معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت از تعریف پروژههای داخلیسازی به ارزش چهار هزار میلیارد تومان در صنعت خودروسازی با همکاری نظامیها و شرکتهای دانشبنیان خبر داد و گفت: تا زمانی که وزارت صنعت موضوع مدیریت واردات را در دستور کار دارد و تامین و تخصیص ارز انجام میدهد، اجازه نخواهد داد کالاهایی که ساخت داخل شده و مشابه داخلی دارند، از خارج وارد شوند.
به گــزارش «فلزات آنلاین»، مهدی صادقی نیارکی اظهار داشت: در راستای نهضت ساخت داخل، وزارت صنعت، معدن و تجارت در تلاش است تا از همــه ظرفیتهــای موجــود کشــور استفاده کند.
وی افزود: در این مسیر تا کنون از پتانسیل جامعه قطعهسازی و تشکلها، واحدهای تولیدی پیشتاز، شرکتهای دانشبنیان، وزارت دفاع و شرکتهای زیرمجموعه، همچنین فرماندهی هــوافضــای سپاه استفــاده، قرارداد منعقد و پروژه تعریف شده است.
معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجــارت گفــت: این پروژههـــا با شرکتهـــا و مجموعههایی تعریف شده که در لبــه فناوری و تکنولــوژی در حرکتنـــد تـــا در زمینــه قطعات خـــارجی و وارداتــی به عمــق ساخــت داخـــل مناسبی دست یابیم.
صادقـــی نیـــارکی اضافــه کــرد: شرکتهـا و مجموعــههای یادشــده تـــا کنــون در زمینــه داخلیسازی قطعات و سیستمهای با فناوری بالا (HighTech) بهویـــژه سیستمهای توربوشارژ (پُرخوران)، یی.سی.یو (ECU – کامپیوتر خودرو)، برخی سنسورهای خاص و غیره وارد عمل شده و همکاریهایی تعریف کردهاند.
وی یادآور شد: پس از ساخت نمونههای اولیــه، پـــاس کردن تستهــای یکروزه و…، اجرایی شدن کامل این پروژهها نیازمند تامین نقدینگی است.
معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: نظامهای مالی و اقتصادی سازندگان این قطعات و سیستمها باید اصلاح شود، زیرا برای خودروسازان و سازندگان تامین نقدینگی اولویت دارد و باید بر مبنای درآمدهایی که دارند در پروژه های جدید سرمایهگذاری کرده و عمق ساخت داخل را ارتقا دهند تا ضرر نکرده، پلتفرمهای خود را توسعه داده یا روی پلتفرمهای جدید سرمایهگذاری کنند.
صادقی نیارکی اظهار کرد: از مجموع حدود ۳۳۰ میلیون یورو قراردادی که از پارسال تا امروز برای توسعه داخلیسازی امضا شده، تاکنون ۶۰میلیون یورو از آنها ساخت داخل شده، به تولید انبوه رسیده و در اختیار خودروسازان قرار گرفته است.
وی تاکید کرد: تحقق باقیمانده این قراردادها نیازمند زمان است و باید مراحل طراحی، تکوین، ساخت نمونههای اولیه، تست اولیه محصول و در نهایت تولید انبوه را بگذرانند.
ضمانت تداوم اجرای داخلیسازی
معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این پرسش که چه ضمانتی برای تداوم اجرای این پروژهها در آینده با احتمال کاهش تحریمها وجود دارد، اشاره کرد: عمده قطعاتی که تا کنون برای داخلیسازی در نظر گرفتــه شده، از قطعــات هــایتکی که تیــراژ اقتصادی هم دارند در نظر گرفته شده است و با توجه به افزایش نرخ ارز، ساخت داخل آنها توجیه اقتصادی دارد.
بر اساس گزارشی از ایرنا، صادقی نیارکی در پایان خاطرنشان کرد: تا زمانی که وزارت صنعت موضوع مدیریت واردات را در دستور کار دارد و تامیــــن و تخصیص ارز انجام میدهــــد، اجازه نخواهد داد کالاهایی که ساخت داخل شده و مشابه داخلی دارند، از خارج وارد شوند.