مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس گفت: این منطقه با اتکا به توانمندی مهندسان داخلی، تجهیزات و قطعات مورد نیاز تولید را در دوران تحریم بومیسازی کرد.
به گزارش «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، حسن خلج طهرانی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس طی سال گذشته، اقداماتی همچون جایگزینی نوارهای EP به جای مشابه خارجی آن، نوسازی مجموعه WHEEL دستگاههای آلمانی برداشت مواد، اصلاح درامهای مورد استفاده در خطوط (روکشزنی و اصلاح شافتهای آن)، انجام شد.
وی در ادامه افزود: اقدام دیگر، طراحی و ساخت صفحه پرشر پلیت مربوط به اسپلایس گرم (پخت محل اتصال) نوار نقاله با کیفیتتر از نوع آلمانی آن توسط مهندسان شرکت بود کـــه صرفـــهجویی ارزی به همــراه داشت. همچنین آمادگی تامین نیاز شرکتها به این محصول را داریم.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس با اشاره به دیگر اقدامات انجام شده در حوزه بومیسازی گفت: خودکفایی در ساخت ۶ دستگاه فیدر ویبراتوری با ظرفیت ۵۰۰ تن بر ساعت برای هدایت مواد معدنی از هوپرهای روی نوار نقاله و در نتیجه صرفه اقتصادی حدود ۳۰۰- ۴۰۰ میلیون تومانی و نیز ساخت کامل استراکچر اصلی، ریلها و چرخدندهای دامپر ایستگاههای تخلیه واگن، از اقدامات دیگر بومیسازی است.
خلج طهرانی ادامه داد: طراحی، تغییر و بهسازی در سازههای خطوط انتقال و در نتیجه استفاده از نوارهای ای پی (منجیتدار) تولید داخل، تعمیر بوردها و کارتهایی PCL تجهیزات ابزار دقیق، نوسازی و بازسازی رولیکهای مورد استفاده در خطوط نوار نقاله در داخل منطقه ویژه و نیز ساخت ۱۰۰ درصدی کل قطعات مکانیکی موجود در ایستگاههای تخلیه واگن و لکوموتیوهای موجود، طی پارسال انجام شد.
وی در ادامه تصریح کرد: همچنین طراحی مجدد و نوسازی کامل هوبرها و فیدرهای ایستگاههای تخلیه واگن در داخل و ساخت مجموعه کامل ترمز هیدرولیکی مورد استفاده در سیستـــم محـــرک WHEEL دستگاههـــای برداشت مواد، ازجمله اقدامات دیگر بومیسازی در این منطقه بوده است.
برنامههای بومیسازی امسال
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس با اشاره به برنامههای بومیسازی این منطقه در سال جاری، عنوان کرد: ازجمله این برنامهها، نوسازی و بازسازی اساسی سیستم محرک لوکوموتیوهای شانتینگ یارد (تغییر سیستم محرک آنها) و جایگزینی یا حذف سیستم ایندکسر ایستگاههای تخلیه واگن (سیستم حمل واگن به دامپر) است.
خلج طهرانی افزود: طراحی و اجرای سیستم توزین دینامیکی مناسب با وضعیت و شرایط محوطه شانتینگ یارد منطقه ویژه (با دقت ۰٫۲۵)، نوسازی و بازسازی انواع تیغه و ریل پهلویی مربوط به خطوط ریلی و ساخت سیلندرهای هیدرولیکی بوم همراه با بلوک کنترل شتاب و جریـــان روغـــن درون آن مربوط به دستگاه ریکلایمـــر از دیگـــر برنامههـــای بومیســازی امسال است.
وی درباره دیگر برنامههای این منطقه در زمینـــه بومیســـازی، بیـــــــان کـــرد: ساخـــت ویبراتورهای مناسب با ابعاد و دیمانسیون فیدرهای تخلیه واگن، تغییر در استراکچر خطوط نوار نقالهها برای استفاده از نوارهای EP (نخی) تولید داخل بهجای نوارهای استیل کورد خارجی، طراحی و اجرای سیستم کنترل و علائم الکتریکی خطوط ریلی متناسب با تجهیزات بهروز و موجود در کشور، بخش دیگری از این برنامهها است.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در پایان اظهار کرد: همچنین اجرای سیستم بیسیم دستگاههای انباشت و برداشت با هدف حذف چهار هزار متر کابل ۴۰ کر خارجی و کابل جمعکنها بهدلیل استهلاک زیاد، هزینه بالا و تولید نشدن در داخل، تعمیر و بازسازی انواع کارتهای PLC، ساخت موتور و گیربکسهای گنتری دستگاههای انباشت و برداشت مواد معدنی در برنامههای مجموعه برای امسال قرار دارد.
انتهای پیام//