• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیرعامل شرکت صنایع فولاد پیمان آلیاژ یزد مطرح کرد

یک گام تا خودکفایی کشور در تولید میلگرد زنگ‌نزن

  • کد خبر : 1392
  • 10 اسفند 1398 - 10:38
یک گام تا خودکفایی کشور در تولید میلگرد زنگ‌نزن
مدیرعامل شرکت صنایع فولاد پیمان آلیاژ یزد گفت: میلگردهای زنگ‌نزن کاربردهای بسیاری در صنایع پتروشیمی، نفت و گاز برای تولید پیچ و مهره دارند و اغلب نیاز کشور در این زمینه از طریق واردات تامین می‌شود، در حالی که توانایی تولید این محصول در شرکت فولاد آلیاژی ایران و سایز کردن آن در شرکت ما وجود دارد و اگر تقاضا افزایش یابد، با تولید انبوه میلگرد زنگ‌نزن در شرکت فولاد آلیاژی ایران، کشور از واردات این نوع میلگردها بی‌نیاز می‌شود.

مدیرعامل شرکت صنایع فولاد پیمان آلیاژ یزد گفت: میلگردهای زنگ‌نزن کاربردهای بسیاری در صنایع پتروشیمی، نفت و گاز برای تولید پیچ و مهره دارند و اغلب نیاز کشور در این زمینه از طریق واردات تامین می‌شود، در حالی که توانایی تولید این محصول در شرکت فولاد آلیاژی ایران و سایز کردن آن در شرکت ما وجود دارد و اگر تقاضا افزایش یابد، با تولید انبوه میلگرد زنگ‌نزن در شرکت فولاد آلیاژی ایران، کشور از واردات این نوع میلگردها بی‌نیاز می‌شود.

علیرضا پویافر در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت فولاد آلیاژی ایران گریدهای مختلفی از فولادهای آلیاژی را تولید می‌کند و این امر به دلیل دارا بودن دانش فنی توسط این شرکت رخ داده است. تولید محصول در شرکت فولاد آلیاژی ایران مطابق با سفارش مشتری و مصارف روز انجام می‌شود اما طی دو سه سال اخیر این شرکت سفارش‌های برخی گریدهای نامتعارف و محصولات خاص را دریافت کرد و به این ترتیب روند تولید برخی محصولات خود را تغییر داد.

وی افزود: یکی از این محصولاتی که دانش فنی تولید آن از قبل در شرکت فولاد آلیاژی ایران وجود داشت، فولادهای زنگ‌نزن ازجمله میلگرد با گریدهای ۳۰۴ و ۳۱۶ بود که بیشترین مصرف را در میان صنایع کشور دارند. این شرکت دو سال قبل تولید فولادهای زنگ‌نزن را آغاز کرد تا به نوعی یک گام بلند در جهت خودکفایی کشور در تولید میلگردهای زنگ‌نزن برداشته باشد.

مدیرعامل شرکت صنایع فولاد پیمان آلیاژ یزد اضافه کرد: طبیعی است که مانند سایر محصولات آلیاژی، میلگردهای زنگ‌نزن قبل از اینکه خدماتی روی آن‌ها انجام شود، در صنایع مصرف‌کننده قابل استفاده نیستند و مانند فولادهای آلیاژی، شرکت ما تنها سایزکننده و فرآوری‌کننده این محصول به صورت سرد در ایران است. سایزهای میلگرد زنگ‌نزن شرکت فولاد شرکت فولاد آلیاژی ایران در قطرهای کمتر از ۴۰ میلی‌متر، هر دو میلی‌متر و در قطرهای بالاتر از آن، در هر پنج میلی‌متر تغییر می‌کند. از آنجا که بسیاری از مصرف‌کنندگان نمی‌توانند میلگردهای تولید شده شرکت فولاد آلیاژی ایران را مستقیما در تولید محصول خود به کار ببرند، باید عملیات سایزینگ روی آن انجام شود.

پویافر عنوان کرد: شرکت پیمان آلیاژ یزد میلگردهای زنگ‌نزن را از شرکت فولاد آلیاژی ایران یا مشتریان دریافت کرده و با توجه به سفارش، عملیات سایزینگ را انجام می‌دهد. روش سایزینگ شرکت ما در خصوص میلگرد، کشش سرد است و به نظر می‌رسد در ایران تنها سایزکننده میلگرد به این روش هستیم. پیش از این، میلگردهای سایز شده زنگ‌نزن به صورت آماده از هند و چین وارد و ارز زیادی بابت آن پرداخت می‌شد.

وی تصریح کرد: برای ایجاد ارزش افزوده روی میلگردهای زنگ‌نزن وارداتی و جلوگیری از خروج ارز بیشتر، یک پروژه سایزینگ میلگرد به مدت ۱۱ ماه تعریف کردیم و توانستیم برای نخستین بار در کشور، با کسب دانش فنی، سایزینگ میلگرد زنگ‌نزن را به روش کشش سرد انجام دهیم. بنابراین می‌توان گفت کشور از واردات میلگردهای زنگ‌نزن سایز شده خودکفا شده است. البته این خودکفایی در موضوع کشش رخ داده و هنوز میلگردهای کار نشده زنگ‌نزن به کشور وارد می‌شود زیرا شرکت فولاد آلیاژی ایران با وجود توانایی تولید در این زمینه، هنوز به تولید انبوه این محصولات وارد نشده و بازاریابی‌های لازم را جهت معرفی محصول به مشتریان انجام نداده است.

 مدیرعامل شرکت صنایع فولاد پیمان آلیاژ یزد در خصوص سایزینگ میلگرد، تاکید کرد: مزایای سایزینگ میلگرد به روش سرد این است که محصول تولیدی هدررفت بسیار پایینی دارد و تقریبا تمام مواد اولیه به محصول نهایی تبدیل می‌شود. پیش از این، مصرف‌کنندگان برای سایز کردن میلگردها ناچار به روتراشی آن بودند که باعث ایجاد قراضه و تحمیل هزینه اضافی می‌شد. به عنوان مثال، اگر یک شرکت تقاضای دریافت میلگرد با سایز ۱۷٫۵ میلی‌متر داشت، باید میلگرد ۱۸ میلی‌متر را دریافت می‌کرد و ۰٫۵ میلی‌متر اضافی نیز در دیگر شرکت‌ها روتراشی می‌شد و به معنای واقعی به هدر می‌رفت.

مزایای سایزینگ میلگرد زنگ‌نزن

مدیرعامل شرکت صنایع فولاد پیمان آلیاژ یزد خاطرنشان کرد: کشش به روش سرد علاوه بر اینکه از هدررفت و ایجاد براده جلوگیری می‌کند، باعث صرفه‌جویی در هزینه نیز می‌شود. به طور مثال، اگر یک شرکت میلگرد سایز ۲۱ میلی‌متر را نیاز دارد، باید سایز  میلی‌متر ۲۲ را خریداری کند. شرکت پیمان آلیاژ پس از دریافت میلگرد و کشش آن، طول میلگرد را افزایش می‌دهد؛ به گونه‌ای که طول میلگرد از استاندارد از ۶ به هفت متر افزایش می‌یابد. به این ترتیب، مصرف‌کننده می‌تواند قطعات بیشتری از میلگرد سایز شده تولید کند. این یعنی اگر یک شاخه میلگرد ۶ متری، ۲۰ قطعه تحویل می‌داد، شاخه هفت متری سایز شده، ۲۳ قطعه را تحویل می‌دهد و قطعا سایزینگ به روش سرد به سود مصرف‌کنندگان نهایی و کاهش هزینه‌های جانبی خواهد بود. ضمن اینکه سختی سطح میلگرد به روش سرد حفظ می‌شود.

وی با اشاره به صنایع مصرف‌کننده میلگرد زنگ‌نزن، بیان کرد: بیشترین مصارف میلگرد زنگ‌نزن در صنایع سازنده پیچ و مهره است که در پروژه‌های پتروشیمی، نفت و گاز به کار می‌روند. این مصرف‌کنندگان به دلیل سر و کار داشتن با پروژه‌های دولتی، تحت نظارت‌های دقیق قرار می‌گیرند. به همین دلیل کشش سرد روی میلگرد زنگ‌نزن این صنایع باید به صورت دقیق انجام شود تا محصولات آن‌ها از نظر ابعاد و عملکرد، به تایید پیمانکاران برسد.

پویافر عنوان کرد: طی جلساتی که با شرکت فولاد آلیاژی ایران در خصوص فولاد زنگ‌نزن برگزار کردیم، مقرر شد میلگرد زنگ‌نزن تولیدی این شرکت، در اختیار شرکت صنایع فولاد پیمان آلیاژ یزد قرار گیرد و با انجام سایزینگ و تایید خواص فیزیکی و شیمیایی از سوی مشتریان، به دست مصرف‌کنندگان نهایی برسد. در صورتی که این فرآیند نهایی شود و بتوانیم میلگردهای زنگ‌نزن را به تولید انبوه برسانیم، صنایع پیچ و مهره‌سازی به طور کامل از واردات میلگرد زنگ‌نزن بی‌نیاز خواهند شد.

گریدهای مختلف میلگرد زنگ‌نزن و کاربردهای آن

مدیرعامل شرکت صنایع فولاد پیمان آلیاژ یزد تصریح کرد: گریدهای ۳۰۴ و ۳۱۶ مهم‌ترین و پرکاربردترین آلیاژهای زنگ‌نزن محسوب می‌شوند. در ترکیبات گرید ۳۱۶ علاوه بر ۱۷ درصد کروم، نیکل به میزان ۱۱ درصد، مولیبدن به میزان ۲٫۲ درصد و منگنز به میزان ۱٫۴ درصد نیز به کار می‌رود که این ترکیب علاوه بر افزایش مقاومت خوردگی، باعث مقاومت به سایش در فولاد نیز می‌شود. کاربرد عمده این نوع گرید در صنایع غذایی و دارویی به ویژه محیط‌ها دارای یون کلرید، صنایع تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی، صنایع چاپ و بسته‌بندی، کشتیرانی و ساخت مبدل‌های حرارتی است. در ترکیب گرید ۳۰۴ که پرکاربردترین فولاد زنگ‌نزن است، ۱۸٫۵ درصد کروم، ۹٫۵ درصد نیکل و ۱٫۴ درصد منگنز به کار می‌رود. این گرید در طیف وسیعی از محیط‌های شیمیایی، جوی و… مقاوم است و در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، غذایی، دارویی، کارخانه‌های آب‌شیرین‌کن و خودروسازی به کار می‌رود. لازم به ذکر است که هر دو گرید ۳۰۴ و ۳۱۶ کربن بسیار ناچیزی دارند.

بازاریابی و شناخت بازار، لازمه رشد صنعت فولاد زنگ‌نزن

پویافر اظهار کرد: شرکت پیمان آلیاژ یزد یک واسطه میان تولیدکننده و مصرف‌کننده است. به نظر می‌رسد شرکت فولاد آلیاژی باید جهت افزایش مصرف فولادهای زنگ‌نزن در کشور، مشتریان و متقاضیان را نسبت به تولید این محصولات به شیوه‌های گوناگون آگاه کند. افزایش تولید محصولات دارای ارزش افزوده بالا نیازمند بازاریابی مستمر از سوی تولیدکنندگان است. در این رابطه باید تولیدکننده اصلی تاثیرگذاران بازار و مصرف‌کنندگان نهایی را به دقت مورد شناسایی قرار دهد و با ارائه محصول خود به آن‌ها، زمینه را برای رشد تولید و مصرف محصولات بومی زنگ‌نزن فراهم سازد. طبیعتا تولید فولاد زنگ‌نزن در کشور علاوه بر خودکفایی برخی صنایع از واردات، باعث ایجاد اشتغال در صنایع مرتبط با آن و به صورت کلی در کشور می‌شود.

وی در خصوص میزان تولید شرکت فولاد آلیاژی ایران، بیان کرد: این شرکت حدود ۱۰ تا ۱۵ تن در ماه فولاد زنگ‌نزن تولید می‌کند اما نکته قابل توجه در خصوص این نوع فولادها، قیمت بسیار بالای آن‌ها است. به طور مثال، اگر قیمت میلگرد معمولی حدود ۶ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم است، قیمت میلگرد زنگ‌نزن به حدود ۴۰ تا ۶۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم می‌رسد؛ ضمن اینکه تولید این نوع فولادها به دلیل درصد بالای عناصر آلیاژی از نظر فنی بسیار پیچیده و دشوار است و شرکت‌های بسیار معدودی در دنیا، دانش فنی تولید آن را دارند.

مدیرعامل شرکت صنایع فولاد پیمان آلیاژ یزد در پایان اظهار کرد: تولید ۱۵ تن و فروش آن از سوی شرکت فولاد آلیاژی ایران بسیار مطلوب بوده است و ارزش افزوده زیادی برای این شرکت ایجاد می‌کند. به این ترتیب، تلاش می‌کنیم که به همراه شرکت فولاد آلیاژی ایران، میزان تولید افزایش یابد؛ ضمن اینکه مشتریان جدیدی به شرکت ما برای دریافت فولاد زنگ‌نزن مراجعه می‌کنند. مهم‌ترین مسئله حال حاضر بازار میلگرد زنگ‌نزن کمبود تقاضا است و با توجه به نیاز کشور، در صورتی که متقاضیان بیشتری برای دریافت این محصول مراجعه کنند و تولید آن برای شرکت فولاد آلیاژی ایران صرفه اقتصادی بیشتری داشته باشد، به طور حتم میزان تولید افزایش خواهد یافت و کشور از واردات میلگرد آلیاژی به طور عملی بی‌نیاز می‌شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1392

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد