سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۴:۰۴ /چهارشنبه/۶ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 9:31 /چهارشنبه/23 خرداد 1403

با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی،

آیین افتتاح طرح توسعه گمرک اختصاصی فولاد مبارکه برگزار شد

روز سه‌شنبه 22 خرداد ماه 1403، آیین افتتاح طرح توسعه گمرک اختصاصی شرکت فولاد مبارکه با حضور وزیر اقتصاد و امور دارایی،  رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران و مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه برگزار شد.

روز سه‌شنبه ۲۲ خرداد ماه ۱۴۰۳، آیین افتتاح طرح توسعه گمرک اختصاصی شرکت فولاد مبارکه با حضور وزیر اقتصاد و امور دارایی،  رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران و مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه، سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی روز سه‌شنبه ۲۲ خرداد ماه در آیین افتتاح طرح توسعه گمرک اختصاصی فولاد مبارکه، بیان کرد: رویداد امروز به جهت ارتباط با سایر رویدادهای حوزه گمرکی و تجارت خارجی و حتی سایر رویدادهایی که در وزارت اقتصاد دنبال کردیم، یک صدای مشترک و آهنگ واحد است.

وی افزود: همه اقدامات صورت گرفته از جمله درگاه ملی مجوزهای کسب‌وکار، موضوع تسهیل‌گری در انبارهای سازمان اموال تملیکی و سرعت استرداد کالاهای متروکه، کاهش تعداد بخشنامه‌های حوزه تجاری، کاهش مدت زمان تشریفات امور گمرکی و پروژه‌هایی مانند توسعه گمرک اختصاصی همه در راستای این است که تولید و تجارت رسمی در کشور سهل، کم‌هزینه، روان، جذاب و بدون مانع و فساد انجام شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی عنوان کرد: در چنین شرایطی حتما منابع کشور اعم از منابع مالی، سرمایه‌های انسانی و مدیریتی ترجیح می‌دهند وارد فعالیت تولیدی شوند و در حوزه‌های غیرمولد اقتصاد حرکت نکنند. بنابراین تسهیلی که صورت گرفت، ادامه زنجیره مسیر گذشته است و به نظر می‌رسد اگر بخواهیم فرمایش رهبر معظم انقلاب در خصوص سال‌های مکرر شعار تولیدی را محقق کنیم، شاهد زنجیره بی‌شماری از این رضایتمندی‌ها برای تولیدکنندگان و دعوت عملی خواهیم بود؛ به‌ ویژه در حوزه تولید که مجتمع فولاد مبارکه یکی از مصادیق زنجیره ارزش کامل، تراز و نمونه کشور است.

خاندوزی با بیان اینکه مسیر توسعه فولاد مبارکه بر اساس گزارشی که مدیرعامل این شرکت در بازدید از پروژه نورد گرم ۲ داشت، ادامه دارد، تصریح کرد: تا اینجای کار این صنعت مصداق بارز دوری از خام‌فروشی و اقتصاد نفتی آسیب‌پذیر است تا به سمت اقتصاد تولیدی و صادرات غیرنفتی هرچقدر پیچیده‌تر، با فناوری بالاتر و رقابت‌پذیر حرکت کنیم.

 فولاد مبارکه در صنعت فولاد نمونه و پیشرو است

وی در خصوص چرایی توسعه گمرک اختصاصی فولاد مبارکه، ابراز کرد: شرکت فولاد مبارکه پنجمین صادرکننده بزرگ و بیستمین واردکننده برتر کشور است. همچنین این شرکت سالانه بیش از یک میلیارد دلار گردش تجاری دارد و خدمات و تاثیرات آن در صنعت فولاد و سایر دستورکارهای راهبردی حاکمیت، نمونه و پیشرو است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اضافه کرد: شرکت فولاد مبارکه به لحاظ اقتصادی، کمک تسهیل‌گرانه‌ای برای استان و کشور است و امیدواریم این مسیر برای سایر صنایع نیز در صورت همت آن‌ها ایجاد شود.

خاندوزی در پایان یادآور شد: با توجه به اینکه یکی از شرکت‌های مهم دانش‌بنیان تولیدکننده بزرگ دستگاه‌های X-ray و یا همان آشکارساز بزرگ در استان اصفهان است، حدود ۴۰ دستگاه آشکارساز چمدانی تولیدی با همکاری گمرکات جمهوری اسلامی تولید شده و تا ظرف چند روز آینده در گمرکات کشور نصب خواهد شد که منجر به افزایش ظرفیت تجارت خرد کشور و مصداقی برای شفاف‌سازی اقدامات است.

محمد رضوانی‌فر، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران در این مراسم اظهار داشت: بر اساس مجموعه گزارش‌های ارائه‌ شده حوزه تجارت خارجی وزارت امور اقتصادی و دارایی به رئیس‌جمهور شهید کشور در تاریخ ۲۸ آذر ماه سال گذشته، حجم تجارت خارجی در سال ۱۴۰۲ به نسبت سال ۱۳۹۹، با رشد ۵۴ درصدی همراه بود؛ به‌ عبارت دیگر، عدد ۷۶ میلیارد دلار مجموع مبادلات به بیش از ۱۱۶ میلیارد دلار رسید.

وی ادامه داد: در آن جلسه گزارش شد که حجم ترانزیت کشور از ۱۱.۵ میلیون تن، به بیش از ۱۷.۸ میلیون تن معادل ۵۴ درصد رشد رسید. همچنین درآمدهای وصولی و واریزی به خزانه گمرک جمهوری اسلامی ایران از ۲۶ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹، به بیش از ۲۵۷ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ یعنی به ۹ برابر افزایش یافت.

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی پس از استماع این گزارش در آن جلسه ضمن قدردانی از این روند، اظهار داشتند: ضمن اینکه جهش درآمدها در مجموعه گمرک مطلوب و مقبول است و باید ادامه پیدا کند اما اصل خواسته من تسهیل‌گری، روان‌سازی و مهیاسازی شرایط برای فعالان اقتصادی است؛ به شرطی که بتوانند با کمترین هزینه، در کوتاهترین زمان و با به صرفه‌ترین شکل، مجموعه مبادلات تجاری و بازرگانی خود را مدیریت و پیاده‌سازی کنند.

رضوانی‌فر تصریح کرد: بر همین اساس، وزیر امور اقتصادی و دارایی دستور طراحی و بازنگری تسهیلات و تسهیل‌گری در حوزه تجارت خارجی با تمرکز بر شرکت‌های تولیدی و دانش‌بنیان را صادر کرد. هم‌اکنون بسته حمایتی از شرکت‌های بزرگ تولیدی و دانش‌بنیان با راهبری وزیر امور اقتصادی و دارایی در دو بخش در گمرک جمهوری اسلامی در حال انجام است که یک بخش آن در حوزه نرم‌افزاری و استفاده از زیرساخت‌هایی بوده که منجر به حذف قید زمان و مکان در انجام تشریفات گمرکی می‌شود و نوید آن، سامانه جدید گمرکی است که در حال استقرار و توسعه و با پیشرفت ۹۰ درصدی همراه بوده است.

وی تاکید کرد: این پروژه از جمله پروژه‌هایی است که در همین دولت تعریف شده و قرارداد آن در تابستان سال ۱۴۰۱ منعقد شد؛ در حال حاضر نیز مراحل استقرار آن آغاز شده و ظرف ماه‌های آینده اجرایی خواهد شد. بخش دیگر نیز شامل بسته حمایت از شرکت‌های تولیدی، تسهیل و روان‌سازی حوزه تجارت خارجی و کاهش هزینه‌های تولید شرکت‌های بزرگ بود که به سرمایه‌گذاری در حوزه دستگاه‌های «X-ray» مرتبط می‌شد. تعداد دستگاه‌های «X-ray» نصب‌ شده در دولت فعلی معادل ۵۰ درصد از کل دستگاه‌های «X-ray» نصب‌ شده طی ۲۰ سال اخیر بوده است.

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: بخش دیگر بسته حمایتی گمرک جمهوری اسلامی در تعاملی است که با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری صورت گرفت و از ظرفیت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی استفاده شد و بخش دیگر آن، توسعه انبارهای اختصاصی با شفاف‌سازی و ساده‌سازی فرایندها برای حفظ منافع شرکت‌های تولیدی بود؛ به‌ گونه‌ای که در حال حاضر بیش از ۲۱۶ شرکت تولیدی سراسر کشور به انبار اختصاصی مجهز شدند. در سال گذشته، بیش از ۵۵ هزار میلیارد تومان ضمانت‌نامه بابت حقوق ورودی از شرکت‌های تولیدی، بازرگانی و دانش‌بنیان کشور دریافت شد که به سرمایه در گردش و سهولت در تامین مواد اولیه خطوط تولید کمک می‌کند.

رضوانی‌فر تصریح کرد: ما در تعداد و ترکیب شرکت‌های فعال مجاز یا همان مجموعه فعالان برگزیده در گمرک، بازنگری گسترده‌ای انجام دادیم و در حال حاضر اسناد و پرونده‌های ۵۵۰ شرکت که با استانداردهای تعریف‌ شده و رعایت سطح گسترده‌تری از شرایط و الزامات جزو برگزیدگان گمرک هستند، بررسی شده و در حال استفاده از تسهیلات گمرک جمهوری اسلامی هستند. در اواخر سال ۱۴۰۱، مجوز نخستین گمرک تخصصی از سوی هیئت دولت صادر شد و گمرک تخصصی ICT در منطقه ویژه اقتصادی پیام تاسیس و زیرساخت‌های خوبی در آن بخش ایجاد شد.

امکان استفاده از ظرفیت‌ فولاد مبارکه برای توسعه گمرکات کشور

وی خاطرنشان کرد: اصلاح مسیربندی‌ها از دیگر تسهیل‌گری‌هایی است که از سوی گمرک جمهوری اسلامی صورت گرفت؛ به‌ گونه‌ای که در حال حاضر بیش از ۸۲ درصد وزنی واردات کشور در مسیر سبز یا زرد قرار دارند که به نفع شرکت‌های تولیدی و دانش‌بنیان است. گمرک جمهوری اسلامی بسته ویژه حمایتی دیگری برای ۹ هزار و ۲۷۰ شرکت‌ دانش‌بنیان در نظر گرفته و نتیجه آن، افزایش درآمد حاصل از صادرات این شرکت‌ها به بیش از ۲.۵ میلیارد دلار بود. متوسط ارزش صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان کشور حدود ۶۰۰ دلار و معادل دو برابر متوسط ارزش سایر شرکت‌هاست؛ این امر نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری در این حوزه و توجه به صادرات کالاهای با ارزش افزوده بالاتر از این مسیر محقق شده است.

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران در پایان یادآور شد: آنچه که گمرک جمهوری اسلامی به دستور و به یادگار از رئیس‌جمهور شهید در اولویت بالاتری نسبت به موضوعات درآمدی و تناژی حجم تجارت در دستور کار قرار داده، همین تسهیل‌گری‌ها بود. بر همین اساس، افتتاح طرح توسعه گمرک اختصاصی فولاد مبارکه نیز اتفاق میمون و مبارکی است؛ چراکه این تجربه یعنی توسعه گمرک‌های اختصاصی با استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های بزرگ تولیدی، خوشنام و دارای زنجیره ارزش کامل و پیشران، حتما کمک می‌کند که از ظرفیت‌های خود در توسعه گمرکات مرزی و مناطق محروم استفاده کنیم زیرا در چنین توسعه‌هایی می‌توان از ظرفیت‌ مجموعه‌های فاخر و بزرگی مثل فولاد مبارکه استفاده کرد. بر همین اساس امیدواریم بتوانیم طی ماه‌های آینده مدل موفق فولاد مبارکه در ایجاد گمرک اختصاصی را به سایر حوزه‌های بزرگ تولیدی و صنعتی کشور تعمیم دهیم.

محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه نیز در آیین افتتاح طرح توسعه گمرک اختصاصی این شرکت، بیان کرد: امروز شاهد افتتاح رسمی و آغاز به کار گمرک اختصاصی فولاد مبارکه با سرمایه‌گذاری یک هزار میلیارد تومانی هستیم؛ علی‌رغم مشکلات عدیده‌ صنایع کشور از قبیل تحریم‌ها، محدودیت‌های انرژی، گاز و برق و مشکلاتی در حوزه‌های ارزی و صادرات، صنعت فولاد کشور با رشد خوبی همراه بوده و ضریب بهره‌برداری صنایع به ۶۵ درصد رسیده است اما در فولاد مبارکه به لطف خداوند متعال توانسته‌ایم به ضریب بهره‌برداری ۱۰۰ درصد برسیم.

وی در ادامه افزود: علی‌رغم اینکه در سال ۱۳۹۹، افزایش محدودیت‌های انرژی منجر به کاهش میزان تولید در فولاد مبارکه شده بود اما اراده‌ای در دولت جدید و در این مجموعه شکل گرفت تا از ظرفیت‌های موجود حداکثر استفاده صورت گرفته و با حاکم شدن این نگاه، روند نزولی تولید در فولاد مبارکه به روندی صعودی تبدیل شود؛ اتفاقی که در حوزه تولید و توسعه‌ شرکت‌های زیرمجموعه گروه فولاد مبارکه نیز شکل گرفت.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: نگاه استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها، همان نگاهی است که در بازدید ریاست محترم جمهور شهید مورد تعریف و تمجید قرار گرفت و ایشان تاکید کردند که این نگاه باید به‌ عنوان الگوی شرکت‌ها و مجموعه‌های صنعتی کشور قرار گیرد؛ نگاهی که بر خودکفایی و خودتامینی استوار شده است.

طیب‌نیا اظهار داشت: قطعات و تجهیزات فولاد مبارکه در گذشته از طریق تکنولوژی‌های وارداتی تامین می‌شد اما امروز در سایه خودباوری و خودکفایی، بیش از ۹۰ درصد قطعات و تجهیزات این مجموعه داخلی‌سازی شده است؛ به‌ نحوی‌ که ۸۸ درصد خریدهای فولاد مبارکه در سال گذشته از داخل کشور تامین شد.

وی عنوان کرد: فولاد مبارکه در گذشته بدون حضور کارشناسان خارجی حتی نمی‌توانست ساده‌ترین تعمیرات خود را انجام دهد اما اکنون با اتکا به دانش متخصصان داخلی، اساسی‌ترین تعمیرات خطوط تولید خود را در داخل انجام می‌دهد. امروز در این شرکت شاهد اجرای ابرپروژه‌هایی نظیر پروژه نورد گرم ۲ و تکمیل فازهای دوم و سوم نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی سیکل ترکیبی هستیم و طرح‌های بهینه‌سازی خطوط تولید به دست کارشناسان داخلی در حال انجام است.

فولاد مبارکه بالاترین میزان ارزش‌افزوده در کشور را دارد

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه صنعت فولاد و به ویژه فولاد مبارکه با محدودیت‌های بزرگی در زمینه‌های آب، برق و گاز مواجه است، گفت: اگرچه فولاد مبارکه و به‌ طور کلی صنعت فولاد از صنایع پرمصرف است اما با اجرای سیاست‌های خودتامینی بسیاری از نیازهای خود را با استفاده از ظرفیت‌های داخلی تامین می‌کند؛ به‌ طوری‌ که این شرکت در سال گذشته به لحاظ ایجاد ارزش ‌افزوده بین ۱۰۰ شرکت برتر کشور، رتبه دوم را به دست آورد و در سال قبل‌تر از آن نیز رتبه اول را کسب کرده بود.

طیب‌نیا تاکید کرد: فولاد مبارکه امروز بالاترین میزان ایجاد ارزش‌افزوده در کشور را رقم زده است؛ به‌ طوری‌ که با استخراج سنگ‌آهن از معادن، در زنجیره کاملی از خطوط تولید خود محصولاتی بعضا با بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ برابر ارزش ‌افزوده تولید می‌کند. این شرکت با تولید محصولات خاص و ویژه‌ای نظیر ورق‌های فولادی زنگ‌نزن، توانسته است بیش از هزار برابر ارزش‌افزوده از ماده اولیه در داخل کشور ایجاد کند.

به گفته وی، امروز درباره مجموعه‌ای صحبت می‌کنیم که برای بیش از ۴۰ هزار نفر به طور مستقیم اشتغال ایجاد کرده و دو هزار و ۵۰۰ شرکت بالادست خود در حوزه تامین و بالغ بر یک هزار شرکت در پایین‌دست خود را به‌ عنوان مصرف‌کننده محصولات فولادی جای‌ داده است. اگر فولاد مبارکه وجود نداشت و محصولات این شرکت تولید نمی‌شد، به‌ جرات می‌توان گفت بسیاری از شرکت‌ها و زیرمجموعه‌های بالادست و پایین‌دست فولاد مبارکه ازجمله صنایع خودروسازی، لوله و پروفیل‌سازی و صنایع سازنده ظروف و نگهداری مواد غذایی که وابسته به محصولات این مجموعه هستند، در اثر تحریم‌ها با مشکلات متعددی مواجه می‌شدند.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه ادامه داد: فولاد مبارکه سال گذشته با صادرات بالغ بر یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن محصول، رتبه اول در حوزه صادرات محصولات غیرنفتی را به خود اختصاص داد؛ این در حالی است که امروز این شرکت سهم ۶٫۵ درصدی در تولید ناخالص ملی بخش صنعت و سهم ۱٫۵ درصدی در تولید ناخالص ملی دارد. همچنین فولاد مبارکه در سال گذشته به میزان ۵۰ هزار میلیارد تومان سود بین سهام‌داران خود توزیع کرد و در اقصی‌ نقاط کشور نیز ۳۱ هزار میلیارد تومان طرح‌های توسعه در دست اجرا دارد. این مجموعه ۱۳ هزار میلیارد تومان مالیات به دولت پرداخت کرده است.

فولاد مبارکه درصدد توسعه صنعتی و اقتصادی کشور

طیب‌نیا در همین زمینه خاطرنشان کرد: همه این‌ها مزایا و منافعی است که به‌واسطه وجود فولاد مبارکه برای کشور ایجاد شده که به‌مثابه واقعی آیه ۲۵ سوره حدید قرآن کریم مبنی بر«آهن را که در آن نیرویی سخت و منافع دیگری نیز برای مردم دارد، آفریدیم» است. بنابراین معتقدیم چنانچه از این صنعت حمایت شود، به برکت آن می‌توان به آن قسط و عدلی که در قرآن کریم از آن نام‌ برده‌ شده است، هرچه بیشتر نزدیک شویم.

وی در بخش پایانی سخنان خود یادآور شد: امیدوارم بتوانیم در سایه حمایت‌های بیش‌ از پیش دولت محترم، به‌ ویژه در حوزه‌های ارزی و مالیاتی و همچنین حوزه صادرات، موفقیت‌های بیشتری را برای کشور به ارمغان آوریم و بر اساس ماموریتی که برای فولاد مبارکه بر مبنای خلق آینده بهتر برای ایران و ایرانیان عزیز تعریف کرده‌ایم، پروژه‌های توسعه‌ای و زیرساختی دیگری را در حوزه‌های آب، برق و گاز برای کشور برنامه‌ریزی کرده و همچنان به توسعه صنعتی و اقتصادی کشور کمک کنیم.

انتهای پیام//

مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

4:58 /شنبه/12 خرداد 1403

علی محمدی، مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان در گفت‌‍وگو با «فلزات آنلاین»:

5:30 /شنبه/25 فروردین 1403

مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

11:17 /شنبه/19 اسفند 1402

سعید قاسم‌زاده، مدیرعامل شرکت توسعه اقتصادی پایدار فراگیر (تافکو) در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

4:57 /شنبه/30 دی 1402

امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

6:24 /شنبه/29 مهر 1402

مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

11:11 /پنجشنبه/27 مهر 1402

صادق قاسمی فلاورجانی، مديرعامل شرکت فنی مهندسی آرين مدرن جهان‌آرا طی یادداشتی نوشت:

7:29 /شنبه/8 اردیبهشت 1403

حسين کهزاد، مديرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

4:48 /شنبه/25 آذر 1402

فرشید سلطان‌زاده، مدیرعامل شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

6:27 /شنبه/29 مهر 1402

هم‌زمان با رشد تولید فولاد صورت پذیرفت؛

13:18 /دوشنبه/4 تیر 1403

علی‌رغم اعمال تحریم‌های ظالمانه حاصل شد؛

16:27 /چهارشنبه/5 اردیبهشت 1403

«فلزات آنلاین» گزارش کرد:

11:29 /سه شنبه/28 فروردین 1403

پس از ثبت موفقیت‌ها و رکوردهای پیاپی صبانور در سال 1402،

15:35 /سه شنبه/29 خرداد 1403

«فلزات‌آنلاین» گزارش می‌کند:

16:32 /یکشنبه/27 خرداد 1403

در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت آهن و فولاد ارفع،

16:29 /شنبه/12 خرداد 1403

اینفوگرافیک عملکرد دو ماهه سنگان؛

5:55 /شنبه/26 خرداد 1403

اینفوگرافیک عملکرد دو ماهه چادرملو؛

5:35 /شنبه/26 خرداد 1403

عملکرد دو ماهه 1403 «فخوز»؛

6:05 /شنبه/19 خرداد 1403

اینفوگرافیک گروه فولادی غرب؛

14:54 /شنبه/29 اردیبهشت 1403

اینفوگرافیک درخشش ارفع؛

14:14 /شنبه/29 اردیبهشت 1403

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/4

153071

فلزات آنلاین

1403/04/4

483684

فلزات آنلاین

1403/04/4

635024

فلزات آنلاین

1403/04/4

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/4

24590

فلزات آنلاین

1403/04/4

11263

فلزات آنلاین

1403/04/4

47474

فلزات آنلاین

1403/04/4

51616

فلزات آنلاین

1403/04/4

44720

فلزات آنلاین

1403/04/4

41566

فلزات آنلاین

1403/04/4

26431

فلزات آنلاین

1403/04/4

27924

فلزات آنلاین

1403/04/4

25459

فلزات آنلاین

1403/04/4

36796

فلزات آنلاین

1403/04/4

33609

فلزات آنلاین

1403/04/4

46477

فلزات آنلاین

1403/04/4

24819

فلزات آنلاین

1403/04/4

43710

فلزات آنلاین

1403/04/4

46627

فلزات آنلاین

1403/04/4

3409700