سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۷:۵۷ /دوشنبه/۸ مرداد ۱۴۰۳
زمان انتشار: 10:48 /دوشنبه/8 مرداد 1403

تحولی نو در تکنولوژی تولید فولاد؛

آینده صنعت فولاد با استفاده از هیدروژن سبز چگونه خواهد بود؟

یکی از مدیران اجرایی شرکت «Ferrexpo» گفت: استفاده از هیدروژن سبز برای تولید آهن اسفنجی (DRI)، صنعت فولاد جهان را متحول خواهد کرد.

یکی از مدیران اجرایی شرکت «Ferrexpo» گفت: استفاده از هیدروژن سبز برای تولید آهن اسفنجی (DRI)، صنعت فولاد جهان را متحول خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، نیک بایس، مدیر بخش سرمایه‌گذاری و ارتباطات شرکت «Ferrexpo» مستقر در اوکراین و سومین صادرکننده بزرگ گندله‌ سنگ‌آهن پرعیار در جهان، اختصاص سرمایه‌گذاری هنگفت برای توسعه فرایند تولید سنگ‌آهن بر پایه هیدروژن در زمان جنگ روسیه و اوکراین را اقدامی بسیار چالش‌برانگیز عنوان کرد.

به گفته وی، در صنعت فولاد روش‌های کربن‌زدایی پیرامون استفاده از هیدروژن در تولید آهن اسفنجی به عنوان ماده اولیه به کار رفته در روش کوره‌های قوس الکتریکی ارائه شده است. با این حال، چالش‌هایی مانند کمبود دسترسی به سنگ‌آهن پرعیار و به‌کارگیری فناوری مختص تولید آهن اسفنجی مبتنی بر پایه هیدروژن که صرفه اقتصادی نیز داشته باشد، در راستای رسیدن به هدف‌گذاری‌های ترسیم شده در صنعت فولاد وجود دارد.

طبق متن منتشر شده در وب‌سایت رسمی شرکت «Ferrexpo»، انتظار می‌رود این شرکت با گذشت زمان از هیدروژن سبز به عنوان سوخت جایگزین در فرایند گندله‌سازی در روش مبتنی بر آهن احیا مستقیم استفاده کند.

در حال حاضر این شرکت سرمایه‌گذاری‌های اولیه‌ اندکی به منظور استفاده از هیدروژن سبز برای تولید آهن اسفنجی اختصاص داده است. با این حال، از اهمیت به‌کارگیری هیدروژن در فرایند تولید آهن اسفنجی در صنعت فولاد آگاه است.

مدیر بخش سرمایه‌گذاری و ارتباطات شرکت «Ferrexpo» اختصاص سرمایه‌گذاری هنگفت در استفاده از هیدروژن سبز در تولید آهن اسفنجی را به دلیل جنگ روسیه و اوکراین اقدامی پرریسک و غیرمنطقی دانست.

بایس خاطرنشان کرد: موضوع کمبود دسترسی به سنگ‌آهن پرعیار به منظور تولید آهن اسفنجی، نگرانی‌های قابل‌توجهی برای شرکت «Ferrexpo» ایجاد نکرده است؛ چراکه این شرکت مدیریت ذخایر معدنی سنگ‌آهنی را در اختیار دارد که تا بیش از ۵۰ سال آینده امکان استخراج این ماده معدنی از آن‌ها میسر است.

بر اساس نتیجه گزارش منتشر شده، شرکت «Ferrexpo» بهترین عملکرد را از زمان آغاز جنگ در اوکراین طی ماه‌های آوریل تا ژوئن ۲۰۲۴ با میزان تولید کل ۱٫۶۷ میلیون تن سنگ‌آهن با استفاده از روش آهن احیا مستقیم به ثبت رساند. شرکت نامبرده در سه ماهه دوم سال جاری میلادی، حدود ۱٫۴۸ میلیون تن گندله پرعیار و ۱۹۰ هزار تن کنسانتره سنگ‌آهن با عیار بالای ۶۷ درصد تولید کرد.

مطابق با نتایج گزارش ارائه شده، مجموع میزان تولید سنگ‌آهن شرکت مذکور در نیمه اول سال ۲۰۲۴ حدود ۳٫۷۳ میلیون تن بوده که در مقایسه با ۶ ماهه دوم سال ۲۰۲۳، حدود ۸۳ درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی، حدود ۷۵ درصد افزایش داشته است.

شرکت «Ferrexpo» تولید گندله آهن اسفنجی را در طول سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ از سر گرفت. شرکت نامبرده با در اختیار داشتن چهار خط تولید گندله سنگ‌آهن، همواره تلاش کرده است تا محصولاتی مختلف با ارائه کیفیتی متناسب را بسته به حجم و نوع تقاضای مشتریان خود ارائه دهد.

وی در ادامه تاکید کرد: حجم تقاضا برای گندله آهن اسفنجی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا به دلیل دسترسی به سوخت گاز و در قاره سبز به دلیل الزامات قانونی وضع شده جدید در اتحادیه اروپا افزایش خواهد یافت.

نوسان قیمت سنگ‌آهن، مانعی در برابر عرضه پایدار این ماده معدنی

شرکت «Ferrexpo» از ماه فوریه ۲۰۲۲ یعنی زمانی که روسیه به اوکراین حمله کرد، برای ادامه فعالیت خود در اوکراین مجبور شد با مشکلات بسیاری دست ‌و ‌پنجه نرم کند.

در همین راستا، می‌توان به مشکلاتی همچون حملات روسیه به نیروگاه‌های برق اوکراین که باعث کاهش عرضه برق در این کشور شده است، اشاره کرد، از این رو، شرکت مذکور مجبور شده است برق مورد نیاز واحدهای تولیدی خود را از کشورهای همسایه اوکراین تامین کند تا اختلال در روند تولید واحدهای فعال را به حداقل ممکن برساند.

مدیر بخش سرمایه‌گذاری و ارتباطات شرکت «Ferrexpo» ضمن اشاره به قیمت حامل‌های انرژی به عنوان یکی از معضلات پیش روی این شرکت، مطرح کرد: یکی دیگر از چالش‌هایی که شرکت «Ferrexpo» با آن روبه‌رو بوده، مسئله تامین برق است. با این حال، شرکت مذکور توانسته است راه‌حل‌هایی برای رفع این مشکل پیدا کند و به فعالیت خود در اوکراین ادامه دهد.

نیکلای کلادیف، مدیر ارشد مالی شرکت «Ferrexpo» در گزارش منتشر شده سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴، بیان کرد: این شرکت در سه ماهه ذکر شده به دلیل افزایش قیمت برق و کاهش قیمت سنگ‌آهن، با جهش هزینه‌کردها و افت حاشیه سود مواجه شد.

وی همچنین به کاهش میانگین پریمیوم گندله سنگ‌آهن با محتوای آهن خلوص ۶۷٫۵ درصد در سه ماهه دوم سال جاری میلادی اشاره کرد.

موسسه «Fastmarkets» میانگین پریمیوم سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ برای سنگ‌آهن با محتوای آهن با خلوص حداقل ۶۷٫۵ درصد مورد استفاده در تولید گندله، با شرط تحویل محموله در بندر چینگ‌دائو در چین و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار و هزینه بیمه توسط فروشنده (cfr) را رقمی حدود ۰٫۶۹ دلار در هر تن ارزیابی کرد که در مقایسه با میانگین پریمیوم ۳٫۹۳ دلار در هر تن گزارش شده در سه ماهه نخست سال جاری میلادی کاهش را به ثبت رساند.

برخی از منابع آگاه اذعان کردند که کاهش پریمیوم گندله سنگ‌آهن موجب افت قیمت این ماده اولیه نشده است. در همین راستا، موسسه «Fastmarkets» میانگین پریمیوم سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ برای سنگ‌آهن دانه‌بندی شده با محتوای آهن با خلوص حداقل ۶۵ درصد، با شرط تحویل محموله در بندر چینگ‌دائو در چین و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار و هزینه بیمه توسط فروشنده (cfr) را رقمی حدود ۱۱٫۱۵ دلار در هر تن ارزیابی کرد که نسبت به میانگین پریمیوم ۱۳٫۵۸ دلار در هر تن گزارش شده در سه ماهه اول سال جاری میلادی کاهش داشت.

این در حالی است که متوسط پرمیوم گندله آهن اسفنجی، روندی نزولی را از ۵۳٫۹۲ دلار در هر تن در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴، به ۵۲٫۸۸ دلار در هر تن در سه ماهه نخست سال مذکور روندی نزولی را به ثبت رساند.

شماری از منابع آگاه به وضعیت بازار تاکید کردند که فولادسازان در چین، از زمان رکود در بخش مسکن این کشور که بر حجم تقاضای بازار داخلی فولاد تاثیر منفی داشته است، با مشکل کاهش حاشیه سود دست و پنجه نرم می‌کنند. مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند برای صرفه‌جویی در هزینه‌های خود به جای تهیه محصولات سبز پرعیار از سنگ‌آهن کم‌عیار استفاده کنند.

بایس اظهار داشت: میزان بالای انتشار کربن از سوی فولادسازان را می‌توان همچنان به عنوان یکی از عوامل اصلی روند افزایشی پریمیوم سنگ‌آهن و فولاد سبز دانست.

وی در ادامه تصریح کرد: دولت‌ها باید سرعت گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر را افزایش دهند. با این حال، همه چیز به تمایل مصرف‌کنندگان نهایی در استفاده از محصولات سبز بستگی خواهد داشت. از سوی دیگر، مصرف‌کنندگان زیادی هستند که به استفاده از سنگ‌آهن و فولاد سبز تمایل دارند و حاضرند برای تهیه چنین محصولاتی پریمیوم پرداخت کنند.

مدیر بخش سرمایه‌گذاری و ارتباطات شرکت «Ferrexpo» در پایان خاطرنشان کرد: شرکت «Ferrexpo» به عنوان یک تولیدکننده اروپایی گندله سنگ‌آهن سبز که توانایی تولید محصولاتی با میزان کربن تولیدی پایین را دارد، می‌تواند به دیگر کارخانه‌های فولاد در اروپا، خاورمیانه و شمال آفریقا در راستای گذار به تولید فولاد سبز و کم‌کربن یاری رساند.

انتهای پیام//

به زودی اخبار مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

احسان ظفری، مشاور خودکفایی شرکت فولاد آلیاژی ایران

18:45 /شنبه/3 آبان 1399
به زودی گزارش‌های تحلیلی مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/05/7

156179

فلزات آنلاین

1403/05/7

542326

فلزات آنلاین

1403/05/7

727147

فلزات آنلاین

1403/05/7

2423171

فلزات آنلاین

1403/05/7

25367

فلزات آنلاین

1403/05/7

12530

فلزات آنلاین

1403/05/7

41625

فلزات آنلاین

1403/05/7

49860

فلزات آنلاین

1403/05/7

44700

فلزات آنلاین

1403/05/7

41837

فلزات آنلاین

1403/05/7

26143

فلزات آنلاین

1403/05/7

28543

فلزات آنلاین

1403/05/7

26281

فلزات آنلاین

1403/05/7

36389

فلزات آنلاین

1403/05/7

33399

فلزات آنلاین

1403/05/7

44666

فلزات آنلاین

1403/05/7

25668

فلزات آنلاین

1403/05/7

41275

فلزات آنلاین

1403/05/7

43910

فلزات آنلاین

1403/05/7

3388200