سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۳:۴۸ /شنبه/۶ مرداد ۱۴۰۳
زمان انتشار: 6:30 /سه شنبه/8 اسفند 1402

یک فعال صنعت سیم و کابل در گفت‌و‌گو با «فلزات آنلاین»:

آشفتگی در صنعت سیم و کابل؛ متولی این صنعت کیست؟

یک تولیدکننده سیم و کابل‌‌های برقی و مخابراتی گفت: امروزه مولفه‌های متعددی نشان از توسعه‌یافتگی کشورها و پویایی اقتصاد آن‌ها دارند. رشد و توسعه صنعت سیم و کابل نیز یکی از این مولفه‌ها به شمار می‌آید زیرا با افزایش تعداد طرح‌های توسعه‌ای، میزان مصرف سیم و کابل روند صعودی به خود می‌گیرد. در حال حاضر در ایران نیز سرمایه‌گذاری‌های فراوانی در این زمینه انجام شده و حتی می‌توان گفت، میزان تولید محصولات بیش از نیاز بازارهای داخلی است. به همین دلیل اکنون شاهد رقابت‌های منفی میان تولیدکنندگان در کشور هستیم که تاثیرات مطلوبی بر آینده صنعت سیم و کابل ندارد.

این فعال صنعت سیم و کابل در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با اشاره به اصلی‌ترین دغدغه‌های تولیدکنندگان سیم و کابل در کشور، بیان کرد: متاسفانه در حالی روزهای پایانی سال جاری را سپری می‌کنیم که  مشتریانی که سفارش تولید محصولات را به ما داده بودند، به علت کمبود منابع مالی‌ نسبت به تسویه‌حساب و پرداخت مطالبات خود اقدام نمی‌کنند؛ در نتیجه سیم و کابل‌های تولید شده  باید تا زمان تسویه مطالبات مشتریان در انبار نگهداری شوند. این موضوع چندان برای ما خوشایند نیست زیرا با توجه به تعطیلات سال نو که پیش رو داریم، ذخیره این مقدار محصولات در شرکت از نظر مسائل امنیتی صحیح نیست و نگهداری آن‌ها بخش عمده‌ای از فضای انبار را که برای ذخیره اقلام ضروری نیاز داریم، اشغال کرده است. از طرفی دیگر، عدم پرداخت مطالبات باعث شده است که نقدینگی و سرمایه در گردش مجموعه محدود شود و برای خرید مجدد مواد اولیه و پرداخت حقوق و مزایای کارکنان با چالش‌هایی مواجه شویم. البته اگر در این شرایط واحدهای تولیدی سیم و کابل سرمایه کافی برای خرید مواد اولیه را هم در اختیار داشته باشند، تامین‌کنندگان تمایلی به فروش محصولات خود ندارند و تا اتمام تعطیلات سال آینده برای فروش مواد اولیه با قیمت‌های بالاتر صبر می‌کنند. به همین دلیل یکی از نگرانی‌های تولیدکنندگان برای سال آتی، روند قیمت‌گذاری‌ مواد اولیه و سایر هزینه‌های ثابت و متغیر است؛ اگرچه در حال حاضر هم وضعیت چندان واضح نیست و تولیدکنندگان امکان پیش‌بینی شرایط را ندارند.

کفگیر به ته دیگ خورده

وی در خصوص چالش نداشتن منابع مالی کافی، عنوان کرد: تمرکز ما در این مجموعه تولید محصولاتی برای پروژه‌های صنعتی است که مصرف‌کنندگان نهایی آن‌ها صنایع مختلفی از جمله فولاد، پتروشیمی، نفت و… هستند. به همین دلیل شرکت‌های پیمانکاری که وظیفه اجرای این پروژه‌ها را بر عهد دارند، سفارش تولید محصولات مورد نیاز را انجام می‌دهند. ما هم پس از دریافت پیش‌پرداخت، محصولات مورد نظر را تولید می‌کنیم اما به دلیل کمبود سرمایه پیمانکار، ناچاریم آن‌ها را در انبار ذخیره کنیم. به عنوان مثال اکنون برخی از سیم و کابل‌های تولید شده، حدود ۶ ماه است که در مجموعه نگهداری می‌شوند و پیمانکاران نمی‌توانند نسبت به تسویه‌ بدهی‌های خود و تحویل محصولات اقدام کنند. این در حالی است که در پایان سال، اکثر مصرف‌کنندگان تلاش می‌کنند تا صورت‌های مالی خود را تسویه‌ کرده و محصولات سفارش داده شده را تحویل بگیرند. البته این موضوع باعث نشده است که فرایند تولید به طور کامل در این مجموعه متوقف شود و ما قراردادهای جدیدی را منعقد نکنیم اما باید اذعان کنم که با توجه به این شرایط مطمئن نیستیم که مشتریان جدید هم چه رویه‌ای را در پیش خواهند گرفت. در نتیجه در حال حاضر بزرگ‌ترین چالش تولیدکنندگان سیم و کابل، اخذ مطالبات از مشتریان و تامین سرمایه مورد نیاز است که وابسته به اقدامات کارفرمای اصلی در راستای تامین مالی پروژه‌ها است.

این تولیدکننده سیم و کابل‌‌های برقی و مخابراتی در ادامه تصریح کرد: همان طور که پیش‌تر اشاره شد، تولیدکنندگان مواد اولیه تمایل به فروش محصولات خود بعد از اتمام تعطیلات نوروزی با قیمت‌های بالاتر دارند که این موضوع در سال‌های گذشته هم وجود داشت و هر ساله شرایط بازار در اسفند ماه، حالت انقباضی دارد. اگرچه در این میان باید به نکته مهمی اشاره کنم که قیمت مفتول مسی از این شرایط تبعیت نمی‌کند زیرا قیمت مس در بازارهای جهانی و بورس فلزات لندن مشخص است و قیمت داخلی بر اساس قیمت‌های جهانی تعیین می‌شود. البته یکی از مولفه‌های مهمی که می‌تواند تاثیر مستقیمی بر قیمت این فلز در بازارهای جهانی داشته باشد، افزایش و یا کاهش مصرف مس در چین است. به همین دلیل سایر مواد اولیه‌ای که قیمت‌ آن‌ها در بازارهای داخلی تعیین می‌شود، تابع این جریان هستند.

گرگ در لباس میش

این فعال صنعت سیم و کابل در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا این مجموعه تمایلی به عرضه محصولات خود در بازار مصرف ندارد، گفت: در حال حاضر فروش سیم و کابل‌های غیراستاندارد در بازار، موضوعی است که اکثر افراد از آن مطلع هستند و ما هم به دلیل عرضه و فروش این نوع محصولات و رقابت شدید تولیدکنندگان در بازار، تمایل داریم سیم و کابل‌های تولیدی خود را در اختیار شرکت‌های پیمانکار برای اجرای پروژه‌های صنعتی قرار دهیم. اگرچه این موضوع باعث می‌شود که با چالش کمبود سرمایه در گردش مواجه شویم اما برای حفظ اعتبار برند مجموعه، دیرکرد مطالبات را تحمل می‌کنیم. گفتنی است که تولیدکنندگان محصولات غیراستاندارد برای افزایش میزان فروش خود از روش‌های نادرستی مانند انتخاب نام تجاری مشابه با برندهای معروف استفاده می‌کنند. متاسفانه این افراد با اضافه کردن یک پسوند و یا پیشوند که کوچک‌تر از سایر کلمات روی محصولات چاپ می‌شود، از شهرت برندهای مطرح و نداشتن اطلاعات کافی مصرف‌کنندگان سوءاستفاده می‌کنند؛ البته برخی از افراد هم کیفیت را مدنظر قرار نمی‌دهند و تمایل به خرید سیم و کابل‌های ارزان‌قیمت‌ دارند. لازم به ذکر است که این مجموعه یکی از واحدهای قدیمی و باسابقه صنعت سیم و کابل به شمار می‌آید که افراد زیادی برای فروش محصولات خود از نام تجاری آن سوءاستفاده کرده‌اند؛ به طوری که در برخی موارد مصرف‌کنندگانی که سیم و کابل‌های بی‌کیفیتی را با نام مشابه خریداری کرده‌اند، برای اعلام نارضایتی خود با ما تماس می‌گیرند. این در حالی است که محصولات ما در بازار عرضه نمی‌شوند و ما به صورت پروژه‌ای پس از انعقاد قرارداد با شرکت‌های پیمانکار همکاری داریم؛ به همین دلیل این موضوع را به مصرف‌کنندگان یادآوری می‌کنیم و آن‌ها پس از بررسی دقیق محصول، متوجه تفاوت برند چاپ شده می‌شوند. گفتنی است که برای رفع این چالش، پیگیری‌های مکرری از مراجع قانونی به عمل آوردیم اما به دلیل اینکه این شرکت‌ها برند خود را با اضافه کردن کلمه جدیدی به ثبت رسانده‌اند، نتیجه‌ای حاصل نشد. متاسفانه تولیدکنندگان سیم و کابل‌های غیراستاندارد به راحتی به دلیل خلا نظارتی سازمان‌های مربوطه، به فعالیت خود ادامه می‌دهند و یا برای اخذ تایید کارشناسان سازمان ملی استاندارد، محصولات باکیفیتی را که از قبل تولید کرده‌اند برای آزمایش و تست کنترل کیفیت ارائه می‌دهند. به همین دلیل کارشناسان این سازمان باید برای تعیین کیفیت حقیقی سیم و کابل‌های تولید شده، نمونه‌برداری‌های خود را از محصولاتی که در بازار به فروش می‌رسند، انجام دهند.

وی در رابطه با روش‌های تامین منابع مالی واحدهای تولیدی، اظهار داشت: در حال حاضر تنها راهی که در مقابل تولیدکنندگان برای افزایش سرمایه و جبران کمبود نقدینگی وجود دارد، استفاده از اعتبارات بانکی است. در حال حاضر تمام دارایی‌های شرکت برای تامین منابع مالی مورد نیاز، در رهن بانک قرار دارد و ما برای خرید مواد اولیه از اعتبارات خود استفاده می‌کنیم. به طوری که اکنون این مجموعه حدود ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی به بانک‌ها دارد و ماهانه ۱۰۰ میلیارد تومان اقساط وام‌های اخذ شده را پرداخت می‌کنیم. متاسفانه سود بانکی بازپرداخت اقساط وام‌ها بسیار بالاست و اگر روزی سقف اعتبارات مجموعه به پایان برسد، منبع دیگری برای تامین سرمایه نخواهیم داشت زیرا وابسته به بانک‌ها و مطالبات پرداختی مشتریان هستیم. در نتیجه اگر بدهی‌های خود را نپردازیم، مجموعه به نفع بانک مصادره و فعالیت تولیدی آن متوقف می‌شود.

این تولیدکننده سیم و کابل‌‌های برقی و مخابراتی در پایان به خبرنگار «فلزات آنلاین» گفت: با توجه به اعطای بی‌رویه مجوزهای لازم برای راه‌اندازی واحدهای تولیدی سیم و کابل در کشور، آینده خوبی در انتظار تولیدکنندگان نیست زیرا شاهد ورود واسطه‌گران و افراد غیرمتخصص به این صنعت هستیم. به طوری که در سال‌های گذشته برخی از این افراد موفق شدند با سوءاستفاده از اختلاف قیمت مفتول مسی در بازارهای داخلی و صادراتی، سودهای کلانی را نصیب خود کنند. متاسفانه اکنون رقابت میان تولیدکنندگان افزایش یافته است و ادامه فعالیت مجموعه حتی با کاهش قیمت محصولات، بیش از روند سودآوری برای برخی از افراد در اولویت قرار دارد.

انتهای پیام//

یک فعال صنعت سیم و کابل در گفت‌و‌گو با «فلزات‌آنلاین» مطرح کرد:

7:42 /چهارشنبه/30 خرداد 1403

در مجمع عمومی عادی شرکت کارخانجات تولیدی شهید قندی،

15:39 /سه شنبه/22 خرداد 1403

مدیرعامل شرکت آذر سیم سامان مطرح کرد:

7:24 /سه شنبه/1 خرداد 1403

در فروردین ماه 1403،

16:07 /چهارشنبه/19 اردیبهشت 1403

قائم مقام مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران عنوان کرد:

7:02 /یکشنبه/1 بهمن 1402

معاون برنامه‌ریزی، بودجه و نظارت بر امور شرکت‌های «ومعادن»:

10:30 /دوشنبه/29 آبان 1402

قدری، مدیرعامل شرکت کارخانجات شهید قندی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»؛

23:15 /شنبه/24 فروردین 1398
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/05/3

154179

فلزات آنلاین

1403/05/3

542326

فلزات آنلاین

1403/05/3

727147

فلزات آنلاین

1403/05/3

2423171

فلزات آنلاین

1403/05/3

25402

فلزات آنلاین

1403/05/3

12530

فلزات آنلاین

1403/05/3

41249

فلزات آنلاین

1403/05/3

49860

فلزات آنلاین

1403/05/3

44700

فلزات آنلاین

1403/05/3

41997

فلزات آنلاین

1403/05/3

26112

فلزات آنلاین

1403/05/3

28556

فلزات آنلاین

1403/05/3

26222

فلزات آنلاین

1403/05/3

36465

فلزات آنلاین

1403/05/3

33473

فلزات آنلاین

1403/05/3

44769

فلزات آنلاین

1403/05/3

25616

فلزات آنلاین

1403/05/3

40067

فلزات آنلاین

1403/05/3

43468

فلزات آنلاین

1403/05/3

3363000