سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۶:۵۸ /شنبه/۶ مرداد ۱۴۰۳
زمان انتشار: 9:43 /پنجشنبه/15 دی 1401

مدیرعامل شرکت کافل صنعت سپاهان عنوان کرد:

اشباع بازار مصرف از محصولات غیراستاندارد

مدیرعامل شرکت کافل صنعت سپاهان، تولیدکننده قطعات آلومینیومی ماشین‌آ‌لات سنگین گفت: فعالیت کارگاه‌های ریخته‌گری غیرمجاز و واردات قطعات چینی، باعث اشباع بازار داخلی از محصولات بی‌کیفیت و غیراستاندارد شده و تمایل به خرید این تولیدات به دنبال قیمت پایین افزایش یافته است؛ در صورتی که از کارایی لازم برخودار نیستند و منجر به عدم تعادل در بازار مصرف می‌شوند.

خلیل عطاپور در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: شرکت کافل صنعت سپاهان فعالیت خود را از سال ۱۳۸۱ در شهرک صنعتی منتظریه استان اصفهان در زمینه ریخته‌گری قطعات ماشین‌‎آلات سنگین به روش دایکست آغاز کرد. تامین مواد اولیه، از جمله چالش‌هایی است که طی سالیان اخیر در مسیر تولید با آن‌ها روبه‌رو بوده‌ایم و به دلیل اینکه برخی از این مواد از طریق واردات تامین‌ می‌شوند، اکنون در بازار موجود نیستند و یا کیفیت مناسبی ندارند. از آنجایی که این کارگاه برای تولید قطعات از شمش آلیاژی آلومینیوم استفاده می‌کند، از لحاظ در دسترس بودن ماده اولیه مشکلی نداریم اما در یک سال اخیر به دنبال نوسان قیمت، بهای شمش سه برابر افزایش یافته است و هنگام خرید از بازار آزاد، قیمت نهایی شمش به سبب نوسان نرخ ارز اعلام نمی‌شود. همچنین به علت کمبود نقدینگی برای تامین سرمایه خرید مواد اولیه، به ناچار باید مبلغی از مصرف‌کننده دریافت ‌کنیم که این اقدام با انتظاراتی از سوی مصر‌ف‌کنندگان مانند تحویل محصول نهایی با یک قیمت مشخص همراه می‌شود. که به دلیل نوسان قیمت مواد اولیه امکان‌پذیر نیست. بنابراین چاره‌ای جز مدیریت شرایط موجود نداریم اما در نهایت فروش مجموعه سر به سر و یا با ضرر همراه می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت بازار مصرف، اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر شرایط بازار مصرف نامناسب است و همین موضوع باعث شده تا با تعداد نیروی انسانی کمتری فعالیت داشته باشیم. البته این موضوع در ارتباط با اکثر تولیدکنندگان صدق می‌کند. از دلایل شکل‌گیری رکود حاکم، می‌توان به فعالیت کارگاه‌های غیرمجاز، عدم امکان صادرات و اشباع بازار از قطعات اشاره کرد، افرادی که در کارگاه‌های غیرمجاز فعالیت دارند، برای کاهش هرینه‌ تولید، یا از شمش‌های آلومینیومی با کیفیت پایین و یا از ضایعات برای تولید محصولات بی‌کیفیت اسفاده می‌کنند و با عرضه قطعات ارزان‌قیمت، موجب جلب توجه مثبت مصرف‌کنندگان به خود می‌شوند که به همین دلیل، رقابتی بین این کارگاه‌ها و تولیدکنندگان واقعی در سطح بازار شکل می‌گیرد.

ضرورت جلوگیری از واردات بی‌رویه قطعات آلومینیومی

مدیرعامل شرکت کافل صنعت سپاهان در همین راستا ادامه داد: در پایان عده‌ای با واردات این قطعات از کشور چین که مصرف بالایی نیز ندارند، باعث اشباع بازار می‌شوند؛ در صورتی که کیفیت قطعاتی که در مجموعه تولید می‌کنیم، قابل رقابت با کشور‌های سوئد و آمریکاست. با توجه به اینکه در سال‌های گذشته برخی از قطعات تولیدی مانند بوق بادی با ظاهری مناسب از کشور ترکیه وارد می‌شد اما این تولیدات کارایی و فرکانس صدایی مناسبی نداشتند و باید تعمیراتی روی آن‌ها انجام می‌گرفت.  معتقدیم که تنها راه‌‍‌حل رفع این مشکلات، نظارت دقیق سازمان‌های ذی‌ربط برای جلوگیری از فعالیت کارگاه‌های غیرمجاز و همچنین اندیشیدن تمهیداتی جهت فراهم‌سازی زمینه صادرات به دلیل مصرف کم این قطعات در داخل است. اگر این اقدامات در دستور کار مسئولان قرار بگیرد، شرایط بازار مصرف دستخوش تغییرات فراوانی می‌شود. به طوری که اکنون با چیزی حدود ۵ درصد از ظرفیت خود مشغول تولید هستیم اما می‌توانستیم در صورت بهبود شرایط، با ۶۰ تا ۷۰ درصد ظرفیت تولید کنیم. لازم به ذکر است که اگر با ۱۰۰ درصد ظرفیت خود فعال باشیم، زمینه اشتغال‌زایی برای ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر را فراهم خواهیم کرد.

عطاپور در ارتباط با ریخته‌گری تحت فشار آلومینیوم (دایکست)، مطرح کرد: اولین مرحله در ساخت قطعه به روش ریخته‌گری تحت فشار، آماده‌سازی قالب است. این فرایند به ابعاد قطعات بستگی دارد و هرچقدر ابعاد قالب و دستگاه بزرگ‌تر باشد، زمان مورد نیاز برای تمیزکاری و روان‌کاری افزایش پیدا می‌کند. در ادامه، فلز مذاب از درون کوره به محفظه دستگاه منتقل می‌شود و پس از انجام فرایند انتقال، تزریق فلز مذاب به درون قالب تحت فشار بالا انجام می‌گیرد. با ورود مواد مذاب به درون حفره‌های قالب، این مواد شروع به خنک شدن می‌کنند و از حالت مایع به جامد تغییر فاز می‌دهند. پس از گذشت زمان و خنک شدن قطعه، امکان باز کردن بخش متحرک قالب و خارج کردن قطعه فراهم و در نهایت برش‌کاری به منظور حذف مواد مزاحم روی سطح قطعه انجام می‌شود.

وی با اشاره به کیفیت قالب‌های فولادی مورد استفاده در فرایند تولید، تصریح کرد: در حال حاضر قالب‌های فولادی مورد استفاده در فرایند دایکست این مجموعه از نوع فولاد گرمکار سوئدی بوده اما بهترین نوع آن محصول کشور‌های سوئد و اسلوونی است که اکنون در سطح بازار موجود نیست. البته قالب‌های ساخت کشور‌های چین و روسیه نیز در بازار موجود است اما قالب‌های چینی کیفیت مناسبی ندارند زیرا بعد از مدتی ترک برداشته و باید تعویض شوند. به دلیل اعمال تحریم‌ها طی سالیان اخیر، دیگر قالب‌هایی با کیفیت مناسب وارد کشور نمی‌شود و یا اگر در بازار موجود باشند، قیمت بسیار بالایی دارند که خرید آن‌ها مقرون به صرفه نیست.

اجرای طرح‌های توسعه در گرو به‌روزرسانی ماشین‌آلات

مدیرعامل شرکت کافل صنعت سپاهان در رابطه با ضرورت به‌روزرسانی ماشین‌آلات و تکنولوژی عنوان کرد: در حال حاضر تنها عده‌ای از تولید‌کنندگان بزرگ توانسته‌اند از تکنولوژی روز دنیا و ریخته‌گری به روش دایکست اتوماتیک بهره ببرند زیرا هزینه خریداری این ماشین‌آلات بسیار بالاست و تمام صنعتگران توان خرید آن را ندارند. در سال‌های گذشته که مجموعه دستگاه‌های دایکست را خریداری کرد، هزینه هر دستگاه حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان بود اما اکنون این رقم به پنج میلیارد تومان رسیده است. در صورتی که اگر بازار مصرف دچار رکود نبود و سرمایه کافی برای خرید ماشین‌آلات جدید و توسعه فعالیت‌های شرکت فراهم بود که قطعا این امر باعث افزایش بیش از بیش کیفیت قطعات می‌شد، تمایل به اجرای طرح‌های توسعه‌ای داشتیم.

عطاپور در خصوص افزایش بهای گاز از اوایل سال گذشته و قطعی برق، اذعان کرد: کوره‌هایی که برای ذوب شمش آلومینیوم استفاده می‌کنیم، از نوع بوته‌ای و از جنس چدن است و با توجه به اهمیت گاز در این کوره‌ها، افزایش بهای گاز معضل دیگریست که با آن روبه‌رو هستیم. از اوایل سال گذشته، بهای گاز واحد‌های صنعتی روند صعود چشمگیری به خود گرفت اما تا اواسط سال، قبضی صادر نشده بود که به یک باره بعد از گذشت پنج تا ۶ ماه، مبلغ هنگفتی برای بهای گاز صادر شد. به منظور بررسی علت افزایش قیمت گاز، اکثر تولیدکنندگانی که در شهرک صنعتی منتظریه مشغول به کار بودند، ضمن مراجعه به سازمان‌های ذی‌ربط اعلام شد که باید بهای گاز را بپردازند و بعد از آن مقدار کمی بهای گاز تقلیل یافت. در رابطه با قطع برق در فصل تابستان نیز متاسفانه یک روز کامل کاری را از دست می‌دادیم و به دلیل نبود ژنراتور برق در کارگاه، به ناچار اموری که احتیاج به برق نداشت را در دستور کار قرار می‌دادیم و یا کارگاه در آن روز تعطیل می‌شد.

تصمیمات غیرکارشناسی به تولید آسیب زده است

وی با اشاره به اینکه در نبود حمایت از تولیدکنندگان، با سنگ‌اندازی در مسیر تولید مواجهیم، یادآور شد: علی‌رغم اینکه وعده‌های فراوانی در زمینه حمایت از تولید مطرح می‌شود اما متاسفانه تمامی آن‌ها در حد شعار باقی می‌ماند و هیچ حمایتی از تولید نمی‌شود. به طوری که در چند سال پیش این واحد اقدام به اخذ تسهیلات کرد اما نکته جالب اینجاست که بر حسب تشخیص سازمان امور مالیاتی کشور، ملزم به پرداخت مالیات به میزان سه برابر مبلغ وام شدیم. لازم به ذکر است که به دلیل موقعیت مکانی این واحد در شهرک صنعتی، باید شارژ ماهیانه‌ای برای انجام امور عمرانی شهرک پرداخت شود.

مدیرعامل شرکت کافل صنعت سپاهان در پایان با اشاره به آینده این صنعت، خاطرنشان کرد: اگر دولت بتواند وام‌هایی با میزان سود اندک و مواد اولیه را با توجه به نوع محصول تولیدی به قیمتی مناسب در اختیار صنعتگران قرار دهد، می‌توان به آینده امیدوار بود اما در حال حاضر تولیدکنندگان در مسیر ناهموار تولید به تنهایی حرکت می‌کنند و واسطه‌گران در بازار سود بیشتری به دست می‌آورند که در چنین شرایطی، آینده این صنعت آن چنان روشن نخواهد بود.

انتهای پیام//

مدیر تحقیق و توسعه گروه صنعتی نوین دایکست مطرح کرد:

12:38 /چهارشنبه/3 مرداد 1403

در راستای افزایش تولید آلومینیوم بازیافتی صورت گرفت؛

7:45 /سه شنبه/29 خرداد 1403

مدیر گروه صنعتی کیمیاگران سرو فارس:

10:57 /سه شنبه/1 خرداد 1403

یک فعال صنعت آلومینیوم در گفت‌و‌گو با «فلزات آنلاین» مطرح کرد:

6:56 /چهارشنبه/15 فروردین 1403

حبیب‌اله کوچک‌نیا، مدیرعامل شرکت آلومینیوم کاران البرز در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»، مطرح کرد:

6:42 /شنبه/28 مرداد 1402

امین صفایی، مدیرعامل شرکت ریخته‌گری آلیاژ ناب در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

6:21 /شنبه/24 دی 1401

سعید فتحی، مدیرعامل شرکت فرآوری آمیژه‌های رنگین فتح(فارکو) در گفت‌گو با «فلزات آنلاین»:

16:09 /سه شنبه/18 آذر 1399

علیرضا اقصایی، مدیرعامل شرکت صنعتی پژوهان کیا در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

15:21 /شنبه/15 تیر 1398

سعيد فتحي، رئيس هيئت مديره شرکت فرآوری آميژه‌های رنگين فتح در یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

4:44 /شنبه/16 دی 1402

علی اصغر زرنوشه فراهانی، مدیرعامل شرکت پرتو آلیاژ پارس طی یادداشتی در «فلزات‌آنلابن» مطرح کرد:

5:11 /شنبه/27 آبان 1402
به زودی گزارش‌های تحلیلی مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/05/3

154179

فلزات آنلاین

1403/05/3

542326

فلزات آنلاین

1403/05/3

727147

فلزات آنلاین

1403/05/3

2423171

فلزات آنلاین

1403/05/3

25402

فلزات آنلاین

1403/05/3

12530

فلزات آنلاین

1403/05/3

41249

فلزات آنلاین

1403/05/3

49860

فلزات آنلاین

1403/05/3

44700

فلزات آنلاین

1403/05/3

41997

فلزات آنلاین

1403/05/3

26112

فلزات آنلاین

1403/05/3

28556

فلزات آنلاین

1403/05/3

26222

فلزات آنلاین

1403/05/3

36465

فلزات آنلاین

1403/05/3

33473

فلزات آنلاین

1403/05/3

44769

فلزات آنلاین

1403/05/3

25616

فلزات آنلاین

1403/05/3

40067

فلزات آنلاین

1403/05/3

43468

فلزات آنلاین

1403/05/3

3363000