سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۳:۴۱ /سه شنبه/۲۶ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 5:29 /یکشنبه/24 تیر 1403

در آینده پیش رو،

بازار لیتیوم جهان به کدام سو خواهد رفت؟

مولفه‌های قیمت و روند عرضه از جمله موضوعات اصلی مطرح شده از سوی فعالان بازار در سراسر زنجیره ارزش لیتیوم بود که در کنفرانس «Lithium Supply and Battery Raw Materials 2024» به میزبانی موسسه «Fastmarkets» در شهر لاس وگاس آمریکا طی روزهای 24 تا 27 ژوئن برگزار شد.

مولفه‌های قیمت و روند عرضه از جمله موضوعات اصلی مطرح شده از سوی فعالان بازار در سراسر زنجیره ارزش لیتیوم بود که در کنفرانس «Lithium Supply and Battery Raw Materials 2024» به میزبانی موسسه «Fastmarkets» در شهر لاس وگاس آمریکا طی روزهای ۲۴ تا ۲۷ ژوئن برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، کاهش مداوم حجم تقاضا و ایجاد وضعیت مازاد عرضه در بازار لیتیوم، از جمله مواردی بود که حاضران در کنفرانس مذکور بر آن در قالب چشم‌انداز ارائه شده در کوتاه‌مدت تاکید کردند.

یکی از معامله‌گران بازار لیتیوم بیان کرد: محموله‌های کربنات لیتیوم از مبدا شیلی و محموله‌های اسپودومن از مبدا استرالیا هنوز در حجم زیادی به مقصد چین صادر می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه بازار لیتیوم همچنان با مشکل وضعیت مازاد عرضه دست‌و‌پنجه نرم می‌کند، افزود: اخیرا تعدادی از پروژه‌های معدنی استخراج لیتیوم نیز به مرحله بهره‌برداری رسیده‌اند.

این معامله‌گر تصریح کرد: ادامه روند نزولی قیمت لیتیوم را نمی‌توان حداقل برای مدت زمان کوتاهی غیرمحتمل دانست.

چندین شرکت‌کننده در کنفرانس موسسه «Fastmarkets» بر این باور بودند که به نظر می‌رسد حجم تقاضا برای لیتیوم در کوتاه‌مدت روندی صعودی را تجربه نکند.

برخی دیگر از حاضران در کنفرانس مذکور بر احتمال افزایش جزئی قیمت لیتیوم در پایان سه ماهه سوم سال جاری میلادی (حوالی روزهای اول تا هفتم ماه اکتبر)، هم‌زمان با آغاز فرایند ذخیره‌سازی مجدد در انبارها تاکید داشتند.

یکی از تولیدکنندگان لیتیوم مستقر در چین اظهار داشت: حتی اگر افزایش قیمتی نیز برای این ماده معدنی به واسطه آغاز فرایند ذخیره‌سازی مجدد در انبارها رخ دهد، کوتاه‌مدت خواهد بود.

تاثیر افزایش حجم عرضه اسپودومن در آفریقا بر بازار لیتیوم

در کنفرانس مذکور که به میزبانی موسسه «Fastmarkets» برگزار شد، موضوع نقش آفریقا در روند عرضه لیتیوم و تاثیر آن بر وضعیت فعلی مازاد عرضه این ماده معدنی از سوی شماری از حاضران در این کنفرانس مورد بررسی قرار گرفت.

با توجه به افزایش حضور تولیدکنندگان بزرگ لیتیوم چینی از جمله شرکت‌های «Huayou Cobalt»، «Chengxin Lithium»، «Yahua Lithium» و «Sinomine» در پروژه‌های معدنی لیتیوم از طریق فرایند ادغام و اکتساب در زیمبابوه، انتظار می‌رود حجم عرضه محصولات لیتیومی از این پروژه‌ها در اواخر سال جاری میلادی با روندی افزایشی همراه شود که به گفته تحلیلگران، این اتفاق بر بازار جهانی لیتیوم و وضعیت مازاد عرضه آن تاثیر خواهد گذاشت.

در ماه‌های اخیر، موسسه «Fastmarkets» اعلام کرده بود که صادرات محموله‌های اسپودومن در حجمی بالا از مبدا آفریقا به مقصد چین، روند رو به رشدی را به ثبت رسانده است.

به گفته یکی دیگر از معامله‌گران بازار، با افزایش حجم عرضه سنگ سخت لیتیوم از آفریقا، اسپودومن تولیدی استرالیا با توجه به وضعیت کاهش حجم تقاضا و وضعیت مازاد عرضه لیتیوم، تحت فشار بیشتری قرار خواهد گرفت.

یکی دیگر از تولیدکنندگان لتیوم در چین اظهار داشت: حجم زیادی از اسپودومن مورد نیاز خود را به دلیل قیمت رقابتی‌تر نسبت به اسپودومن تولیدی استرالیا از قاره آفریقا تامین کرده است.

افزایش شفافیت قیمت در بازار لیتیوم با برگزاری مزایده‌های فروش

مدیران ارشد شرکت‌های «Albemarle Corporation» و «Pilbara Minerals» معتقدند که مزایده‌های فروش محصولات اسپودومن و لیتیوم، شفافیت قیمت و بهره‌وری معاملات در بازار را افزایش خواهد داد.

اریک نوریس، مدیر بخش ذخیره انرژی در شرکت «Albemarle Corporation»، در جریان کنفرانسی در روز ۲۵ ژوئن ۲۰۲۴ عنوان کرد: هدف نهایی برگزاری مزایده‌های فروش آنلاین، ایجاد چشم‌انداز و شفافیت بیشتر در قیمت‌گذاری تمامی محصولات مختلف لیتیوم در زنجیره تامین است و این کار باید به گونه‌ای انجام پذیرد که اعتماد در میان فعالان بازار را افزایش دهد.

بررسی‌های دقیق انجام شده بر روی ارزیابی قیمت‌های ارائه ‌شده از سوی شرکت‌های ارزیابی‌ کننده قیمت (PRA) طی سال‌های اخیر نشان می‌دهد که بازار جهانی لیتیوم تغییراتی را در ابعاد و ساختارهای مختلف در بازار و همچنین در مکانیسم‌های قیمت‌گذاری متنوعی تجربه کرده است.

موسسه «Fastmarkets»، یکی از این شرکت‌های ارزیابی‌ کننده قیمت است که با ارائه گزارش‌های ماهانه خود توانسته شفافیت قیمت و رقابت‌پذیری در بازار فیزیکی لیتیوم و اسپودومن را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد.

به گفته نوریس، استراتژی شرکت «Albemarle Corporation» به عنوان تولیدکننده اسپودومن و لیتیوم، بر روی افزایش تعداد قراردادهای به ثبت رسیده با موعد تحویل بلندمدت متمرکز شده است.

وی اظهار داشت: با برگزاری مزایده‌های فروش آنلاین و ارائه قیمت مبنا، نوسانات قیمتی کاهش یافته است که این مسئله به سود هر دو طرف معامله یعنی خریدار و فروشنده تمام خواهد شد.

مدیر بخش ذخیره انرژی در شرکت «Albemarle Corporation» خاطرنشان کرد: برگزاری مزایده‌های فروش به طور بالقوه باعث کاهش برخی از ریسک‌ها در فرایند قیمت‌گذاری و برخی مشکلات در روند پوشش ریسک می‌شود.

دیل هندرسون، مدیر اجرایی شرکت «Pilbara Minerals» به عنوان یکی از تولیدکنندگان اسپودومن مستقر در استرالیا، معتقد است که مزایده‌های فروش آنلاین باعث می‌شود بهره‌وری معاملات و بالندگی بازار افزایش یابد؛ در همین راستا باید از روش‌های معاملاتی کارآمدتر همانند آنچه در بازارهای دیگر وجود دارد، بیشتر استفاده شود.

وی با اشاره به برگزاری چندین مزایده فروش آنلاین در بازار لیتیوم طی دو سال گذشته به خصوص سال ۲۰۲۳، عنوان کرد: اگرچه چنین کاری منجر به افزایش بهره‌وری در بازار شده است اما با این حال، این اقدام در بازار لیتیوم تنها شروع ماجراست.

مدیر اجرایی شرکت «Pilbara Minerals» در ادامه به سه مرحله کلیدی برای ایجاد تحول در بازار اشاره کرد که یکپارچه‌سازی ویژگی‌های محصولات مطابق با شرایط معاملات، تقویت زیرساخت‌های مرتبط با تامین حجم مورد نیاز محصولات در روند عرضه و تقاضا و ایجاد یک بازار مشترک‌المنافع در صنعت لیتیوم از جمله این موارد محسوب می‌شوند.

برگزاری مزایده فروش آنلاین در بازارهای کالاهایی دیگر چندان مرسوم نیست و استفاده از چنین مکانیزمی می‌تواند شفافیت قیمت در این بازارها را تا زمانی که شرایط تعیین شده تامین شود، افزایش دهد.

در صورتی که برگزاری مزایده‌های فروش آنلاین در بازار به یک روند معمول تبدیل شوند، موسسه «Fastmarkets» از سیستم ارزیابی قیمت خود برای تحلیل قیمت لیتیوم و اسپودومن استفاده خواهد کرد.

طبق آخرین ارزیابی هفتگی انجام شده از سوی موسسه مذکور، قیمت کربنات لیتیوم با حداقل غلظت ۹۹٫۵ درصد، مورد استفاده در تولید باتری، با شرط پرداخت تعرفه‌های گمرکی و تحویل محمول در بنادر ایالات متحده آمریکا و کانادا جهت عرضه در بازار فیزیکی، رقمی حدود ۱۳٫۸ تا ۱۵ دلار به ازای هر کیلوگرم در روز سوم جولای سال ۲۰۲۴ اعلام شد که نشان از ثبات قیمت در بازار دارد.

مطابق با ارزیابی‌های صورت گرفته توسط موسسه «Fastmarkets» برای لیتیوم هیدروکسید مونوهیدرات با حداقل خلوص ۵۶٫۵ درصد، مورد استفاده در تولید باتری با شرط پرداخت تعرفه‌های گمرکی و تحویل محمول در بنادر ایالات متحده آمریکا و کانادا جهت عرضه در بازار فیزیکی، رقم حدود ۱۳٫۵ تا ۱۴٫۵ دلار به ازای هر کیلوگرم را در روز سوم جولای ۲۰۲۴ نشان داد.

نمودار ثبات قیمت لیتیوم کربنات و لیتیوم هیدروکسید

مکانیزم قیمت‌گذاری همچنان کانون توجه بازار لیتیوم است

با توجه به مرسوم شدن برگزاری مزایده‌های فروش آنلاین و ورود شرکت‌های جدید در روند عرضه لیتیوم به بازار، توجه به استفاده از مکانیزم‌های ‌قیمت‌گذاری در این بازار همچنان در حال افزایش است.

در همین راستا، بازار لیتیوم در حال تجربه تغییراتی اساسی همچون گذار از سیستم قیمت‌‌گذاری ثابت مبتنی بر قراردادهای با موعد تحویل بلندمدت به استفاده از مکانیزم تعیین قیمت مبنا بر اساس ارزیابی‌های قیمت منتشر شده از سوی شرکت‌های ارزیابی کننده قیمت است.

از دیگر تغییرات بالقوه در بازار لیتیوم که در حال وقوع است، می‌توان به گذار به دوره‌های زمانی تعیین پریمیوم برای محموله‌های به فروش گذاشته شده اشاره کرد.

شماری از مشارکت‌‌کنندگان بازار در رابطه با زنجیره ارزش خاطرنشان کردند که هنوز فضا برای توسعه بیشتر مکانیزم قیمت‌گذاری در بازار لیتیوم وجود دارد. با این حال، به نظر می‌رسد استفاده از شاخص‌های قیمت‌ محموله‌های قابل فروش در مکانیزم قیمت‌گذاری اسپودومن با سرعت بیشتری در حال افزایش است.

در شاخص‌های قیمت‌ محموله‌های قابل فروش در مکانیزم قیمت‌گذاری اسپودومن به ویژه در قراردادهای با موعد تحویل بلندمدت، ارزش این ماده معدنی متناسب با درصدی از قیمت لیتیوم کربنات یا هیدروکسید لیتیوم و بسته به قرارداد و با توجه به درصدی از هزینه و نوع ارسال محموله سفارشی محاسبه می‌‌شود.

از آنجایی که از اسپودومن به عنوان ماده اولیه تولید لیتیوم کربنات یا هیدروکسید لیتیوم استفاده می‌شود، بنابراین ارتباط بسیار نزدیکی میان مکانیزم قیمت‌گذاری این دو محصول وجود دارد.

یکی از فعالان بازار در گفت‌وگو با موسسه «Fastmarkets» بیان کرد: استفاده از مکانیزم قیمت‌گذاری همان چیزی است که بسیاری منتظر به‌کارگیری آن در بازار لیتیوم بودند و به نوعی نشانه‌ای از بلوغ و بالندگی بازار محسوب می‌شود.

دلیل این تغییرات صورت گرفته در بازار لیتیوم، جدای از رشد به‌کارگیری مکانیزم‌های قیمت‌گذاری، این است که امکان استفاده آسان‌تر از پوشش ریسک در معاملات صورت گرفته در زنجیره ارزش لیتیوم فراهم شده است. بر همین اساس مشارکت‌کنندگان بازار لیتیوم می‌توانند از مکانیسم‌هایی قیمت‌گذاری دیگری مانند سیستم قیمت‌گذاری قراردادهای آتی تسویه نقدی بورس کالای شیکاگو برای ثبت سفارش هیدروکسید و کربنات لیتیوم نیز بهره ببرند.

بازیافتکنندگان باتری خود را با شرایط فعلی بازار لیتیوم وفق می‌دهند

پس از پشت سرگذاشتن ۱۲ ماه چالش‌برانگیز در صنعت بازیافت باتری، فعالان این حوزه با دیدگاه خوش‌بینانه‌تری نسبت به سال ۲۰۲۳ در کنفرانس «Lithium Supply and Battery Raw Materials 2024» به میزبانی موسسه «Fastmarkets» در شهر  لاس وگاس حضور پیدا کرده و با توجه به شرایط فعلی بخش بازیافت باتری، مسائلی را در رابطه با موضوع بقا در بازار مطرح کردند.

در همین راستا می‌توان به مشکلاتی نظیر مسائل مالی برخی از شرکت‌های بزرگ بازیافت باتری در کشورهای غربی و کاهش قیمت فلزات به کار رفته در تولید باتری‌ها و روند نوسانی شاخص‌های قیمت‌ قابل فروش فلزات موجود در باتری‌‌های مستهلک شده بازیافتی در بحبوحه رقابت شدید میان شرکت‌های بازیافتی مستقر در قاره آسیا اشاره کرد که باعث شده حاشیه سود فرآوری فلزات باتری‌های مستهلک شده قابل بازیافت برای شرکت‌های تولیدکننده آن با روندی کاهشی همراه شود.

رایان ملسرت، مدیرعامل شرکت «American Battery Technology Company» اظهار داشت: یکی از راه‌های به حداکثر رساندن ارزش بازیافت این نوع از باتری‌ها، فروش مس بازیافتی با قیمت‌های بالاتر برای جبران فروش محموله‌های لیتیوم و کبالت با قیمت‌های پایین‌تر است.

به گفته تیم جانستون، یکی از بنیانگذاران شرکت «Li-Cycle» و شریک تجاری شرکت «Blue Horizon Advisors»، شرکت‌های بازیافت‌کننده باید ارتباطات تجاری خود با مشتریانی مانند تولیدکنندگان تجهیزات اصلی را افزایش دهند و از تکنولوژی‌های موجود به منظور رفع مشکلات فنی خود بهره ببرند.

یکی دیگر از حاضران در کنفرانس مذکور به طور ویژه بر نیاز به افزایش مشارکت و تعامل میان شرکت‌های فعال در بخش بازیافت باتری و تولیدکنندگان تجهیزات اصلی و دیگر مشتریان تاکید کرد.

تمایل به افزایش استفاده از کبالت در صنعت بازیافت باتری

صحبت از افزایش استفاده از کبالت در بخش بازیافت باتری، یکی از موضوعات مطرح شده در کنفرانس مذکور بود. حاضران در این کنفرانس که به نمایندگی از بخش بازیافت باتری در آن حضور یافته بودند، از باتری‌های نیکل منگنز کبالت (NMC) به عنوان یک کالای قابل بازیافت و در دسترس نام بردند و در عین حال به رفع موانعی که در بخش تولید باتری‌های لیتیوم آهن فسفات (LFP) وجود دارد، به طور ویژه‌ای تاکید کردند.

آستین دوانی، مشاور ارشد بخش تجاری شرکت «Piedmont Lithium» بر این باور است که با توجه با نرخ پایین بازیافت باتری‌های لیتیوم آهن فسفات (LFP)، تمایل اندکی برای فرآوری مجدد فلزات موجود در آن از سوی شرکت‌های بازیافت‌کننده وجود دارد. با این حال، می‌توان بعد از بازیافت باتری‌های مستهلک شده نیکل منگنز کبالت (NMC) از آن‌ها در تولید باتری‌های نو یا سایر بخش‌هایی که امکان به‌کارگیری از این فلزات باریافتی فراهم است، استفاده کرد.

حاضران در این کنفرانس خاطرنشان کردند که با توجه به شرایط روند نزولی قیمت‌های بسیاری از فلزات حیاتی، این روند کاهشی بر آغاز به کار و یا بهره‌برداری از پروژه‌های جدید لیتیوم جهت تامین نیاز زنجیره عرضه تاثیر خواهد گذاشت.

نوریس در پایان با تاکید بر اینکه با قیمت‌های فعلی لیتیوم، راه‌اندازی پروژه‌های جدید این ماده معدنی منطقی به نظر نمی‌رسد، یادآور شد: با توجه به شرایط فعلی در بازار لیتیوم، بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده این ماده معدنی در کشورهای غربی با حاشیه سود منفی در حال تولید هستند.

همچنین در حال حاضر شاخص استاندارد قیمت فلز کبالت به دلیل شرایط مازاد عرضه در بازار این فلز حیاتی، به پایین‌ترین میزان خود در هشت سال اخیر رسیده است. علاوه‌براین، قیمت لیتیوم هیدروکسید مورد استفاده در تولید باتری با شرط تحویل محموله در بنادر اصلی چین، ژاپن و کره جنوبی (CJK) و تقبل هزینه ارسال از سوی خریدار (CIF) به پایین‌ترین سطح خود از ماه آوریل ۲۰۲۱ رسیده است.

انتهای پیام//

به دنبال اقدامات زمین‌‌شناسان چینی،

11:51 /یکشنبه/17 تیر 1403

با توجه به نیاز روزافزون جهان به لیتیوم،

7:46 /یکشنبه/17 تیر 1403

با هدف رونق تولید باتری‌های جدید انجام شد؛

10:45 /چهارشنبه/13 تیر 1403
به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/24

151696

فلزات آنلاین

1403/04/24

483684

فلزات آنلاین

1403/04/24

551690

فلزات آنلاین

1403/04/24

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/24

23439

فلزات آنلاین

1403/04/24

9625

فلزات آنلاین

1403/04/24

41010

فلزات آنلاین

1403/04/24

49860

فلزات آنلاین

1403/04/24

44700

فلزات آنلاین

1403/04/24

41357

فلزات آنلاین

1403/04/24

26283

فلزات آنلاین

1403/04/24

28704

فلزات آنلاین

1403/04/24

26434

فلزات آنلاین

1403/04/24

36544

فلزات آنلاین

1403/04/24

33267

فلزات آنلاین

1403/04/24

45459

فلزات آنلاین

1403/04/24

25565

فلزات آنلاین

1403/04/24

40157

فلزات آنلاین

1403/04/24

43930

فلزات آنلاین

1403/04/24

3384500