سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۴:۳۲ /سه شنبه/۲۶ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 15:40 /دوشنبه/6 شهریور 1402

شاخص سودآوری و ارزش فلزات در باتری‌های مستهلک شده

موسسه «Fastmarkets» معتقد است که شکاف قابل‌توجهی در ارزش‌گذاری میان فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده و شاخص سودآوری مواد اولیه استخراج شده از معادن و به‌کار رفته در تولید باتری‌ها وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، در حال حاضر شاخص سودآوری برای نیکل و کبالت موجود در باتری‌های مستهلک شده به طور قابل‌توجهی در مقایسه با مواد اولیه استخراج شده از معادن مانند هیدروکسید کبالت و مخلوط رسوب هیدروکسید نیکل (MHP) بالاتر است.

یکی از دلایل اصلی برای این اتفاق، تاثیرگذاری و در نظر گرفتن ارزش نیکل بر شاخص سودآوری است. در عین حال اکثر مشارکت‌کنندگان تمایلی به استفاده از این نوع شاخص سودآوری ندارند و به دنبال ایجاد یک شاخص سودآوری خاص برای فلز لیتیوم در باتری‌های مستهلک شده هستند. بر همین اساس موسسه «Fastmarkets» در حال حاضر در حال رایزنی برای ایجاد شاخص سودآوری جدید برای لیتیوم موجود در باتری‌های مستهلک شده است.

اگرچه تاثیرگذاری و در نظر گرفتن فلز نیکل بر شاخص سودآوری فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده، یک عامل بسیار مهم در افزایش آن به شمار می‌رود اما عوامل دیگری همچون کمبود این فلز در بازار و روند صعودی تقاضا برای آن نیز نقش بسزایی در رشد این شاخص داشته‌ است.

یکی از معامله‌گران به موسسه «Fastmarkets» گفت: در حال حاضر اکثر تولیدکنندگان باتری متقاضی فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده هستند و متاسفانه حجم قابل دسترس این مواد در بازار بسیار محدود است.

مشارکت‌کنندگان بازار در سراسر جهان بر اهمیت رو‌به‌رشد فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده به عنوان مواد اولیه مهم در تولید مواد فعال کاتدی و تولید باتری‌ها تاکید می‌کنند.

یکی دیگر ازمعامله‌گران این بازار تصریح کرد: برخی از شرکت‌های تولیدکننده باتری حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از مواد اولیه خود را از مواد بازیافتی تامین می‌کنند. همچنین در این بازار رقابت بر سر تامین مواد بازیافتی افزایش یافته است.

یکی از تاثیرات افزایش رقابت برای خرید این مواد اولیه بازیافتی، ایجاد شکاف فزاینده در حجم عرضه و تقاضای فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده و مواد اولیه استخراج شده از معادن است.

موسسه «Fastmarkets» شاخص سودآوری برای فلزات موجود در باتری‌های نیکل کبالت منگنز و باتری‌های نیکل کبالت آلومینیوم مستهلک شده، با شرط تحویل نیکل بر روی عرشه کشتی در بنادر کره‌جنوبی با تقبل هزینه ارسال نیکل توسط خریدار و در نظر گرفتن شاخص سودآوری قیمت نقدی رسمی نیکل بورس فلزات لندن را حدود ۷۷ تا ۸۰ درصد در روز پنجشنبه ۱۰ آگوست ۲۰۲۳ ارزیابی کرد که نسبت به شاخص ۸۰ تا ۸۳ درصد ثبت شده در روز دوم آگوست ۲۰۲۳ کاهش داشت.

همچنین موسسه «Fastmarkets» شاخص سودآوری برای فلزات موجود در باتری‌های نیکل کبالت منگنز و باتری‌های نیکل کبالت آلومینیوم مستهلک شده، با شرط تحویل کبالت بر روی عرشه کشتی در بنادر کره‌جنوبی با تقبل هزینه ارسال کبالت توسط خریدار و در نظر گرفتن شاخص سودآوری کبالت با خلوص استاندارد را حدود ۷۷ تا ۸۰ درصد در روز پنجشنبه ۱۰ آگوست ۲۰۲۳ ارزیابی کرد که نسبت به شاخص ۸۰ تا ۸۳ درصد ثبت شده در روز دوم آگوست ۲۰۲۳ کاهش داشت.

بررسی موسسه «Fastmarkets»، حجم عرضه فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده را در حدود ۴۶۸ هزار تن در سال ۲۰۲۳ پیش‌بینی می‌کند. به علاوه انتظار می‌رود این حجم به ۷۵۳ هزار تن در سال ۲۰۲۵ افزایش یابد.

علی‌رغم کاهش اخیر در شاخص سودآوری فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده، رقم این شاخص برای هیدروکسید کبالت و مخلوط رسوب هیدروکسید به طور قابل‌توجهی کمتر است. همچنین قیمت مواد اولیه مورد استفاده در تولید باتری‌ها در میان کاهش حجم تقاضا از سوی صنایع پایین‌دستی تحت فشار قرار دارد.

این موضوع به ویژه در بازار هیدروکسید کبالت جایی که انتظارات نسبت به بهبود حجم عرضه و کاهش حجم تقاضا منجر به ثبت روند نزولی برای شاخص سودآوری شده، مشهود است.

در همین راستا، موسسه «Fastmarkets» شاخص سودآوری برای هیدروکسید کبالت با غلظت حداقل ۳۰ درصد کبالت، با شرط تحویل کبالت بر روی عرشه کشتی در بنادر چین با تقبل هزینه ارسال کبالت توسط خریدار و در نظر گرفتن شاخص قیمت سودآوری کبالت با خلوص استاندارد را در حدود ۵۶ تا ۶۱ درصد در روز چهارشنبه ۹ آگوست ۲۰۲۳ ارزیابی کرد که نسبت به شاخص سودآوری ۵۸ تا ۶۳ درصد ثبت شده در تاریخ  چهارم آگوست ۲۰۲۳ کاهش داشت.

به علاوه این موسسه شاخص سودآوری برای مخلوط رسوب هیدروکسید نیکل بورس فلزات لندن، با شرط تحویل نیکل بر روی عرشه کشتی در بنادر چین، ژاپن و کره‌جنوبی با تقبل هزینه ارسال نیکل توسط خریدار را در روز چهارم آگوست ۲۰۲۳ حدود ۷۲ تا ۷۵ درصد ارزیابی کرد که نسبت به شاخص سودآوری ۷۴ تا ۷۶ درصد ثبت شده در تاریخ ۲۸ جولای ۲۰۲۳ کاهش داشت.

محدودیت در دسترسی مخلوط رسوب هیدروکسید نیکل بر قیمت این ماده تاثیر گذاشت و درعین حال ادامه کاهش قیمت‌های سولفات نیکل در چین شاخص سودآوری آن را تحت فشار قرار داد.

موسسه «Fastmarkets» قیمت سولفات نیکل با حداقل غلظت ۲۱ درصد و حداکثر غلظت ۲۲٫۵ درصد، با در نظر گرفتن کبالت حداکثر ۱۰ قسمت در میلیون، با شرط تحویل درب کارخانه تولیدکننده در چین را حدود ۳۰ هزار و ۵۰۰ تا ۳۱ هزار و ۵۰۰ یوان (۴,۲۳۴ تا ۴,۳۷۳ دلار) در هر تن در روز چهارم آگوست ۲۰۲۳ ارزیابی کرد که نسبت به قیمت ۳۱ هزار تا ۳۲ هزار یوان در هر تن ثبت شده در روز ۲۸ جولای ۲۰۲۳ روند نزولی را تجربه کرد.

انتظار می‌رود این روند نزولی در قیمت‌ها، در نهایت بر شاخص سودآوری فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده تاثیر بگذارد. همچنین بسیاری از مصرف‌کنندگان کاهش اخیر قیمت لیتیوم را به عنوان یکی از دلایل این مسئله اعلام کردند. در همین رابطه، یکی از مصرف‌کنندگان به موسسه «Fastmarkets» مطرح کرد که اساسا همه چیز به قیمت لیتیوم بستگی دارد.

قیمت لیتیوم کربنات و لیتیوم هیدروکسید حمل شده از طریق دریا جهت عرضه در بازار فیزیکی در هفته‌های اخیر، به دلیل کاهش حجم تقاضا تحت فشار بوده است.

تحولات قیمت لیتیوم کربنات و لیتیوم هیدروکسید در هفته‌های اخیر به دلیل کاهش حجم تقاضا

موسسه «Fastmarkets» قیمت لیتیوم هیدروکسید مونوهیدرات با غلظت حداقل ۵۶٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری، با شرط تحویل محصول بر روی عرشه کشتی در بنادر چین، ژاپن و کره‌جنوبی با تقبل هزینه ارسال محصول توسط خریدار جهت عرضه در بازار فیزیکی را در روز سه شنبه ۸ آگوست ۲۰۲۳ حدود ۳۶ تا ۳۸٫۵ دلار در هر کیلوگرم ارزیابی کرد که نسبت به قیمت ۳۶ تا ۳۹ دلار در هر کیلوگرم ثبت شده در یک روز قبل از تاریخ مذکور کاهش داشت. این سطوح قیمتی، نشان‌دهنده کاهش نزدیک به ۵ درصدی از ابتدای ماه آگوست ۲۰۲۳ تا اواسط آن است.

روند نزولی قیمت‌ کربنات مورد استفاده در تولید باتری نیز چندان با شیب تندی همراه نبوده و فقط ۲ درصد کاهش را تجربه کرده است. «Fastmarkets» قیمت کربنات لیتیوم با غلظت حداقل ۹۹٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری، با شرط تحویل محصول بر روی عرشه کشتی در بنادر چین، ژاپن و کره‌جنوبی با تقبل هزینه ارسال محصول توسط خریدار جهت عرضه در بازار فیزیکی را حدود ۳۶ تا ۳۸٫۵ دلار به ازای هر کیلوگرم در روز سه‌شنبه هشتم آگوست ۲۰۲۳ ارزیابی کردند که نسبت به قیمت ۳۶ تا ۳۹ دلار به ازای هر کیلوگرم ثبت شده در یک روز قبل از تاریخ مذکور کاهش داشت.

انتهای پیام//

به دنبال اقدامات زمین‌‌شناسان چینی،

11:51 /یکشنبه/17 تیر 1403

با توجه به نیاز روزافزون جهان به لیتیوم،

7:46 /یکشنبه/17 تیر 1403
به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/24

151696

فلزات آنلاین

1403/04/24

483684

فلزات آنلاین

1403/04/24

551690

فلزات آنلاین

1403/04/24

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/24

23439

فلزات آنلاین

1403/04/24

9625

فلزات آنلاین

1403/04/24

41010

فلزات آنلاین

1403/04/24

49860

فلزات آنلاین

1403/04/24

44700

فلزات آنلاین

1403/04/24

41357

فلزات آنلاین

1403/04/24

26283

فلزات آنلاین

1403/04/24

28704

فلزات آنلاین

1403/04/24

26434

فلزات آنلاین

1403/04/24

36544

فلزات آنلاین

1403/04/24

33267

فلزات آنلاین

1403/04/24

45459

فلزات آنلاین

1403/04/24

25565

فلزات آنلاین

1403/04/24

40157

فلزات آنلاین

1403/04/24

43930

فلزات آنلاین

1403/04/24

3384500