سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۴:۴۵ /چهارشنبه/۶ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 8:12 /سه شنبه/25 اردیبهشت 1403

در بازار جهانی کریولیت چه می‌گذرد؟

آمریکا و کانادا در صدر صادرات و واردات کریولیت جهان

طبق آمار منتشر شده، حجم صادرات کریولیت جهان در سال گذشته میلادی ۸۹.۴ هزار تن اعلام شده‌ است. روند نزولی حجم تجارت کریولیت دنیا و همچنین افزایش صادرات کشورهای کانادا، چین و هلند به کشورهای برتر وارداتی آمریکا، برزیل و مالزی، منجر به افزایش سهم این کشورها در بازار تجارت جهانی کریولیت طی سال‌های اخیر شده‌ است.

طبق آمار منتشر شده، حجم صادرات کریولیت جهان در سال گذشته میلادی ۸۹.۴ هزار تن اعلام شده‌ است. روند نزولی حجم تجارت کریولیت دنیا و همچنین افزایش صادرات کشورهای کانادا، چین و هلند به کشورهای برتر وارداتی آمریکا، برزیل و مالزی، منجر به افزایش سهم این کشورها در بازار تجارت جهانی کریولیت طی سال‌های اخیر شده‌ است. تجارت بین کشورهای برتر صادرکننده و واردکننده کریولیت، بخش مهمی از تجارت جهانی این ماده را تشکیل می‌دهد. بیشترین میزان سهم کشورهای برتر صادرکننده و واردکننده دنیا در سال ۲۰۲۱ به میزان ۲۸.۸ درصد از بازار تجارت جهانی است. تجارت بین ایالات متحده آمریکا و کانادا در بازار تجارت جهانی کریولیت بیشترین تاثیرگذاری را داشتند؛ در حالی که کشورهای صادرکننده برتر دیگر مانند چین و هلند در رقابتی نزدیک به ‌یکدیگر، سهمی برابر از بازار تجارت جهانی را با صادرات به کشورهای مالزی و برزیل در اختیار دارند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات، کریولیت با نام شیمیایی سدیم هگزا فلوئورید، یکی از مواد مهم مصرفی در صنعت تولید آلومینیوم هر کشور است. کریولیت یکی از کانی‌های کمیاب معدنی است که به‌ صورت مصنوعی نیز تولید می‌شود. کریولیت سنتزی، پودری کریستالی و سفید رنگ است که از هیدروفلوریک اسید، سدیم کربنات و آلومینیوم به دست می‌آید. کریولیت به علت کاهش دمای ذوب آلومینا، به یکی از پرکاربردترین و مهم‌ترین خوراک‌های ورودی صنعت تولید آلومینیوم کشورها تبدیل شده‌ است.

کانادا، هلند و چین از بزرگ‌ترین صادرکننده‌های کرولیت سنتزی در دنیا هستند که حدود ۱۵.۳ درصد از تجارت جهانی را در سال ۲۰۲۳ در اختیار دارند. ایالات متحده آمریکا، مالزی و برزیل از بزرگ‌ترین کشورهای وارد‌کننده و مصرف‌کننده‌ کریولیت سنتزی در دنیا هستند. نمودار یک، مهم‌ترین کشورهای صادرکننده و واردکننده کریولیت در سال ۲۰۲۳ را نشان می‌دهد که بیانگر سهم تجارت هر یک از کشورهای برتر دنیا در بازار تجارت جهانی کریولیت سنتزی است.

 

میان کشورهای برتر صادرکننده، کانادا حدود ۱۰ درصد، چین ۳.۵ درصد و هلند ۱.۸ درصد از بازار تجارت جهانی کریولیت را در اختیار خود دارند. چین بیشترین میزان صادرات خود را در سال ۲۰۲۳ به مالزی به میزان ۲.۷۶ هزار تن اختصاص داده‌ است و سهم بسیار ناچیزی از بازار تجارت جهانی در اختیار دارد. هلند نیز با بیشترین صادرات کریولیت سنتزی به برزیل به میزان ۱.۱۹ هزار تن، توانسته است رقابت نزدیکی با چین ایجاد کند و با این وجود کانادا بدون رقیب در بازار تجارت کریولیت دنیا یکه‌تازی می‌کند‌. بیشترین میزان صادرات توسط کشور کانادا در سال ۲۰۲۳ صورت گرفته‌ که معادل ۱۰ درصد از کل تجارت جهانی بوده‌ است. در این بین، کشورهای برتر واردکننده دنیا شامل ایالات متحده آمریکا، برزیل و مالزی دارای مجموع سهم ۱۷.۵ درصد از بازار تجارت جهانی را در اختیار خود دارند که در این بین ایالات متحده آمریکا با میزان ۹.۳ درصد از تجارت کل در صدر واردکننده‌‌ها قرار گرفته‌ است. تجارت کریولیت در جهان در سال ۲۰۲۳، حدود ۸۹.۴ هزار تن در دنیا بوده‌ است که مجموعا ۱۲.۳ هزار تن آن، تجارت بین سه کشور برتر صادراتی و سه کشور برتر وارداتی بوده‌ که نشانگر روابط تاثیرگذار تجارت بین کشورهای برتر در کل جهان است.

 

بیشترین تاثیرگذاری در سهم تجارت کشورهای برتر توسط آمریکا و کانادا

طبق نمودار ۲، تجارت جهانی کریولیت و سهم تجارت بین کشورهای برتر صادراتی و وارداتی طی ۱۰ سال اخیر بررسی شده‌ است. با توجه به روند نزولی تجارت کریولیت در بازار تجارت جهانی، می‌توان یکی از دلایل آن را بهینه‌سازی مصرف کریولیت سنتری مورد استفاده صنعت در ۱۰ سال اخیر دانست. در حالی که سهم تجارت کشورهای برتر روند صعودی داشته است، بر این اساس می‌توان دریافت که میزان تجارت بین این کشورها دارای اهمیت است. قابل ذکر است که یکی از دلایل افزایش سهم تجارت بین کشورهای برتر را می‌توان افزایش میزان تجارت بین آن‌ها و همچنین کاهش تجارت جهانی طی سال‌های ۲۰۱۷ الی ۲۰۲۱ دانست.

در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱، سهم تجارت کشورهای برتر رشد حدود ۲۶ واحد درصد داشته‌ است اما از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳، برخلاف سال‌های ذکر شده، سهم تجارت کریولیت سنتزی بین این کشورها دچار افت ۱۴.۹ واحد درصدی شد و در سال ۲۰۲۳، میزان این سهم به ۱۳.۸ درصد رسید. کانادا، چین و هلند در صادرات کریولیت به ترتیب ۱۰ درصد، ۳.۵ درصد و ۱.۸ درصد از تجارت کل جهان را در سال ۲۰۲۳ در اختیار خود گرفته‌ است که حجم صادرات کریولیت کشور کانادا چین و هلند به کشورهای وارداتی برتر به ترتیب ۸.۳۱ هزار تن، ۲.۸۷ هزار تن و ۱.۱۹ هزار تن در سال ۲۰۲۳ اعلام شده‌ است؛ در حالی که بیشترین تاثیرگذاری در سهم تجارت جهانی کشورهای برتر، تجارت میان دو کشور ایالات متحده آمریکا و کانادا است.

در سال ۲۰۲۳، ایالات متحده آمریکا بین کشورهای وارداتی با سهم ۹.۳ درصد در بالاترین میزان واردات قرار دارد. برزیل با ۴.۲ درصد و مالزی با ۳.۹ درصد بعد از ایالات متحده آمریکا قرار گرفته‌اند. در بازار وارداتی ایالات متحده آمریکا، کشور کانادا با ۶.۵۱ هزار تن در صدر تجارت کریولیت سنتزی به این کشور در سال ۲۰۲۳ قرار دارد. در حالی که برزیل با واردات سه هزار تن و مالزی با ۲.۶۷ هزار تن از سه کشور صادراتی چین، هلند و کانادا توانستند به ۴.۲ درصد و ۳.۹ از بازار تجارت جهانی در سال ۲۰۲۳ برسند و تاثیر ناچیزی در بازار تجارت جهانی نسبت به کانادا و ایالات متحده آمریکا بگذارند.

روند واردات ایالات متحده آمریکا و همچنین صادرات کریولیت از کانادا به این کشور، تاثیر عمیقی در سهم تجات جهانی بین کشورهای وارداتی و صادراتی برتر جهان دارد. این تاثیر در سال ۲۰۱۷ مشهود است. در ۱۰ سال اخیر، سال ۲۰۱۷ با میزان ۲.۸ درصد از بازار تجارت جهانی، در کمترین سهم از بازار کل کریولیت قرار دارد.

تاثیر تقاضای صنعت آلومینیوم آمریکا بر سهم کشورهای برتر در بازار تجارت جهانی

‌از علل عمده کاهش یا افزایش تقاضای کریولیت در ایالات متحده آمریکا، می‌توان به صنعت آلومینیوم این کشور اشاره کرد. میانگین تولید آلومینیوم در سه سال اخیر این کشور، ۸۳۳ هزار تن برآورد شده‌ است. با افزایش مجدد تولید آلومینیوم در سال ۲۰۲۱ به ۸۸۹ هزار تن در ایالات متحده آمریکا، حجم واردات کریولیت نیز افزایش یافت و این تشابه در روندها، اثر مستقیم صنعت آلومینیوم بر تقاضای کریولیت را مشخص می‌کند. با توجه به آمار، میزان تولید آلومینیوم در سال ۲۰۲۳ در ایالات متحده آمریکا ۷۵۰ هزار تن گزارش شده‌ و روندی نزولی طی سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳داشته‌ است. کاهش تناژ تولید آلومینیوم در این زمان ۱۶.۱ درصد برآورد شد که در واردات کریولیت نیز کاهش ۷۰.۸ درصدی از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ مشاهده‌ شده‌ است.

طبق اطلاعات گمرکی ایالات متحده آمریکا، بیشترین میزان کریولیت وارداتی این کشور در سال ۲۰۲۳ از کشور کانادا به میزان ۶.۵۱ هزار تن اعلام شده‌ که تنها ۹۵ تن از نیاز خود را از چین تامین کرده‌ است. می‌توان برداشت کرد که صنعت آلومینیوم آمریکا بر واردات کریولیت این کشور تاثیرگذار بوده‌ است.‌‌

 

در میان روابط بین کشورهای برتر صادر‌کننده و وارد‌کننده کریولیت سنتزی، تجارت بین دو کشور ایالات متحده آمریکا و کانادا بیشترین تاثیر در سهم این کشورها در تجارت جهانی کریولیت را دارد. با افت تناژ تولیدی آلومینیوم این کشور واردات کریولیت کمتر می‌شود. این کاهش منجر به کاهش روابط تجاری بین کانادا و ایالات متحده و همچنین کاهش سهم تجارت بین کشورهای برتر دنیا در بازار تجارت جهانی شده‌ است.

انتهای پیام//

با تامین مالی و تسریع در اجرای پروژه‌های توسعه‌ای،

6:42 /یکشنبه/27 خرداد 1403

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان کاوشگران صنایع معدنی راشا عنوان کرد:

6:20 /دوشنبه/21 خرداد 1403

هم‌زمان با افزایش سرمایه‌گذاری‌ها،

11:56 /چهارشنبه/16 خرداد 1403

معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو عنوان کرد:

8:02 /سه شنبه/8 خرداد 1403

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین مطرح کرد:

13:58 /یکشنبه/30 اردیبهشت 1403

ضرورت تحول فناورانه در روابط عمومی؛

17:04 /چهارشنبه/26 اردیبهشت 1403
به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

هم‌زمان با افت عیار معادن صورت گرفت؛

14:20 /چهارشنبه/29 فروردین 1403
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/4

153071

فلزات آنلاین

1403/04/4

483684

فلزات آنلاین

1403/04/4

635024

فلزات آنلاین

1403/04/4

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/4

24590

فلزات آنلاین

1403/04/4

11263

فلزات آنلاین

1403/04/4

47474

فلزات آنلاین

1403/04/4

51616

فلزات آنلاین

1403/04/4

44720

فلزات آنلاین

1403/04/4

41566

فلزات آنلاین

1403/04/4

26431

فلزات آنلاین

1403/04/4

27924

فلزات آنلاین

1403/04/4

25459

فلزات آنلاین

1403/04/4

36796

فلزات آنلاین

1403/04/4

33609

فلزات آنلاین

1403/04/4

46477

فلزات آنلاین

1403/04/4

24819

فلزات آنلاین

1403/04/4

43710

فلزات آنلاین

1403/04/4

46627

فلزات آنلاین

1403/04/4

3409700