز کرد: در کنار چالش نوسان قیمت مواد اولیه، کمبود سرمایه در گردش هم باری مضاعف بر دوش تولیدکنندگان شده است. به دلیل اینکه فرایند تولید ظروف مسی زمان‌بر بوده و بازگشت سرمایه به تولیدکنندگان ظروف به کندی صورت می‌گیرد، مشتریان محصولات ما نقدینگی کافی برای خرید ورق و گرده را ندارند؛ همین موضوع باعث شده تا تمایل به خرید اعتباری افزایش یابد. تولیدکنندگان هم برای اینکه بتوانند مشتریان خود را حفظ کنند، باید از فروش نقدی محصولات به فروش اعتباری روی بیاورند. علی‌رغم‌ شعار‌هایی که در خصوص حمایت از تولیدکنندگان داده می‌شود، سال گذشته این واحد تولیدی حتی با پرداخت کامل اقساط و تسویه حساب وام‌های قبلی، موفق به اخذ تسهیلات جدیدی از بانک‌ها نشد.

شریفی با اشاره به راهکار‌هایی که سبب بهبود شرایط بازار مصرف و تولیدکنندگان می‌شود، اظهار کرد: بهبود شرایط اقتصادی کشور و وضعیت معیشتی مردم اولین گامی است که باعث بهبود شرایط تولیدکنندگان می‌شود؛ البته در کنار آن اعطای تسهیلات بانکی به تولیدکنندگان و سیاست‌گذاری‌های صحیح در حوزه صنایع فلزی، مسیر حرکت آن‌ها را هموارتر می‌کند. لازم به ذکر است که این مجموعه در زمینه تولید شمش و نیم‌کره آلومینیومی که در واحد‌های فولادسازی کاربرد دارند، هم مشغول به فعالیت است. برای بهبود شرایط بازار مصرف در این زمینه هم باید مشکلاتی که باعث کاهش تولید صنایع فولادی شده‌اند، از میان برداشته شوند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا هدف‌گذاری تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ عامل محرکه‌ای در بازار مصرف بوده است یا خیر، اذعان کرد: تاکنون که این هدف‌گذاری تاثیر چندانی بر بازار مصرف نداشته است و فروش شمش آلومینیوم این مجموعه در سال ۱۴۰۱ با سال ۱۴۰۰ تقریبا برابر بوده و هیچ تغییر چشمگیری نداشته و در سال ۱۴۰۲ هم تاکنون سفارش جدیدی از سوی مشتریان ثبت نشده است. باید گفت که در سال گذشته واحد‌های فولاد‌سازی به دلیل وجود محدودیت‌های تامین انرژی به خصوص در فصل تابستان، با تمام ظرفیت خود مشغول به تولید نبوده‌اند.

مدیرعامل شرکت تزریق صنعت یزد در خصوص بومی‌سازی ماشین‌آلات مورد استفاده در این صنعت، توضیح داد: به دلیل کارایی پایین ماشین‌آلات ساخت داخل، تولیدکنندگان برای اینکه بهره‌وری بالاتری داشته باشند، باید اقدام به واردات کنند زیرا با به‌روزرسانی تجهیزات و ماشین‌آلات خط تولید، هم کیفیت محصولات افزایش پیدا کرده و هم به نیروی انسانی کمتری نیاز است. ماشین‌آلاتی که در این مجموعه مورد استفاده قرار می‌گیرند ترکیبی از قطعات ساخت داخل و خارجی هستند اما برخی از قطعات مهمی که در دستگاه نورد مورد استفاده قرار می‌گیرند، همچون غلتک‌ها باید خارجی باشند زیرا نمونه مشابه داخلی آن‌ها با کیفیت مناسب تولید نشده‌اند. غلتک‌های دستگاه نورد باید دارای سختی بالای ۶۵ باشند که برای تولید آن‌ها از فولاد با سختی بالا استفاده می‌کنند؛ اگر غلتک دستگاه نورد از سختی کافی برخوردار نباشد، توانایی اعمال قدرت و فشار کافی به ورق را نخواهد داشت. در حال حاضر در زمینه تولید این غلتک‌ها، کشور‌های آلمان و اوکراین پیشتاز هستند اما واردات این غلتک‌ها به کشور به سختی صورت می‌گیرد.

شریفی در رابطه با طرح‌ توسعه شرکت تزریق صنعت یزد، تصریح کرد: این مجموعه در ابتدا فعالیت خود را با تولید شمش و نیم‌کره آلومینیومی آغاز کرد اما با اجرای طرح توسعه در سال ۱۳۹۶، به تولید ورق و گرده مسی هم ورود پیدا کرد؛ هم‌اکنون بیشتر روی تولید محصولات مسی متمرکز هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان ورود سرمایه‌گذاران جدید به این صنعت وجود دارد یا خیر، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط فعلی یعنی تعداد بالای تولیدکنندگان فعال در این زمینه و کاهش تقاضا برای محصولات، بازار مصرف از کشش بالایی برخوردار نبوده و امکان ورود تولیدکنندگان جدید به صنعت ورق و گرده مسی وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت تزریق صنعت یزد در خصوص مسائل جانبی تولید، یادآور شد: خوشبختانه این صنعت به نیروی کار متخصص وابسته نبوده و افراد معمولی هم می‌توانند در واحد‌های تولیدی مشغول به فعالیت شوند؛ هم‌اکنون ۲۵ نفر در این کارگاه مشغول به فعالیت هستند. در حال حاضر این کارگاه بیشتر به تامین نیاز داخلی پرداخته و در زمینه صادرات فعالیت ندارد؛ البته لازم به ذکر است که کیفیت ظروف مسی و صنایع‌دستی که توسط تولیدکنندگان ایرانی تولید می‌شود، نسبت به کشور‌های همسایه بسیار بالاتر است. در رابطه با محدودیت‌های تامین انرژی واحد‌های صنعتی، در تابستان سال گذشته با قطعی برق مواجه بودیم اما با اطلاع‌رسانی قبلی، از وارد شدن خسارت به مجموعه و ماشین‌آلات خط تولید جلوگیری کردیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=18851

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.