ظرفیتهای موجود در بخش لجستیک و حملونقل صنعت و توانمندی بالای شرکت مدیریت بینالمللی همراه جاده ریل دریا قابل توجه است و انتظار میرود با راهاندازی طرحهای در دست اجرا بتواند نقش مهم و موثری در حل یکی از مهمترین چالشهای صنعت فولاد کشور ایفا کند.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت سرمایهگذاری توسعه معادن و فلزات، فولاد ایران در جهان شناخته شده است و جزو ۱۰ تولیدکننده برتر در این صنعت در دنیا به شمار میرویم. با توجه به جایگاه بلند کشور در این حوزه، صادرات از اهمیت بالایی برخوردار است و در روزهای تحریم نفت، میتواند جایگزین خوبی برای این صنعت قدیمی باشد.
در مسیر صادرات، شرکتهای تولیدکننده فولاد در کشور با چالش بزرگ و مهم لجستیک و حملونقل روبهرو هستند و در حال حاضر این بخش با ضعف زیرساخت و فرسودگی ناوگان مواجه است؛ در واقع ظرفیتهای کنونی کشور به خوبی پاسخگوی نیاز صنایع نیستند.
از سوی دیگر، با توجه به سهم ۱۰ تا ۲۰ درصدی بخش حملونقل در هزینههای تولید، توجه به این بخش در کاهش هزینههای سربار و افزایش سودآوری حائز اهمیت است.
به همین جهت، بزرگان بخش صنعت و معدن به منظور تقویت ظرفیت حملونقل مواد معدنی و محصولات فولادی و رفع گلوگاههای لجستیک دورهم گرد آمدند و شرکت مدیریت بینالمللی همراه جاده ریل دریا (هیمکو) را تاسیس کردند.
شرکتهای تجلی توسعه معادن و فلزات، معدنی و صنعتی گلگهر، معدنی و صنعتی چادرملو، معدنی و صنعتی گهرزمین، هلدینگ سرمایهگذاری توسعه معادن و فلزات و گروه مدیریت سرمایهگذاری امید سهامداران این شرکت هستند.
رسالت اصلی این شرکت حملونقل مواد فله است و در کنار آن، نسبت به تقویت زیرساختها و سرمایهگذاری در ایجاد پایانه تخصصی مکانیزه مواد معدنی، اسکله تخلیه و بارگیری مواد معدنی، زیرساختهای جادهای، ریلی و دریایی نیز فعالیت میکند. با توجه به سرعت پیشرفت پروژههای هیمکو، طی چند سال آینده سرمایهگذاری در خرید واگن، تجهیز و تاسیسات حملونقل ریلی، جادهای، بندری و دریایی و همچنین احداث اسکله و پایانه مکانیزه تخصصی صادرات و واردات مواد معدنی و محصولات فولادی به بهرهبرداری خواهد رسید.
تاسیس شرکتی همچون هیمکو برای سهامداران از این حیث حائز اهمیت است که ضمن کاهش هزینه حملونقل، با درآمدزایی بخشی از این هزینه را پوشش میدهد و هزینه انجام شده سهامداران در قالب درآمد مجددا به شرکت بازمیگردد و به نوعی، این اقدام یک بازی دو سر برد برای سهامداران عمده آن همچون شرکت سرمایهگذاری توسعه معادن و فلزات به شمار میرود.
با توجه به اینکه حملونقل جادهای و ریلی بیشترین سهم را در جابهجایی بار فله در جهان دارند و این موضوع در ایران نیز صدق میکند، بخش عمدهای از سرمایهگذاریهای شرکت به این بخش اختصاص یافت.
علاوهبراین، بزرگترین اسکله بارگیری مواد فله معدنی به صورت مکانیزه توسط شرکت مدیریت بینالمللی همراه جاده ریل دریا در بندر شهید رجایی کلید خورده و تا مرداد ماه سال ۱۴۰۳، بیش از ۱۱ درصد پشرفت فیزیکی داشته است.
قرارگیری این ترمینال مواد معدنی که دارای یارد ریلی است، در مجاورت یکی از مهمترین مراکز جذب و تولید بار کشور یعنی بندر شهید رجایی، ضرورت و پتانسیل بالایی جهت توسعه ریلی هیمکو ایجاد میکند. دسترسی ریلی و جادهای به معادن بزرگ کشور، امکان استفاده از اسکلههای موجود و بهرهبرداری زودهنگام از پایانه، قابلیت توسعه و حذف آلایندههای محیط زیست از جمله مزیتهای این طرح به شمار میرود.
ظرفیتهای موجود در بخش لجستیک و حملونقل صنعت و توانمندی بالای شرکت مدیریت بینالمللی همراه جاده ریل دریا قابل توجه است و انتظار میرود با راهاندازی طرحهای در دست اجرا بتواند نقش مهم و موثری در حل یکی از مهمترین چالشهای صنعت فولاد ایفا کند.
انتهای پیام//