• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیرعامل شرکت صنایع آهن و فولاد نور

مراکز خدماتی فولاد، دلال نیستند!

  • کد خبر : 1131
  • 23 آذر 1398 - 18:18
مراکز خدماتی فولاد، دلال نیستند!
مدیرعامل شرکت صنایع آهن و فولاد نور گفت: متاسفانه دیدگاهی در کشور و میان مسئولان به وجود آمده که مراکز خدماتی فولاد را دلال می‌بینند و به همین دلیل، سهمیه این مراکز کاهش یافته است؛ در حالی که مراکز خدماتی وظیفه عرضه ورق در ابعاد و تناژ مورد نیاز مشتریان خرد را بر عهده دارند و دلال نیستند.

مدیرعامل شرکت صنایع آهن و فولاد نور گفت: متاسفانه دیدگاهی در کشور و میان مسئولان به وجود آمده که مراکز خدماتی فولاد را دلال می‌بینند و به همین دلیل، سهمیه این مراکز کاهش یافته است؛ در حالی که مراکز خدماتی وظیفه عرضه ورق در ابعاد و تناژ مورد نیاز مشتریان خرد را بر عهده دارند و دلال نیستند.

احمد شکری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، در خصوص وضعیت شرکت آهن و فولاد نور، اظهار داشت: این شرکت یکی از مراکز خدماتی زیرمجموعه فولاد متیل است که وظیفه ارائه انواع ورق‌های فولادی به مشتریان خرد شرکت فولاد مبارکه در استان مازندران را بر عهده دارد. در حال حاضر، عمده خدمات این شرکت روی ورق گرم انجام می‌شود و ورق سرد بخش بسیار کمی از خدمات را تشکیل می‌دهد.

وی افزود: سهمیه شرکت آهن و فولاد نور در هر سال حدود دو تا سه هزار تن ورق است که بالغ بر ۷۰ درصد از آن را ورق گرم شامل می‌شود اما ورق سرد تنها حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از محصولات و خدمات را تشکیل می‌دهد. رویکرد مراکز خدماتی فروش ورق‌های فولاد مبارکه به تولیدکنندگان خرد است و از این رو، با مصرف‌کنندگان به طور مستقیم سر و کار داریم.

مدیرعامل شرکت صنایع آهن و فولاد نور بیان کرد: در شرایط کنونی که تولیدکنندگان نیاز به تامین مواد اولیه دارند، شرکت فولاد مبارکه اغلب محصولات خود را به آن‌ها اختصاص می‌دهد و مراکز خدماتی در اولویت‌های بعدی قرار دارند. بنابراین سهمیه شرکت ما به دو تا سه هزار تن در سال کاهش یافته که اغلب آن ورق گرم بوده و میزان دریافتی ورق سرد توسط شرکت ما محدود شده است و بخش بسیار کمی از کل ورق دریافتی را تشکیل می‌دهد؛ به طوری که حدود پنج تا ۱۰ درصد از ورق دریافتی، ورق‌های سرد هستند.

شکری تصریح کرد: عمده خریداران ورق سرد از مرکز فولاد نور، قطعه‌سازها هستند. پس از آن، تولیدکنندگان لوازم خانگی و سیستم‌های آتش‌نشانی مانند کپسول اطفای حریق نیز در رده خریداران عمده ورق سرد فولاد مبارکه در استان مازندران قرار می‌گیرند.

بومی‌سازی استاتور خودرو با ورق سرد

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین خریداران ورق سرد در استان مازندران، قطعه‌سازها به ‌ویژه تولیدکنندگان قطعات خودرویی هستند، خاطرنشان کرد: سال گذشته یکی از مهم‌ترین قطعات خودرویی که وابستگی کامل به خارج داشت، با کمک قطعه‌سازها و شرکت آهن و فولاد نور بومی‌سازی شد و پس از پشت سر گذاشتن مراحل آزمایشی، خوشبختانه با موفقیت در مرحله تولید قرار گرفته است در این قطعه از ورق روغنی ۰٫۸ میلی‌متر با گرید ST14 شرکت فولاد مبارکه استفاده شده است زیرا این ورق از نظر شرایط فیزیکی و شیمیایی قابلیت قرار گرفتن در شرایط کارکرد قطعه یاد شده را دارد.

مدیرعامل شرکت صنایع آهن و فولاد نور عنوان کرد: قطعه یاد شده استاتور خودرو است که به نام بالشتک دینام معروف است و در ساخت آن ورق روغنی ۰٫۸ میلی‌متر به کار می‌رود. در حال حاضر، این قطعه برای یک مدل ۹۰ آمپری تولید می‌‌شود. برنامه ما این است که در آینده نزدیک، تولید این قطعه را به دو هزار و ۵۰۰ عدد در روز برسانیم؛ با این حال، میزان تولید شرکت در حال حاضر، تنها ۵۰۰ قطعه در روز است. در صورتی که تمام ظرفیت کارخانه در رابطه با تولید قطعه فعال شود، باید حداقل در هر سال حدود ۵۰۰ تن ورق سرد مورد مصرف قرار گیرد.

شرکت‌های خدماتی فولاد تحت فشار هستند

شکری اذعان کرد: متاسفانه از یک سال گذشته، بسیاری از شرکت‌های خدماتی فولاد به‌ ویژه در حوزه ورق، تحت فشار قرار گرفته‌اند؛ زیرا به دلیل اعتراض برخی شرکت‌ها که حتی ممکن است تولیدی هم نباشند، سهمیه ورق شرکت‌های خدماتی کاهش یافته است. در این رابطه حتی به معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت هم نامه نوشتیم که مراکز خدماتی به مشتریان دارای تقاضای اندک خدمات می‌دهند؛ به طور مثال، مشتریان شرکت آهن و فولاد نور شامل تقریبا ۴۰۰ شرکت، کارخانه و کارگاه کوچک و بزرگ می‌شود.

وی تصریح کرد: بسیاری از مشتریان این شرکت تولیدکننده هستند و ورق‌های فولادی، به ‌عنوان بخشی از محصول نهایی آن‌ها به کار می‌رود. این یعنی شرکت‌های یاد شده به اندازه‌ای مصرف ورق ندارند که بتوانند کد مشتری شرکت فولاد مبارکه را دریافت کنند و بنابراین قادر به خرید اعتباری یا نقدی از بورس کالا نخواهند بود. در نتیجه، ترجیح می‌دهند خرید خود را از مراکز خدماتی انجام دهند.

مدیرعامل شرکت صنایع آهن و فولاد نور ضمن انتقاد نسبت به این فشارها، اظهار کرد: اگر هدف، حمایت از تولید است، باید به فکر همه تولیدکنندگان اعم از کوچک و بزرگ باشیم؛ هم تولیدکنندگان بزرگ با خریدهای عمده و هم تولیدکنندگان کوچک با حجم خرید بسیار کم، نیاز به ورق‌های فولاد مبارکه دارند و وظیفه مراکز خدماتی مانند آهن و فولاد نور عرضه ورق‌های فولادی با حجم کم به تولیدکنندگان کارگاهی است؛ البته برخی مشتریان، کارخانه‌های بسیار بزرگی هستند اما حجم خرید آن‌ها برای ورق‌های فولادی بسیار کم است و در دسته مشتریان خرد قرار می‌گیرند.

شکری ادامه داد: متاسفانه فشارهایی به وزارتخانه مبنی بر دلالی مراکز خدماتی وارد شده است؛ حتی این تصور اشتباه به وجود آمده که مراکز خدماتی، محصولات فولاد مبارکه را با چند برابر قیمت بازار به مشتریان عرضه می‌کنند. در حالی که عکس آن اتفاق افتاده است و شرکت‌هایی که این شایعه را انتشار دادند، بیشترین سود را از نوسانات قیمتی و افزایش نرخ ارز بردند و به نوعی دلال هستند. حتی شنیده شده برخی از این شرکت‌ها و افراد، محصولات خود را بدون ارائه فاکتور در بازار به فروش می‌رسانند که به معنای آن است این شرکت‌ها حتی یک ریال مالیات نمی‌پردازند و فرار مالیاتی دارند؛ شرکت‌ها و افراد یاد شده فاقد کارگر هستند تا با مقوله بیمه نیز مواجه نشوند.

مدیرعامل شرکت صنایع آهن و فولاد نور خاطرنشان کرد: فضای روانی که در این خصوص شکل گرفته، باعث شده است شرکت فولاد مبارکه هنگام عرضه ورق به مراکز خدماتی، با شک و تردید به این موضوع نگاه کند؛ در حالی که مرکز خدماتی آهن و فولاد نور نیز یک بنگاه اقتصادی است و از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران پروانه بهره‌برداری دارد و در هر فصل سه تا چهار میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده به خزانه دولت پرداخت می‌کند. چرا باید شرکت‌هایی مانند شرکت ما با پرداخت مالیات بر ارزش افزوده بدون مواد اولیه باقی بمانند و دلالان و واسطه‌ها بدون پرداخت مالیات، به راحتی مواد اولیه دریافت کنند؟!

وی با اشاره به روند کاهشی قیمت‌ها و حاکم شدن رکود نسبی بر بازار ورق، بیان کرد: در چند ماه اخیر فشارها اندکی کمتر شده است اما تجربه ثابت کرده که هر زمان قیمت‌ها رو به افزایش می‌رود، دوباره فشارها زیادتر می‌شود. از آنجا که شرکت فولاد مبارکه در تولید و عرضه ورق‌های روغنی با محدودیت مواجه است، به مرکز خدماتی آهن و فولاد نور نیز این محصول را به صورت محدود عرضه می‌کند.

شکری در پایان این سوال را از وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و معاون امور معادن و صنایع معدنی آن، پرسید که اگر به مراکز خدماتی ورق عرضه نشود، مشتریان خرد از چه منبعی می‌توانند نیاز خود را به ورق‌های فولاد مبارکه تامین ‌کنند؟

وی افزود: در حال حاضر، بسیاری از شرکت‌ها مجبور هستند ورق‌های فولاد مبارکه را بدون فاکتور، با قیمت بالاتر و از بازار آزاد تامین کنند و متاسفانه زنجیره تامین از روال عادی خود خارج شده است. اگر به تولیدکننده و مصرف‌کننده (عرضه و تقاضا) بدون فشار، دستورالعمل و… اجازه دهیم که در فضای به دور از حاشیه به تعادل و توازن برسند و در این موضوع به صورت دستوری دخالت نکنیم، همه این مشکلات حل خواهند شد.

انتهای پیام//

کلید واژه ها:
لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1131

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد