• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
مدیر طرح و برنامه شرکت صنایع فورج البرز مطرح کرد

پیوستگی ارتباطی بین صنایع فورج و خودروسازی

  • کد خبر : 2181
  • 06 اردیبهشت 1400 - 12:57
پیوستگی ارتباطی بین صنایع فورج و خودروسازی
مدیر طرح و برنامه شرکت صنایع فورج البرز گفت: بسیاری از قطعات خودرویی، پتروشیمی، هواپیمایی، ریلی و... توسط فورجینگ فولادی تولید می‌شوند و در حقیقت صنعت فورجینگ، پشتیبان صنایع مصرف‌کننده محسوب می‌شود.

مدیر طرح و برنامه شرکت صنایع فورج البرز گفت: بسیاری از قطعات خودرویی، پتروشیمی، هواپیمایی، ریلی و… توسط فورجینگ فولادی تولید می‌شوند و در حقیقت صنعت فورجینگ، پشتیبان صنایع مصرف‌کننده محسوب می‌شود.

سعید غفوری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: صنعت فورج را می‌توان جزء صنایع مادر محسوب کرد و بسیاری از مصرف‌کنندگان، طیف وسیعی از محصولات فورج را در فرایند تولید به کار می‌برند. قطعا مهم‌ترین تامین‌کننده و پشتیبان صنایع خودرویی، محصولات فورجینگ هستند.

وی افزود: تولید قطعات خودرو، تولید قطعات ریلی، پتروشیمی، صنایع هواپیمایی، صنایع نظامی و… محصولات فورجینگ فولادی اهمیت بسزایی دارد. به عبارت بهتر، صنعت فورج جزء تامین‌کنندگان اصلی بخش‌های یاد شده محسوب می‌شود.

پشتیبانی صنعت فورج از صنایع مصرف‌کننده

مدیر طرح و برنامه شرکت صنایع فورج البرز اضافه کرد: صنعت فورج، خوراک و مواد اولیه صنایع متعددی را تامین می‌کند و پشتیبان آن‌ها است. صنعت ماشین‌کاری که از نظر اهمیت پس از صنایع فورجینگ قرار می‌گیرد، از قطعات فورج استفاده می‌کند. به عبارت بهتر در زنجیره تامین، قطعات پس از انجام عملیات فورجینگ، به صنایع ماشین‌کاری انتقال می‌یابند و پس از مونتاژ قطعه با سایر قطعات، یک مجموعه یا دستگاه را تشکیل می‌دهند.

وی در خصوص انواع عملیات فورجینگ قطعات، خاطرنشان کرد: به طور کلی دو نوع فورج گرم و فورج سرد در صنعت برای تولید قطعه وجود دارند. شرکت صنایع فورج البرز از فرآیند فورج گرم برای تولید محصول استفاده می‌کند. البته ناگفته نماند که تقریبا همه قطعات را می‌تواند با فورجینگ تولید کرد که این امر بستگی به خواص فیزیکی و شیمیایی نوع فولاد و نوع قطعه‌ای که قرار است در صنعت مصرف شود، دارد.

مدیر طرح و برنامه شرکت صنایع فورج البرز تصریح کرد: ممکن است برخی از صنایع مصرف‌کننده به دلیل نوع قطعات مصرفی و محصول تولید آن‌ها، از قطعات فورج سرد استفاده می‌کنند که این کاربرد نیز با توجه به مقاومت قطعه در کنار سایر قطعات، خواص فیزیکی و شیمیایی آن خواهد بود. با این حال، صنایع خودرویی عمدتا از قطعات حاصل از عملیات فورجینگ گرم استفاده می‌کنند.

این فعال صنعتی خاطر نشان کرد: بیشتر قطعات تولید شده به روش فورج در صنایع خودرویی در مجموعه گیربکس و سیستم تعلیق و جلوبندی به کار می‌رود.

وی با اشاره به مواد اولیه قطعات فورجینگ، بیان کرد: فولادهای آلیاژی عمدتا به صورت میلگرد، ماده اولیه فورجینگ فولادی است. با این حال، آلیاژهای مختلفی از فولاد برای ساخت قطعات به کار می‌روند.

مدیر طرح و برنامه شرکت صنایع فورج البرز ادامه داد: با توجه به چالش‌های تامین مواد اولیه، این امر عموما از سوی مشتریان انجام می‌شود و خود مشتریان از تامین‌کننده، مواد اولیه را خریداری می‌کردند و در اختیار شرکت ما قرار می‌دادند. شرکت فولاد آلیاژی ایران بزرگ‌ترین تامین‌کننده فولاد آلیاژی مورد استفاده در صنعت فورجینگ است.

سعید غفوری مطرح کرد: شرکت صنایع فورج البرز با مشکل تامین مواد اولیه مواجه نشده است زیرا شرکت ما در فرایند تامین مواد اولیه درگیر نیست. از آنجایی که شرکت ما باید نیاز خودروسازان را برآورده کند، تقریبا همواره مواد اولیه برای تولید محصول به شرکت ما می‌رسد.

وی ابراز کرد: شرکت صنایع فورج البرز معمولا به دو صورت تولید خود را انجام می‌دهد؛ بخش عمده‌ای از تولید شرکت به صورت سفارشی بوده و معمولا مشتریان و به ویژه خودروسازان، قطعات مورد نیاز خود را سفارش داده و شرکت ما نیز اقدام به تولید می‌کند. با این حال، بخشی از تولید شرکت نیز به تولید قطعات یدکی و خدمات پس از فروش خودروسازان اختصاص دارد که ماشین‌کاری این قطعات نیز در شرکت انجام می‌شود. این قطعات مطابق با استانداردهای موجود در بازار تولید و ماشین‌کاری می‌شوند. در حال حاضر ۷۰ درصد تولید شرکت به صورت سفارشی و ۳۰ درصد نیز شامل قطعات یدکی است.

قصد رونمایی از چند محصول جدید را داریم

مدیر طرح و برنامه شرکت صنایع فورج البرز با اشاره به اینکه ظرفیت تولید این شرکت حدود ۱۰ هزار تن در سال است، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه شرکت برخی از دستگاه‌های تولیدی را اورهال کرده است، با ظرفیت ۶۵ تا ۷۰ درصد فعالیت می‌کنیم.

غفوری تاکید کرد: خوشبختانه طی یکی دو سال اخیر بازار، محصولات فورجینگ فولادی رونق خوبی یافته است و حتی می‌تواند از وضع کنونی بسیار گسترده‌تر نیز باشد. به عبارت بهتر، پس از اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه کشور، راه برای واردات بسیاری از قطعات خودرویی بسته شد و تقریبا اکثر صنایع مصرف‌کننده جهت تامین نیازهای خود، به تولیدکنندگان داخلی مراجعه کرده‌اند.

وی تصریح کرد: شرکت صنایع فورج البرز، یک شرکت پویا در زمینه تولید محصولات و قطعات فورجینگ است و همواره به دنبال تولید محصولات جدید خواهد بود. به طوری که قصد داریم به زودی از چندین محصول جدید که در داخل کشور تولید نمی‌شد با حضور برخی از مسئولان صنعت رونمایی و روانه بازار مصرف کنیم. این قطعات که تنها به صورت دانش‌بنیان تولید می‌شوند، برای نخستین بار در کشور توسط شرکت صنایع فورج البرز به بازار ارائه خواهند شد. این قطعات وارداتی بوده‌اند و تکنولوژی خاصی برای تولید آن‌ها نیاز بود.

مدیر طرح و برنامه شرکت صنایع فورج البرز در خصوص مهم‌ترین نیازهای صنعت فورجینگ فولادی اظهار کرد: با توجه به اینکه صنعت فورج پشتیبان صنایع خودرویی و تامین‌کننده آن‌ها محسوب می‌شود، نیازمند حمایت دولت است و دولت باید به شیوه‌های مختلف به ویژه یارانه، مصرف برق و… از صنایع حمایت کند. شرکت ما برخی از دستگاه‌های خود را اورهال کرده و طرح توسعه نیز در دست اقدام دارد. بنابراین دولت می‌بایست تسهیل‌گر اجرای طرح‌های توسعه‌ای برای دریافت تسهیلات بانکی باشد. اکنون موانع نسبتا زیادی در راه توسعه صنعت وجود دارد که دولت می‌تواند آن‌ها را برطرف کند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2181

نوشته‌های مشابه

28فروردین
استقرار سیستم‌های مدیریت نوین در سیمیدکو
28فروردین
قیمت قلع به بالاترین میزان در «LME» رسید
در سایه افزایش تقاضای جهانی،

قیمت قلع به بالاترین میزان در «LME» رسید

28فروردین
هم‌پای تولیدکنندگان فولاد حرکت می‌کنیم
مدیرعامل شرکت صانع دیرگداز آذربایجان:

هم‌پای تولیدکنندگان فولاد حرکت می‌کنیم