• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مشاور فنی مدیرعامل شرکت پروفیل اراک عنوان کرد:

کیفیت اتفاقی نیست!

  • کد خبر : 18275
  • 19 اردیبهشت 1402 - 5:49
کیفیت اتفاقی نیست!
مشاور فنی مدیرعامل شرکت پروفیل اراک، تولید کننده انواع مقاطع صنعتی آلومینیومی گفت: این مجموعه با بهره‌گیری از مواد اولیه مرغوب و انجام آزمایشات متعدد در زمینه کنترل کیفیت، توانسته برند تجاری خود را با تولید محصولات باکیفیت در بازار‌های داخلی مطرح کند. تولیدکنندگان جدیدی که قصد ورود به این عرصه را دارند، باید برای رسیدن به موفقیت، تولید محصولات باکیفیت را سر لوحه اقدامات خود قرار دهند.

مشاور فنی مدیرعامل شرکت پروفیل اراک، تولید کننده انواع مقاطع صنعتی آلومینیومی گفت: این مجموعه با بهره‌گیری از مواد اولیه مرغوب و انجام آزمایشات متعدد در زمینه کنترل کیفیت، توانسته برند تجاری خود را با تولید محصولات باکیفیت در بازار‌های داخلی مطرح کند. تولیدکنندگان جدیدی که قصد ورود به این عرصه را دارند، باید برای رسیدن به موفقیت، تولید محصولات باکیفیت را سر لوحه اقدامات خود قرار دهند.

حامد ایمانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: شرکت پروفیل اراک با چهار دهه فعالیت در صنعت آلومینیوم، در زمینه تولید انواع مقاطع آلیاژی آلومینیوم فعالیت دارد. این مجموعه پس از تولید بیلت آلومینیوم آلیاژی با انجام فرایند اکستروژن روی آن، به تولید مقاطع صنعتی آلومینیومی می‌پردازد؛ در نهایت این مقاطع صنعتی پس از انجام عملیات حرارتی و ماشین‌کاری، روانه بازار مصرف می‌شوند. مصرف‌کنندگان اصلی این مقاطع، صنایع خودروسازی، برق، مخابرات، حمل‌و‌نقل، نفت، گاز و پتروشیمی هستند.

وی در خصوص وضعیت شرکت پروفیل اراک در سال ۱۴۰۲، اظهار کرد: خوشبختانه بر اساس میزان تقاضا و تولید محصولات، پیش‌بینی می‌کنیم که سال جدید، سال خوبی برای شرکت پروفیل اراک باشد. البته باید یادآور شوم که تا نیمه اول اردیبهشت‌ ماه، میزان انجام معاملات و ثبت سفارشات جدید، آنچنان چشمگیر نبود اما با شروع نیمه دوم اردیبهشت ماه، وضعیت بازار بهبود یافته و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، میزان تقاضا برای محصولات افزایش پیدا کرده است.

مشاور فنی مدیرعامل شرکت پروفیل اراک در رابطه با هدف‌گذاری‌های کلان دولت در صنعت آلومینیوم و تاثیر‌گذاری آن‌ها بر صنایع پایین‌دستی، ابراز کرد: با تولید یک میلیون ۵۰۰ هزار تن شمش آلومینیوم و عرضه بیشتر مواد اولیه، به طور حتم میزان رقابت بین تولیدکنندگان برای خرید شمش کاهش یافته و قیمت‌ شمش آلومینیوم عرضه شده در بورس کالا، به قیمت پایه نزدیک خواهد شد. در نتیجه با کاهش قیمت تمام شده محصول و تناسب آن با نرخ دستمزد تولید، میزان درآمد تولیدکنندگان رشد یافته و آن‌ها به راحتی می‌توانند از پس هزینه‌های ثابت و متغیر تولید‌ برآیند. در اوایل دهه ۸۰، قیمت شمش آلومینیوم تقریبا با نرخ دستمزد تولیدکنندگان برابر بود اما در شرایط فعلی با در نظر گرفتن قیمت شمش آلومینیوم به میزان ۱۲۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم، دستمزد تولیدکنندگان توانایی پوشش ۵۰ درصد از میزان هزینه‌های تولید را هم ندارد؛ با کاهش درآمد و افزایش قیمت مواد اولیه، میزان خرید شمش آلومینیوم از سوی تولیدکنندگان کاهش می‌باید و گرایش به خرید و فروش اعتباری محصولات افزایش پیدا می‌کند.

صادرات، در دام مشکلات داخلی

ایمانی به بیان اقداماتی که شرکت پروفیل اراک برای توسعه بازار‌های خود و حضور در بازار‌های صادراتی انجام داده است، پرداخت و گفت: در زمینه تولید محصولاتی که در صنعت خودروسازی کاربرند دارند، شرکت پروفیل اراک با توجه به نیاز بازار، اقدام به خریداری تجهیزات و راه‌اندازی خطوط تولید جدیدی طی دو سال اخیر کرده است. در حال حاضر این مجموعه به تامین نیاز داخلی می‌پردازد و خوشبختانه بازار‌های داخلی هم به دلیل افزایش تقاضا و جایگزینی فلز آلومینیوم به جای مس، چدن و فولاد در صنایع مختلف، از رونق خوبی برخوردار هستند. به سبب تعداد محدود تولیدکنندگان مقاطع صنعتی آلومینیومی در منطقه و هزینه‌های بالای حمل‌ونقل محصولات از چین، اکثر کشور‌های همسایه تمایل به خرید از تولیدکنندگان ایرانی دارند که متاسفانه به دلیل وجود مشکلات رفع تعهد ارزی، تولیدکنندگان رغبتی به صادرات محصولات ندارند. مطمعنا اگر اعطای مشوقات صادراتی و انعقاد قرارداد‌های تجاری ما بین ایران و سایر کشور‌ها افزایش یابد، تولیدکنندگان میل بیشتری به صادرات خواهند داشت.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه شرکت پروفیل اراک برای مطرح کردن برند خود در بازار‌های داخلی و پیشی گرفتن از رقبا چه اقدامتی را در دستور کار خود قرار داده است، تصریح کرد: این مجموعه در گام نخست برای مطرح کردن برند تجاری در بازار‌های داخلی اقدام به افزایش کیفیت محصولات کرد؛ در کنار افزایش کیفیت، ارائه خدمات متنوع و پذیرش شروط مشتریان باعث شد تا این مجموعه موفق به جلب رضایت مصرف‌کنندگان شود. همچنین تبلیغات در فضای مجازی و حضور در نمایشگاه‌های مختلف نیز همواره در دستور کار شرکت پروفیل اراک قرار داشته است. البته باید تاکید کنم که حفظ کیفیت محصولات، مهم‌ترین مولفه‌ای است که باعث بقا و مطرح شدن برند هر مجموعه‌ای در بازار مصرف می‌شود زیرا مشتریان ثابت هر شرکت، پس از مدتی خود مبلغان برند آن مجموعه شده و تعداد مصرف‌کنندگان بیشتری را ترغیب به خرید محصولات می‌کنند.

مشاور فنی مدیرعامل شرکت پروفیل اراک در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون پیش آمده که رقبا اقدام به کپی و فروش محصولات شما با نام تجاری خود در بازار کنند، مطرح کرد: خوشبختانه تاکنون رقیبان ما اقدام به فروش محصولات شرکت پروفیل اراک در بازار با برند خود نکرده‌اند و باید گفت که این قبیل اتفاقات، اکترا در زمینه محصولاتی با مصارف ساختمانی، رخ می‌دهند. تمام تولیدات این مجموعه دارای گواهینامه کیفی صادره از آزمایشگاه همکار استاندارد بوده که مشتریان، محصولات ما را بر اساس این گواهینامه کیفی شناسایی می‌کنند. البته در برخی موارد شاهد این بوده‌ایم که سایر تولیدکنندگان برای جلب توجه مشتری، بیان کرده‌اند که شرایط تولید مشابهی همچون ما دارند؛ در صورتی که ماشین‌آلات مورد استفاده در این مجموعه، نسبت به سایر واحد‌های تولیدی به‌روز‌تر است.

ایمانی با اشاره به اینکه در زمینه بومی‌سازی ماشین‌آلات مورد نیاز این صنعت، اقدامات گستره‌ای انجام نشده است، اذعان کرد: متاسفانه در حال حاضر برای نوسازی یکی از دستگاه‌های پرس اکستروژن خود که سال ساخت آن به پنج دهه قبل باز می‌گردد، از یک گروه آلمانی مستقر در ترکیه کمک گرفته‌ایم. در کنار موانعی که برای اعزام کارشناسان خارجی با آن‌ها روبه‌رو بودیم، هم‌اکنون با مشکلاتی همچون هزینه‌های بالای تعمیرات و واردات قطعات یدکی این ماشین‌آلات، مواجه هستیم. البته باید گفت در زمینه‌هایی تولیدکنندگان داخلی اقدام به بومی‌سازی کرده‌اند اما برای تولید محصولات مدرن و به‌کارگیری تکنیک‌هایی خاص، تولیدکنندگان باید از ماشین‌آلات خارجی بهره ببرند. علاوه‌بر چالش عدم بومی‌سازی ماشین‌آلات، نبود نیروی متخصص هم باری مضاعف بر دوش تولیدکنندگان شده است.

وی در رابطه با اینکه آیا مسائل زیست‌محیطی محدودیت‌هایی را برای فعالان این صنعت به وجود آورده است یا خیر، تاکید کرد: اگر تولیدکنندگان در زمینه ریخته‌گری از کوره‌های استاندارد، مشعل‌های به‌روز و فیلتر‌اسیون اگزوز‌ها استفاده کنند، بی‌شک این صنعت هیچ آلودگی نخواهد داشت. البته در زمینه تولید محصولات ساختمانی به دلیل وجود فرایند‌های آنودایزینگ و آبکاری، امکان ورود آلودگی‌هایی به محیط زیست وجود دارد که با نصب تصفیه‌خانه‌هایی در واحد‌های تولیدی، می‌توان از این امر جلوگیری کرد.

دو مولفه اصلی موفقیت

مشاور فنی مدیرعامل شرکت پروفیل اراک در پایان با بیان اینکه امکان ورود تولیدکنندگان جدیدی به صنعت مقاطع صنعتی آلومینیومی وجود دارد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر می‌توان با واردات ماشین‌آلات به‌روز در زمینه ریخته‌گری و قالب‌گیری، محصولات جدیدی را تولید کرد اما باز هم تاکید می‌کنم رمز موفقیت هر مجموعه، تولید محصولات مرغوب است. شرکت پروفیل اراک مصرانه بر تولید محصولات باکیفیت و حفظ کیفیت‌ آن‌ها تاکید دارد؛ به همین دلیل این مجموعه آزمایشگاهی به مساحت ۳۰۰ مترمربع، مجهز به تمام تجهیزات متالورژی و کنترل کیفی محصولات را احداث کرده است. باید گفت که سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در زمینه افزایش کیفیت محصولات، در دراز‌مدت به تولیدکنندگان باز می‌گردد. در کنار کیفیت، مجموعه پروفیل اراک همواره نگاه ویژه‌ای به جذب نیروی انسانی و حفظ آن‌ داشته است زیرا نیروی انسانی یکی از اصلی‌ترین عوامل رشد سازمان‌هاست. به همین دلیل بخش منابع انسانی این مجموعه، با اجرای طرحی در زمینه دستمزد‌ها، اعطای مشوقات مختلف به کارکنان، پرداخت کارانه به آن‌ها، ارتباط با مراکز علمی معتبر کشور و استفاده از نیروی جوان سعی بر این دارد تا شرکت پروفیل اراک را بیش از پیش توسعه دهد. لازم به ذکر است که برای احداث چنین واحد تولیدی بسته به نوع ماشین‌آلات مورد استفاده به سرمایه‌ای در حدود پنج تا ۱۰ میلیون دلار نیاز است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=18275

نوشته‌های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.