• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان کشور

شرایط تامین ورق تسهیل شود

  • کد خبر : 1160
  • 26 آذر 1398 - 14:35
شرایط تامین ورق تسهیل شود
رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان کشور گفت: با توجه به شرایط اقتصادی، از شرکت فولاد مبارکه درخواست داریم برای قطعه‌سازان خودرو ال‌سی‌های بلندمدت و 6 ماهه را فعال کند که شرایط برای این صنعت تسهیل شود.

رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان کشور گفت: با توجه به شرایط اقتصادی، از شرکت فولاد مبارکه درخواست داریم برای قطعه‌سازان خودرو ال‌سی‌های بلندمدت و ۶ ماهه را فعال کند که شرایط برای این صنعت تسهیل شود.

محمدرضا نجفی منش در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، در خصوص اهمیت ورق فولادی در صنعت خودروسازی، اظهار داشت: حدود ۳۰ هزار قطعه در تولید یک خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد که جنس بخش عمده‌ای از آن‌ها از ورق‌های فولادی است؛ به طوری که در هر خودرو حدود ۶۰۰ تا ۸۰۰ کیلوگرم ورق فولادی که شامل ورق‌های سرد و گرم می‌شود، مورد مصرف قرار می‌گیرد. اگر در شرایط کنونی، تولید خودرو در کشور را سالانه یک میلیون دستگاه در نظر بگیریم، کل نیاز صنعت خودروسازی کشور به ورق‌های فولادی بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن متغیر خواهد بود.

وی افزود: ورق‌های سرد (روغنی) عمدتا به دلیل دارا بودن خاصیت کششی، در بدنه بسیاری از قطعات مانند تانک سوخت، بدنه خودروها و… استفاده می‌شوند.

مدیرعامل شرکت آسیا لنت، عمده کاربرد این ورق‌ها را در بدنه خودرو دانست که به نام MB شناخته می‌شود و خاطرنشان کرد: در سایر قطعات نیز بنا به اهمیت و اندازه آن، ورق‌های فولادی به کار گرفته می‌‌شوند؛ حتی در شرکت ما که لنت ترمز تولید می‌کند، جنس کفشک و دیسک لنت از ورق سرد فولادی است. تخمین زده می‌شود که در بدنه هر خودرو به طور متوسط، ۴۰ متر مربع ورق فولادی به کار می‌رود.

رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار و رفع موانع تولید اتاق بازرگانی تهران، عنوان کرد: به دلیل تنوع در قطعات، طبیعی است که ورق‌های فولادی نیز گریدهای متفاوتی داشته باشند. به طور مثال، ورق‌های گرم با کربن نسبتا بالا، گرید ST37 و ورق‌های اسیدشویی و نورد سرد شده نیز برای بدنه خودرو‌ها کربن نسبتا پایین و گرید M12 را دارد.

نجفی منش در پاسخ به این سوال که برای هر قطعه معمولا چه گریدی استفاده می‌شود، تاکید کرد: تنوع گریدهای ورق مورد استفاده در صنعت قطعه‌سازی نیز بسیار بالا است و اگر بخواهیم برای هر قطعه، گرید و ضخامت آن را ذکر کنیم، به لیست بلندبالایی نیاز خواهیم داشت. ضمن اینکه بسیاری از آلیاژها در تناژ بسیار کم تولید می‌شوند و کاربرد نسبتا کمی در خودرو دارند.

فولاد مبارکه، بزرگ‌ترین تامین‌کننده صنعت خودروسازی

رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان کشور با بیان اینکه شرکت فولاد مبارکه توانایی تولید و تامین بسیاری از نیازهای صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی‌های مرتبط با آن را دارد، تصریح کرد: با کمک شرکت فولاد مبارکه، نیاز واردات ورق‌های فولادی بسیار کم است. اگر شرکت فولاد مبارکه تلاش بیشتری از خود نشان دهد و خطوط تولید خود را فعال‌تر کند، قطعا می‌تواند باقی‌مانده نیاز صنعت خودرویی کشور به ورق را برطرف سازد.

وی اذعان کرد: شرکت فولاد مبارکه به ویژه در سال‌های اخیر، تلاش‌های بسیار خوبی در جهت تامین ورق‌های گرید خودرویی و صنایع قطعه‌سازی مرتبط با آن‌ها داشته است؛ اما در شرایط کنونی که کشور وضعیت چندان مناسبی ندارد، از این شرکت درخواست می‌شود که شرایط را برای تامین و خرید سازندگان قطعات خودرویی تسهیل کند.

مدیرعامل شرکت آسیا لنت با اشاره به اینکه در حال حاضر شرکت فولاد مبارکه ورق را در بورس کالا با ال‌سی یک ماهه و دو ماهه به خریداران می‌فروشد، در خواست کرد: صنایع قطعه‌سازی انتظار دارند که با توجه به شرایط کلی صنعت خودروسازی، ال‌سی‌ها به ۶ ماه افزایش یابند. این امر، باعث می‌شود بار سنگینی از دوش صنعت قطعه‌سازی کشور برداشته شود؛ البته این ال‌سی می‌تواند در بانک قابلیت نقدشوندگی داشته باشد که این موضوع همراهی بانک‌ها را نیز می‌طلبد.

حال صنعت خودروسازی خوش نیست

رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار ورفع موانع تولید اتاق بازرگانی تهران در خصوص وضعیت صنعت خودروسازی، عنوان کرد: صنعت قطعه‌سازی در یکی دو سال اخیر با افزایش قیمت مواد اولیه داخلی و خارجی مواجه شد و نمی‌تواند به سرعت خود را با شرایط تنظیم کند. به همین دلیل با چالش تامین نقدینگی مواجه هستیم. نباید فراموش شود که قیمت‌گذاری صنعت خودرو به صورت دستوری بوده و این امر، زیان‌های بسیاری را برای صنعت یاد شده و صنایع وابسته به آن به بار آورده است. به طوری که زیان انباشته خودروسازان در سال گذشته حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان و در ۶ ماه ابتدای سال جاری هشت هزار میلیارد تومان بود که جمعا به ۴۳ هزار میلیارد تومان می‌رسد. در حال حاضر، طلب قطعه‌سازان از شرکت‌های خودروسازی به بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد؛ این یعنی حدود نیمی از زیان انباشته خودروسازان مربوط به طلب شرکت‌های تامین‌کننده آن‌ها و قطعه‌‌سازان است.

نجفی منش با تاکید بر اینکه وضعیت صنعت قطعه‌سازی به طور طبیعی متاثر از وضعیت خودروسازی است، خاطرنشان کرد: افزایش قیمت مواد اولیه باعث کمبود نقدینگی برای شرکت‌های بزرگ خودروسازی و ناتوانی آن‌ها در پرداخت طلب تامین‌کنندگان این صنعت شده است. متاسفانه در سال گذشته و سال جاری تولیدکنندگان خودرو با افت تولید مواجه شدند و زیان‌های بسیار هنگفتی داشته‌اند. بنابراین نتوانستند در موعد مقرر طلب‌های قطعه‌سازان را پرداخت کنند.

رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان کشور در پایان از دولت و متولیان صنعت خودروسازی در خواست کرد که از طریق کمک‌های مالی دولت به خودروسازان و تامین مالی آن‌ها، نیمی از طلب صنایع قطعه‌سازی پرداخت شود. قطعا شاهد تحول شگرفی در صنعت قطعه‌سازی خواهیم بود و حتی شرایط برای شرکت‌های خودروسازی نیز تسهیل می‌شود که این امر، نیازمند اصلاح سیاست‌گذاری‌های دولت به ویژه در حوزه قیمت‌گذاری خودرو است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1160

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد