• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل شرکت کابل‌سان دریاتل خواستار شد؛

هموارسازی مسیر توسعه

  • کد خبر : 7738
  • 16 فروردین 1401 - 20:13
هموارسازی مسیر توسعه
مدیرعامل شرکت کابل‌سان دریاتل گفت: صنعت سیم و کابل کشور پتانسیل زیادی برای توسعه سبد محصولات و حضور موفق در بازارهای بین‌المللی دارد اما موانع زیادی در این مسیر وجود دارد که از دولت انتظار برطرف کردن آن‌ها را داریم.
مدیرعامل شرکت کابل‌سان دریاتل گفت: صنعت سیم و کابل کشور پتانسیل زیادی برای توسعه سبد محصولات و حضور موفق در بازارهای بین‌المللی دارد اما موانع زیادی در این مسیر وجود دارد که از دولت انتظار برطرف کردن آن‌ها را داریم.

پرویز اشتری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، بیان کرد: شرکت کابل‌سان دریا فعالیت خود را در سال ۱۳۸۰ در زمینه تولید سیم و کابل‌های مسی در شهرک صنعتی عباس‌آباد آغاز کرد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۵ نفر در این مجموعه به صورت مستقیم مشغول فعالیت هستند، اظهار داشت: ظرفیت تولید شرکت کابل‌سان دریا، ۶۰۰ تن در سال است که تحقق آن، بستگی به شرایط اقتصادی و تامین مواد اولیه دارد و ما اکنون با کمتر از ۵۰ درصد این ظرفیت مشغول فعالیت هستیم.

مدیرعامل شرکت کابل‌سان دریاتل در ارتباط با نحوه تامین ماده اولیه و چالش‌های موجود در این زمینه، عنوان کرد: مفتول مسی، ماده اولیه اصلی برای تولید سیم و کابل مسی است که آن را از طریق بازار آزاد تامین می‌کنیم. اگرچه امکان خرید مفتول مسی از بورس کالای ایران وجود دارد اما با توجه به اینکه این محصول در بورس با قیمت بیشتری نسبت به بازار آزاد عرضه می‌شود، بنابراین ما ترجیح می‌دهیم آ‌ن‌ را از بازار آزاد خریداری کنیم. شرایط بازار به نحوی است که قیمت مس مدام در حال تغییر است و برای مثال، اگر مس با قیمت ۳۰۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم در بورس کالا عرضه شود، این رقم در بازار آزاد ۲۷۵ هزار تومان خواهد بود و طبیعی است تولیدکننده ماده اولیه مورد نیاز خود را در چنین شرایطی از بازار آزاد تهیه کند.

افزایش تولیدکنندگان سیم و کابل طی سالیان اخیر

اشتری در ادامه به فرایند تولید سیم و کابل مسی اشاره کرد و گفت: مفتول هشت میلی‌متری پس از کشش در دستگاه راد، تحت نازک‌کاری قرار می‌گیرد و به ابعاد مورد نظر بسته به سفارش مشتری تبدیل می‌شود. در ادامه، رشته مفتول‌های به دست آمده، تابانده و محصول نهایی در قالب سیم یا کابل تولید می‌شود. لازم به ذکر است که عمده مصرف سیم‌ و کابل‌های تولیدی مجموعه ما در صنعت ساختمان است و همچنین در دوربین‌ها و سایر محصولات الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه شرایط بازار سیم و کابل کشور را چطور ارزیابی می‌کنید، مطرح کرد: در طی سالیان اخیر تولیدکنندگان بسیاری وارد صنعت سیم و کابل شده‌‍‌اند. این در حالی است که تعداد زیادی از این تولیدکنندگان، دانش و اطلاعات کافی در این زمینه را ندارند و همین امر منجر به کاهش کیفیت و استاندارد محصولات تولیدی شده است. انواع سیم و کابل‌های تقلبی در خیابان لاله‌زار تهران به فروش می‌رسد که متاسفانه نظارت کافی توسط مسئولان و سازمان‌های ذی‌ربط انجام نمی‌شود.

این تولیدکننده سیم و کابل تاکید کرد: سازمان ملی استاندارد پیگیری‌های لازم برای تولید سیم و کابل استاندارد را انجام نمی‌دهد. چندین بار این مشکل را با انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان سیم و کابل کشور مطرح کرده‌ایم اما هر بار با بهانه‌های مختلفی مانند کافی نبودن زیرساخت‌ها در همه واحدهای تولیدی مواجه شده‌ایم.

صادرات باید تسهیل شود

مدیرعامل شرکت کابل‌سان دریاتل ضمن انتقاد از شرایط دشوار صادرات، تصریح کرد: طی دو تا سه سال اخیر، محصولات خود را به کشورهایی نظیر گرجستان، عراق و افغانستان صادر کردیم اما در حال حاضر شرایط صادرات به قدری دشوار و پیچیده شده است که دیگر فعالیت خاصی در این حوزه نداریم. با توجه به اینکه صنعت سیم و کابل کشور قابلیت حضور موفق‌تر در عرصه بین‌المللی را دارد و محصولات این صنعت، با نمونه‌های خارجی مشابه می‌توانند رقابت کنند، انتظار می‌رود مسئولان از صادرات سیم و کابل حمایت کنند.

اشتری تاثیر تحریم‌های بین‌المللی بر صنعت سیم و کابل را ناچیز دانست و اذعان کرد: خوشبختانه مواد اولیه مورد نیاز صنعت سیم و کابل به میزان کافی در کشور وجود دارد و تحریم‌ها تاثیر بسزایی بر این صنعت مهم نگذاشته است. در حال حاضر، صنعت مس روند رو به رشدی به خود گرفته و صنعت پتروشیمی نیز به خودکفایی رسیده است. نکته قابل توجه این است که امروزه اکثر تولیدکنندگان با مشکلات ناشی از تحریم‌های داخلی مواجه هستند و این امر تاثیر مستقیم بر عملکرد واحدهای تولیدی دارد. از یک سو، سازمان امور مالیاتی اقدام به دریافت مالیات‌های سنگین از تولیدکنندگان می‌کند و از سوی دیگر، سازمان تامین اجتماعی جریمه و دیرکردهای بسیاری را به ازای یک روز فعالیت کارگر در نظر می‌گیرد. در حالی که تولیدکنندگان دغدغه‌های مهم‌تری در زمینه تولید محصول دارند، همزمان باید به امور مالیاتی، حقوق، دستمزد و… رسیدگی کنند که تمامی این مسائل بر برنامه‌های تولیدی اثر منفی خواهد گذاشت.

بازیافت ضایعات کابلی

وی در ادامه ضمن تاکید بر اهمیت بازیافت صحیح سیم و کابل در کشور، اظهار کرد: بازیافت، مقوله مهمی است که باید در بخش‌های مختلف صنعت به آن توجه شود. ماشین‌آلات و تجهیزات جدید به منظور جداسازی مس و گرانول ضایعات سیم و کابل در داخل کشور وجود دارد و اگر تولیدکنندگان توانایی خرید این ماشین‌آلات و تعبیه آن در مجموعه را داشته باشند، به راحتی می‌توانند بازیافت ضایعات سیم و کابل را انجام دهند. ضایعات تولید شده در مجموعه ما، هر ۶ ماه یک بار به مزایده گذاشته می‌شود.

این تولیدکننده سیم و کابل افزود: متاسفانه شاهد هستیم که گاهی اوقات ضایعات کابلی به صورت فله‌ای خریداری و در طبیعت سوزانده می‌شود که این مسئله می‌تواند منجر به ایجاد آسیب‌های جدی در محیط زیست شود.

مدیرعامل شرکت کابل‌سان دریاتل با انتقاد از نبود نظارت کافی بر بازار مفتول مسی، عنوان کرد: حدود ۲۰ سال پیش که فعالیت خود را آغاز کردیم، مواد اولیه پس از بررسی و کارشناسی‌های لازم و با توجه به میزان ظرفیت اعلامی موجود به یک کارخانه تعلق می‌گرفت اما در حال حاضر کارخانجاتی وجود دارند که بدون داشتن مجوز و پروانه بهره‌داری و در حالی که غیرفعال هستند، اقدام به خرید مس و گرانول PVC می‌کنند و این مواد اولیه را با در بازار آزاد به فروش می‌رسانند. در حالی که اگر نظارت‌های لازم توسط کارشناسان وزارت صمت در این زمینه صورت پذیرد، مواد اولیه به صورت عادلانه در میان تولیدکنندگان واقعی توزیع خواهد شد و واحدهای تولیدکننده با کمبود مواد اولیه روبه‌رو نخواهند بود.

تولید سیم و کابل‌های خاص در طرح توسعه

اشتری در خصوص اجرای طرح توسعه در شرکت کابل‌سان دریاتل، بیان کرد: تمرکز خود را بر تولید سیم و کابل‌های خاص مورد استفاده در صنعت الکترونیک معطوف کرده‌ایم و امیدوار هستیم بتوانیم در آینده نزدیک انواع دیگری از سیم و کابل‌های مخابراتی را نیز تولید کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مشکلات فراوانی در زمینه تولید وجود دارد که متاسفانه مسئولان به آن‌ها توجه نمی‌کنند. امیدوار هستیم هرچه سریع‌تر به مشکلات بخش خصوصی رسیدگی شود تا به مروز زمان شاهد بهبود شرایط موجود باشیم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7738

نوشته‌های مشابه