• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
رئیس هیئت مدیره شرکت فولاد امیرکبیر کاشان مطرح کرد:

چرخه کامل تولید ورق گالوانیزه را در اختیار داریم

  • کد خبر : 1157
  • 26 آذر 1398 - 14:24
چرخه کامل تولید ورق گالوانیزه را در اختیار داریم
رئیس هیئت مدیره شرکت فولاد امیرکبیر کاشان گفت: این شرکت با دارا بودن بخش‌های مختلف عملیات روی ورق‌های گرم و سرد، چرخه کامل تولید ورق‌های گالوانیزه را در اختیار دارد و برخلاف شرایط اقتصادی موجود، توانسته در سال جاری فروش نسبتا خوبی در زمینه ورق‌های گالوانیزه، سرد و آنیل داشته باشد.

رئیس هیئت مدیره شرکت فولاد امیرکبیر کاشان گفت: این شرکت با دارا بودن بخش‌های مختلف عملیات روی ورق‌های گرم و سرد، چرخه کامل تولید ورق‌های گالوانیزه را در اختیار دارد و برخلاف شرایط اقتصادی موجود، توانسته در سال جاری فروش نسبتا خوبی در زمینه ورق‌های گالوانیزه، سرد و آنیل داشته باشد.

عزیز قنواتی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص وضعیت تولید ورق در شرکت فولاد امیرکبیر کاشان، اظهار داشت: این شرکت در کنار شرکت فولاد مبارکه یک زنجیره کامل تولید ورق فولادی است؛ به این ترتیب که شرکت فولاد امیرکبیر ورق گرم شرکت فولاد مبارکه را دریافت می‌کند و به خطوط تولید انتقال می‌دهد. محصولات کارخانه فولاد امیرکبیر، طیف وسیعی از ورق‌های سرد و گالوانیزه را دربر می‌گیرد.

وی در توضیح نحوه تولید ورق گرم، افزود: فرآیند تولید ورق گرم به این صورت است که اسلب تولید و سرد شده در مرحله ذوب و ریخته‌گری، مجددا تا دمای ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ درجه سانتی‌گراد گرم می‌شود و با انتقال به قفسه‌های نوردکاری و قرار گرفتن آن در میان غلطک‌ها، ورق گرم تولید می‌شود.

رئیس هیئت مدیره شرکت فولاد امیرکبیر کاشان عنوان کرد: در صورتی که عملیات نوردکاری بدون گرم کردن ماده اولیه صورت گیرد، ورق سرد تولید خواهد شد که بسیار سخت است و به آن ورق «فول هارد» گفته می‌شود. این ورق به دلیل سختی، خاصیت فنری دارد و در برخی صنایع خاص به کار می‌رود. «ورق فول هارد» به بخش عملیات حرارتی با دمای بسیار کم انتقال می‌یابد تا خاصیت نرم‌شدگی در آن به وجود آید که در این مرحله  به آن ورق آنیل اطلاق می‌شود.

قنواتی تصریح کرد: هر دو ورق «فول هارد» و آنیل در بازار متقاضیان خاص خود را دارند. صنعت خودرو و لوازم خانگی متقاضیان اصلی این ورق‌ها هستند.

وی در ادامه اظهار کرد: نخستین عملیاتی که روی ورق گرم صورت می‌گیرد، اسیدشویی آن است؛ زیرا ورق حاصل از نورد گرم دارای زنگ‌زدگی بخشی بوده و نمی‌توان آن را در فرآیندهای بعدی به‌ ویژه نوردکاری مورد استفاده قرار داد. به همین دلیل، روی سطح ورق گرم را توسط اسید به طور کامل شست‌وشو می‌دهند تا زنگ‌زدگی روی سطح آن به طور کامل برطرف شود. با توجه به استفاده از اسید در این فرآیند، شرکت فولاد امیرکبیر اقدام به استفاده از سیستم بازچرخانی آب در شرکت کرده و مانع از آلودگی محیط زیست توسط اسید می‌شود.

رئیس هیئت مدیره شرکت فولاد امیرکبیر کاشان با اشاره به اینکه ورق گرم اسیدشویی شده، به قفسه نورد سرد انتقال می‌یابد، خاطرنشان کرد: در این مرحله ورق با غلطک‌هایی نورد می‌شود و به ضخامت‌های مورد نظر حسب سفارش دریافتی و شرایط بازار، درمی‌آید. سپس ورق نورد شده به بخش گالوانیزه منتقل می‌شود و با ایجاد پوشش روی در سطح آن، ورق گالوانیزه تولید و روانه بازار خواهد شد.

قنواتی در خصوص سفارش‌های بازار برای ورق تشریح کرد: برخی مشتریان سفارش ورق بدون نوردکاری را می‌دهند. به این صورت که ورق اسیدشویی شده که «فول هارد» نام دارد، دارای متقاضیان و مصرف‌کنندگان متعددی در صنایع است و با توجه به تقاضای بازار به فروش می‌رود. برخی نیز ورق «فول هارد» را بدون نوردکاری سرد به ورق گالوانیزه تبدیل می‌‌کنند.

وی با تاکید بر این که شرکت فولاد امیرکبیر کاشان چرخه کامل تبدیل ورق گرم به ورق گالوانیزه را در اختیار دارد، عنوان کرد: در پروانه بهره‌برداری شرکت فولاد امیرکبیر، تنها فروش ورق گالوانیزه قید شده و معمولا این شرکت فروش ورق سرد ندارد؛ هرچند که در فرآیند و چرخه تولید این شرکت، ورق سرد نیز تولید می‌شود.

رئیس هیئت مدیره شرکت فولاد امیرکبیر کاشان تصریح کرد: این شرکت در بیشتر مواقع، ورق اسیدشویی را نیز در بازار عرضه نمی‌کند؛ البته در مواردی که مازاد بر مصرف داشته باشیم، ورق «فول هارد» و ورق سرد نیز روانه بازار می‌کنیم. به این صورت که تولید گالوانیزه که بر اساس سفارش انجام می‌شود، بیش از تقاضا باشد، در این صورت ناچار هستیم بخشی از ورق گالوانیزه نشده را به صورت «فول هارد»، آنیل و اسیدشویی شده در بازار عرضه کنیم.

قنواتی در مورد ورق دریافتی شرکت فولاد امیرکبیر، اظهار کرد: گرید ورق گرم دریافتی شرکت فولاد امیرکبیر ST22 است و ضخامت آن از دو تا ۳٫۵ میلی‌متر تغییر می‌کند. از ورق گالوانیزه عمدتا در صنایع لوازم خانگی، ساخت و ساز، خودروسازی و راهسازی استفاده می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت فروش این شرکت در سال جاری، بیان کرد: شرکت فولاد امیرکبیر در هشت ماه ابتدایی سال توانسته بیش از ۸۰ هزار تن محصول گالوانیزه را در بازار به فروش برساند. همچنین فروش خدمات نورد سرد این شرکت طی همین مدت به بیش از ۲۴ هزار تن رسید. علاوه‌براین فولاد امیرکبیر توانست حدود دو هزار و ۲۰۰ تن ورق آنیل را نیز بفروشد.. به این ترتیب، این شرکت طی هشت ماه ابتدای سال جاری در وضعیت نسبتا مناسبی قرار داشت.

رئیس هیئت مدیره شرکت فولاد امیرکبیر کاشان در پایان در خصوص وضعیت بازار ورق گالوانیزه در کشور، خاطرنشان کرد: در سال گذشته و امسال، نوساناتی در بازار ورق فولاد اتفاق افتاد که اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار داد. به طوری که میزان تولید خودرو تقریبا نصف شد. بنابراین، بخشی از تقاضای بازار در مورد ورق‌های سرد و گالوانیزه از دست رفت و تقریبا نصف شد؛ گرچه دیگر بازارها مانند صنایع لوازم خانگی، ساخت و ساز و راهسازی بازارهای نسبتا مناسبی دارند؛ حتی در حوزه لوازم خانگی شاهد رشد تولید و صادرات محصولات متعدد ازجمله کولر آبی بودیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1157

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است