• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیرعامل شرکت صنایع کیان ترانسفو:

کیفیت ورق الکتریکی‌ در صنعت ما از اهمیت بالایی برخوردار است

  • کد خبر : 2854
  • 07 آبان 1398 - 13:05
کیفیت ورق الکتریکی‌ در صنعت ما از اهمیت بالایی برخوردار است
مدیرعامل شرکت صنایع کیان ترانسفو گفت: ورق‌های سیلیکونی، وارداتی بوده و کیفیت آن‌ها بسته به کشور مبدا، متفاوت است؛ در گذشته، ورق‌های الکتریکی از کشورهای آلمان و اوکراین نیز وارد می‌شد اما اکنون عمدتا این ورق‌ها از کشورهای روسیه، هند و چین وارد می‌شوند.

مدیرعامل شرکت صنایع کیان ترانسفو گفت: ورق‌های سیلیکونی، وارداتی بوده و کیفیت آن‌ها بسته به کشور مبدا، متفاوت است؛ در گذشته، ورق‌های الکتریکی از کشورهای آلمان و اوکراین نیز وارد می‌شد اما اکنون عمدتا این ورق‌ها از کشورهای روسیه، هند و چین وارد می‌شوند.

محمد باقر سوزنچی کاشانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: مجموعه ما دو واحد تولیدی دارد که در یک واحد ترانسفورماتور و در واحد دیگر کلیدهای فشار قوی تولید می‌شود. ظرفیت تولید کلیدهای فشار قوی، ۴۰ دستگاه و ترانسفورماتور، ۶ هزار دستگاه در سال است. ترانسفورماتور از بخش‌های مختلفی مانند هسته، سیم‌پیچ، تپ‌چنجر، تجهیزات عایق و یک بخش مایع تشکیل شده است. هسته ترانسفورماتور که مهم‌ترین بخش دستگاه است، از ورق‌های فولادی الکتریکی یا سیلیکون استیل ساخته می‌شود. سیم‌‌پیچ‌های ترانسفورماتور معمولا از سیم مسی و در مواردی از آلومینیوم ساخته شده و تجهیزات عایق جامد شامل کاغذ و فیبر و قسمت مایع ترانسفورماتور، روغن دستگاه را شامل می‌شود. تپ چنجر‌ها به طور گسترده‌ برای کنترل ولتاژ در سطوح مختلف به کار می‌روند. برای ساخت بدنه دستگاه نیز از فولاد استفاده می‌کنیم.

وی افزود: اغلب مواد و قطعات مصرفی در ساخت دستگاه، تولید داخل هستند اما ورق‌های سیلیکون استیل و عایق‌ها وارداتی به حساب می‌آیند. این ورق‌ها را پیش‌تر از بسیاری کشورهای اروپایی همچون آلمان و اوکراین خریداری می‌کردیم اما در حال حاضر، با کشورهای چین، هند و روسیه معامله می‌کنیم. کیفیت این ورق‌ها متفاوت است؛ به عنوان مثال، ورق‌های کشور ژاپن قطعا کیفیت بهتری نسبت به ورق‌های چینی و هندی دارد. نحوه برش زنی ورق‌های الکتریکی چون حاوی سیلیکون هستند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. نوع برش، قالب‌بندی و یکنواختی ورق بعد از برش بسیار مهم است و به تجهیزات خاصی نیاز دارد که ما در مجموعه، تجهیزات برش ورق‌های سیلیکونی را نیز داریم. برای برش دادن ورق‌های سیلیکونی اغلب از فولاد استفاده می‌کنند. علاوه بر ما، شرکت ایران ترانسفو نیز تجهیزات برش‌زنی ورق‌های سیلیکونی را دارد.

مدیرعامل شرکت صنایع کیان ترانسفو خاطرنشان کرد: ورق‌های الکتریکی نقش کلیدی در ترانسفورماتورها دارند. هسته به کمک سیم‌پیچ‌هایی که به دور هسته پیچیده شده‌اند، ولتاژ بالا و جریان پایین را به ولتاژ پایین و جریان بالا تبدیل می‌کند و این تغییر توان، باعث ایجاد مدار مغناطیسی در دستگاه می‌شود.

وی افزود: از ورق‌های الکتریکی در تابلوها و شبکه‌های برق نیز جهت تنظیم جریان و ولتاژ استفاده می‌کنند. برای خرید ورق‌های الکتریکی باید به میزان تلفات، عمر مفید، ضخامت و شار مغناطیسی ورق توجه کرد. هسته به صورت ورق‌های چند لایه ساخته می‌شود و ضخامت این ورق‌ها در حدود ۰٫۳ میلی‌متر و حتی کمتر نیز است. ضخامت ورق‌ها یکسان بوده و طبق نیاز و نوع مصرف مشتری در ابعاد مختلف برش داده می‌شود. برای ترانسفورماتور با کارکردهای متفاوت از ورق‌ها با ویژگی‌های مختلف که مختص همان دستگاه هستند استفاده می‌کنند، به عنوان مثال، با توجه به آمپر و ولتاژ مورد نیاز از ورق‌های الکتریکی در ابعاد استاندارد استفاده می‌شود.

سوزنچی کاشانی با اشاره به انواع ترانسفورماتورها، ادامه داد: ترانسفورماتورها با توجه به کاربرد آن‌ها در صنعت، انواع مختلفی دارند. ترانسفورماتور قدرت، ایزوله، اندازه‌گیری، حفاظتی، فرکانس بالا و ترانسفورماتور برای تبدیل‌های مختلف توسط تولیدکننده‌های داخلی تولید و روانه بازار می‌شود. در تمام موارد نام برده شده، ساختار کلی دستگاه متشکل از یک هسته و یک سیم‌‌‌پیچ است. طراحی و نوع کاربرد دستگاه تعداد هسته و سیم‌پیچ، میزان شکاف‌های هوایی بین ورق‌ را تعیین می‌کند. به‌عنوان مثال، ترانسفورماتور قدرت، برای انتقال توان ساخته می‌شود و هسته آن با توجه به میزان توان ورودی و خروجی به دستگاه طراحی شده است. در ترانسفورماتور‌های حفاظتی و اندازه‌گیری، دقت دستگاه اهمیت دارد و توان در حد متعارف است.

وی تصریح کرد: هر ترانسفورماتور مصرف‌کننده مخصوص خودش را دارد؛ ترانسفورماتور قدرت برای تغییر سطح ولتاژ توان مورد نیاز، استفاده می‌شود. ترانسفورماتورهای حفاظتی در تجهیزات حفاظتی شبکه کاربرد دارد و ترانس‌های اندازه‌گیری برای سنجش میزان توان در نیروگاه‌ها استفاده می‌شوند.

مدیرعامل شرکت صنایع کیان ترانسفو در پایان اذعان کرد: مشکل اساسی ما واردات مواد اولیه و یا صادرات محصولات نیست، چراکه این مشکل در همه صنایع وجود دارد، معضل ما رقابت شرکت‌های بزرگ دولتی با شرکت‌های خصوصی در بخش صنعت است. این شرکت‌ها به پشتوانه دولت و حمایت‌های کافی، بازار را در اختیار گرفته‌اند و مانع بهبود کیفیت محصول و رقابت شرکت‌های خصوصی می‌شوند. صنعت ترانس در ایران مانند صنعت خودرو است؛ صنایع خودروسازی دولتی اجازه فعالیت و رشد را به شرکت‌های کوچک‌تر نمی‌دهند. به ‌طور کلی در هر صنعتی اگر بخواهیم پیشرفت داشته باشیم باید دست دولت از آن صنعت کوتاه شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2854

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد