مرتضی رمضانی، رئیس دفتر فنی تعمیرات نورد گرم شرکت فولاد مبارکه عنوان کرد: از افتخارات این تعمیرات میتوان به دستیابی به تمام اهداف برنامهریزی شده و انجام فعالیتهای برنامهریزی و انجام پروژههای مهم توسعه از جمله تعویض جرثقیل چهار انبار تختال، تعویض اتوماسیون کورههای نورد گرم و تعویض درایو قفسه «R1» اشاره کرد.
وی تصریح کرد: با توجه به زمان بیشتر از ۱۰ روز توقف، به علت انجام پروژههای توسعه و در جهت استفاده بهینه از زمان توقف، فعالیتهای تعمیرات اساسی در تمام قسمتهای نورد گرم نیز در این برنامه قرار گرفت که از جمله میتوان به نصب جرثقیل ۵۰ تن شماره ۴ جدید در انبار تختال و دمونتاژ جرثقیل قدیم؛ فعالیتهای ماشینکاری قفسهها و بیس میزهای غلتکی؛ تعویض خطوط لوله آب چهار بار و ۱۸ بار در بیرون سایت نورد گرم؛ انجام نسوز کاری کورههای نورد گرم و در دستور کار قرار دادن تعویض نسوز سقف کوره چهار؛ تعویض یوکهای «VSB»,«E1»,«E3»؛ تعویض اسپیندلهای قفسههای «R1»,«R3» و کوپلینگ قفسه؛ انجام فعالیتهای نقشهبرداری توسط تیمهای نقشهبرداری و نقشهبرداری و آنالیز قفسههای «R1» و «R3» نورد مقدماتی؛ دمونتاژ و تعمیرات اساسی گیریبکس کتابی قفسه «VSB» نورد مقدماتی برای اولین بار؛ دمونتاژ و مونتاژ استند قیچی و تعویض شوتینگ قیچی؛ فعالیتهای ساختمانی اصلاح حوضچه قیچی و سازه میزهای بعد قفسه «F7» و…؛ تعویض شاسیهای اصلی خروجی قفسههای «F4» و «F5» نورد نهایی؛ تعویض فریم استریپر و سایدگاید قفسههای «F1-F7» نورد نهایی؛ تعویض و نصب «Walking beam 1» جدید در قسمت کلافپیچها؛ زیرسازی، اصلاح جایگاه و تعویض موتور رولهای سایدگایدهای ورودی کلافپیچها؛ تعویض لولر کویلرهای ۲ و ۳ و همچنین فریم پینچرول شماره ۳؛ دمونتاژ و مونتاژ کویل فیت Uppender 11,12 و تعمیرات اساسی آن در واحد تکمیل نورد گرم و تعمیرات اساسی زنجیرهای C2/1,2, C3, C4/1, C5 (تعویض زنجیر، پولی و…) واحد تکمیل نورد گرم اشاره کرد.
مهدی طالب، رئیس تعمیرات خط نورد گرم شرکت فولاد مبارکه در این راستا اظهار داشت: با توجه به حجم عظیم فعالیتها و پروژههای بهروزرسانی تعریف شده برای شاتدان سالانه ۱۴۰۲، تقریبا از دو سال گذشته آمادهسازی و برنامهریزیهای لازم شروع شد و با همکاری و هماهنگیهای انجام شده، کلیه فعالیتهای مورد نظر این شاتدان، زودتر از زمان مقرر با موفقیت انجام پذیرفت.
وی مطرح کرد: برخی از دیگر فعالیتهای مهم انجام شده خط نورد گرم در این شاتدان شامل تعمیر گیربکس کتابی قفسه پوستهشکن عمودی برای اولین بار پس از راهاندازی فولاد مبارکه؛ تعویض درایو قفسه «R1» به همراه اسکرودان، سایدگاید و همچنین درایو قفسه «E1» پس از تستها و شبیهسازی فرایند این قفسه برای اطمینان از کارکرد صحیح این قفسه به دلیل اهمیت بسیار زیاد این درایو برای خط نورد گرم، ماشینکاری کف قفسه «R3» بر اساس دادهبرداری اولیه از قفسههای نورد ابتدایی؛ ترمیم سازه داخل قفسههای «E1»,«R1»,«R3»، ماشینکاری بیسسکشن «۶AC»، تعویض بیسسکشنهای ۱۴DC؛ تعویض کوپلینگ سر موتور «R3» برای اولین بار؛ تعویض ریلهای دیواره حوضچه قیچی برای اولین بار، دمونتاژ و مونتاژ استند قیچی؛ تعویض شوت بالایی قیچی؛ تعویض مجموعه رولها و هوزینگ پینچرول پوستهشویی؛ تعویض شاسی ورودی قفسه «F1»؛ تعویض شاسی اصلی خروجی قفسههای «F4»,«F5»؛ ماشینکاری پشتیبان بالایی قفسه «F3»؛ تعویض شاسی اصلی خروجی قفسه «F7»؛ تعویض لاین اصلی آب ۴ بارکل خط با سایز لولههای ۱۲,۲۴,۳۶,۴۸ اینچ؛ نظافت کامل کانال فلوشینگ برای اولین بار؛ نظافت کامل مخزن هد تانک، تعویض واکینگ بیم بعد از بیست سال؛ تعویض فریم بالایی و U فریمهای پینچرول ۳ و ۲؛ تعویض نزدیک به ۷۰ عدد رول میز غلتکی همراه با سنگزنی بیسرولها؛ تعویض لاینرها و بهینهسازی بستر رولها؛ تعویض بیسکویل کار شماره یک؛ تعویض لوررپررول شماره ۳ مربوط به کویلرهای ۲ و ۳؛ ماشینکاری محل سیلندرهای پیوتینگ پینچرولها و ارتقای درایوهای پینچرول کویلر شماره ۲ اشاره کرد.
علی عسکریزاده، سرپرست تعمیرات کورههای پیشگرم نورد گرم شرکت فولاد مبارکه مطرح کرد: شاتدان سالانه ۱۴۰۲ خط نورد گرم در قسمت انبار تختال و کورههای پیشگرم با فعالیتهای سنگین تعمیراتی و با اقداماتی شامل اصلاح میز غلتکی هاتشارژ؛ تعویض بازوهای اکستراکتورهای کورههای یک و ۲؛ تعویض ریل، گهواره و بیس اکستراکتور کوره ۳؛ تعویض کامل لولهکشی آب p11؛ تعویض لولهکشی آب تانک دمین؛ اصلاح دیوارههای دشارژ کورههای ۳ و ۴؛ اصلاح بیسسکشنهای یک و ۲ خط غلتکی شارژ و تعویض کامل رولها؛ تعویض PLCهای اتوماسیون کوره ۳ و کوره «Common»؛ تعویض سیستم کنترل آب در گردش کورهها و ارتقای آن از رلهلاجیک به «PLC»؛ اصلاح میز غلتکی هاتشارژ بعد از ۱۰ سال؛ تعویض اکستراکتورهای مربوط به کورههای یک و ۲ مطابق نقشه ساخت اولیه، تعویض لولهکشی تانک دمین برای اولین بار؛ اصلاح لولهکشی آب p11. علاوهبراین، سکشنهای یک و ۲ شارژ با کمک لیزر ترکینگ و همچنین با استفاده از دستگاههای تراشکاری و سوراخکاری پرتابل، در محل ماشینکاری و تعویض شد. همچنین پس از تعویض سیستم از «PLC»های سری جدید، از نوع ریداندانت، با تغذیه UPS ریداندانت و کارتهای «FailSafe» استفاده شده تا بالاترین ضریب اطمینان ممکن حاصل آید. پروژه تعویض سیستم کنترل اتوماسیون کورههای پیشگرم به عنوان سنگینترین پروژه شاتدان اخیر انجام شده و «PLC»های قدیمی نسل S5 به «PLC»های کاملا بهروز ارتقا یافته است.
روح اله مقیمی، سرپرست برنامهریزی و کنترل نگهداری تکمیل نورد گرم شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: تعمیرات سالانه خط کانوایر نورد گرم که وظیفه انتقال کلاف به واحد تکمیل نورد گرم و تغذیه نورد سرد را به عهده دارد، با ۹ هزار و ۷۰۰ نفرساعت تعمیرات باکیفیت و بدون حادثه ایمنی انجام شد. این تعمیرات از تاریخ ۱۹ تا ۳۰ دی ماه به طول انجامید.
وی اضافه کرد: در این توقف، تعمیرات خط کانوایر، تعمیرات ریلهای جرثقیلها، اصلاح کف سالن در نقاط مختلف توسط واحد آمادهسازی محصولات بدون تداخل کاری و هماهنگی کامل انجام شد.
علی شامرادی، سرپرست تعمیرات خطوط نهایی و تکمیل نورد گرم شرکت فولاد مبارکه در این زمینه مطرح کرد: در دی ماه سال جاری به فضل الهی و با تلاش و همراهی همکاران موفق شدیم با اجرای موفقیتآمیز تعمیرات سالانه خط کانوایر ۵۱-۵۲، برگ زرین دیگری از توانمندی نیروهای متخصص صنعت فولاد را به منصه ظهور برسانیم تا چرخ این صنعت مستحکمتر و پایدارتر از قبل بچرخد.
وی تصریح کرد: این پروژه عظیم تعمیراتی با حجمی حدود هفت هزار نفرساعت تعمیراتی برق، ابزار دقیق، مکانیک و تاسیسات با رعایت دقیق استانداردهای فنی، تخصصی و مطابق با اصول و الزامات ایمنی و خوشبختانه بدون هیچگونه حادثه و منطبق با برنامه از پیش تعیین شده اجرا شد. در این برنامه تعمیراتی، اقداماتی همچون نوسازی اساسی Z زنجیر «C3» خط کانوایر؛ نوسازی اساسی موتورها و گیربکس زنجیرهای انتقال کلاف؛ اصلاح بیس یاتاقانهای کویل سنترینگ برای اولین بار از زمان بهرهبرداری؛ تعویض جک اصلی اپندر ۱۱ بعد از ۱۷ سال از زمان بهرهبرداری برای اولین بار؛ ایجاد بستر سیستم کاندیشن پمپهای جدید هیدرولیک B و C؛ دمونتاژ و اورهال کویل فیتهای اپندر ۱۱ و ۱۲؛ دمونتاژ و تعمیر اساسی مجموعه تیلتر؛ تعویض چرخ و اکسل واکینگ بیمهای ۲ و ۶؛ تعویض حجم زیادی از لولههای فرسوده تاسیسات آب سرویس سیستمهای هیدرولیک و تعویض بیش از ۵۰ متر زنجیر انجام شد.
سرپرست تعمیرات خطوط نهایی و تکمیل نورد گرم شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: در ادامه توقف سالانه از اول بهمن ماه طبق برنامهریزی انجام شده به مدت یک هفته، پروژه تعویض و بهروزرسانی درایوهای خط اسکینپاس با استفاده از قابلیت و توان کارشناسان، مهندسان و متخصصان داخلی با موفقیت اجرا شد و مورد بهرهبرداری قرار گرفت.
شامرادی خاطرنشان کرد: پروژه خرید، نصب و راهاندازی درایوها در سال ۱۳۹۱ تعریف شد اما متاسفانه به دلیل وجود تحریمها و عدم همکاری شرکتهای خارجی پروژه متوقف شد که با تاکید مدیریت ناحیه، پروژه مجددا با استفاده از توان داخلی کلید خورد.
وی تاکید کرد: با ارزیابی و انتخاب پیمانکار توانمند و سپس انجام مطالعات دقیق و برنامهریزی مشترک کارشناسان و مهندسان ناحیه و شرکت ایریسا، پروژه در سال ۱۴۰۰ آغاز و در بهمن ماه سال جاری با موفقیت اجرا و مورد بهرهبرداری قرار گرفت و گامی دیگر در راستای رشد و توسعه صنعت کشور با دستان توانمند جوانان با استعداد کشور برداشته شد.
بهرام فاضلی، سرپرست تعمیرات کلافپیچهای شرکت فولاد مبارکه مطرح کرد: در شاتدان سالانه ۱۴۰۲ فعالیتهای زون کلافپیچ، هم از لحاظ حجم و هم از لحاظ ظرافت کاری نسبت به سالهای گذشته بیشتر بود و نزدیک به ۱۱ هزار نفرساعت فعالیت انجام شد. در دل این فعالیتها، چندین فعالیت سنگین شامل تعویض واکینگ بیم بعد از ۲۰ سال. تعویض فریم بالایی و U فریمهای پینچرول ۲ و U فریمهای پینچرول یک؛ تعویض نزدیک به ۷۰ عدد رول میز غلتکی همراه با سنگزنی بیسرولها؛ تعویض لاینرها و بهینهسازی بستر رولها؛ تعویض بیس کویل کار یک؛ تعویض لوررپررول ۳ مربوط به کویلر ۲ و ۳؛ ماشینکاری محل سیلندرهای پیوتینگ پینچرولها و ارتقای درایوهای پینچرول کویلر شماره ۲ انجام شد.
علیاصغر جمشیدی، فورمن تجهیزات برق و ابزار دقیق واحد تعمیرات کلافپیچ شرکت فولاد مبارکه در این خصوص عنوان کرد: فعالیتهای تیم برق کلافپیچ نورد گرم در شاتدان سالانه دی ماه ۱۴۰۲ شامل تعویض درایو پینچرول ۲؛ تعویض دو عدد ترانس در جهت افزایش ظرفیت ترانسهای پینچرول؛ تعویض ۲ عدد ترانس روغنی با هدف بهبود فرایندهای زیستمحیطی؛ تعویض ۹۰ موتور میز غلتکی جهت بهینهسازی میز غلتکی و جلوگیری از اینکالیا و توقف در میز غلتکی و انجام کلیه استانداردهای روتین برقی تجهیزات کویلر مطابق با استانداردهای تدوین شده است.
مسعود یحییآبادی، کارشناس و مشاور ایمنی نورد گرم شرکت فولاد مبارکه اظهار داشت: یکی از ابتکارات به عمل آمده در این توقف برنامهریزی شده این بود که جهت کنترل هرچه بهتر ریسکهای ایمنی مرتبط، پس از مذاکرات با مسئولان امر در حوزه IT و پیگیری مدیریت ناحیه نورد گرم، بستر ایجاد گروه ایمنی توقف سالانه ناحیه نورد گرم در نرمافزار فولاد من با قابلیت دسترسی پرسنل ایمنی و مسئولین شرکتها ایجاد شد.
وی یادآور شد: این سامانه باعث کنترل شبانهروزی فعالیتها در حوزه ایمنی شد؛ به طوری که همزمان با ایجاد شرایط یا بروز رفتار نا ایمن، سریعا در گروه اطلاعرسانی و بدون اتلاف وقت مسئولان مرتبط دستورات لازم را صادر و مخاطرات برطرف میشد. همچنین در این سامانه علاوه بر جلوگیری از بروز حوادث، میتوان از تصاویر و مستندات به دست آمده جهت برگزاری کلاسهای آموزشی نیز استفاده کرد و باعث رشد و ارتقای فرهنگ ایمنی شد.
انتهای پیام//