سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۳:۵۷ /چهارشنبه/۶ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 7:04 /پنجشنبه/17 خرداد 1403

در پنج ماهه نخست 2024 تحقق یافت؛

ادامه روند حرکت صنعت برق آلمان به سمت انرژی‌های پاک

روند صعودی گذار سیستم برق آلمان به استفاده از انرژی‌های پاک در پنج ماهه ابتدایی سال جاری میلادی همچنان ادامه دارد و چندین بخش کلیدی در زمینه افزایش تولید برق پاک و کاهش مصرف سوخت فسیلی، رکوردهای جدیدی را به ثبت رسانده‌اند.

روند صعودی گذار سیستم برق آلمان به استفاده از انرژی‌های پاک در پنج ماهه ابتدایی سال جاری میلادی همچنان ادامه دارد و چندین بخش کلیدی در زمینه افزایش تولید برق پاک و کاهش مصرف سوخت فسیلی، رکوردهای جدیدی را به ثبت رسانده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، قیمت انرژی برق تاکنون در سال ۲۰۲۴ به طور متوسط ​​۳۰ درصد کمتر از قیمت عرضه آن در سال ۲۰۲۳ بوده است و به سطحی که آخرین بار قبل از حمله روسیه به اوکراین در اوایل سال ۲۰۲۲ مشاهده شده بود، بازگشته است.

استفاده از انرژی برق ارزان‌تر و پاک‌تر، باعث بازیابی مصرف انرژی در صنایع آلمان شده است. لازم به یادآوری است که بسیاری از این صنایع از سال ۲۰۲۲ به دلیل افزایش قیمت انرژی و کاهش حجم تقاضای مصرف‌کننده مجبور به کاهش ظرفیت تولید خود شده بودند. با این حال، میزان کل تولید برق در آلمان از سوی نیروگاه‌ها تا حدودی به دلیل کاهش تولید انرژی از طریق سوخت فسیلی و به علت توقف کامل تولید برق از نیروگاه‌های هسته‌ای این کشور که از حدود یک سال پیش آغاز شد، روندی نزولی به خود گرفته است.

حجم تولید برق از سوخت فسیلی در مقابل میزان تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر در آلمان

بر اساس داده‌های ارائه شده از سوی شبکه برق فدرال آلمان، میزان کل تولید برق از نیروگاه‌ها از ابتدای سال ۲۰۲۴ تا ماه می سال مذکور، حدود ۵٫۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است. این مسئله نشان می‎‎‌دهد شرکت‌های تولیدکننده انرژی برای تامین برق تلاش کرده‌اند که برای تامین حجم افزایش تقاضای مصرف‌کنندگان، به افزایش تولید برق از سوخت‌های فسیلی تکیه نکنند.

افزایش استفاده از انرژی‌های پاک در صنعت برق آلمان

روند صعودی فرایند کربن‌زدایی صنعت برق در راستای گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر در آلمان به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا را می‌توان یکی از نقاط قوت و عطف این کشور در صنعت نامبرده در قاره اروپا دانست.

با توجه به ثبت رکورد جدید در تولید برق پاک از ابتدای سال ۲۰۲۴ تا ماه می سال مذکور و کاهش ۱۷ درصدی میزان تولید انرژی از سوخت فسیلی در این بازه زمانی، می‌توان بیان کرد که تقریبا حجم زیادی از برق مورد نیاز مصرف‌کنندگان در چندین ماه ابتدایی سال ۲۰۲۴ از انرژی‌های پاک تامین شده است. بر اساس گزارش ارائه شده در پلتفرم «SMARD» متعلق به شبکه برق فدرال آلمان، حدود ۶۳٫۴ درصد از میزان کل تولید برق در این کشور از ماه ژانویه تا ماه می ۲۰۲۴ از انرژی‌های پاک تامین شده است.

رقم اعلامی نسبت به عدد گزارش شده در مدت مشابه سال ۲۰۲۳ که برابر با ۵۵٫۶ درصد از حجم کل تولید برق در آلمان بود، قابل مقایسه بوده و بدان معناست که وابستگی سیستم تولید برق در این کشور به استفاده از سوخت‌های فسیلی در سال ۲۰۲۴ تاکنون به کمتر از ۴۰ درصد رسیده است.

به نظر می‌رسد با توجه به کوتاه شدن فصل وزش باد در طول تابستان سال جاری میلادی که کاهش تولید برق از انرژی بادی را به دنبال خواهد داشت، ممکن است میزان کل تولید برق از انرژی‌های پاک در آلمان در ماه‌های آینده کاهش یافته و در صورتی که حجم تقاضای کل برای استفاده از برق روندی صعودی به خود بگیرد، احتمالا فشار بر تامین‌کنندگان برق به منظور تامین انرژی مصرف‌کنندگان با  افزایش مواجه شود.

افزایش سهم تولید برق از انرژی خورشیدی در آلمان

برخی منابع اعلام کردند که میزان تولید برق از انرژی‌های پاک احتمالا در ماه‌های ژوئن، جولای و آگوست سال جاری میلادی زمانی که تولید برق از انرژی خورشیدی و نیروگاه‌های برق‌آبی به اوج خود می‌رسد، افزایش پیدا خواهد کرد.

میزان تولید انباشته برق از انرژی خورشیدی در آلمان از ابتدای سال ۲۰۲۴ تا ماه می همین سال، نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۶ درصد رشد را به ثبت رسانده است که یک رکورد جدید در این زمینه به شمار می‌رود.

از آنجایی که تولید برق از انرژی خورشیدی در آلمان بیش از ۲۵ درصد از حجم کل تولید را در طول فصل تابستان به خود اختصاص می‌دهد، سهم تولید برق از انرژی خورشیدی به نسبت سهم کل تولید برق از انرژی‌های پاک در سال جاری میلادی روندی افزایشی خواهد داشت.

میزان تولید برق آلمان بر اساس منبع انرژی در بازه ماه‌های ژانویه تا می ۲۰۲۴

طبق بررسی‌های انجام شده تولید برق از نیروگاه‌های برق‌آبی در آلمان به بالاترین میزان خود از سال ۲۰۱۹ رسیده است. علاوه‌براین، به نظر می‌رسد که تولید انرژی از این نیروگاه‌ها به لطف افزایش ظرفیت تولید تاسیسات ذخیره‌سازی و پمپاژ آب به بالاترین سطح تولید خود در چند سال آینده برسد.

با این وجود، از آنجایی که تولید برق از انرژی بادی در سال جاری میلادی تاکنون حدود ۵۵ درصد از حجم کل تولید برق پاک و حدود ۳۵ درصد از حجم کل برق در آلمان را به خود اختصاص داده است، کاهش مورد انتظار در میزان تولید انرژی از نیروگاه‌های بادی احتمالا سیستم‌های تامین برق در این کشور را در تابستان سال ۲۰۲۴ با مشکل مواجه خواهد کرد.

بررسی داده‌های ماهانه تولید برق در آلمان نشان می‌دهد که میزان تولید برق از انرژی بادی در نیروگاه‌های ساحلی و فراساحلی به پایین‌ترین حد مورد انتظار در یک ماه مانده به فصل تابستان ۲۰۲۴ رسیده است.

منابع تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر به صورت فصلی در آلمان

با رجوع به گزارش‌های آرشیو و بررسی گزارش‌های سال‌های پیشین، می‌توان بیان کرد که میزان تولید برق از نیروگاه‌های بادی احتمالا تا ماه سپتامبر ۲۰۲۴ زمانی که شرایط آب‌وهوایی تغییر می‌کند و سرعت باد به مقدار مورد نیاز برای به حرکت درآوردن توربین‌های بادی می‌رسد، روند نزولی خود را حفظ خواهد کرد.

برای جبران کاهش میزان تولید برق از نیروگاه‌های بادی، شاید تولیدکنندگان در آلمان مجبور شوند حجم واردات برق از کشورهای همسایه مانند فرانسه را افزایش دهند. بر اساس گزارش ارائه شده در پلتفرم «SMARD» متعلق به شبکه برق فدرال آلمان، حجم واردات برق به آلمان از حدود ۱۲۰ هزار مگاوات ساعت در ماه می ۲۰۲۳ به بیش از سه میلیون مگاوات ساعت در هر یک از سه ماه ژوئن، جولای و آگوست همان سال افزایش یافت.

داده‌های ارائه شده از سوی بورس اوراق بهادار لندن نشان می‌دهد که حجم واردات برق به آلمان در ماه سپتامبر ۲۰۲۳ به بیش از ۵٫۴ میلیون مگاوات ساعت، درست زمانی که تخفیف قیمت برق در فرانسه به بیشترین مقدار خود به نسبت قیمت برق در آلمان در بیش از سه سال گذشته رسید، افزایش یافت.

با توجه به ادامه روند کاهش قیمت برق فرانسه نسبت به قیمت برق آلمان در سال ۲۰۲۴، حجم واردات انرژی برق از این کشور به آلمان در ماه می سال جاری میلادی ۱۸ برابر در مقایسه با حجم واردات برق در ماه می ۲۰۲۳ رشد را تجربه کرد.

اگرچه افزایش حجم واردات برق به آلمان در طول فصل تابستان ۲۰۲۴ محتمل به نظر می‌رسد اما شرکت‌های تولیدکننده برق در این کشور احتمالا باید میزان تولید برق از نیروگاه‌های مبتنی بر سوخت زغال‌سنگ و گاز طبیعی را با توجه به اینکه میزان تولید برق از نیروگاه‌های بادی در فصل تابستان سال جاری میلادی کاهش پیدا می‌کند، افزایش دهند.

طبق داده‌های ارائه شده در پلتفرم «SMARD»، میزان تولید برق از نیروگاه‌های مبتنی بر سوخت زغال‌سنگ و گاز طبیعی از ابتدای سال ۲۰۲۴ تا ماه می سال مذکور به ترتیب حدود ۳۰ درصد و ۱۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳ کاهش یافت.

بر اساس ارزیابی اندیشکده «Ember»، کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی به نوبه خود منجر به افت میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در صنعت برق آلمان به میزان حدود ۲۰ میلیون تن دی‌اکسید کربن معادل (CO2) در چهار ماه نخست سال ۲۰۲۴ شده است.

البته کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌تواند به سرعت روند معکوس به خود بگیرد زیرا شرکت‌های تولیدکننده برق به دلیل افزایش حجم تقاضا برای انرژی و محدودیت تولید برق از انرژی‌های پاک در ماه‌های باقیمانده از سال ۲۰۲۴، مجبور خواهند شد تولید انرژی مبتنی بر سوخت‌های فسیلی و گاز طبیعی را مجددا افزایش دهند.

بر همین اساس، هرگونه افزایش میزان تولید برق از سوخت‌های فسیلی می‌تواند روند صعودی آلمان در گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر را در صنعت برق مختل کرده و جایگاه این کشور را به عنوان یکی از طلایه‌داران استفاده از انرژی‌های پاک خدشه‌دار کند.

در صورتی که شرکت‌های تولیدکننده برق در آلمان موفق شوند تولید انرژی از سوخت‌های فسیلی را در طول فصل کاهش وزش باد و افت میزان تولید برق از نیروگاه‌های بادی به حداقل برسانند، این کشور همچنان می‌تواند جایگاه خود را به عنوان یک کشور پیش‌قراول در استفاده از انرژی‌های پاک در صنعت برق حفظ کند.

انتهای پیام//

بهداد قره‌گوزلو، مدیرعامل شرکت پترو فولاد بهمن در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

5:31 /شنبه/6 آبان 1402
به زودی گزارش‌های تحلیلی مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/4

153071

فلزات آنلاین

1403/04/4

483684

فلزات آنلاین

1403/04/4

635024

فلزات آنلاین

1403/04/4

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/4

24590

فلزات آنلاین

1403/04/4

11263

فلزات آنلاین

1403/04/4

47474

فلزات آنلاین

1403/04/4

51616

فلزات آنلاین

1403/04/4

44720

فلزات آنلاین

1403/04/4

41566

فلزات آنلاین

1403/04/4

26431

فلزات آنلاین

1403/04/4

27924

فلزات آنلاین

1403/04/4

25459

فلزات آنلاین

1403/04/4

36796

فلزات آنلاین

1403/04/4

33609

فلزات آنلاین

1403/04/4

46477

فلزات آنلاین

1403/04/4

24819

فلزات آنلاین

1403/04/4

43710

فلزات آنلاین

1403/04/4

46627

فلزات آنلاین

1403/04/4

3409700