• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024

یارانه سیاه در بازار خودرو

  • کد خبر : 16576
  • 29 فروردین 1402 - 8:15
یارانه سیاه در بازار خودرو
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان گفت: با اصرار به قیمت‌گذاری دستوری و اختلاف قیمت ایجاد شده میان کارخانه و بازار، در حال اعطای یارانه سیاه به خودرو هستیم.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان گفت: با اصرار به قیمت‌گذاری دستوری و اختلاف قیمت ایجاد شده میان کارخانه و بازار، در حال اعطای یارانه سیاه به خودرو هستیم.

 به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از ایسنا، آرش محبی نژاد بیان کرد: یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که در سال‌های گذشته صنعت خودروی ایران با آن رو‌به‌رو بوده ، نامشخص بودن شیوه نهایی فروش خودرو به مصرف‌کننده است و این جابه‌جایی‌های مداوم در کنار سردرگمی مردم، قطعه‌سازان را نیز برای برنامه‌ریزی با چالش مواجه کرده است.

وی با اشاره به فضای رانت ایجاد شده میان قیمت خودرو در کارخانه و بازار، تصریح کرد: در واقع خودروسازان ما یا دولتی هستند و یا مردم عادی در بازار سرمایه سهام‌دار آن به شمار می‌روند. با این شیوه ما پول را از کل جامعه می‌گیریم و در اختیار کسانی قرار می‌دهیم که با شانس یا هر مسیر دیگری، توانسته‌اند خودرو را با قیمت کارخانه دریافت کنند. به این ترتیب یک یارانه سیاه در بازار خودرو فعال کرده‌ایم که در نهایت به ضرر خودروساز، قطعه‌ساز و مصرف‌کننده نهایی در بازار است.

دبیر انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه با این شیوه، رشد تولید در خودرو رخ نخواهد داد، عنوان کرد: تولید وقتی رشد می‌کند که قیمت تمام شده یک محصول مشخص باشد و قیمت فروش آن با نرخی بالاتر در نظر گرفته شود اما در صنعت خودرو با این پدیده مواجه هستیم که تولیدات جدید با ضرر به فروش می‌رسند و به این ترتیب هرچه تولید بیشتر شود، ضرر هم بیشتر خواهد شد؛ پس باید راهی پیدا کرد تا این روند را متوقف کنیم.

محبی‌نژاد با بیان اینکه تنها انحصار موجود در خودرو به بازار نهایی آن باز نمی‌گردد، مطرح کرد: اینکه مواد اولیه به شکل انحصاری تولید می‌شود، عملا فراموش شده است. اگر بنا بر قیمت‌گذاری دستوری است، چرا تنها محصول نهایی شامل آن می‌شود؟ چرا فولاد و آهن و مس و سایر مواد اولیه را در این فهرست قرار نمی‌دهیم؟

وی به امیدواری قطعه‌سازان برای اصلاح امور اشاره کرد و گقت: جدای اینکه ما باید این سوال را بپرسیم که اگر قطعه‌سازان دیگر فعالیت نکنند، اساسا کشور چه ظرفیتی برای واردات و تامین ارز آن دارد، در واقع آنچه که باعث شده است ما همچنان به کار خود ادامه بدهیم، امید به آن است که در آینده این روند اصلاح شود.

محبی‌نژاد خاطرنشان کرد: اینکه عددی در حدود ۱۶۰ هزار میلیارد تومان از نقدینگی موجود در جامعه در مدتی کوتاه برای خرید خودرو از سوی مردم سرمایه‌گذاری می‌شود، ظرفیت این بازار و صنعت را نشان می‌دهد و امیدواریم که با بهبود اوضاع، از ظرفیت‌های این بخش استفاده بهینه شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=16576

نوشته‌های مشابه

29فروردین
فلزی‌ها در بورس خوش درخشیدند
در هفته پایانی فروردین ماه،

فلزی‌ها در بورس خوش درخشیدند

28فروردین
بهای نفت در بازارهای جهانی افزایش یافت
ضمن بازیابی سریع اقتصاد چین،

بهای نفت در بازارهای جهانی افزایش یافت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.