سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۶:۱۷ /شنبه/۶ مرداد ۱۴۰۳
زمان انتشار: 5:39 /یکشنبه/30 اردیبهشت 1403

عضو هیئت مدیره شرکت صنایع هفت الماس:

بازگشت به بازارهای صادراتی را اولویت قرار داده‌ایم

عضو هیئت مدیره شرکت صنایع هفت الماس گفت: در سال جدید که تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه از یک سو و چشم‌انداز بازگشت ترامپ به قدرت در انتخابات ایالات متحده آمریکا از سوی دیگر بر نگرانی فعالان اقتصادی کشور افزوده است، ما به دنبال برگشت به بازارهای صادراتی با هدف ارزآوری و تقویت اقتصاد ملی هستیم و از هیچ کوششی در این راستا دریغ نخواهیم کرد.

عضو هیئت مدیره شرکت صنایع هفت الماس گفت: در سال جدید که تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه از یک سو و چشم‌انداز بازگشت ترامپ به قدرت در انتخابات ایالات متحده آمریکا از سوی دیگر بر نگرانی فعالان اقتصادی کشور افزوده است، ما به دنبال برگشت به بازارهای صادراتی با هدف ارزآوری و تقویت اقتصاد ملی هستیم و از هیچ کوششی در این راستا دریغ نخواهیم کرد.

امید ایزدپناه در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» در خصوص وضعیت بازار مقاطع تخت فولادی به ویژه ورق‌های سرد و پوشش‌دار در سال ۱۴۰۲، بیان کرد: سالی که گذشت را باید سالی سخت برای بازار ورق‌های سرد و پوشش‌دار دانست. مهم‌ترین دلیل این امر، سیاست‌های اتخاذ شده مرتبط با صادارت و واردات ورق‌های سرد و پوشش‌دار از سوی نهادهای مسئول بود؛ به نحوی که در این سال، حجم واردات ورق سرد با رشد ۱۷۰ درصدی مواجه شد که رقم بسیار شگفت‌آوری است. این میزان برای ورق‌های پوشش‌دار نیز به بیش از ۵۹ درصد رسید که باز هم عدد بسیار بزرگی به نظر می‌رسد. نکته قابل‌تامل اینکه هم‌زمان حجم صادرات ورق سرد ۶۸ درصد و صادرات ورق پوشش‌دار بیش از ۳۲ درصد در سال ۱۴۰۲ کاهش پیدا کرد.

وی در همین راستا ادامه داد: این آمار به خوبی گویای حجم فشاری است که به تولیدکنندگان این محصولات استراتژیک وارد می‌شود. از یک سو به دلیل سیاست‌های مختلف از جمله سیاست ارزی دولت، امکان صادرات از تولیدکنندگان سلب شده و از سوی دیگر با واردات بی‌رویه، تعادل بازار به زیان تولیدکنندگان داخلی برهم خورده است. در حالی که ورق گرم به عنوان ماده اولیه تولیدکنندگان ورق‌های سرد و پوشش‌دار در بورس کالا معادل با ارز بازار آزاد به تولیدکنندگان فروخته می‌شود، دولت انتظار دارد که صادرکنندگان ارز حاصل را در سامانه نیما عرضه کرده و معادل ریالی آن را به قیمت دلار نیمایی دریافت کنند. هم‌اکنون تفاوت نرخ دلار آزاد و دلار نیمایی نزدیک به ۲۰ هزار تومان است. این یعنی تولیدکنندگان با دلار بالای ۶۰ هزار تومان، مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین و دلار حاصل از صادرات را با قیمت نزدیک به ۴۲ هزار تومان در سامانه نیما عرضه ‌کنند که بی‌شک اجرای این مسئله، امکان‌ناپذیر و حاصل چنین سیاستی، افت شدید صادرات بوده است.

رشد تولید شرکت صنایع هفت الماس در سال ۱۴۰۲

عضو هیئت مدیره شرکت صنایع هفت الماس در ارتباط با عملکرد این شرکت در زمینه تولید و فروش انواع ورق‌های فولادی، عنوان کرد: علی‌رغم تمام دشواری‌های موجود در سال ۱۴۰۲، شرکت صنایع هفت الماس توانست میزان تولید خود را افزایش دهد؛ به طوری که تولید ورق رنگی که یک محصول مهم و استراتژیک به شمار می‌رود، با افزایش همراه شد. ما یکی از سه تولیدکننده ورق سرد در داخل هستیم که این محصول از اهمیت بسزایی در تولید محصولات صنعتی کشور برخوردار است و سال گذشته عرضه ورق سرد را نیز ادامه دادیم.

ایزدپناه با اشاره به اینکه خط تولید ورق قلع اندود شرکت صنایع هفت الماس در سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری رسیده است، افزود: در سال ۱۴۰۲ سعی کردیم محصول قلع‌اندود بیشتری به بازار عرضه کنیم و در اجرای این مهم نیز موفق بودیم.

وی در ادامه به چالش‌های موجود در بخش تولید در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و یادآور شد: در سال گذشته، شرکت صنایع هفت الماس نیز همانند سایر فولادسازان کشور با معضل کمبود انرژی و قطعی برق و گاز مواجه شد که مشکلات زیادی برای روند تولید مجموعه ایجاد کرد. در سال گذشته همچنین خط نورد شرکت دچار آتش‌سوزی شد که با همت پرسنل کارخانه به سرعت بر این مسئله غلبه کردیم و بسیار خرسندیم که با وجود تمامی این مشکلات توانستیم تولید خود را افزایش دهیم.

عضو هیئت مدیره شرکت صنایع هفت الماس در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات‌آنلاین» مبنی بر اینکه مقایسه شما از شرایط تولیدکنندگان ورق‌های فولادی در ایران با کشورهای رقیب مانند چین و ترکیه چیست و صادرات این محصولات با چه محدودیت‌هایی در داخل مواجه است، اظهار داشت: صنعت فولاد ایران و شرکت‌های مختلف از جمله شرکت صنایع هفت الماس، توان بسیار بالای خود را در زمینه تولید ثابت کرده‌اند و محصولات فولادی تولید شده از جمله ورق‌های سرد و پوشش‌دار در داخل کشور، به لحاظ کیفی قادر رقابت با محصولات چینی و یا ترکیه‌ای هستند اما متاسفانه هم‌اکنون ما با مشکلات ناشی ازتحریم‌ها دست و پنجه نرم می‌کنیم و  همچنان که بارها گفته شده است، تاثیر خودتحریمی‌ها کمتر از تحریم‌های ظالمانه نیست. در حال حاضر دولت‌ها در کشورهای مختلف، معمولا سیاست‌های فراوانی را با هدف تشویق صادرکنندگان اتخاذ می‌کنند. برای مثال در چین، سیاست‌های متعدد تشویقی برای تسهیل صادرات تعریف شده و حتی در کشوری مانند عراق، برای واردات محصولات فولادی چین تسهیلاتی در نظر گرفته شده است؛ در حالی که جای خالی این مهم در کشور ما به شدت احساس می‌شود و امیدواریم در ادامه شاهد تعریف مشوق‌های صادراتی برای فعالان این حوزه باشیم.

نیازمند تامین هات‌ رول کافی در بازار هستیم

ایزدپناه با تاکید بر اهمیت انواع ورق‌های فولادی در صنایع مختلف مانند خودروسازی و لوازم خانگی، به ارائه راهکارهایی در راستای رشد تولید این محصولات پرداخت و گفت: فولادسازان ایرانی و به طور مشخص نوردکاران، از توان کافی برای تامین کمی و کیفی کالای مورد نیاز صنایعی مانند خودروسازی و لوازم خانگی برخوردارند و توان ما و همکاران دیگر بارها در این زمینه ثابت شده است. آنچه در شرایط فعلی یکی از موانع رشد تولید به شمار می‌رود، کمبود هات‌ رول «Hot Roll» به عنوان ماده اولیه تولید ورق‌های سرد و پوشش‌دار است. با توجه به اینکه برخی صنایع مانند پروفیل‌سازها به راحتی محصولات خود را صادر می‌کنند و هات رول، ماده اولیه این صنایع را نیز تشکیل می‌دهد، از این رو کمبود آن در بازار بیشتر نیز شده است. بر همین اساس پیشنهاد می‌کنیم که به جای تشویق به واردات ورق‌های سرد و پوشش‌دار، امکان واردات بیشتر برای رفع کمبود هات رول فراهم شود؛ چراکه در صورت رفع مشکل مواد اولیه، نوردکاران داخلی به راحتی می‌توانند نیاز صنایعی مانند خودروسازی و لوازم خانگی را رفع کنند. لازم به ذکر است که ورق‌های سرد و پوشش‌دار، مواد اولیه مورد نیاز بسیاری از تولیدات صنعتی دیگر به شمار می‌آیند و هرگونه کمبود در تولید این محصولات، سایر صنایع را دچار مشکل خواهد کرد. در واقع واردات گسترده این ورق‌های فولادی با تضعیف توان تولید داخلی این محصولات، کشور را دچار یک آسیب‌پذیری استراتژیک می‌کند.

وی در پایان به اهم اهداف و برنامه‌های توسعه‌ای شرکت صنایع هفت الماس در سال جاری اشاره کرد و یادآور شد: سال ۱۴۰۳ نیز یک سال دشوار دیگر برای اقتصاد ایران و صنعت فولاد است و تنش‌های شدید در منطقه خاورمیانه، ریسک‌های سیاسی بسیار زیادی را به اقتصاد تحمیل می‌کند. از طرفی انتخابات ایالات متحده آمریکا و چشم‌انداز بازگشت ترامپ به قدرت و اجرای دوباره فشار حداکثری نیز بر نگرانی فعالان اقتصادی افزوده است. در این شرایط سخت، مهم‌ترین اولویت ما بازگشت به بازارهای صادراتی است زیرا کشور با میلیاردها دلار کسری تراز تجاری مواجه شده و تقویت صادرات کشور، عملا یک ضرورت اقتصادی ملی است که ما نیز تمام توان خود را در این راستا به کار خواهیم گرفت.

انتهای پیام//

حمید شجاعی، مدیرعامل شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

4:38 /شنبه/18 آذر 1402

غلامرضا خلیقی، مدیرعامل شرکت فولاد غرب آسیا در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»

10:50 /چهارشنبه/21 خرداد 1399

ابوذر ندیمی، مدیرعامل شرکت فولاد غرب آسیا در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین» مطرح کرد:

17:34 /شنبه/9 آذر 1398

حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»

17:26 /دوشنبه/29 مهر 1398
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تحلیلی مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/05/3

154179

فلزات آنلاین

1403/05/3

542326

فلزات آنلاین

1403/05/3

727147

فلزات آنلاین

1403/05/3

2423171

فلزات آنلاین

1403/05/3

25402

فلزات آنلاین

1403/05/3

12530

فلزات آنلاین

1403/05/3

41249

فلزات آنلاین

1403/05/3

49860

فلزات آنلاین

1403/05/3

44700

فلزات آنلاین

1403/05/3

41997

فلزات آنلاین

1403/05/3

26112

فلزات آنلاین

1403/05/3

28556

فلزات آنلاین

1403/05/3

26222

فلزات آنلاین

1403/05/3

36465

فلزات آنلاین

1403/05/3

33473

فلزات آنلاین

1403/05/3

44769

فلزات آنلاین

1403/05/3

25616

فلزات آنلاین

1403/05/3

40067

فلزات آنلاین

1403/05/3

43468

فلزات آنلاین

1403/05/3

3363000