سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۶:۰۵ /شنبه/۶ مرداد ۱۴۰۳
زمان انتشار: 7:31 /سه شنبه/25 اردیبهشت 1403

تحولات سازوکار قیمت‌گذاری اسپودومن؛

بازار اسپودومن در کانون توجه قرار گرفته است

ماده معدنی اسپودومن طی ماه‌های اخیر به دنبال افزایش حجم عرضه آن در بورس‌ و تمایل به عرضه این ماده اولیه در زنجیره تامین، در کنار نوسانات قیمتی آن در بازار فیزیکی به طور فزاینده‌ای مورد توجه قرار گرفته است.

ماده معدنی اسپودومن طی ماه‌های اخیر به دنبال افزایش حجم عرضه آن در بورس‌ و تمایل به عرضه این ماده اولیه در زنجیره تامین، در کنار نوسانات قیمتی آن در بازار فیزیکی به طور فزاینده‌ای مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، در حالی که بازار جهانی لیتیوم در حال تکامل و بلوغ است، بیشتر توجهات به فرایند تعیین قیمت (کشف قیمت) معطوف شده است. این امر به ویژه در بازارهایی مانند اسپودومن به عنوان یک ماده اولیه اصلی در تولید نمک‌های لیتیوم صدق می‌کند.

تولید اسپودومن در سال‌های اخیر به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته است و به نظر می‌رسد این روند با ورود تولیدکنندگان جدید به بازار ادامه پیدا کند.

تحقیقات انجام شده از سوی موسسه «Fastmarkets» نشان می‌دهد تولید اسپودومن مبتنی بر کربنات لیتیوم معادل (LCE)، سالانه در سطح جهان در مجموع به ۵۸۹ هزار و ۳۵۰ تن خواهد رسید و این رقم تا سال ۲۰۳۰، به یک میلیون و ۳۶۹ هزار و ۹۷۳ تن افزایش خواهد یافت.

رقم اعلام شده در مقایسه با حجم تولید ۱۴۲ هزار و ۷۰۰ تنی گزارش شده در سال ۲۰۱۷، زمانی که موسسه مذکور سیستم ارزیابی قیمت خود را برای اسپودومن در بازار فیزیکی معرفی کرد، قابل مقایسه است. در همین راستا، اگرچه میزان تولید و حجم تقاضا برای اسپودومن افزایش یافته اما مکانیسم‌های قیمت‌گذاری این ماده اولیه تحولاتی را تجربه کرده‌ است.

همانند سایر محصولات لیتیومی، طیف گسترده‌ای از شاخص‌های قیمت در بازار فیزیکی به عنوان قیمت مبنای اسپودومن ارائه شده و به تبع آن، استفاده از مدل سنتی قیمت‌گذاری مبتنی بر قراردادهای با زمان تحویل  بلندمدت با کاهش روبه‌رو شده است.

گذار به استفاده از سیستم‌های قیمت‌گذاری در بازار فیزیکی و به‌کارگیری آن‌ها به‌ عنوان قیمت مبنای اصلی در قراردادها، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان را قادر خواهد ساخت تا در زمان نوسانات قیمتی، ریسک و زیان کمتری را تجربه کنند.

افزایش حجم معاملات و نقدینگی گزارش شده به موسسه «Fastmarkets»

طبق بررسی‌ها، حجم معاملات و نقدینگی گزارش شده به موسسه «Fastmarkets» برای ارزیابی قیمت اسپودومن در حالی به طور پیوسته طی سال‌های اخیر افزایش یافته است که گذار به استفاده از سیستم‌های قیمت‌گذاری در بازار فیزیکی و به‌کارگیری آن به عنوان قیمت مبنا، باعث شده است تمایل فعالان بازار به این نوع از سیستم قیمت‌گذاری با استقبال فراوانی همراه شود.

آن‌طور که به نظر می‌رسد، توجه مشارکت‌کنندگان بازار به شفافیت‌سازی در قیمت اسپودومن، به ویژه در مورد محموله‌های معاملاتی افزایش یافته است. با این اوصاف، در حال حاضر بسیاری از تولیدکنندگان به فروش محموله‌های اسپودومن خود و در راستای افزایش شفافیت در بازار از طریق برگزاری مزایده اقدام کرده‌اند.

تاثیر برگزاری مزایده فروش بر روی قیمت اسپودومن

برگزاری مزایده فروش محموله‌های تولیدی در بازار فیزیکی، یک پدیده جدیدی در دنیای تجارت نیست. تولیدکنندگان اغلب از مزایده یا پلتفرم‌های تجاری به منظور افزایش قیمت‌ها در فرایند تعیین قیمت‌ استفاده می‌کنند. ناگفته نماند استفاده از سیستم قیمت‌گذاری در بازار فیزیکی در بخش‌هایی مانند سنگ‌آهن، رشد شفافیت در بازار این ماده اولیه را به دنبال داشته است.

بیش از یک دهه پیش، بازار سنگ‌آهن دچار تغییرات چشمگیری در ساختار سیستم قیمت‌گذاری شد. در آن زمان، استفاده از قیمت‌های مبنای سالانه در این بخش، جای خود را به قیمت‌های مبنای فصلی داد و در نهایت سیستم قیمت‌‌گذاری در بازار فیزیکی، جایگزین سیستم تعیین قیمت مبنای فصلی شد.

در دهه گذشته، شماری از تولیدکنندگان بزرگ در بازار سنگ‌آهن در راستای شفافیت‌سازی قیمت‌ها، اقدام به راه‌اندازی پلتفرم‌ معاملاتی  «globalORE» کردند که از آن برای تعیین قیمت مبنا استفاده می‌شد؛ البته کماکان از این سیستم قیمت‌گذاری در بازار سنگ‌آهن استفاده می‌شود.

بر همین اساس، استفاده از سیستم تعیین قیمت مبنا مشابه آنچه در بازار سنگ‌آهن رایج است، می‌تواند تحولات مثبتی را برای بازار اسپودومن به دنبال داشته باشد. در ماه‌های اخیر، چندین مزایده فروش اسپودومن برگزار شده که در آن سطوح قیمت مبنای متفاوتی ارائه شده است.

اگر این مزایده‌ها در شرایطی برگزار شوند که شفافیت قیمت را در بازار به طور چشم‌گیری افزایش دهند، ارقامی که در این مزایده‌ها به عنوان قیمت مبنا تعیین می‌شوند، می‌تواند شرایط را برای تعیین قیمت مبنا در بازار اسپودومن آسان‌تر کند.

لازم به ذکر است استفاده از ارقام مذکور، سیستم تعیین قیمت مبنا در بازار فیزیکی، در کنار سیستم ارزیابی موسسه «Fastmarkets» برای تعیین قیمت اسپودومن با حداقل ۶ درصد محتوای اکسید لیتیوم، با شرط تحویل محموله در بنادر چین (cif) و سایر پلتفرم‌های دیگر، همراه با ارزیابی‌های انجام شده توسط سایر فعالان بازار، بسیار در تعیین قیمت مبنا در بازار اسپودومن موثر خواهد بود.

نقش موسسه‌های ارزیابی‌کننده قیمت در بازار اسپودومن

در بازارهایی مانند بازار لیتیوم که حجم نقدینگی در آن به شدت کاهش یافته است، قیمت‌های معامله شده مبنای مهمی برای ارزیابی قیمت‌ها هستند. با این حال، بازخوردهای قیمتی در کنار وضعیت روند عرضه و تقاضا نیز می‌تواند مبنای مهمی در قیمت‌گذاری در بازار لیتیوم باشد.

در زمان‌هایی که حجم نقدینگی در بازار به دلایلی همچون کاهش حجم عرضه و تقاضا، تعطیلات رسمی و فصلی کاهش می‌یابد، موسسه‌های ارزیابی‌کننده قیمت (PRAs) می‌توانند نقش موثر و مهمی در شفافیت قیمت‌ها در بازار ایفا کنند.

توانایی موسسه‌های ارزیابی‌کننده قیمت در تعامل با داده‌هایی مانند پیشنهادات قیمتی و ارزیابی برگزاری مزایده‌ها و همچنین اطلاعاتی که فعالان بازار به آن‌ها ارائه می‌دهند، تعیین قیمت مبنا در بازارها را بسیار آسان‌تر خواهد کرد.

به عنوان مثال، می‌توان به بازار سنگ‌آهن اشاره کرد که در آن اگرچه جایگزینی مکانیسم‌های قیمت‌گذاری در بازار، منجر به رشد شفافیت قیمت در معاملات شد و در نهایت تعیین قیمت‌های مبنا را به دنبال داشت اما این تحلیل ارائه شده از سوی موسسه‌های ارزیابی‌کننده قیمت بوده که در تعیین قیمت مبنا در بازار نقش اساسی را ایفا کرده است.

دسترسی موسسه‌های ارزیابی‌کننده قیمت به مشارکت‌کنندگان بازار در سراسر زنجیره ارزش، می‌تواند حداکثر تاثیر مثبت را بر روند تعیین قیمت مبنا بگذارد و حتی مانع چیرگی محض سیستم‌های قیمت‌گذاری که تولیدکنندگان بزرگ برای بازار ارائه می‌دهند، شود.

در همین راستا، در تجزیه و تحلیل داده‌های مربوط به ارزیابی قیمت اسپودومن در بازار فیزیکی از سوی موسسه «Fastmarkets» در سه ماهه چهارم ۲۰۲۳ و سه ماهه اول ۲۰۲۴، به وضوح می‌توان رشد قابل‌توجه داده‌ها و اطلاعات دریافتی ارائه شده از سوی مشارکت‌کنندگان بازار را مشاهده کرد.

افزایش داده‌ها و اطلاعات دریافتی از فعالان بازار در بخش اسپودومن

رشد ثابت تعامل مشارکت‌کنندگان بازار با موسسه‌های ارزیابی‌کننده قیمت

به نظر می رسد تعداد پیشنهادها، مزایده‌ها و حجم نقدینگی معاملات گزارش شده به موسسه «Fastmarkets» افزایش یافته که این مسئله، نشان‌دهنده بلوغ بازار و افزایش استفاده از قیمت‌های مبنا در صنعت لیتیوم به خصوص اسپودومن از سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ به بعد است.

تحولات آینده

استفاده از قیمت مبنای اسپودومن همراه با به‌کارگیری سیستم تعیین قیمت مبنا در بازار گسترده‌تر لیتیوم در حال افزایش است. طبق بررسی‌های انجام شده از سوی موسسه «Fastmarkets» از تغییرات قیمتی طی ماه‌های اخیر، استفاده از سیستم تعیین قیمت آتی ماهانه به عنوان سیستم استاندارد قیمت‌گذاری در صنعت لیتیوم و همچنین به‌کارگیری شاخص قابل فروش در بخش نمک‌ لیتیوم با روند صعودی همراه بوده است.

گفتنی است شاخص قابل فروش، یک نوع سیستم قیمت‌گذاری مواد اولیه و یا محصول تولیدی است که با استفاده از درصدی از هزینه ارسال محموله یک مواد اولیه یا محصولی دیگر محاسبه می‌شود.

استفاده از روش قیمت‌گذاری شاخص قابل فروش در سایر بازارهای دیگر مانند کبالت و نیکل رایج‌تر بوده است. با این حال، استفاده از قیمت‌های توافقی در این دو بازار طی سال‌های اخیر با افزایش مواجه شده است.

به‌کارگیری شاخص قابل فروش در بسیاری از بازار‌ها اهمیت فزاینده‌ای دارد و امکان ارتباط میان بازار محصولات لیتیومی به خصوص اسپودومن و نمک‌های لیتیوم و استفاده از ابزار پوشش ریسک در آن‌ها را امکان‌پذیر می‌کند.

با این تفاسیر، استفاده از ابزار پوشش ریسک در بازار اسپودومن می‌تواند همانند بازارهای هیدروکسید لیتیوم و کربنات لیتیوم در مبادلات بین‌المللی به تدریج به بلوغ لازم برسد. بر همین اساس، فعالیت در بازار فیزیکی افزایش یافته و تعداد مشارکت‌کنندگان جدید در بازار روندی صعودی به خود خواهد گرفت.

انتهای پیام//

در صورت تامین مواد اولیه محقق خواهد شد؛

13:12 /سه شنبه/2 مرداد 1403

به دنبال اقدامات زمین‌‌شناسان چینی،

11:51 /یکشنبه/17 تیر 1403

با توجه به نیاز روزافزون جهان به لیتیوم،

7:46 /یکشنبه/17 تیر 1403
به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/05/3

154179

فلزات آنلاین

1403/05/3

542326

فلزات آنلاین

1403/05/3

727147

فلزات آنلاین

1403/05/3

2423171

فلزات آنلاین

1403/05/3

25402

فلزات آنلاین

1403/05/3

12530

فلزات آنلاین

1403/05/3

41249

فلزات آنلاین

1403/05/3

49860

فلزات آنلاین

1403/05/3

44700

فلزات آنلاین

1403/05/3

41997

فلزات آنلاین

1403/05/3

26112

فلزات آنلاین

1403/05/3

28556

فلزات آنلاین

1403/05/3

26222

فلزات آنلاین

1403/05/3

36465

فلزات آنلاین

1403/05/3

33473

فلزات آنلاین

1403/05/3

44769

فلزات آنلاین

1403/05/3

25616

فلزات آنلاین

1403/05/3

40067

فلزات آنلاین

1403/05/3

43468

فلزات آنلاین

1403/05/3

3363000