• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت نورد گرم سمنان اعلام کرد

تمرکز بر تولید میلگردهای سبک

  • کد خبر : 2221
  • 21 اردیبهشت 1400 - 16:54
تمرکز بر تولید میلگردهای سبک
مدیرعامل شرکت نورد گرم سمنان گفت: با توجه به تعدد تولیدکنندگان حوزه میلگرد سنگین و مازاد عرضه در آن، فعالیت تولیدی را به سمت تولید میلگردهای سبک و با سایز پایین سوق داده‌ایم و کشش بازار نیز به همین سمت است.

مدیرعامل شرکت نورد گرم سمنان گفت: با توجه به تعدد تولیدکنندگان حوزه میلگرد سنگین و مازاد عرضه در آن، فعالیت تولیدی را به سمت تولید میلگردهای سبک و با سایز پایین سوق داده‌ایم و کشش بازار نیز به همین سمت است.

سید محمود نقوی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: تولیدکنندگان فولاد در سال گذشته گرفتار دستورالعمل‌های فولادی به ویژه برای خرید و عرضه محصول در بورس کالا بودند. از آنجا که قیمت صادرات شمش فولادی بالا است، به همین دلیل قیمت‌های پایه عرضه این محصول نیز در بورس کالا بالا خواهد بود. این در حالی است که میلگرد با قیمت نسبتا پایین‌تری در بورس کالا عرضه می‌شود.

وی افزود: خرید شمش فولادی از بورس کالا با قیمت بالا و فروش میلگرد در آن با قیمت پایین با واقعیت‌های اقتصادی کشور سازگار نیست. هنگامی که این اتفاق در صنعت فولاد کشور می‌افتد، تولیدکنندگان حوزه نورد نیز متضرر می‌شوند. با این حال، نوردکاران با توجه به شرایط بازار چاره‌ای جز پذیرش وضع فعلی ندارند. این موضوع روی فعالیت نوردکاران اثر گذاشته و برخی از نوردکاران با توجه به تفاوت قیمت میان شمش و میلگرد، از نظر توجیه اقتصادی فعالیت دچار مشکل شده‌اند.

تقاضای نسبتا خوب میلگردهای سبک

مدیرعامل شرکت نورد گرم سمنان خاطرنشان کرد: شرکت ما قادر به تولید میلگرد هشت، ۱۰ و ۱۲ میلی‌متر است و مشکل چندانی بابت فروش داخلی ندارد. این در حالی است که تولیدکنندگان میلگرد با قطر بالاتر که قیمت آن کمتر است، برای فروش مشکل دارند. به طور مثال، شرکت‌هایی بزرگ تولیدکننده، میلگرد خود را با قیمت‌هایی ارزان‌تر از تولیدکنندگان کوچک در بورس کالا عرضه می‌کنند و عمده نوردکارانی که میلگرد ۱۴ تا ۲۵ میلی‌متر تولید می‌کنند، قادر به رقابت با قیمت‌های عرضه شده نبوده و با مشکل مواجه می‌شوند.

نقوی تصریح کرد: شرکت نورد گرم سمنان فعالیت خود را روی تولید میلگرد با سایزهای پایین متمرکز کرده است زیرا مشتریان از این میلگردها بیشتر استقبال می‌کنند و کشش بیشتری در بازار دارند. نکته دیگر این است که میزان عرضه برای میلگردهای سایز پایین زیاد نیست و تولیدکنندگان کمتری به این حوزه وارده شده‌اند. با توجه به قرار گرفتن شرکت نورد گرم سمنان در جوار استان‌های تهران، خراسان رضوی و شمالی، گلستان و یزد، مشتریان خوبی در این استان‌ها داریم و از میلگرد شرکت ما تا حدودی استقبال می‌شود.

وی بیان کرد: اخیرا با توجه به شروع مجدد مذاکرات برجام، نرخ ارز تا حدودی کاهش یافته است و به همین دلیل بازارها سست شده‌اند و تقاضا کاهش یافته است. هم تولیدکنندگان و هم مشتریان با توجه به تاثیرگذاری نتایج مذاکرات روی نرخ ارز و به تبع آن، قیمت محصولات فولادی، منتظر هستند نتایج مذاکرات مشخص شود. هر چند که در زمان ماه مبارک رمضان، با توجه به کاهش فعالیت‌های اقتصادی و ساخت و ساز، تقاضا برای میلگرد کاهش یافته است.

به دنبال احداث یک کارخانه ذوب هستیم

مدیرعامل شرکت نورد گرم سمنان اذعان کرد: توزیع مواد اولیه از طریق بورس کالا در برخی مواقع مصرف‌کنندگان را با مشکل مواجه می‌کند و به همین دلیل شرکت نورد گرم سمنان قصد دارد در این رابطه یک پروژه ذوب و فولادسازی را احداث کند. هم‌اکنون در حال مذاکره با سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان برای اخذ مجوزهای نهایی برای این پروژه هستیم تا بتوانیم بر چالش تامین مواد اولیه و عرضه شمش فولادی در بورس فائق آییم. لازم به ذکر است که قصد داریم در ابتدا یک کوره ۲۵ تنی نصب و راه‌اندازی کنیم اما ظرفیتی که برای پروژه نهایی در نظر گرفته‌ایم، یک میلیون تن شمش فولادی است.

نقوی ادامه داد: موافقت اولیه برای احداث این پروژه سال‌ها قبل اخذ شده است اما به دلیل پاره‌ای از مشکلات، اجرای آن را پیگیری نکردیم. اکنون با توجه به کمبود عرضه شمش فولادی در بورس کالا به ناچار به دنبال احداث این واحد ذوب و فولادسازی هستیم. البته با توجه به مذاکره با مسئولان برای اخذ مجوزهای نهایی برای احداث این پروژه، امیدواریم این مذاکرات به نتیجه برسد و کار احداث را آغاز کنیم.

فعال بودن ۳۰ درصد از ظرفیت خط تولید

مدیرعامل شرکت نورد گرم سمنان با بیان اینکه ظرفیت خط تولید شرکت نورد گرم سمنان ۲۳۵ هزار تن است، عنوان کرد: طی چند ماه اخیر شرکت ما در دو شیفت فعالیت می‌کرد اما به دلیل رکود بازار، اکنون در یک شیفت فعالیت می‌کنیم. با توجه به این امر، حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد ظرفیت شرکت ما فعال است. چالش تامین مواد اولیه موجب شده نتوانیم از تمام ظرفیت تولید بهره ببریم.

وی خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان شمش فولادی نیز حق دارند با توجه به قیمت‌های رو به افزایش جهانی، محصول خود را به بهترین قیمت بفروشند زیرا در حال حاضر قیمت شمش فولادی در آسیای میانه به عنوان یکی از مراجع قیمت‌گذاری این کالا در کشور، حدود ۶۲۰ دلار به ازای هر تن است. اگر شمش فولادی با این قیمت به همراه نرخ ارز سامانه نیما نیز به عنوان قیمت پایه شمش در بورس کالا قیمت‌گذاری شود، قطعا قیمت پایه شمش فولادی بالاتر میزان کنونی خواهد بود. در حالی که قیمت میلگرد در بازارهای جهانی نسبت به شمش پایین بوده و به همین دلیل نوردکاران و ازجمله شرکت ما با ظرفیت پایین فعالیت می‌کنند.

ابرچالش اخذ وام از بانک

نقوی در خصوص چالش‌های دیگر تولیدکنندگان بیان کرد: حدود ۱۸۲ تولیدکننده از بانک صنعت و معدن وام اخذ کردند که این وام به دلیل قانون نوسازی صنایع به این واحدها داده شد. در همان زمان طی مکاتباتی که با سازمان صمت استان سمنان صورت گرفت، این سازمان شرکت ما را مستحق دریافت وام نوسازی صنایع از محل صندوق ذخیره ارزی دانست. وزارت صمت علاوه بر بررسی طرح نوسازی، به بانک مرکزی و بانک صنعت و معدن نامه نوشت و درخواست کرد که از سهمیه این وزارتخانه از صندوق ذخیره ارزی، وام به شرکت ما پرداخت شود.

مدیرعامل شرکت نورد گرم سمنان ادامه داد: پس از طی مراحل اداری اخذ وام و مراجعه به بانک عامل برای دریافت وام، مقرر شد وام ارزی به یورو دریافت کنیم و اقساط آن را به همراه سود ۳٫۵ درصدی طی مدت مشخص شده پرداخت کنیم. در نهایت با انجام همه مراحل اداری و کاری یعنی دریافت وام و نصب و راه‌اندازی ماشین‌آلات تازه خریداری شده، درخواست کردیم عقد مشارکت مدنی در وام، به فروش اقساطی تبدیل شود.

وی ابراز کرد: رقمی که بانک برای پرداخت اقساط در نظر گرفته بود با رقمی که شرکت ما محاسبه کرد، تفاوت زیادی داشت و به این موضوع اعتراض کردیم. در نهایت مشخص شد به جای محاسبه ۳٫۵ درصد سود، بانک پرداخت اقساط وام را با بهره ۷ درصدی محاسبه کرده است! با این حال شروع به پرداخت اقساط مطابق با دفترچه صادر شده ابتدایی کردیم که چهار قسط ۲۲۰ هزار یورویی نیز پرداخت شد.

نقوی در پایان بیان کرد: طبق قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر اعلام شد که می‌توانیم مطابق با نرخ روز، اقساط وام اخذ شده از صندوق ذخیره ارزی را طبق دفترچه اولیه پرداخت کنیم. به بانک برای تسویه نهایی وام مراجعه کردیم اما بانک این موضوع را قبول نکرده و تسویه این وام با توجه به تغییرات نرخ ارز به بزرگ‌ترین چال شرکت ما تبدیل شده است. در این رابطه هرچه تلاش کرده‌ایم، نتیجه‌ای عاید نشده است. حتی اگر کارخانه را به نرخ روز بفروشیم، نمی‌توانیم با توجه به افزایش نرخ ارز، بدهی خود را تسویه کنیم.

مدیرعامل شرکت نورد گرم سمنان تاکید کرد: همه ۱۸۰ شرکتی که از بانک صنعت و معدن به صورت ارزی با منابع صندوق ذخیره ارزی وام گرفته‌اند، با چالش پرداخت اقساط و تسویه مواجه شده‌اند و این موضوع به بزرگ‌ترین چالش این صنایع تبدیل شده است. در حالی که هیچ یک از این تولیدکنندگان نقشی در افزایش نرخ ارز و تبعات آن در صنعت نداشته‌اند، حال باید وامی که ۱۲ سال پیش اخذ کردند و به دلیل تعلل بانک در صدور دفترچه اقساط، فعالیت تولیدی را کنار بگذارند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2221

نوشته‌های مشابه