سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۳:۵۶ /سه شنبه/۲۶ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 8:48 /شنبه/23 تیر 1403

با توجه به وضعیت کسری تولید آلومینا در جهان،

آیا دولت اندونزی ممنوعیت صادرات بوکسیت را لغو خواهد کرد؟

برخی منابع آگاه به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که دولت اندونزی احتمالا محدودیت‌های وضع شده بر صادرات بوکسیت از این کشور را کاهش می‌دهد.

برخی منابع آگاه به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که دولت اندونزی احتمالا محدودیت‌های وضع شده بر صادرات بوکسیت از این کشور را کاهش می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، دولت اندونزی در حال مذاکره برای کاهش محدودیت‌های وضع شده بر صادرات آلومینا به دلیل افت سرعت توسعه پالایشگاه‌های آلومینا در این کشور است.

طبق بررسی‌های انجام شده توسط موسسه مذکور، این محدودیت‌ها ممکن است ظرف چند ماه آینده کاهش یابد و بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود که بوکسیت اندونزی در سه ماهه چهارم سال جاری میلادی در بازارهای بین‌المللی عرضه شود.

لازم به یادآوری است که دولت اندونزی صادرات بوکسیت را در سال ۲۰۲۱ با هدف ترغیب تولیدکنندگان به توسعه بخش صنایع پایین‌دستی آلومینیوم و محصولات جانبی داخلی ممنوع اعلام کرد. این خبر به طور رسمی در ماه می ۲۰۲۲ از سوی دولت اندونزی رسانه‌ای شد و ممنوعیت وضع شده از روز ۱۰ ژوئن سال ۲۰۲۳ به اجرا درآمد.

طبق گزارش منتشر شده از سوی سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده اندونزی، این کشور با برخورداری از ذخایر یک میلیارد تنی بوکسیت، ششمین تولیدکننده بزرگ این ماده معدنی در جهان به شمار می‌رود؛ گفتنی است که در سال ۲۰۲۳ حدود ۲۰ میلیون تن بوکسیت در اندونزی تولید شد.

آن‌طور که به نظر می‌رسد دولت اندونزی مجوز افزایش ۱۴ میلیون تن بوکسیت به عنوان سهمیه استخراج از معادن را صادر کرده اما به دلیل محدودیت ظرفیت فرآوری آلومینا در واحدهای این کشور، دستیابی به هدف تعیین شده تحقق نیافته است.

اندی فریدا تحلیلگر فعال در موسسه «Fastmarkets»، معتقد است دولت اندونزی به دلیل ظرفیت تولید محدود در واحدهای فرآوری آلومینای خود در نظر دارد محدودیت‌های وضع شده بر صادرات این ماده معدنی را کاهش دهد.

وی بر این باور است که محدودیت‌های وضع شده بر صادرات در این مورد استثنائا به جای حمایت از تولیدکنندگان بوکسیت اندونزی به ضرر آن‌ها بوده است.

تمایل شدید چین به واردات بوکسیت اندونزی

برخی منابع بیان کردند که انگیزه اصلی برای کاهش محدودیت‌های وضع شده بر صادرات بوکسیت اندونزی، تمایل شدید چین به واردات این ماده معدنی از کشور نامبرده است.

بوکسیت اندونزی زمانی بیشترین سهم صادرات به چین و حدود ۷۵ درصد از حجم کل صادرات به این کشور را به خود اختصاص می‌داد. با این حال دولت اندونزی در سال ۲۰۱۴ تصمیم گرفت بر صادرات سنگ معدن بوکسیت تولیدی خود ممنوعیت وضع کند؛ البته ناگفته نماند که ممنوعیت‌های وضع شده در سال ۲۰۱۷ لغو شد.

فریدا استدلال کرد که به نظر می‌رسد تولیدکنندگان بوکسیت در اندونزی تحت فشار محدودیت‌های وضع شده از سوی دولت این کشور قرار دارند و حاشیه سود آن‌‌ها تحت تاثیر واقع شده است؛ از طرف دیگر تولیدکنندگان بوکسیت اندونزی از تمایل بالای چین به واردات بوکسیت از این کشور اطلاع دارند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در صورتی که ممنوعیت صادرات بوکسیت اندونزی لغو شود، چین می‌تواند تمام بوکسیت مازاد تولیدی اندونزی را خریداری کرده و از طریق مذاکره، بوکسیت وارداتی از کشور گینه را با تخفیف بیشتری تهیه کند.

یکی از معامله‌گران مستقر در چین عنوان کرد: شرکت‌های تولیدکننده بوکسیت در اندونزی تلاش کرده‌اند با دولت این کشور برای لغو ممنوعیت وضع شده بر صادرات این ماده معدنی لابی کنند؛ چراکه می‌توانند از این طریق و در صورت رشد قیمت بوکسیت حاشیه سود خود را افزایش دهند.

وی حاشیه سود فروش بوکسیت را نسبت به فروش آلومینا بالاتر دانست و افزود: ساخت واحدهای پالایش آلومینا زمان‌بر و هزینه‌بر بوده و ممکن است همیشه حاشیه سود مناسبی را برای تولیدکننده به ارمغان نیاورد.

در همین راستا، ارزیابی ماهانه موسسه «Fastmarkets» از قیمت بوکسیت با شرط تحویل محموله در بنادر اصلی چین و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif) در ۲۰ ژوئن سال ۲۰۲۴، رقم ۷۳ تا ۷۶ دلار در هر تن خشک (dmt) را نشان می‌دهد که نسبت به قیمت ۷۰ تا ۷۵ دلار به ازای هر تن خشک گزارش شده در تاریخ ۱۶ می سال جاری میلادی حدود یک تا سه دلار در هر تن خشک افزایش داشت.

به گفته یکی دیگر از معامله‌گران مستقر در چین، برخی از تولیدکنندگان بوکسیت در اندونزی اعلام کرده‌اند در صورتی که محدودیت‌های وضع شده بر صادرات بوکسیت لغو نشود، این تولیدکنندگان سرمایه کافی برای سرمایه‌گذاری بر روی پروژه‌های آلومینا را نخواهند داشت.

از سوی دیگر شماری از فعالان بازار در رابطه با تغییر سیاست‌گذاری دولت اندونزی در مورد ممنوعیت وضع شده بر صادرات بوکسیت با توجه به دیدگاه دولت اندونزی در خصوص حمایت از استخراج و تولید از منابع معدنی این کشور به خصوص در صنعت نیکل، تردید دارند.

یکی از تولیدکنندگان آلومینا در چین معتقد است که دولت اندونزی محدودیت‌های وضع شده بر صادرات بوکسیت را احتمالا به دلیل استقرار دولت جدید و نیاز به زمان بیشتر برای تصمیم‌گیری در مورد چگونگی اجرای این کار، به سال ۲۰۲۵ موکول خواهد کرد.

وی با اشاره به وضعیت مبهم در خصوص تصمیم‌گیری برای لغو محدویت‌های وضع شده بر صادرات بوکسیت اندونزی ابراز داشت: در حال حاضر امکان پیش‌بینی زمان انجام این کار بسیار دشوار به نظر می‌رسد.

یکی دیگر از معامله‌گران مستقر در چین بر این باور است که دولت اندونزی تلاش زیادی برای جذب سرمایه‌گذاران به منظور راه‌اندازی پروژه‌های آلومینا در این کشور انجام داده است تا زنجیره صنعتی خود را ارتقا دهد.

به گفته وی، پروژه‌های در دست راه‌اندازی در این کشور، همچنان به روند رو به رشد خود ادامه داده و تا پایان سال ۲۰۲۴ احتمالا چندین پروژه به مرحله بهره‌برداری خواهند رسید.

برخی منابع مطرح کردند: در صورتی که ممنوعیت صادرات بوکسیت از اندونزی لغو شود، واحدهای فرآوری این ماده معدنی در کشور نامبرده بیشترین ضرر را از این تصمیم‌گیری متحمل خواهند شد؛ چراکه باید ماده اولیه مورد نیاز خود را با قیمت‌های بالاتری از بازارهای بین‌المللی تهیه کنند.

افزایش ظرفیت واحدهای فرآوری آلومینا و ذوب آلومینیوم در اندونزی

علی‌رغم گزارش‌هایی مبنی بر کاهش احتمالی محدودیت‌ وضع شده بر صادرات بوکسیت اندونزی، توسعه زیرساخت‌های آلومینیومی این کشور همچنان جزو اصلی‌ترین اولویت‌های دولت اندونزی محسوب می‌شود.

در همین راستا، یکی از واحدهای ذوب کلیدی اندونزی با نام «Indonesia Asahan Aluminium» در حال همکاری با شرکت «Emirates Global Aluminium» به منظور افزایش ظرفیت تولید آلومینیوم خود است. ظرفیت آلومینیوم اولیه فعلی در واحد ذوب نامبرده حدود ۲۷۵ هزار تن در سال اعلام شده است؛ امید است میزان تولید در واحد ذوب «Indonesia Asahan Aluminium» به ۶۰۰ هزار تن در سال افزایش یابد اما منابع آگاه مطرح کردند که رسیدن به هدف‌گذاری مذکور به نتیجه فاز مطالعات امکان‌سنجی بستگی خواهد داشت.

موسسه «Fastmarkets» به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که دولت اندونزی تمایل دارد ظرفیت تولید سالانه واحد ذوب «Indonesia Asahan Aluminium» به یک میلیون تن افزایش پیدا کند.

طبق نتایج گزارش‌های ارائه شده، واحد ذوب شرکت «Inalum» حدود ۵۰۰ هزار تن یعنی حدود نیمی از آلومینای تولیدی اندونزی را مصرف می‌کند و ۵۰ درصد باقی‌ مانده به دیگر مصرف‌کنندگان و شرکت‌های ثالث فروخته خواهد شد.

اخیرا حجم عرضه محموله‌های آلومینای تولیدی اندونزی در بازار فیزیکی افزایش یافته است؛ در حالی که پس از اعلام وضعیت اضطراری از سوی شرکت «Rio Tinto» مبنی بر افزایش محدودیت دسترسی به محموله‌های موجود در انبارهای بندر «Queensland» استرالیا و کاهش ظرفیت تولید آلومینا در واحد پالایش «Kwinana» متعلق شرکت «Alcoa»، حجم صادرات این ماده معدنی از مبدا استرالیا روندی نزولی به خود گرفته است.

کاهش وضعیت کسری تولید آلومینا با عرضه بوکسیت اندونزی در بازار

تحلیلگران موسسه «Fastmarkets» پیش‌بینی می‌کنند که بازار جهانی آلومینا در سال ۲۰۲۴ با کسری تولید مواجه شود؛ چراکه روند عرضه این ماده معدنی در بازارهای جهانی از چندین ماه اخیر با کاهش همراه شده است.

با توجه به چشم‌انداز ارائه شده روند عرضه جهانی آلومینا، میزان تولید این ماده معدنی در سال ۲۰۲۴ احتمالا تحت تاثیر کاهش ظرفیت تولید شرکت‌ «Alcoa» در استرالیا، اعلام وضعیت اضطراری از سوی شرکت «Rio Tinto» در پالایشگاه‌های خود در استرالیا و اختلال در روند تولید شرکت هندی «Nalco» در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ قرار خواهد گرفت.

این تحلیلگران خاطرنشان کردند: برآورد می‌شود که تولید آلومینا فقط در استرالیا طی سال ۲۰۲۴ حدود دو میلیون تن کاهش را تجربه کند و حتی با فرض عدم ایجاد اختلال بیشتر در ظرفیت تولید این ماده معدنی در دیگر واحدهای تولیدی در سراسر جهان تا پایان سال ۲۰۲۴، میزان تولید جهانی آلومینا حدود ۲ تا ۳٫۵ درصد کاهش می‌یابد.

بر اساس محاسابات تحلیلگران موسسه مذکور اگر ۱۶ میلیون تن بوکسیت از اندونزی صادر شود، معادل استفاده از چهار تا پنج میلیون تن آلومینا خواهد بود و بر همین اساس می‌توان نسبت به رفع کسری تولید آلومینا در سال ۲۰۲۴ امیدوار شد.

موسسه «Fastmarkets» شاخص قیمت روزانه آلومینا با شرط تحویل محموله در بنادر استرالیا و تقبل هزینه ارسال توسط فروشنده (fob) را رقمی حدود ۵۰۴ دلار و ۲۹۰ سنت  در هر تن در روز دوشنبه اول جولای ۲۰۲۴ ارزیابی کرد که نسبت به شاخص قیمت ۳۵۰ دلار و ۵۳۰ سنت در هر تن گزارش شده در دوم ژانویه سال جاری میلادی حدود ۱۵۳ دلار و ۷۶۰ سنت در هر تن افزایش را ثبت کرد.

شاخص قیمت آلومینای ارزیابی شده توسط موسسه نامبرده از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون ۴۳٫۹ درصد افزایش یافته است و این افزایش قیمت را می‌توان به مشکلات ایجاد شده در روند عرضه این ماده معدنی از مبدا کشورهایی همچون استرالیا، هند و گینه نسبت داد.

انتهای پیام//

با ممنوعیت صادرات مواد معدنی فرآوری نشده رقم خورد؛

8:31 /شنبه/9 تیر 1403

معاون توسعه و بهره‌برداری معادن شرکت آلومینای ایران مطرح کرد:

6:19 /یکشنبه/23 اردیبهشت 1403

از ابتدای سال جاری میلادی،

7:00 /سه شنبه/18 اردیبهشت 1403

با هدف پرعیارسازی بوکسیت‌های کم‌عیار،

12:14 /دوشنبه/20 فروردین 1403

معاون توسعه و بهره‌برداری معادن شرکت آلومینای ایران مطرح کرد:

15:57 /دوشنبه/9 بهمن 1402

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی:

5:56 /یکشنبه/1 بهمن 1402

پانته‌آ گرامی‌شعار، مدیرعامل شرکت آلومینای آرال در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

17:20 /شنبه/13 اردیبهشت 1399
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/24

151696

فلزات آنلاین

1403/04/24

483684

فلزات آنلاین

1403/04/24

551690

فلزات آنلاین

1403/04/24

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/24

23439

فلزات آنلاین

1403/04/24

9625

فلزات آنلاین

1403/04/24

41010

فلزات آنلاین

1403/04/24

49860

فلزات آنلاین

1403/04/24

44700

فلزات آنلاین

1403/04/24

41357

فلزات آنلاین

1403/04/24

26283

فلزات آنلاین

1403/04/24

28704

فلزات آنلاین

1403/04/24

26434

فلزات آنلاین

1403/04/24

36544

فلزات آنلاین

1403/04/24

33267

فلزات آنلاین

1403/04/24

45459

فلزات آنلاین

1403/04/24

25565

فلزات آنلاین

1403/04/24

40157

فلزات آنلاین

1403/04/24

43930

فلزات آنلاین

1403/04/24

3384500