• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
مدیر کارگاه ریخته‌گری یوسفی:

کیفیت یا قیمت، اولویت کدام است؟

  • کد خبر : 12176
  • 18 بهمن 1401 - 8:33
کیفیت یا قیمت، اولویت کدام است؟
مدیر کارگاه ریخته‌گری یوسفی، تولید‌کننده انواع قطعات برنجی گفت: محصولات ریختگی برنجی کشور از لحاظ کیفیت، قابلیت رقابت با محصولات ترکیه که یک رقیب منطقه‌ای قدرتمند در این حوزه محسوب می‌شود را دارند اما هزینه تمام‌شده محصول نهایی این کشور به دلیل اینکه تولیدکنندگان آن از تکنولوژی به‌روز استفاده می‌کنند کمتر از تولیدکنندگان ایرانی است. همین امر سبب شده است تا تولیدکنندگان داخلی توانایی رقابت در بازار‌های خارجی را از دست بدهند.

مدیر کارگاه ریخته‌گری یوسفی، تولید‌کننده انواع قطعات برنجی گفت: محصولات ریختگی برنجی کشور از لحاظ کیفیت، قابلیت رقابت با محصولات ترکیه که یک رقیب منطقه‌ای قدرتمند در این حوزه محسوب می‌شود را دارند اما هزینه تمام‌شده محصول نهایی این کشور به دلیل اینکه تولیدکنندگان آن از تکنولوژی به‌روز استفاده می‌کنند کمتر از تولیدکنندگان ایرانی است. همین امر سبب شده است تا تولیدکنندگان داخلی توانایی رقابت در بازار‌های خارجی را از دست بدهند.

یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: این گارگاه در حوزه ریخته‌‎گری انواع قطعات برنجی به روش سنتی یا همان ماسه‌ای، در شهرک صنعتی عباس‌آباد فعالیت دارد؛ مواد اولیه مورد استفاده در این کارگاه، ضایعات بوده اما زمانی که نتوانیم ضایعات مورد نیاز خود را از بازار آزاد تامین کنیم، برای تولید محصولات از شمش روی و مس استفاده می‌کنیم. در حال حاضر در حدود پنج نفر نیروی انسانی در این کارگاه مشغول به فعالیت هستند. متاسفانه به دلیل موانعی که در مسیر تولید وجود دارند، این کارگاه‌ اکنون تقریبا با ۵۰ درصد توان خود در حال فعالیت است. به افراد مشغول در این کارگاه تا زمانی که مهارت کافی را در حوزه ریخته‌گری کسب کنند، آموزش‌های لازم داده می‌شود.

وی در رابطه با مشکلاتی که در مسیر تولید وجود دارند، گفت: فعالان عرصه ریخته‌گری با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند که یکی از آن‌ها تهیه دشوار مواد اولیه به دلیل نوسانات قیمت است. در چند هفته اخیر قیمت مواد اولیه به میزان ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان نوسان داشته است؛ همین امر سبب شده تا اگر محصولی را در بازار مصرف به مشتریان عرضه می‌کنیم، برای خرید مواد اولیه جهت تولید مجدد محصول، دچار مشکل شویم. این موضوع در این نقطه خلاصه نمی‌شود و به دلیل اینکه ۹۰ درصد هزینه‌ای که صرف تولید یک محصول می‌شود مربوط به مواد اولیه است، متقابلا با افزایش قیمت مواد اولیه، بهای تمام‌شده محصول نهایی هم افزایش پیدا می‌کند. همچنین قطعی برق واحد‌های صنعتی، مشکل دیگری است که گریبان‌گیر تولیدکنندگان شده است. به عنوان مثال هر هفته به مدت دور روز، برق این مجموعه قطع می‌شود و ما به عنوان تولیدکننده زمانی که تولید متوقف شده است مجبور به پرداخت هزینه‌های ثابت کارگاه هستیم.

نعل وارونه زدن

مدیر کارگاه ریخته‌گری یوسفی در خصوص دیگر موانع موجود در مسیر تولید، یادآور شد: در گذشته که سوخت مورد استفاده در کارگاه‌های ریخته‌گری مازوت و گازوئیل بود، ریخته‌گری جزو صنایع آلاینده به شمار می‌رفت اما در حال حاضر که از گاز به عنوان سوخت استفاده می‌کنیم، دیگر این صنعت آلاینده نیست اما سنگ‌اندازی بعضی از نهاد‌های دولتی، مسیر تولید را برای تولیدکنندگان دشوار کرده است. علاوه‌براین دریافت مالیات بر ارزش افزوده باری مضاعف بر دوش تولیدکنندگان شده است. زمانی که این مصوبه در مجلس به تصویب رسید، هدف آن اخذ مالیات بر ارزش افزوده از مصرف‌کننده بود اما در حال حاضر ماجرا بالعکس شده و تولیدکنندگان این هزینه را متقبل می‌شوند؛ در حالی که مواد اولیه این کارگاه ضایعات بوده و نباید شامل مالیات بر ارزش افزوده شود. برای اینکه بتوان به عنوان یک فعال صنعت ریخته‌گری به تولید مشغول شد، سرمایه‌ای‌‌‍ پنج تا ۶ میلیارد تومانی نیاز است اگر تولیدکننده بخواهد تنها محصولات خاصی را برای مصرف‌کننده، تولید کند به سرمایه‌ای معادل یک میلیارد تومان به عنوان سرمایه در گردش نیاز دارد. دولت اگر از تولیدکنندگان حمایت‌های تشویقی به عمل آورد، تولیدکنندگان می‌توانند به راحتی در ارتقای صنعت کشور گام بردارند.

یوسفی در همین راستا ادامه داد: در کنار این چالش‌ها، تهیه بوته گرافیتی به دلیل اینکه در ایران تولید نمی‌شود و باید از طریق واردات تامین شود، به معضلی دردسرساز برای فعالان عرضه ریخته‌گری تبدیل شده است. تولیدکنندگان برای تهیه این بوته گرافیتی یا باید از کشور‌های اروپایی اقدام به خرید کنند یا این بوته را از کشور هند وارد کنند. در صورتی که کشور‌های اروپایی به دلیل تحریم‌هایی که علیه کشور وضع شده است از صادرات آن به ایران ممانعت می‌کنند. تنها راه چاره واردات بوته از کشور هند است اما بوته‌هایی که در کشور هند تولید می‌شوند، یا از کیفیت قابل قبولی برخوردار نیستند و یا واسطه‌گرانی که در بازار فعال هستند، محصولات بی‌کیفیت عرضه می‌کنند. به عنوان مثال برای آخرین بار یک بوته گرافیتی را با مبلغ ۳۰ میلیون تومان تهیه کردیم اما پس از ۱۰ تن ذوب‌ریز‌ی، متوجه شدیم که بوته دچار آسیب شده و امکان استفاده از آن وجود ندارد. اگر دولت قصد حمایت از تولیدکنندگان را دارد، می‌تواند با واردات این کالا و عرضه آن به طور مستقیم به تولیدکنندگان با قیمتی پایین‌تر، سبب هموار شدن مسیر تولید شود. زمانی که ما بوته گرافیتی را از بازار آزاد تهیه می‌کنیم باید نزدیک به ۳۰ میلیون تومان هزینه کنیم اما زمانی که دولت و بدون واسطه این کالا را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد هزینه خرید آن به ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان کاهش پیدا می‌کند.

آینده‌ای نامعلوم در انتظار تولیدکنندگان

وی در خصوص وضعیت بازار مصرف، ابراز کرد: در حال حاضر شرایط بازار مصرف به دلیل نوسانات نرخ دلار قابل پیش‌بینی نیست و نزدیک به دو ماه است که میزان سفارشات محصول به این کارگاه کاهش یافته است. در پی افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی، افراد تمایل به خرید کالا‌های سرمایه‌ای پیدا کرده‌اند و همین امر باعث افزایش نرخ تورم و کاهش میزان سرمایه در گردش شده است. با این تفاسیر ما تولیدکنندگان دورنمای خوبی را برای صنعت ریخته‌گری متصور نیستیم؛ مواد اولیه این صنعت که عمدتا مس است از منابع داخلی تامین می‌شود. با توجه به ذخایر غنی مس که در ایران وجود دارد، قیمت آن نباید تا این حد سرسام‌آور باشد. به عنوان مثال در عرض پنج روز قیمت ضایعات مس از ۲۵۸ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم به قیمت ۳۰۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسید؛ حتی با این افزایش قیمت، زمانی که قصد خرید داریم فروشندگان اعلام می‌کنند که موجودی ندارند و ابتدا باید ضایعات را تهیه کرده و سپس در اختیار ما قرار دهند.

مدیر کارگاه ریخته‌گری یوسفی با بیان اینکه صادرات می‌تواند عامل محرکه‌ای در بازار مصرف باشد، مطرح کرد: صادرات می‌تواند راهگشای مسیر برای تولیدکنندگان باشد؛ در گذشته محصولات تولیدی این کارگاه به کشورهای عراق و افغانستان صادر می‌شد اما در یک ماه اخیر روند صادرات محصولات کند شده است. در این میان ممکن است صادرات محصولات تولیدی کشور، باعث ایجاد تغییری در شرایط بازار مصرف شود اما صادرات مس به عنوان ماده اولیه که ارزش افزوده پایین‌تری نسبت به محصولات صنعتی دارد، منطقی نیست. از طرف دیگر به دلیل اینکه بازار داخلی نیازمند تزریق ارز است شاهد آن هستیم در برخی مواقع صادرات به هر قیمتی انجام می‌شود.

یوسفی به مقایسه صنعت ریخته‌گری در ایران با کشور‌های همسایه پرداخت و اظهار کرد: استفاده از روش‌های نوین و ماشین‌آلات به‌روز سبب شده تا کشوری همچون ترکیه در میدان رقایت از ما پیشی بگیرد. در صورتی که کیفیت محصولات ایرانی در برخی مواقع حتی بالاتر از محصولات کشور ترکیه است. این کشور به دلیل استفاده از ماشین‌آلات به‌روز در مقایسه با ما که از نیروی کار ارزان اما پرهزینه به دلیل بهره‌وری کم نیروی انسانی برای تولید بهره می‌بریم دارای مزیت رقابتی بوده و توانسته است با ارائه محصولاتی با قیمت پایین‌تر به راحتی در بازار‌های جهانی عرض‌اندام کند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=12176

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.