• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»

توسعه، رمز تولید پایدار

  • کد خبر : 2217
  • 20 اردیبهشت 1400 - 11:30
توسعه، رمز تولید پایدار
صنعت فولاد کشور با توجه به برنامه‌های بلندمدت تدوین شده به ویژه برای افق 1404 طی سال‌های اخیر همواره رو به جلو حرکت کرده و هیچ‌گاه با نایستاده است. به طوری که شرکت‌های حاضر در این عرصه هم در بخش‌های بالادست و هم در بخش‌های پایین‌دست اقدام به سرمایه‌گذاری کرده‌اند که با به ثمر رسیدن این سرمایه‌گذاری‌ها، شاهد افزایش تولید و شکوفایی صنعت فولاد در عرصه‌های بین‌المللی هستیم و جلوه آن قرارگیری صنعت فولاد کشور در جایگاه دهم دنیا است. با توجه به اینکه یکی از دغدغه‌های صنایع فولادی کشور تامین ماده اولیه بوده، اولویت با سرمایه‌گذاری در صنایع بالادست بوده که موجب اطمینان خاطر شرکت‌های فولادی از تامین مواد اولیه شده است. بر این اساس، خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان به گفت‌وگو نشسته است که متن کامل آن را در ادامه خواهید خواند:

صنعت فولاد کشور با توجه به برنامه‌های بلندمدت تدوین شده به ویژه برای افق ۱۴۰۴ طی سال‌های اخیر همواره رو به جلو حرکت کرده و هیچ‌گاه با نایستاده است. به طوری که شرکت‌های حاضر در این عرصه هم در بخش‌های بالادست و هم در بخش‌های پایین‌دست اقدام به سرمایه‌گذاری کرده‌اند که با به ثمر رسیدن این سرمایه‌گذاری‌ها، شاهد افزایش تولید و شکوفایی صنعت فولاد در عرصه‌های بین‌المللی هستیم و جلوه آن قرارگیری صنعت فولاد کشور در جایگاه دهم دنیا است. با توجه به اینکه یکی از دغدغه‌های صنایع فولادی کشور تامین ماده اولیه بوده، اولویت با سرمایه‌گذاری در صنایع بالادست بوده که موجب اطمینان خاطر شرکت‌های فولادی از تامین مواد اولیه شده است. بر این اساس، خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان به گفت‌وگو نشسته است که متن کامل آن را در ادامه خواهید خواند:

با توجه به شعار امسال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها»، فولاد خوزستان چه برنامه‌هایی را در دستور کار دارد؟

یک دهه است که رهبر معظم انقلاب شعارهای هر ساله را با موضوع تولید و اقتصاد و رویکردهای اقتصاد مقاومتی انتخاب می‌کنند که حکایت از نگاه دقیق ایشان به پیش‌شرط‌های تولید و حمایت از تولید دارد. شاید هم یکی از دغدغه‌های معظم له در این سال‌ها پویایی در اقتصاد و تولید بوده که با نام‌گذاری ایشان در این سال‌ها این موضوع بیشتر نمایان و مشهود شده است. سال گذشته به نام جهش تولید نام‌گذاری شد. در این سال، سعی کردیم با پیروی از منویات مقام معظم رهبری و به کارگیری تمامی ظرفیت‌ها علیرغم محدودیت‌های مختلف، در تولید سالانه خود افق بالاتری را از لحاظ کمی و کیفی نسبت به برنامه تولید محقق کنیم. همچنین امسال نیز که ایشان دستور پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید را صادر کرده‌اند، علاوه بر حفظ روند تولید پایدار و تلاش برای ارتقای آن، در حمایت از تامین‌کنندگان و تولیدکنندگان داخلی برنامه جدی داریم و گام‌های اساسی برمی‌داریم و بدون شک سال ۱۴۰۰ نیز منویات و بیانات مقام معظم رهبری را نصب‌العین قرار می‌دهیم. سعی مجموعه فولاد خوزستان بر رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت است. به عقیده بنده داشتن تفکر و روحیه جهادی لازمه‌ تحقق شعار سال ۱۴۰۰ است.

فولاد خوزستان در سال ۱۳۹۹ چه موفقیت‌هایی را در حوزه تولید داشته است؟

همان طور که قبلا هم اشاره شد، در سال ۱۳۹۹ با محدودیت‌های بسیاری مواجه بودیم. تشدید تحریم‌های ظالمانه از یک سو، شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های مختلفی از سویی دیگر و همچنین محدویت‌های چندباره استفاده از برق باعث شد سختی‌های بسیاری متوجه فولاد خوزستان شود. وجود هر یک از محدودیت‌ها به تنهایی می‌توانست تولید را با چالش جدی مواجه کند. اما به لطف پروردگار و همت مثال‌زدنی کارکنان مجموعه فولاد خوزستان موفق شدیم به میزان تولید برنامه‌ پیش‌بینی شده، دست پیدا کنیم. شایان ذکر است راه‌اندازی فاز اول کارخانه‌ تولید گندله شهید سلیمانی که اوایل سال ۱۳۹۹ با حضور مسئولان کشوری به بهره‌برداری رسید، از دیگر طرح‌های موفق مجموعه به شمار می‌آید. این کارخانه ظرفیت تولید سالانه پنج میلیون تن گندله را دارد که در فاز اول ظرفیت دو میلیون ۵۰۰ هزار تنی آن به بهره‌بردای رسید و برای یک هزار و ۵۰۰ نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم ایجاد اشتغال کرد.

وضعیت فروش داخلی و صادراتی شرکت را در سال گذشته چطور ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به اینکه تولید شرکت فولاد خوزستان بر پایه صادرات است، محصولات این مجموعه در اقصی نقاط جهان خریدار دارد. حضور موثر و دائمی در بازارهای بین‌المللی باعث حفظ جایگاه کشور در میان تولیدکنندگان بین‌المللی می‌شود. از طرفی سیاست‌های وزرات صمت مبنی بر اولویت تامین مواد اولیه شرکت‌های نوردی داخلی باعث شده میزان صادرات با تغییراتی همراه شود. به طور متوسط ۵۰ درصد تولیدات مجموعه فولاد خوزستان در سال ۱۳۹۹ صادر شده و مابقی در اختیار شرکت‌های نوردی داخلی قرار گرفت. لازم به ذکر است بخش اعظمی از درآمدهای ارزی در سامانه نیما تزریق شد و مقداری هم به تهیه مواد و تجهیزات مورد نیاز شرکت اختصاص یافت. مجموعه فولاد خوزستان، همواره خود را متعهد به پیروی از سیاست‌های وزرات صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی می‌داند.

فولاد خوزستان در سال گذشته چه طرح‌های توسعه‌ای را در واحد‌های زیرمجموعه افتتاح کرده است؟

باید توجه داشت که توسعه رمز تولید پایدار محسوب می‌شود. از این رو، برای دستیابی به تولید بیشتر و حفظ جایگاه در بازارهای داخلی و خارجی، باید به سمت نوسازی و توسعه تجهیزات گام برداشت. مهم‌ترین طرح افتتاح شده در سال گذشته، راه‌اندازی کارخانه گندله‌سازی شهید سلیمانی (سیمیدکو) بود. این طرح با هدف تکمیل زنجیره فولاد و با سرمایه‌گذاری ۱۱۵ میلیون یورویی مجموعه فولاد خوزستان طراحی و راه‌اندازی شد. از دیگر طرح‌های در دست اقدام می‌توان به: سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی کارخانه فولادسازی شادگان، کارخانه مگا مدول آهن اسفنجی (زمزم ۳)، احداث پست برق فشار قوی ۲۳۰/۴۰۰ کیلوولت، تکمیل فرآیند پساب صنعتی و توسعه طرح جمع‌آوری دود اشاره کرد.

عمده‌ترین موانعی که فولاد‌سازان کشور از جمله فولاد خوزستان با آن مواجه است، چیست و چه تدابیری برای حل آن باید اندیشیده شود؟

طی سال‌های اخیر، همواره یکی از مهم‌‌ترین دغدغه‌ی تولیدکنندگان فولاد، تامین مواد اولیه به ویژه سنگ‌آهن است. افزایش بی‌رویه قیمت مواد اولیه در سال گذشته باعث بی‌ثباتی در چرخه‌ زنجیره فولاد شد. از طرفی دستورالعمل‌هایی در مورد قیمت‌گذاری و فروش محصولات فولادی بعضا موجب بهم خوردن بازار شد. مجموعه فولاد خوزستان در مسیر تکمیل زنجیره ارزش از معدن تا نورد و به منظور جلوگیری از چالش‌های احتمالی، اقدام به راه‌اندازی خط تولید گندله‌سازی شهید سلیمانی، سرمایه‌گذاری در بخش معدن در پایین‌‎دست کرده است. البته یکی از مهم‌ترین برنامه‌های شرکت فولاد خوزستان در سال ۱۴۰۰ در راستای تکمیل زنجیره فولاد تملک سهام شرکت فولاد اکسین است. امید داریم در سال جدید، دولت و مجلس همگام و همسو با تولیدکنندگان گام بردارند. در شرایطی که تحریم‌ها باعث کاهش چشمگیر فروش نفت شده است، حمایت از بخش صنعت، می‌تواند به محل مطمئنی برای ارزآوری کشور تبدیل شود.

فولاد خوزستان چه اقداماتی را در جهت بومی‌سازی خطوط تولید انجام داده و یا در دستور کار دارد؟

دستیابی به آخرین فن‌آوری روز دنیا در خطوط تولید صنعت فولاد و نورد و به کارگیری فن‌آوری جدید در صنایع فولادی برای رقابت جهانی کاملا ضروری است. ایران با توجه به معادن سنگ‌آهن، شرکت‌های متعدد فولادی و نوردی و انرژی فراوان این ظرفیت را دارد که با بهره‌گیری از فن‌آوری نوین در این صنعت به یکی از کانون‌های اصلی تولید فولاد جهان تبدیل شود. شرکت فولاد خوزستان از بدو تاسیس اقدام به تشکیل مدیریت ساخت و سفارشات با هدف بومی‌سازی قطعات کرد و شناسایی تولیدکنندگان داخلی و تهیه تجهیزات مورد نیاز صنعت فولاد از داخل کشور را در دستور کار قرار داده است. طراحی به روش مهندسی معکوس، استعلام ساخت و کنترل کیفیت از جمله مهم‌ترین فعالیت‌های این مدیریت بود از طرفی این شرکت بخشی از تجهیزاتی که امکان ساخت آن از داخل کشور امکان‌پذیر است را در نمایشگاه‌های مختلف معرفی کرده تا با افراد حقیقی و حقوقی که توانایی ساخت و تولید آن را دارند، همکاری کند. در این سال‌ها، علاوه بر دعوت از تولیدکنندگان داخلی، با سازمان‌های مختلف از جمله: پارک‌های علم و فناوری، دانشگاه و شرکت‌های دانش‌بنیان ارتباط مستقیم برقرار کرده‌ایم. همچنین به دانشگاه ها اعلام کردیم، از طرح‌ها و پایان‌نامه‌هایی مرتبط با صنعت فولاد در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا حمایت کامل می‌کنیم. ثمره‌ این دیدگاه تا به امروز، بومی‌سازی ۲۵ هزار قطعه مورد نیاز این صنعت در شرکت فولاد خوزستان بوده است. بسیاری از این تجهیزات نیز پس از آزمودن و ارزیابی در چرخه تولید به کار گرفته شدند؛ به‌ طوری‌ که سفارشات آن‌ها از خارج کشور برای همیشه لغو شد.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2217

نوشته‌های مشابه