• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
سعید نقاش:

کیفیت؛ عامل ماندگاری در صنعت آلومینیوم

  • کد خبر : 8468
  • 10 مهر 1401 - 15:07
کیفیت؛ عامل ماندگاری در صنعت آلومینیوم
مدیر کارگاه ریخته‌گری نقاش گفت: اگر به دنبال حضور موفق در بازارهای خارجی و سودآوری بیشتر حاصل از صادرات به کشورهای منطقه هستیم، باید کیفیت پروفیل آلومینیوم تولیدی را افزایش دهیم؛ چراکه کیفیت، عامل موفقیت در بازارهای بین‌المللی است.
مدیر کارگاه ریخته‌گری نقاش گفت: اگر به دنبال حضور موفق در بازارهای خارجی و سودآوری بیشتر حاصل از صادرات به کشورهای منطقه هستیم، باید کیفیت پروفیل آلومینیوم تولیدی را افزایش دهیم؛ چراکه کیفیت، عامل موفقیت در بازارهای بین‌المللی است.

سعید نقاش در گفت‌وگو با پایگاه خبری و تحلیلی«فلزات آنلاین» بیان کرد: این کارگاه در سال ۱۳۷۳ فعالیت خود را در تبریز با هدف تولید پروفیل آلومینیومی آغاز کرده است و در حال حاضر با تمام ظرفیت خود در  حال فعالیت هستیم.

وی در ادامه شرایط بازار پروفیل آلومینیومی را ایده‌آل دانست و افزود: خوشبختانه تقاضا برای خرید پروفیل آلومینیوم طی ۶ ماه اخیر مناسب بوده و تمام تولیدات این شرکت به فروش رسیده است اما در تامین نیروی انسانی، با مشکلات جدی مواجه هستیم و این مسئله علی‌رغم حقوق توافقی و بیشتر از دستمزد تعیین شده وزارت کار نیز مرتفع نشده است.

مدیر کارگاه ریخته‌گری نقاش عنوان کرد: در استان‌های دیگر مانند تهران، حضور کارگران مهاجر مانند افغانی و پاکستانی‌، باعث شده است کارفرمایان مشکل چندانی در تامین نیروی کارگری مورد نیاز خود نداشته باشند اما در شهر تبریز، با توجه به ممنوعیت حضور اتباع مهاجر در استان آذربایجان شرقی، دسترسی به چنین نیروی کاری امکان‌پذیر نیست و کارگاه‌های کوچک تولیدی به ویژه کارگاه‌های ریخته‌گری آلومینیوم با بحران نیروی کار مواجه هستند.

نقاش با تاکید بر نقش دولت در حمایت از صنایع و تولیدات داخلی، تصریح کرد: متاسفانه دولت هیچ حمایتی از صنایع تولیدی نمی‌کند. در گذشته شرکت‌ها برای پرداخت بیمه از دولت‌ یارانه دریافت می‌کردند اما در حال حاضر این یارانه پرداخت نمی‌شود. همچنین افزایش سرسام‌آور هزینه قطعات و لوازم دستگاه‌ها و عدم نظارت دولت بر این افزایش هزینه‌ها، بسیاری از کارخانه‌ها را با چالش تامین قطعات یدکی مواجه کرده است.

جولان قالب‌های چینی بی‌کیفیت در بازار

وی در خصوص استفاده از قالب‌های فولادی به خبرنگار«فلزات آنلاین» گفت: در حال حاضر، با توجه به تنش‌های ژئوپلیتیکی بین اوکراین و روسیه، امکان واردات قالب‌های فولادی با کیفیت که سابق بر این از کشور اکراین وارد می‌شد، وجود ندارد و قالب‌های فولادی که در بازار با برندهای خارجی به فروش می‌رسند، ساخت کشور چین بوده که از مقاومت بسیار پایینی برخوردار هستند و ممکن است قالبی که با هزینه‌ای بیش از ۳۰ میلیون تومان تهیه می‌شود، ظرفیت به کارگیری برای تولید بیش از یک تن محصول را نداشته باشد و در حین انجام کار بشکند.

مدیر کارخانه ریخته‌گری نقاش در ارتباط با قیمت حامل‌های انرژی، تصریح کرد: خوشبختانه در خصوص تامین حامل‌های انرژی، در سال جاری مشکل خاصی وجود نداشته است اما با افزایش ۷ برابری بهای گاز، شرک‌های بسیاری از پرداخت هزینه گاز مصرفی خود عاجز ماندند.

نقاش ضمن مناسب ارزیابی کردن وضعیت فروش پروفیل آلومینیومی، اذعان کرد: هرچند با توجه به رکود بازار ساخت‌‍وساز و نقش تاثیر‌گذار این صنعت در تولید پروفیل آلومینیومی، فروش داخلی این محصول پایین آمده است اما افزایش صادرات به کشورهای همسایه مانند ترکیه و عراق باعث شده است رکود بازار داخلی تاثیر چندانی در تولید پروفیل آلومینیومی نداشته باشد.

وی در خصوص صادرات پروفیل آلومینیومی، تاکید کرد: این شرکت، صادرات مستقیم به خارج از کشور ندارد و محصولات خود را از طریق واسطه‌ها به عراق و ترکیه صادر می‌کند. چالش‌های موجود در حوزه صادرات باعث شده است که ما به صورت مستقیم در این عرصه حضور نداشته باشیم و تمامی مراحل توسط واسطه‌ها صورت می‌پذیرد.

این فعال صنعت آلومینیوم در ارتباط با مشتریان این مجموعه، خاطرنشان کرد: تولید پروفیل آلومینیومی در این کارگاه بر اساس نیاز مشتری صورت می‌پذیرد و علاوه بر پروفیل‌های ساختمانی، برخی لوازام تزئینی نیز در داخل کارگاه تولید می‌شود.

در رقابت با تولیدکنندگان خارجی هستیم

نقاش در ادامه به ضرورت رقابت با تولیدکنندگان مطرح آلومینیومی در سطح منطقه اشاره کرد و گفت: اگر ما به دنبال حضور موفق در بازارهای خارجی و همچنین ادامه صادرات به کشورهای منطقه هستیم، باید کیفیت پروفیل تولیدی را ارتقاء دهیم؛ چراکه کیفیت، عامل موفقیت در بازارهای بین‌المللی است. البته باید توجه داشت که برای تولید پروفیل با کیفیت، نیاز به سرمایه هنگفتی است که در حال حاضر متاسفانه بسیاری از تولیدکنندگان داخلی با چالش تامین سرمایه در گردش مواجه هستند.

وی تصریح کرد: در سال‌های اخیر، کارخانه آکپا با مشارکت شرکت‌های ترکیه در شهر تبریز آغاز به فعالیت کرده که در سه شیفت کاری مشغول به کار است و با توجه به کیفیت بالای محصولات تولیدی این شرکت، تقاضا برای پروفیل آن بسیار زیاد است و محصولات خود را حتی تا چهار ماه قبل از تولید پیش فروش می‌کند.

مدیر کارخانه ریخته‌گری نقاش در ارتباط با فرایند تولید پروفیل‌های آلومینیومی، مطرح کرد: اکستروژن، فرایند تولید پروفیل آلومینیومی در کارگاه‌های تولیدی است و دستگاه‌های مورد استفاده در این مجموعه‌ها بسیار پیشرفته و هم‌تراز با شرکت‌های ترکیه‌ای و کشورهای حاشیه خلیج فارس هستند و اگر تولیدکنندگان داخلی بتوانند پروفیل‌های باکیفیتی با به کارگیری از این دستگاه‌ها تولید کنند، می‌توانند حضور قدرتمندی در بازارهای جهانی داشته باشند.

نقاش در خصوص شرایط تولید در بازار داخلی، تصریح کرد: در ایران، برخی هزینه‌های تولید اعم از قیمت حامل‌های انرژی و دستمزد نیروی انسانی، ارزان قیمت‌‎تر‌ از کشورهای همسایه است و بر همین اساس شرکت‌های داخلی توان رقابت با بازارهای جهانی را دارند اما وضع مالیات بر ارزش افزوده توسط دولت باعث شده است این شرکت‌ها با چالش‌های جدی در تولید مواجه شوند. سازمان امور مالیاتی کشور با وضع انواع مالیات‌ها اعم از مالیات بر درآمد، دستمزد، ارزش افزوده، صادرات و… شرایط تولید را بیش از پیش دشوار ساخته است و متاسفانه هیچ اقدامی برای کاهش مالیات‌ها نیز صورت نمی‌پذیرد. این در حالی است که میزان تولید و فروش واحدهای صنعتی با یکدیگر همخوانی ندارد و پرداخت مالیات‌های سنگین باعث دلسردی بساری از تولیدکنندگان داخلی شده است.

وی ضمن اشاره به استفاده از ضایعات در تولید پروفیل آلومینیومی، بیان کرد: در تامین ماده اولیه، اولویت شرکت بر استفاده از ضایعات است؛ چراکه هم با قیمت کمتری از شمش آلومینیومی تهیه می‌شود و هم خطوط تولید کارگاه بر اساس استفاده از ضایعات طراحی شده است. ضمن اینکه در تهیه شمش آلومینیومی از بورس کالای ایران، مشکل چندانی وجود ندارد؛ چراکه در حال حاضر شرکت‌های مطرح داخلی شمش‌های با کیفیتی را در این تالار صنعتی عرضه می‌کنند.

سودآوری تولید در گرو حمایت دولت

مدیر کارخانه ریخته‌گری نقاش با بیان اینکه وجود سرمایه کافی و حمایت دولت می‌تواند صنعت آلومینیوم را به یکی از صنایع پررونق و سودآور کشور تبدیل کند، ادامه داد: متاسفانه کارگاه‌های تولیدی نه تنها از حمایت دولت بی بهره هستند بلکه دولت بر سر راه تولیدکنندگان مانع‌تراشی نیز می‌کند. ضمن اینکه بانک‌ها با وضع سودهای هنگفت بر تسهیلات دریافتی و درخواست سند ملکی به عنوان وثیقه، یا تولیدکنندگان را از دریافت این تسهیلات منصرف می‌کنند و یا آن‌ها را به مرز ورشکستگی می‌رسانند که در نهایت اموال شرکت‌ها به نفع بانک مصادره خواهد شد. در واقع دولت در نظر دارد برای بهبود وضعیت صنایع داخلی، تسهیلاتی با بهره ۱۸ درصد پرداخت کند؛ در حالی‌ که دریافت تسهیلات با سود کلان بدون توجه به وضعیت بازار می‌تواند به ورشکستگی و تعطیلی کارخانه‌ها منجر شود و به معنای واقعی، مرگ صنایع تولیدی است.

نقاش در پایان یادآور شد: با توجه به نوسانات نرخ دلار در کشور، افزایش هزینه‌های تولید و سنگ‌اندازی‌های مسئولان بر سر راه تولیدکنندگان، بسیاری از افرادی که وارد عرصه تولید شده‌اند، از حضور در این عرصه ابراز پشیمانی می‌کنند؛ چراکه سودآوری تولید متناسب با هزینه‌های این بخش نیست و کورسوی امیدی برای سودآوری وجود دارد.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8468

نوشته‌های مشابه