سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۴:۵۵ /چهارشنبه/۶ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 13:31 /سه شنبه/1 خرداد 1403

توقف احتمالی روند بازیابی قیمت فلزات حیاتی؛

آرامش به بازار مواد اولیه صنعت باتری در چین برگشت

آغاز فرایند ذخیره‌سازی مجدد در انبارها طی سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۴، آرامش موقتی را در بازار مواد اولیه باتری چین ایجاد کرد و باعث شد روند نزولی قیمت محصولاتی که از اواخر سال ۲۰۲۳ از این مواد در تولید آن‌ها استفاده می‌شد، متوقف شود.

آغاز فرایند ذخیره‌سازی مجدد در انبارها طی سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۴، آرامش موقتی را در بازار مواد اولیه باتری چین ایجاد کرد و باعث شد روند نزولی قیمت محصولاتی که از اواخر سال ۲۰۲۳ از این مواد در تولید آن‌ها استفاده می‌شد، متوقف شود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، شماری از منابع بازار معتقدند که روند بازیابی قیمت فلزات حیاتی در باتری‌ها احتمالا ممکن است در سه ماهه دوم سال جاری میلادی ادامه پیدا نکند. در حال حاضر به نظر می‌رسد برخی از فلزات حیاتی به کار رفته در تولید باتری‌ها، روند نزولی قیمت‌های خود را آغاز کرده‌اند.

بر اساس ارزیابی صورت گرفته توسط موسسه مذکور، قیمت سولفات نیکل با حداقل و حداکثر خلوص ۲۱ درصد و ۲۲٫۵ درصد، کبالت ۱۰ قسمت در میلیون با شرط تحویل محموله درب کارخانه تولیدکننده در چین، به طور متوسط حدود ۲۹,۳۷۵ یوان (۴,۰۷۲ دلار) در هر تن در ماه آوریل ۲۰۲۴ اعلام شد. رقم گزارش شده نسبت به میانگین قیمت ۲۵,۵۰۰ یوان در هر تن تعیین شده در ماه دسامبر ۲۰۲۳، حدود ۱۵٫۲ درصد افزایش داشت اما نسبت به میانگین قیمت ۲۹,۴۵۰ یوان در هر تن ارزیابی شده در ماه مارس سال میلادی جاری، حدود ۰٫۲۵ درصد کاهش را به ثبت رساند.

همچنین ارزیابی ماهانه موسسه «Fastmarkets» برای قیمت سولفات کبالت، با خلوص حداقل ۲۰٫۵ درصد کبالت، با شرط تحویل محموله درب کارخانه تولیدکننده در چین، رقمی معادل ۳۲,۸۶۱ یوان در هر تن در ماه مارس سال ۲۰۲۴ را نشان داد که ۳٫۷ درصد نسبت به قیمت ۳۱,۶۹۴ یوان در هر تن اعلام شده در ماه دسامبر ۲۰۲۳ افزایش داشت. قیمت محصول مذکور در ماه آوریل ۲۰۲۴ با ۳٫۴۲ درصد کاهش نسبت به یک ماه قبل از آن، به ۳۱,۷۳۶ یوان در هر تن رسید.

قیمت کبالت در ماه مارس ۲۰۲۴ به بالاترین میزان خود در این سال رسید

یکی از معامله‌گران باتجربه فلزات باتری‌ها این دیدگاه را که آغاز فرایند ذخیره‌سازی مجدد در سه ماه ابتدایی بر روند افزایشی حجم تقاضای این مواد اولیه حیاتی در صنایع پایین‌دستی به طور موثر تاثیرگذار بوده است، رد کرد.

وی عنوان کرد: شیب صعودی حجم تقاضا برای فلزات باتری‌ها از سه ماهه دوم ۲۰۲۴ افزایشی شد و هم‌اکنون به اوج خود رسیده است؛ اگرچه این روند افزایشی احتمالا به زودی کاهشی خواهد شد.

بعضی از منابع بازار اظهار داشتند که معمولا هر ساله و در اواخر ماه می و ژوئن، حجم خرید مواد اولیه باتری از بازار روندی افزایشی به خود می‌گیرد اما در سال میلادی جاری، میزان مصرف فلزات باتری در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ به سطحی رسیده بود که معمولا در ماه‌های می و ژوئن به این مقدار و به حد پیک خود می‌رسید. این بدان معناست که در سال ۲۰۲۴، فصل اوج خرید زودتر از موعد که به طور معمول طی ماه‌های می و ژوئن بوده، تغییر یافته است و در نهایت حجم افزایشی تقاضا به شرایط عادی خود باز خواهد گشت.

این معامله‌گر بازار فلزات باتری‌ها تصریح کرد: اگرچه آغاز فرایند ذخیره‌سازی مجدد در انبارها اندکی بر افزایش حجم تقاضا برای خرید فلزات باتری‌ها تاثیرگذار بود اما با این حال، شرایط حال حاضر بازار این فلزات حیاتی تغییر خواهد کرد و به حالت عادی برمی‌گردد.

وی افزود: تعدادی از تولیدکنندگان کاتد و باتری از هم‌اکنون فهرست محموله‌های سفارشی مورد نیاز خود را برای ماه‌های آینده کاهش داده‌اند.

رشد تقاضا در چین، به ویژه برای مواد اولیه حیاتی باتری، به دنبال توقف پرداخت یارانه‌ها در پایان سال ۲۰۲۲ از سوی دولت این کشور کاهش یافت اما روند صعودی اخیر در بازار فلزات باتری‌ها، حاکی از افزایش سهم بازار این فلزات در صنایع پایین‌دستی است.

گفتنی است حجم تقاضا برای باتری لیتیوم یون فسفات (LFP) که مدت‌ها در بازار چین به دلیل قیمت رقابتی و مسائل ایمنی روند افزایشی شدیدی را تجربه کرده بود، در سه ماهه ابتدایی ۲۰۲۴ روندی نزولی به خود گرفت و سهم آن در بازار باتری‌ها کاهش یافت.

در سه ماهه اول ۲۰۲۴، سهم بازار باتری نیکل کبالت منگنز (NCM) در چین با ۱٫۸ درصد افزایش به ۳۶٫۷ درصد رسید. در همین حال، بر اساس داده‌های ارائه شده از سوی موسسه تحقیقاتی «Gaogong Industry Institute»، سهم بازار باتری لیتیوم یون فسفات در مدت مشابه با ۲ درصد کاهش به ۶۳ درصد رسید.

افزایش تقاضای نسبی در صنعت باتری

به گفته منابع صنعتی، برخی از عوامل در بهبود نسبی تقاضا در بخش باتری تاثیرگذار بوده است؛ به طوری که برخی از تولیدکنندگان کاتد با ظرفیت ۱۰۰ درصد در حال تولید هستند و شماری دیگر حجم محموله‌های سفارشی خود را کاهش داده‌اند.

یکی از فعالان صنعتی مطرح کرد: در حالی شرایط حجم تقاضا برای مواد اولیه حیاتی باتری‌ها از یک تولیدکننده تا تولیدکننده دیگر متفاوت است که برخی از تولیدکنندگان کاتد در ماه مارس ۲۰۲۴ به ظرفیت تولید کامل رسیده‌اند. با این حال، به نظر می‌رسد این شرایط برای تمامی تولیدکنندگان کاتد بدین صورت نبوده است.

از جمله برخی شرکت‌هایی که حجم تقاضا برای فلزات حیاتی باتری‌ها را افزایش دادند، می‌توان به تولیدکنندگان کاتد طرف قرارداد با شرکت‌های شیائومی، هوآوی و «Li Auto» اشاره کرد که اخیرا از مدل‌ خودروهای تولیدی جدید خود رونمایی کردند.

بعضی از منابع بازار در مصاحبه با موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که در کنار افزایش نرخ پذیرش خودروهای الکتریکی در بازار، کاهش ثبت تعداد قراردادهای آتی و روند افزایشی رقابت بر سر تعیین قیمت‌ها در میان خودروسازان نیز تا حدودی باعث شد حجم تقاضا برای خرید مواد اولیه حیاتی باتری‌ها روندی صعودی را تجربه کند.

لازم به یادآوری است که قیمت سه ماهه نیکل در بورس فلزات لندن در سال ۲۰۲۳ تا ۴۵ درصد کاهش یافت و در روز ۲۹ دسامبر سال مذکور به ۱۶ هزار و ۵۶۰ دلار در هر تن رسید. با این وجود، قیمت این محصول از ۱۶ هزار و ۷۹۵ دلار در هر تن در روز دوم ژانویه ۲۰۲۴، به ۱۸ هزار و ۹۳۷ دلار در هر تن در روز سوم می سال مذکور افزایش یافت.

در همین حال، افزایش رقابت بر سر تعیین قیمت میان خودروسازان در چین از ابتدای سال جاری میلادی، باعث شد قیمت خودروهای الکتریکی (EV) به کمتر از خودروهای با موتورهای احتراق داخلی در این کشور برسد. به گفته شماری از منابع، کاهش شدید قیمت‌ها باعث شد تا بعضی از افراد حجم خرید خودروهای الکتریکی را افزایش دهند. علاوه‌براین، روند نزولی قیمت خودروهای الکتریکی تا حدی به بازار فلزات باتری‌ها سرایت پیدا کرد.

وضعیت بلاتکلیف روند کاهشی قیمت فلزات باتری‌ها

با این حال، با در نظر گرفتن روند نزولی قیمت فلزات باتری‌ها، احتمال ایجاد وضعیت مازاد عرضه بر بازار مواد اولیه باتری را می‌توان در آینده محتمل دانست.

یکی دیگر از منابع صنعتی معتقد است در صورتی که تغییری در روند عرضه و تقاضای فلزات باتری‌ها در صنایع پایین‌دستی ایجاد نشود، تاثیر محرک‌های بازار بر قیمت مواد اولیه حیاتی باتری‌ها کوتاه‌مدت خواهد بود.

بازار نیکل همچنان با وضعیت مازاد سالانه عرضه پیش‌بینی‌شده ۴۷ هزار تن در سال ۲۰۲۴ و ۸۶ هزار تن در سال ۲۰۲۵ مواجه است. با این وجود، ارقام ذکر شده نسبت به اعداد ۱۹۴ هزار و ۱۱۸ هزار تنی مازاد سالانه عرضه پیش‌بینی‌شده بر اساس تحقیقات قبلی صورت گرفته فاصله بسیار زیادی دارد.

یکی از تولید‌کنندگان قراضه باتری در چین اظهار داشت: این امکان برای تولیدکنندگان باتری به وجود آمده است تا در ماه می سال جاری میلادی، با ظرفیت تولید ۱۰۰ درصدی فعالیت کنند و بر همین اساس و در صورت چنین سناریویی، روند نزولی قیمت‌های برخی مواد اولیه باتری‌ها ادامه خواهد داشت اما به نظر می‌رسد چنین اتفاقی از سوی تولیدکنندگان به ندرت رخ می‌دهد. جدای از موارد مطرح شده، احتمال می‌رود روند صعودی قیمت‌های فلزات باتری‌ها در سه ماهه دوم ۲۰۲۴ تداوم پیدا نکند.

انتهای پیام//

پس از انتشار نتایج مطالعات امکان‌سنجی،

7:13 /سه شنبه/29 خرداد 1403

در بازار سیستم‌های ذخیره انرژی باتری چه می‌گذرد؟

6:56 /پنجشنبه/17 خرداد 1403

در هفته پایانی ماه می 2024،

10:16 /یکشنبه/13 خرداد 1403
به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/4

153071

فلزات آنلاین

1403/04/4

483684

فلزات آنلاین

1403/04/4

635024

فلزات آنلاین

1403/04/4

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/4

24590

فلزات آنلاین

1403/04/4

11263

فلزات آنلاین

1403/04/4

47474

فلزات آنلاین

1403/04/4

51616

فلزات آنلاین

1403/04/4

44720

فلزات آنلاین

1403/04/4

41566

فلزات آنلاین

1403/04/4

26431

فلزات آنلاین

1403/04/4

27924

فلزات آنلاین

1403/04/4

25459

فلزات آنلاین

1403/04/4

36796

فلزات آنلاین

1403/04/4

33609

فلزات آنلاین

1403/04/4

46477

فلزات آنلاین

1403/04/4

24819

فلزات آنلاین

1403/04/4

43710

فلزات آنلاین

1403/04/4

46627

فلزات آنلاین

1403/04/4

3409700