• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیرعامل شرکت آلوم پاد مطرح کرد:

کیفیت، عامل حذف تولیدکنندگان از گردونه رقابت

  • کد خبر : 17708
  • 12 اردیبهشت 1402 - 9:34
کیفیت، عامل حذف تولیدکنندگان از گردونه رقابت
مدیرعامل شرکت آلوم پاد، تولیدکننده پروفیل و مقاطع آلومینیومی گفت: اگر واردات محصولات باکیفیت خارجی انجام شود، تولیدکنندگان داخلی باید برای ادامه فعالیت، کیفیت خود را افزایش دهند. تولیدکنندگان داخلی به دلیل نبود رقیبی قدرتمند در بازار، محصولات باکیفیتی را تولید نمی‌کنند؛ البته این موضوع در بازار مصرف هم وجود دارد و قیمت برای مشتریان مهم‌تر از کیفیت است.

مدیرعامل شرکت آلوم پاد، تولیدکننده پروفیل و مقاطع آلومینیومی گفت: اگر واردات محصولات باکیفیت خارجی انجام شود، تولیدکنندگان داخلی باید برای ادامه فعالیت، کیفیت خود را افزایش دهند. تولیدکنندگان داخلی به دلیل نبود رقیبی قدرتمند در بازار، محصولات باکیفیتی را تولید نمی‌کنند؛ البته این موضوع در بازار مصرف هم وجود دارد و قیمت برای مشتریان مهم‌تر از کیفیت است.

حسن جلیلوند در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: این شرکت فعالیت خود را از سال ۱۳۷۴ با تولید پروفیل آلومینیومی با مصارف ساختمانی و صنعتی آغاز کرد. در حال حاضر نیز ۲۵ نفر در این کارگاه مشغول به کار هستند اما به سبب وجود مشکلاتی در مسیر تولید، این مجموعه با ۱۰ درصد ظرفیت خود مشغول به فعالیت است. مواد اولیه مورد استفاده در این کارگاه برای تولید محصولات، بنا به درخواست مشتری متفاوت است و ما از بیلت آلومینیومی سری ۶۰۶۰، ۶۰۶۱، شمش و قراضه آلومینیومی برای تولید مقاطع و پروفیل آلومینیومی سری ۱۰۰۰ استفاده می‌کنیم. پروفیل‌های صنعتی عموما به صورت مقاطعی با شکل هشت و ۶ ضلعی، میلگرد آلومینیومی و… تولید می‌شوند؛ برای تولید مقاطع هشت ضلعی که در تولید مهره کاربرد دارند، باید از بیلت آلومینیومی سری ۶۰۶۱ استفاده کرد زیرا استحکام بیشتری نسبت به بیلت آلومینیوم سری ۶۰۶۰  داشته و قابلیت ماشین‌کاری دارد اما برای تولید پروفیل با مصارف ساختمانی باید از بیلت آلومینیومی سری ۶۰۶۰ استفاده کرد. بیلت‌های آلومینیومی در سری‌های مختلف از درصد بالایی آلومینیوم و مقدار کمی عناصر آلیاژی همچون آهن، مس, سیلیسیوم و منیزیم تشکیل شده‌اند.

وی در خصوص مشکلاتی که برای تهیه مواد اولیه با آن مواجه هستند، عنوان کرد: به دلیل اینکه توانایی ریخته‌گری بیلت مورد نیاز خود را داریم، در کنار بیلت آماده از شمش آلومینیوم هم به عنوان ماده اولیه استفاده می‌کنیم اما برای تهیه بیلت و شمش از بورس کالا ایران، با مشکلاتی همچون نوسان قیمت، حذف سقف رقابتی و خریداران انبوه که باعث برهم خوردن تعادل در روند عرضه و تقاضا می‌شوند، مواجه هستیم. به عنوان مثال شمش آلومینیوم با قیمت پایه ۷۲ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم در بورس کالا عرضه می‌شود اما پس از رقابت با قیمت ۱۲۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش می‌رود. در برخی مواقع به دلیل افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها، نمی‌توانیم به مقدار کافی شمش مورد نیاز خود را تهیه کنیم و باید برای جبران کمبود مواد اولیه به بازار آزاد روی بیاوریم؛ اگر تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن شمش آلومینیوم عملی شود، شاهد کاهش قیمت‌ها خواهیم بود. در کنار این مسائل، مشکل دیگر تولیدکنندگان میزان عرضه مواد اولیه در بورس کالاست؛ به عنوان مثال، واحد‌های تولیدی کوچک‌مقیاس که نیاز آن‌ها ۱۰ تن شمش آلومینیوم است، توانایی خرید ۱۰۰ تن شمش را ندارد، اگر امکان خرید مواد اولیه در تناژ‌های پایین در این تالار صنعتی فراهم شود، انتخاب تولیدکنندگان بورس کالا خواهد بود تا بازار آزاد.

عدم همخوانی دخل و خرج

مدیرعامل شرکت آلوم پاد در رابطه با شرایط بازار مصرف و تولیدکنندگان، اذعان کرد: متاسفانه میزان تقاضا برای محصولات به شدت کاهش یافته است و تولیدکنندگان در شرایط خوبی به سر نمی‌برند. به دلیل اینکه پس از فروش محصولات، مقدار نقدینگی صنعتگران افزایش پیدا می‌کند، آن‌ها بر این باورند که توانسته‌اند با تولید محصولات سودی را نصیب خود کنند اما غافل از اینکه از سوی دیگر با نوسان قیمت مواد اولیه، هزینه‌های تولید افزایش پیدا کرده است. معیار تولیدکنندگان برای مشخص کردن میزان سود و ضرری که در طی سال کسب کره‌اند، اختلاف بین مقدار مواد اولیه‌ای است که در ابتدا و انتهای سال در اختیار دارند. به عنوان مثال در ابتدای سال تولیدکننده‌ای با مقدار مشخصی از سرمایه، ۱۰۰ تن مواد اولیه را خریداری کرده، اگر در پایان سال با همان میزان سرمایه به دلیل افزایش قیمت‌ها ۹۰ تن مواد اولیه خریداری کند، یعنی در طول سال به مقدار ۱۰ تن ضرر کرده‌ است اما اگر این مقدار را افزایش دهد، موفق شده سودی را نصیب خود کند؛ باید گفت که هم‌اکنون به دلیل نوسانات شدید قیمت مواد اولیه، بسیاری از تولیدکنندگان متضرر شده‌اند. در حاضر به دلیل اینکه قیمت پروفیل آلومینیومی نسبت به دی ماه سال گذشته به میزان ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافته، مشتریان دست نگه داشته‌اند و سفارش‌ جدیدی را ثبت نمی‌کنند.

جلیلوند با اشاره به شرایط تولیدکنندگان سایر کشور‌ها، تصریح کرد: تولیدکنندگان کشور‌های عربستان و ترکیه به دلیل تعامل با سایر کشور‌ها، صادرات محصولات، استفاده از ماشین‌آلات به‌روز و تولید پروفیل‌های آلومینیومی باکیفیت، از شرایط خوبی برخوردارند. البته کشور‌هایی همچون سوریه و عراق به دلیل اینکه در این حوزه رشد کافی نداشته‌اند، همچنان اقدام به واردات پروفیل آلومینیومی از ایران می‌کنند.

وی در خصوص ماشین‌آلات مورد استفاده در صنعت پروفیل آلومینیومی، اظهار کرد: ماشین‌‌آلات ساخت داخل نیز به دلیل اینکه برخی از قطعات آن‌ها وارداتی بوده و در داخل مونتاژ می‌شوند، قیمت بالایی دارند. در سال ۱۴۰۰ با یک تولیدکننده داخلی برای ساخت ماشین میز اتوماتیک به توافق رسیدیم که زمان تحویل آن مرداد ماه ۱۴۰۱ اعلام شد اما تاکنون به دلیل افزایش قیمت قطعات وارداتی، این دستگاه‌ را تحویل نگرفته‌ایم. کاربرد این دستگاه بدین صورت است که پروفیل آلومینیومی پس از خروج از دستگاه پرس اکستروژن، روی آن قرار گرفته و سرد می‌شود، سپس به صورت اتوماتیک اضافات هر پروفیل گرفته شده و در سایز‌های مختلف برش داده می‌شود. به دلیل اینکه این دستگاه تمام امور را به صورت اتوماتیک انجام می‌دهد، در خط تولید به نیروی انسانی کمتری نیاز است و کیفیت محصولات خروجی افزایش پیدا می‌کند.

مدیرعامل شرکت آلوم پاد با اشاره به اینکه رنگ‌آمیزی و آبکاری پروفیل آلومینیومی در این واحد تولیدی انجام می‌شود، در خصوص فرایند آبکاری و رنگ‌آمیزی، توضیح داد: آنودایزیگ، فرایندی است که باعث تشکیل یک لایه اکسیدی نازک روی مقاطع آلومینیومی شده و سبب افزایش استحکام محصول نهایی می‌شود. مراحل آبکاری بدین صورت است که در ابتدا پروفیل آلومینیومی با محلول‌های خاصی شست‌و‌شو  داده شده تا هیچ‌گونه آلودگی نداشته باشد؛ سپس به وانی که محتوی آن اسید سولفوریک است منتقل می‌شود، با انتقال برق از مایع الکترولیت لایه‌ای به ضخامت پنج تا ۲۵ میکرون روی پروفیل تشکیل می‌شود. آلومینیوم در این فرایند نقش آند و فلز دیگری نقش کاتد را بازی می‌کند، اسید سولفوریک هم به عنوان کاتالیزور عمل می‌کند. مراحل رنگ‌آمیزی پروفیل با رنگ‌های پودری نیز بدین صورت است که در ابتدا پروفیل شست‌و‌شو داده می‌شود تا عاری از هرگونه آلودگی و چربی باشد، سپس کروماته شده و پس از خشک شدن، وارد کوره پخت می‌‎شود. تمام این فرایند‌ها بسیار حساس بوده و برای انجام آن‌ها باید نیروی انسانی ماهر به کار گرفته شود. به عنوان مثال اگر در فرایند آبکاری زمان خارج شدن قطعات چند ثانیه به تاخیر بیافتند طیف رنگی قطعه آبکاری شده تغییر می‌کند؛ همچنین فردی که وظیفه رنگ‌آمیزی پروفیل را بر عهده دارد، باید بتواند رنگ باکیفیت را از جنس نامرغوب آن تشخیص بدهد و دمای کوره پخت را به طور دقیق تنظیم کند.

کیفیت فدای قیمت

جلیلوند در رابطه با کیفیت رنگ‌های مورد استفاده در رنگ‌آمیزی پروفیل، ابراز کرد: در گذشته این مجموعه نمایندگی رنگ فولور ترکیه در ایران بود که کیفیت بسیار خوبی داشت اما به دلیل وضع تحریم‌ها علیه ایران و توقف واردات این رنگ‌ها، اکنون به ناچار از محصولات داخلی استفاده می‌کنیم؛ درحال حاضر رنگ‌های ایرانی از کیفیت مناسبی برخوردار نبوده و از نظر پوشش‌دهی و ماندگاری بسیار ضعیف هستند. به عنوان مثال پنجره‌ای را که با رنگ فولور رنگ‌آمیزی کرده ‌بودیم، بعد از گذشت ۱۰ سال تغییری نکرده و رنگ‌ روی بدنه آن دچار هیچ‌گونه ترکیدگی و ترک نشده است؛ در صورتی که پروفیل‌های رنگ‌آمیزی شده با رنگ‌های ایرانی، بعد از گذشته دو تا سه ماه دچار ترکیدگی و تغییر رنگ می‌شوند. این رنگ‌ها کیفیت پایینی دارند و با اختلاف ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم نسبت به رنگ‌های فولور به فروش می‌رسند. لازم به ذکر است که حدود ۳٫۵ درصد محتوی یک قوطی رنگ پنج کیلوگرمی، برای رنگ‌آمیزی پروفیلی با عرض۱۷ سانتی‌متر و طول ۶ متر مصرف می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برقراری تعامل با سایر کشور‌ها، واردات ماشین‌آلات به‌روز و محصولات باکیفیت خارجی به بازار‌های داخلی باعث می‌شود تا تولیدکنندگان داخلی برای ماندن در میدان رقابت، کیفیت محصولات خود را افزایش دهند. همچنین با افزایش کیفیت محصولات، فرهنگ استفاده از محصولات باکیفیت نیز در بین مشتریان نهادینه می‌شود؛ متاسفانه اکنون تمرکز مصرف‌کنندگان روی قیمت است تا کیفیت. همین موضوع باعث شده تا تولیدکنندگان برای افزایش کیفیت محصولات، هیچ سرمایه‌گذاری جدیدی روی خط تولید برای ارتقای تکنولوژی و ماشین‌آلات انجام ندهند و محصولات بی‌کیفیتی را به بازار عرضه کنند. لازم به ذکر است که مجموعه آلوم پاد در زمینه تولید محصولات باکیفیت، همواره سعی بر این داشته تا از مواد اولیه مرغوب استفاده کند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=17708

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.