• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
مدیرعامل شرکت شمش‌ریزان تابان غرب مطرح کرد:

گاز، رمق تولیدکننده را گرفت

  • کد خبر : 8022
  • 02 مرداد 1401 - 14:53
گاز، رمق تولیدکننده را گرفت
مدیرعامل شرکت شمش‌ریزان تابان غرب گفت: متاسفانه علی‌رغم اینکه محدودیت‌های انرژی به کابوس بی‌پایان فولادسازان بدل شده است، به تازگی واحدهای تولیدی با قیمت‌های نجومی انرژی به ویژه گاز مواجه شده‌اند که همچون سدی در برابر پیشرفت آن‌ها به شمار می‌آید.
مدیرعامل شرکت شمش‌ریزان تابان غرب گفت: متاسفانه علی‌رغم اینکه محدودیت‌های انرژی به کابوس بی‌پایان فولادسازان بدل شده است، به تازگی واحدهای تولیدی با قیمت‌های نجومی انرژی به ویژه گاز مواجه شده‌اند که همچون سدی در برابر پیشرفت آن‌ها به شمار می‌آید.

شهرام حسین‌زاده کنگرلو در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» درباره فعالیت شرکت بیان کرد: شرکت شمش‌ریزان تابان غرب با یک دستگاه کوره دو تنی، بیلت فولادی در ابعاد مختلف نظیر ۱۲۵ در ۱۲۵ میلی‌متر در طول ۶ متر با گریدهای ۳sp و ۵sp تولید می‌کند. با توجه به ظرفیت پایین کوره القایی شرکت، در فرایند تولید به طور کامل از قراضه آهنی استفاده می‌کنیم. از این رو، مواد اولیه مورد نیاز خود را از بازار آزاد توسط واسطه‌گران بازار فولاد تامین می‌کنیم اما با وجود این مشکلات از جمله محدودیت‌های انرژی به صورت تقریبا نیمه فعال به فعالیت خود ادامه می‌دهیم.

افزایش بی‌سابقه قیمت گاز

مدیرعامل شرکت شمش‌ریزان تابان غرب با انتقاد درباره افزایش بی‌سابقه قیمت گاز، عنوان کرد: تا مهر ماه سال گذشته، قبضی با مبلغ دو تا سه میلیون تومان ماهیانه برای واحد تولیدی ما صادر می‌شد که متاسفانه پس از آن با افرایش ناگهانی و بی‌سابقه قیمت گاز مبنی بر افزایش هزینه سوخت پتروشیمی مواجه شده‌ایم که به عنوان مثال، باید مبلغی بالغ بر چهار تا پنج میلیون تومان به ازای هر ماه پرداخت می‌کردیم. لازم به یادآوری است که بر اساس بودجه پیشنهادی دولت، نرخ گاز فولادسازان بزرگ از ۳۰ درصد قیمت خوراک پتروشیمی‌ها در سال ۱۴۰۰ به ۱۰۰ درصد خوراک پتروشیمی‌ها افزایش یافته این در حالی است که پیش‌تر اعلام شده بود، توافقاتی برای عدم افزایش سه برابری این نرخ صورت گرفته است. به صورت ناگهانی و بدون اطلاع قبلی تولید کننده موظف است هزینه گاز چند برابری پرداخت کند، در صورتی که در سال ۱۴۰۰ قیمت گاز فاکتور شده برای فولادی‌ها رشد پنج برابری نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹ را نشان می‌دهد و اگر قرار بر برابر شدن نرخ گاز فولادی‌ها و خوراک پتروشیمی‌ها می‌شد، موجب غیراقتصادی شدن تولید فولاد در کشور و به زیان نشستن بسیاری از واحدهای فولادساز خواهد شد.

حسین‌زاده کنگرلو در ادامه تصریح کرد: متاسفانه این افزایش قیمت تا به این مرحله خاتمه نیافت و در ۱۵ فروردین ماه سال ۱۴۰۱ مبلغی بالغ بر ۲۵۰ میلیون تومان مابه التفاوت قیمت گاز برای واحد تولیدی ما صادر شد. در واقع ماهیانه ۳۰ میلیون تومان قیمت گاز واحد تولیدی تمام می‌شود. علاوه بر این موارد، باید هزینه برق واحد تولیدی خود را نیز پرداخت کنیم. گرچه واحدهای تولیدی و صنعتی در تابستان سال گذشته سخت‌ترین روزها را سپری کردند چرا که خاموشی گسترده دامن‌گیر صنایع شد و به ما اعلام نشده که تعطیلی امروز تا چه زمانی ادامه خواهد داشت اما جایی بسیار خوشحالی‌ است که امسال تاحدودی شرکت توزیع برق استان با هماهنگی و انسجام ایجاد شده، مطابق برنامه ابلاغی برق واحدهای تولیدی را قطع می‌کنند. متاسفانه دولت هیچ حمایتی از واحدهای تولیدی انجام نداده و هزینه سرسام‌آور انرژی، هر روز برای تولیدکنندگان مشکلات متعددی را به وجود آورده است. این موضوع اثرات بسیار بدی به واحدهای تولیدی فولاد وارد کرده و کسی ‌هم پاسخگوی این زیان‌ها نیست.

این تولیدکننده با بیان اینکه نوسانات برقی،کوره‎‌های ذوب فولاد را تهدید می‌کند، گفت: اگر به دلایل مختلف جریان برق در مجموعه به‌طور مرتب قطع و وصل شده و حرارت دستگاه پایین آمده و دوباره افزایش یابد، در نتیجه نسوزهای کوره دچار شوک حرارتی شده و می‌شکند در نتیجه مواد مذاب به بدنه فولادی پاتیل رسیده و آن را ذوب می‌کنند و منجربه بروز حوادث تلخی می‌شوند. در واقع اگر در حین انجام عملیات ذوب، جریان برق دچار نوسان‌ شود، اثرات بسیاری همچون هدر رفت انرژی، توقف فعالیت و از همه مهم‌تر از کار افتادگی دستگاه‌ها را به دنبال خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت شمش‌ریزان تابان غرب عنوان کرد: یکی از سوالات اصلی ایجاد شده این است که چگونه ایران دومین دارنده منابع گازی دنیا است، اما برای تامین گاز مورد نیاز در داخل کشور با کمبود گاز مواجه شده است؟ به بیان دیگر اگر دومین دارنده منابع گازی دنیا دچار کمبود گاز شده و نیازمند واردات گاز است، پس بقیه کشورهایی که اصلا منابع گازی ندارند، چگونه انرژی مورد نیاز خود را تامین می‌کنند؟

وی به توضیحاتی در خصوص حاشیه سود واحدهای القایی پرداخت و بیان کرد: متاسفانه بازار فولاد در وضعیت نامساعدی قرار گرفته است. با توجه به افزایش هزینه‌های تولید اعم از مواد اولیه، سوخت و …، شمش فولادی با قیمت بسیار پایینی عرضه می‌شود. اکنون با مشکل قیمت‌گذاری مواد اولیه مواجه هستیم؛ به طوری که در حال حاضر مواد اولیه مازاد در کشور وجود دارد. هزینه تولید فولادسازان القایی با محاسبه هدر رفت مواد اولیه تمام می‌شود؛ با توجه به اینکه کارخانه ما در فرایند تولید شمش فولادی از ضایعات آهن استفاده می‌کنند، توجیه اقتصادی برای فعالیت وجود ندارد، در واقع با وجود سرمایه‌گذاری و صرف هزینه‌های سرسام‌آوری که در بخش تولید صورت پذیرفته است اما هیچ اقدام و راهکار موثری در خصوص حل بحران به وجود آمده برای کوره‌های ذوب القایی عملیاتی نشده است؛ به طوری که با برآورد هزینه و حاشیه سود شرکت متوجه شده‌ایم که تاکنون سودی مناسبی به دست نیاورده‌ایم و در حال حاضر هزینه‌های تمام شده تولید و درآمد با هم برابر است.

حسین‌زاده کنگرلو بیان کرد: متاسفانه به دلیل مشکلات متعدد به راحتی نمی‌توانیم به تولید محصولات بپردازیم و به همین دلیل با افت تولید مواجه شده‌ایم. علاوه بر این، اکنون کوره‌های القایی ما خراب است و باید با تست کردن قطعات، آن‌ها را عیب‎‌یابی کرد و قطعه خراب را تعویض یا تعمیر کرد، به همین دلیل به صورت محدودی بیلت فولادی تولید می‌کنیم.

نقش خاکستری دلالان بازار در قیمت مواد اولیه

مدیرعامل شرکت شمش‌ریزان تابان غرب نقش خاکستری دلالان بازار در قیمت مواد اولیه، مطرح کرد: متاسفانه به دلیل نبود متولی مناسب و مشخص، دلالان مواد اولیه همچون منگنز را برای جذب سودآوری بیشتر وارد کشور می‌کند و پس از آن این ماده اولیه را به واحدهای تولیدی با قیمت‌های نجومی می‌فروشند و دلالان به دلیل ناآشنا بودن تولیدکنندگان با راه و رسم واردات کالا سواستفاده می‌کنند.

موانع در راه توسعه

مدیرعامل شرکت شمش‌ریزان تابان غرب در خصوص اولویت‌ها و طرح توسعه اظهار کرد: شرکت شمش‌ریزان تابان غرب یک طرح توسعه شمش فولادی نیز در دستور کار خود قرار دارد. در واقع برنامه افزودن کوره القایی با ظرفیت پنج تن را داشتیم و در این زمینه تمامی زیرساخت و مقدمات این فرایند فراهم شده بود اما متاسفانه با توجه به وضعیت نابه‌سامان صنعت فولاد، طرح توسعه مجموعه ما مسکوت ماند. در واقع عدم حمایت و مشکلات و چالش‌هایی از جمله هزینه انرژی، مواد اولیه، تعمیرات و … سدی در برابر پیشرفت ما قرار گرفت و مانع از توسعه متوازن و پایدار شد، به همین دلیل نتوانستیم طرح توسعه خود را به مرحله اجرا برسانیم، علی‌رغم پیشرفت ۹۰ درصدی طرح توسعه شرکت شمش‌ریزان تابان غرب اما نتوانستیم کوره مورد نیاز خود را خریداری کنیم. همچنین با توجه به اینکه افزایش تولید منجر به فراهم شدن فرصت‌های شغلی مناسب، قصد رشد تعداد نیروهای انسانی مجموعه را نیز در دست اقدام داشتیم.

حسین‌زاده کنگرلو در پایان عنوان کرد: دولت باید با ایجاد سازوکار برنامه‌ریزی شده در کنار بخش خصوصی متحد، از تولیدکنندگان به‌ویژه بخش خصوصی حمایت کند تا بتوانیم با رفع مشکلات ایجاد شده، محصولات بهتری تولید کنند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8022
  • نویسنده : اکرم محمدی

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است