• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
عبدالله کمالی اردکانی، مدیر گندله‌سازی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در گفت‌و‌گو با «فلزات آنلاین»:

گندله‌سازی اردکان در آستانه رکوردزنی/ تحقق تولید ۳٫۸ میلیون تن گندله تا پایان سال جاری

  • کد خبر : 7316
  • 24 بهمن 1400 - 16:43
گندله‌سازی اردکان در آستانه رکوردزنی/ تحقق تولید ۳٫۸ میلیون تن گندله تا پایان سال جاری
کمبود آب در تولید فولاد می‌تواند باعث ایجاد بحران‌ در آینده این صنعت شود که شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به عنوان یکی از بنگاه‌های اقتصادی موفق با سهیم بودن در پروژه انتقال آب از خلیج فارس، به خوبی مشکل کم‌آبی مجموعه خود را مرتفع کرد و توانست طی دو سال اخیر، رکوردشکنی‌های متعددی در میزان تولید محصول داشته باشد. در این باره، خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با عبدالله کمالی اردکانی، مدیر گندله‌سازی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به گفت‌وگو نشسته است که متن کامل آن را در ادامه می‌خوانیم:
کمبود آب در تولید فولاد می‌تواند باعث ایجاد بحران‌ در آینده این صنعت شود که شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به عنوان یکی از بنگاه‌های اقتصادی موفق با سهیم بودن در پروژه انتقال آب از خلیج فارس، به خوبی مشکل کم‌آبی مجموعه خود را مرتفع کرد و توانست طی دو سال اخیر، رکوردشکنی‌های متعددی در میزان تولید محصول داشته باشد. در این باره، خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با عبدالله کمالی اردکانی، مدیر گندله‌سازی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به گفت‌وگو نشسته است که متن کامل آن را در ادامه می‌خوانیم:

وضعیت تولید در کارخانه گندله‌سازی اردکان شرکت چادرملو در سال جاری چگونه بوده است؟ چه اهدافی را برای سال جاری در نظر گرفته‌اید؟

کارخانه گندله‌سازی اردکان به روش آلیس چالمرز طراحی شده، اما علی‌رغم کیفیت مطلوب گندله که از آن برخوردار هستیم، این روش برای افزایش ظرفیت با محدودیت‌های متعددی مواجه است که در عمل امکان افزایش ظرفیت به بالاتر از ظرفیت اسمی به سختی فراهم می‌شود و نهایت ۲۰ درصد بیشتر از ظرفیت اسمی می‌توان گندله تولید کرد. ظرفیت اسمی کارخانه گندله‌سازی اردکان سه میلیون و ۴۰۰ هزار تن در سال بوده که خوشبختانه در سال ۱۳۹۹ توانستیم رکورد تولید سه میلیون و ۷۰۰ هزار تن گندله در سال یعنی تقریبا ۱۰ درصد بالاتر از ظرفیت اسمی مجموعه را به ثبت برسانیم. همچنین در ۱۰ ماه امسال نیز با رشد ۲ درصدی نسبت به سال قبل، سه میلیون و ۱۵۲ هزار تن گندله تولید کردیم. با توجه به میزان مطلوب تولید گندله در ۱۰ ماه گذشته، پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۱۴۰۰ تولید سه میلیون و ۸۰۰ هزار تن گندله محقق شود.

بحران آب و کم‌آبی، چقدر در تولید گندله‌سازی اردکان اثر داشته است؟ به نظر شما این بحران، تا چه حدی بر وضعیت تولید گندله کشور اثر گذاشته است؟

آب در تمام رنجیره فولاد از اهمیت بالایی برخوردار است و بحران کم‌آبی می‌تواند این صنعت را با مشکل مواجه کند. شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو و موفق در صنعت فولاد با انتقال آب از خلیج فارس، از کم‌آبی در مجموعه خود جلوگیری کرد.

در کنسانتره‌سازی چادرملو از میزان آب بیشتری نسبت به سایر محصولات استفاده می‌شود و فرآوری کنسانتره نسبت به سایر بخش‌ها، نیازمند آب بیشتری است. پس از آن نیز با توجه به اینکه در فرایند تولید فولاد از سیستم‌های خنک‌کننده آب‌گرد استفاده می‌شود، تولید شمش فولاد در رتبه بعدی مصرف آب قرار می‌گیرد. با توجه به مصرف پایین آب در گندله‌سازی، بحران کم‌آبی تاثیر زیادی بر تولید گندله مجتمع اردکان نداشته است. ضمن اینکه در فرایند تولید، بازیافت آب نقش بسزایی در کاهش مصرف آب و شرایط پایدار دارد که در مجتمع صنعتی چادرملو و کارخانه گندله‌سازی با کمک اصلاحیه‌های صورت گرفته در این راستا، به این مهم توجه ویژه‌ای شده است.

در حال حاضر اختلاف قیمت گندله سنگ‌آهن در بازار داخلی با بازارهای صادراتی چقدر است؟

چند سالی است قیمت‌گذاری زنجیره‌های فولاد بر اساس قیمت تمام شده شمش فولاد خوزستان تعیین می‌شود و گندله بین ۲۳ تا ۲۸ درصد قیمت شمش بر اساس آنالیز کیفی گندله متفاوت خواهد بود و بستگی به قدرت فروش بر اساس پارامترهای کیفیتی دارد. با توجه به افت نرخ‌های جهانی، در حال حاضر، سنگ‌آهن داخلی حدود ۱۳۰ دلار و همچنین سنگ‌آهن صادراتی حدود ۱۵۰ دلار FOB خلیج فارس معامله می‌شود.

وضعیت صادرات گندله را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

چادرملو غیر از شمش فولادی مازاد بر نیاز کشور در هیچ یک از محصولات خود فروش صادراتی ندارد و تمامی کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی تولیدی واحدهای فولادی چادرملو در داخل کشور عرضه می‌شود. عوارض صادراتی برای گندله سنگ‌آهن ۵ درصد است ولی با توجه به جمیع شرایط اعم از نوع واحدهای فولادساز بازارهای هدف، شرایط بازار و قیمت‌های جهانی، هزینه‌های حمل و غیره در شرایط فعلی صادرات گندله توجیه اقتصادی نداشته و لازم است در زنجیره‌های بالادستی در خصوص صادرات اقدام شود.

گفت‌وگو: فاطمه یعقوبی‌زاده

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7316
  • نویسنده : اکرم محمدی

نوشته‌های مشابه

26اسفند
ریل‌گذاری در مسیر پیشرفت طرح‌های توسعه‌ای
مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران عنوان کرد:

ریل‌گذاری در مسیر پیشرفت طرح‌های توسعه‌ای

26اسفند
رکورد تولید سالانه در تمامی کارخانه‌های سیمیدکو شکسته شد
بهار تولید و شکوفایی سیمیدکو در فصل زمستان؛

رکورد تولید سالانه در تمامی کارخانه‌های سیمیدکو شکسته شد

26اسفند
تصميمات دولت براي صنعت روي گران تمام مي‌شود
جلال عبداللهی، مدیرعامل شرکت امین صنعت پویا در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

تصميمات دولت براي صنعت روي گران تمام مي‌شود