به گفته مدیرعامل یکی از تولیدکنندگان برجسته آند سیلیکونی، بازار این مواد بدون وابستگی به رشد زنجیره تامین گرافیت غیرچینی، به سرعت در حال رشد است.
یه گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین» و به نقل از موسسه «Fastmarkets»، ریک لوبه، مدیرعامل شرکت «Group14» اظهار داشت: تقاضا به حدی بالاست که برای پاسخگویی به آن، ناگزیر به راهاندازی ظرفیتهای جدید هستیم.
وی در ادامه به بررسی پتانسیل مواد آند مبتنی بر سیلیکون پرداخت و خاطرنشان کرد: با افزایش تولید این مواد، این فناوری میتواند صنعت خودروهای برقی در سطح جهان را متحول کند.
این در حالی است که زنجیره تامین گرافیت غیرچینی با چالشهایی مواجه است. تولیدکنندگان گرافیت در این بازار با قیمتهای پایینتر و کاهش تقاضا روبهرو بودهاند که منجر به افت قیمت گرافیت شده است. به گفته برخی تولیدکنندگان، فقدان قوانین مناسب موجی از ناامیدی را به همراه داشته است.
مدیرعامل شرکت «Group14» با اشاره به اینکه فناوری مواد آند سیلیکونی، این مواد را از مواجهه با چالشهای مشابه مواد آند گرافیتی مصون میدارد، افزود: با بررسی مزایای آند سیلیکونی، درخواهید یافت که این مواد در تمامی جنبهها از گرافیت کارآمدترند. بنابراین تنها دلیل عدم استفاده از آنها، عدم دسترسی به این مواد است.
شرکت «Group14»، توسعهدهنده فناوری و تولیدکننده مواد باتری سیلیکونی است. این شرکت در ماه سپتامبر ۲۰۲۴، تحویل مواد آند کامپوزیتی سیلیکونکربن خود را به بیش از ۱۰۰ تولیدکننده باتری و خودروهای برقی در سراسر جهان، از کارخانه خود واقع در کره جنوبی آغاز کرد. این کارخانه به طور مشترک توسط شرکت «SK Material» اداره میشود.
سیلیکون در مقایسه با گرافیت، چگالی انرژی بالاتری دارد اما استفاده از آن در باتریها به دلیل انبساط و تخریب آن در طول چرخههای شارژ محدود شده است. کامپوزیت تولید شده توسط شرکت «Group14» با استفاده از ساختار نوین نانوذرات کربنی، این انبساط را مهار میکند. به گفته مدیران این شرکت، این کامپوزیتها چگالی انرژی باتریهای لیتیومیونی را تا ۵۰ درصد نسبت به گرافیت افزایش میدهند.
شرکت «Group14» در حال نهاییسازی ساخت نخستین واحد تولید خود در تاسیسات «BAM-2» واقع در ایالت واشنگتن است. این واحد که امسال راهاندازی میشود، در ابتدا ظرفیت تولید دو هزار تن مواد آند کامپوزیتی را در سال خواهد داشت. واحد دوم این کارخانه نیز ظرفیتی مشابه دارد و انتظار میرود تا سال ۲۰۲۵ تکمیل شود.
لوبه با بیان اینکه شرکت «Group14» تولید در مقیاس تجاری را از طریق یک مشارکت مشترک آغاز کرد تا از طریق تنوع در تولیدات، امنیت زنجیره تامین را تضمین کند، ادامه داد: در صنعت خودروسازی، پذیرش یک فناوری جدید به ویژه اگر یک منبع تامین وجود داشته باشد، برای یک تولیدکننده تجهیزات اصلی واقعا دشوار است. بنابراین، ما تصمیم گرفتیم ریسک این تولیدکنندگان را کاهش دهیم.
وی اضافه کرد: ۷۵ درصد از این مشارکت متعلق به شرکت «SK» است. این شرکت از نظر جغرافیایی، مالی و سیاسی از شرکت «Group14» مستقل است اما هر دو شرکت از فناوری مشابهی بهره میبرند.
باتریهای ارزانتر و با قابلیت شارژ سریع خودروهای برقی
مدیرعامل شرکت «Group14» معتقد است که مواد آند سیلیکونی میتوانند صنعت خودروهای برقی را به ویژه با ارائه باتریهای با قابلیت شارژ سریع متحول کنند. این امر به نوبه خود میتواند به کاهش نگرانیها در خصوص برد مسافت حرکت این خودروها کمک کند. برد حرکتی، یکی از عواملی است که مانع پذیرش گسترده خودروهای برقی در برخی مناطق، به ویژه در ایالات متحده آمریکا شده است.
لوپه با اشاره به اینکه مواد آند سیلیکونی، به ویژه در بحث شارژ فوقالعاده سریع تحولآفرین هستند، یادآور شد: ظرفیت شارژ فوقالعاده سریع باتریها میتواند به تغییر نگرش عمومی نسبت به خودروهای برقی کمک کند. به علاوه، استفاده از آند سیلیکونی و افزایش چگالی انرژی میتواند منجر به تولید پکهای باتری کوچکتر و ارزانتر شود و در نتیجه با کاهش قیمت این خودروها، به پذیرش عمومی آنها کمک کند.
وی عنوان کرد: در حال حاضر میتوانیم اندازه پک باتری را نصف کنیم و با استفاده از آند سیلیکونی به جای گرافیت، هزینه خودروهای برقی را ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار کاهش دهیم.
تقاضا برای این مواد به حدی زیاد است که به گفته مدیرعامل شرکت «Group14»، واحد تولید جدید این شرکت در ایالات متحده آمریکا تاکنون هشت قرارداد خرید «take-or-pay» امضا کرده است که ارزش تجمیعی آنها نزدیک به ۸۰۰ میلیون دلار میشود.
امی بنت، تحلیلگر «Fastmarkets» پتانسیل آندهای مبتنی بر سیلیکون را برای جایگزینی بخشی از تقاضای گرافیت در میانمدت تایید کرد و افزود: پیشبینی میکنیم که گرافیت همچنان به عنوان ماده اصلی آند باقی بماند.
وی مطرح کرد: واضح است که بسیاری از شرکتها همچنان در حال سرمایهگذاری و بررسی استفاده از آندهای سیلیکونی هستند و ما معتقدیم که سهم بازار آنها از سال ۲۰۳۰ به بعد افزایش خواهد یافت اما گرافیت همچنان به عنوان ماده اصلی آند باقی خواهد ماند.
نیاز به افزایش تولید گاز سیلان
مدیرعامل شرکت «Group14» خاطرنشان کرد: از گاز سیلان برای تولید آند سیلیکونی استفاده میشود و تامین این پیشماده حیاتی برای فناوری آند سیلیکونی بسیار حائز اهمیت است؛ به ویژه با توجه به رقابت بخش آند با بخش انرژی خورشیدی که آن بخش نیز از مصرفکنندگان این گاز به شمار میرود.
با توجه به اهمیت این گاز، شرکت «Group14» در ماه جولای سال ۲۰۲۳ تولیدکننده آلمانی گاز سیلان یعنی شرکت «Schmid Silicon» را خریداری و در ماه سپتامبر امسال نیز اعلام کرد که برای دریافت کمک مالی تا سقف ۲۰۰ میلیون دلار از وزارت انرژی ایالات متحده آمریکا برای ساخت یک کارخانه تولید گاز سیلان در شهر موزس لیک ایالت واشنگتن انتخاب شده است.
این کارخانه ظرفیت تولید هفت هزار و ۲۰۰ تن مواد آند سیلیکونی در سال را خواهد داشت که به گفته لوبه، از نیاز شرکت «Group14» فراتر خواهد بود. بنابراین، وی اظهار داشت که این شرکت، گاز سیلان سایر تولیدکنندگان مواد اولیه باتری را در شهر موزس لیک تامین خواهد کرد.
حضور شرکت تولیدکننده گاز سیلان «REC Silicon» باعث شده است که شهر موزس لیک به مرکزی برای شرکتهای فعال در حوزه باتریهای سیلیکونی تبدیل شود. شرکتهایی مانند «Sila Nanotechnologies»، «OneD Battery Sciences» و «Group14» همگی در این منطقه مستقر شدهاند.
با این حال، بخش عمده تولیدات شرکت «REC» بر اساس قراردادی که در سال ۲۰۲۳ با شرکت ارائهدهنده راهحلهای انرژی «Hanwha» منعقد شد، به بخش انرژی خورشیدی اختصاص یافته است.
لوبه از این موضوع که گاز سیلان تولیدی شرکت «Group14» به رشد سایر شرکتهای تولید آند سیلیکونی کمک میکند، ابراز خرسندی کرد و افزود: پایگاه این فناوری در ایالات متحده آمریکا واقع شده است و رشد این اکوسیستم باعث موفقیت بیشتر ما خواهد شد.
وی معتقد است برخلاف بسیاری از مواد اولیه و فناوریهای باتری موجود در بازار، ایالات متحده آمریکا در خصوص این فناوری از چین جلوتر است که باید با سیاستگذاریهای مناسب از این بخش حمایت شود.
مدیرعامل شرکت «Group14» خاطرنشان کرد: ما باید شاهد سرمایهگذاریهای سیاسی در حوزه آند سیلیکونی باشیم زیرا این فناوری اختراع ماست و در این زمینه نسبت به دیگران پیشتازیم.
لوبه با اشاره به اینکه چین در توسعه بخش آند سیلیکونی خود با قدرت وارد عمل خواهد شد، خاطرنشان کرد: معتقدیم که ایالات متحده آمریکا از فناوریهای پیشرفتهتری برخوردار است و شرکت «Group14» برنامههایی را برای فعالیت در مناطق دیگر از جمله اروپا نیز دارد زیرا از مشتریانی که خواهان زنجیرههای تامین محلی هستند، بازخوردهای مثبتی دریافت کردهاند.
انتهای پیام//