سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۸:۵۶ /دوشنبه/۱۱ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 7:38 /شنبه/9 تیر 1403

همگام با اجرای دو طرح توسعه‌ای محقق شد؛

«ارفع»، پیشتاز توسعه صنایع فولادی در سال جهش تولید

شرکت آهن و فولاد ارفع در سالی که به «جهش توليد با مشارکت مردم» نام‌گذاری شده است، با سرعت بيشتری در مسير توسعه گام برداشته و موفق به اجرای دو پروژه توسعه‌ای مهم و راهبردی «توليد و ذخيره‌سازی گاز طبيعی مايع» و «فاز يک خط ريلی منطقه فولادی» اردکان شده است. علاوه‌براين، ميزان توليد آهن اسفنجی و شمش فولادی ارفع و به دنبال آن درآمدزايی حاصل از فروش اين دو محصول در در دو ماهه ابتدايی امسال، با افزايش مناسبی نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه شده است که نشان از جديت شرکت آهن و فولاد ارفع در تحقق جهش توليد و توسعه اقتصادی دارد.

شرکت آهن و فولاد ارفع در سالی که به «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری شده است، با سرعت بیشتری در مسیر توسعه گام برداشته و موفق به اجرای دو پروژه توسعه‌ای مهم و راهبردی «تولید و ذخیره‌سازی گاز طبیعی مایع» و «فاز یک خط ریلی منطقه فولادی» اردکان شده است. علاوه‌براین، میزان تولید آهن اسفنجی و شمش فولادی ارفع و به دنبال آن درآمدزایی حاصل از فروش این دو محصول در در دو ماهه ابتدایی امسال، با افزایش مناسبی نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه شده است که نشان از جدیت شرکت آهن و فولاد ارفع در تحقق جهش تولید و توسعه اقتصادی دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین»، امروزه اهمیت صنعت فولاد  در جهان به اندازه‌ای است که تولید و مصرف این فلز پرکاربرد به عنوان یکی از شاخصه‌های توسعه‌یافتگی جوامع مختلف محسوب می‌شود. بر همین اساس توسعه هر یک از حلقه‌های زنجیره فولاد اعم از بالادست، فولاد میانی و پایین‌دست هم‌راستا با نیازهای آینده جهان، در پیشرفت و توسعه‌یافتگی یک کشور به صورت کلان نمود پیدا می‌کند و تاثیر بسزایی در رشد اقتصادی ایفا خواهد کرد. طبق جدیدترین آمار ارائه شده از سوی انجمن جهانی فولاد (WSA)، کشورهای تولیدکننده فولاد جهان طی چهار ماهه ابتدایی سال جاری میلادی، موفق به تولید ۶۲۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تن فولاد خام شدند که در این بین ایران با تولید حدود ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تن، همچنان به عنوان دهمین فولادساز برتر جهان معرفی شد.

در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد فولاد ایران به روش کوره قوس الکتریکی و با استفاده از آهن اسفنجی در واحدهای احیا مستقیم تولید می‌شود و برخلاف غول‌های فولادی جهان مانند چین و هند که عمدتا از روش کوره بلند برای تولید این فلز پراهمیت استفاده می‌کنند، تولید تنها حدود ۱۰ درصد فولاد کشور با استفاده از این روش صورت می‌پذیرد. از این رو می‌توان گفت که آهن اسفنجی، از جایگاه بالایی در صنعت فولاد ایران برخوردار بوده و جهش تولید این محصول همگام با احداث کارخانه‌های جدید احیا مستقیم، در دستور کار شرکت‌های بزرگ فولادی کشور قرار گرفته است. طبق آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، هفت میلیون و ۶۶۴ هزار تن آهن اسفنجی در دو ماهه ابتدایی ۱۴۰۳ توسط فولادسازان کشور تولید شده که این میزان با افزایش ۱۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل (۶ میلیون و ۷۲۳ هزار تن) همراه بوده است. رشد تولید آهن اسفنجی در واحدهای احیا مستقیم در حالی به دست آمده است که شرکت‌های فولادی با چالش‌های عدیده‌ای در مسیر تولید این محصول مواجهند که از جمله آن‌ها می‌توان به محدودیت تامین انرژی به ویژه گاز در فصل زمستان اشار ه کرد.

برخلاف انرژی برق که تولیدکنندگان فولاد می‌توانند از طریق احداث نیروگاه‌های خودتامین نسبت به تامین پایدار آن اقدام کنند، راهکار چندانی در راستای تامین پایدار گاز که متولی اصلی آن دولت و سازمان‌های مربوطه هستند، وجود ندارد و بر همین اساس میزان تولید آهن اسفنجی در واحدهای احیا مستقیم طی روزهای سرد سال با افت محسوسی مواجه می‌شود. در چنین شرایطی، شرکت آهن و فولاد ارفع به عنوان یکی از برجسته‌ترین تولیدکنندگان آهن اسفنجی در کشور، برنامه‌های توسعه‌ای خود را در راستای تحقق اهداف چشم‌انداز ۱۴۰۴ فولاد کشور و هم‌سو با منافع سهام‌داران خود ترسیم کرده است تا بتواند با افزایش تولید و سودآوری، در راستای تحقق اهداف کلان خود حرکت کند. این شرکت با بهره‌مندی از مزیت‌های رقابتی فراوان، الگوی متفاوتی برای توسعه ترسیم کرده است و در سال جدید که به «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری شده، پرشتاب‌تر از قبل در مسیر توسعه گام برداشته است؛ به نحوی که در سه ماهه ابتدایی سال جاری، موفق شد دو پروژه تولید و ذخیره‌سازی گاز طبیعی مایع (LNG) برای نخستین بار در صنعت فولاد کشور و فاز یک پروژه اتصال منطقه فولادی اردکان به شبکه ریلی کشور را عملیاتی کند و گام بلندی در راستای جهش تولید و توسعه اقتصادی بردارد.

گامی نو در توسعه شرکت آهن و فولاد ارفع

روز سه‌شنبه ۲۹ خرداد ماه ۱۴۰۳، مراسم کلنگ‌زنی پروژه تولید و ذخیره‌سازی گاز طبیعی مایع  (LNG)شرکت آهن و فولاد ارفع با حضور مسئولان کشوری و استانی و مجتبی مهری‌نژاد، مدیرعامل جوان و موفق این شرکت برگزار شد تا «ارفع» به نخستین شرکت فولادی در کشور تبدیل شود که نسبت به تامین تامین پایدار گاز خود از این طریق اقدام کرده است. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، محدودیت تامین گاز در روزهای سرد سال، به یکی از مهم‌ترین چالش‌های فولادسازان داخلی طی سالیان اخیر تبدیل شده است؛ به نحوی که این معضل منجر به از دست رفتن تولید ۱۵۰ هزار تن آهن اسفنجی و ۱۲۰ هزار تن شمش فولادی در شرکت آهن و فولاد ارفع طی سال ۱۴۰۱ و همچنین از دست رفتن تولید ۱۶۰ هزار تن شمش فولادی در سال ۱۴۰۲ در این مجموعه فولادی شد. بر همین اساس اجرای طرح مهم و راهبردی تولید و ذخیره‌سازی گاز طبیعی مایع  (LNG)با سرمایه‌گذاری بیش از سه هزار میلیارد تومان در ضلع شرقی کارخانه و زمینی به مساحت ۸٫۲ هکتار، در بهمن ماه ۱۴۰۲ در دستور کار مدیریت ارشد شرکت آهن و فولاد ارفع قرار گرفت و نهایتا عملیات اجرایی آن در خرداد ماه سال جاری آغاز شد. مشخصات فنی این پروژه شامل تولید واحد مایع‌سازی به ظرفیت ۱۰۰ تن در روز با استفاده از دو مخزن به ظرفیت هرکدام ۳۰ هزار مترمکعب و تبخیرکننده (LNG) به ظرفیت ۴۶ هزار مترمکعب در ساعت است. این طرح که با حمایت‌های دولت سیزدهم از جمله وزارت نفت و مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری به مرحله اجرا رسیده است، دستاوردهای قابل‌توجهی را اعم از تداوم تولید آهن اسفنجی و شمش فولادی در روزهای سرد سال و جلوگیری از عدم‌النفع ۹۰ میلیون یورویی ناشی از قطعی گاز برای شرکت آهن و فولاد ارفع و تعادل توزیع گاز در شبکه برای استان یزد به همراه خواهد داشت و بدون شک برکات فراوانی را متوجه سهام‌داران و سایر شرکت‌های فولادی منطقه خواهد کرد.

نقش موثر ارفع در منطقه فولادی اردکان

در راستای رونق تولید و توسعه صنعت و اقتصاد کشور، فاز یک خط ریلی منطقه فولادی اردکان با پیگیری و راهبری شرکت آهن و فولاد ارفع در روز شنبه دوم تیر ماه ۱۴۰۳، با حضور مسئولان کشوری و استانی افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید. در حال حاضر متاسفانه حمل‌ونقل مواد معدنی و فلزی از طریق شبکه ریلی، چندان متناسب با رشد تولید این محصولات در داخل کشور توسعه نیافته است و بر همین اساس ضرورت دارد توسعه خطوط ریلی در دستور کار دولت و بنگاه‌های بزرگ اقتصادی قرار گیرد. در همین راستا، اجرای پروژه اتصال منطقه فولادی اردکان به خط راه‌آهن سراسری کشور در سال ۱۳۹۷ در دستور کار کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های آهن و فولاد ارفع، سایپا سیتروئن کاشان و گندله‌سازی بهاباد قرار گرفت و مطالعات و طراحی اولیه مسیر این پروژه با راهبری ارفع و مشارکت اداره کل راه‌آهن استان یزد انجام شد. در ادامه اقدامات انجام شده با برگزاری مناقصه و عقد قرارداد با پیمانکار در سال ۱۳۹۹ به نتیجه رسید و عملیات اجرایی آن با ارزش ریالی هشت هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال در دی ماه همان سال، آغاز و نهایتا فاز نخست آن در تیر ماه ۱۴۰۳ به شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تحویل داده شد. لازم به ذکر است که با تکمیل این پروژه تا پایان زمستان سال جاری، ظرفیت جابه‌جایی پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصولات معدنی و فولادی معادل ۱۰ درصد بار شبکه ریلی کشور فراهم خواهد شد. در حال حاضر فاز دوم این پروژه متشکل از شرکت‌های آهن و فولاد غدیر ایرانیان  و مجتمع فولاد اردکان آماده تحویل به شرکت راه‌آهن است و فاز سوم آن مرتبط با شرکت ذوب فولاد اردکان در زمستان امسال آماده تحویل و بهره‌برداری خواهد شد.

علاوه بر اقدامات توسعه‌ای شرکت آهن و فولاد ارفع، این شرکت عملکرد قابل‌توجهی را طی دو ماهه ابتدایی امسال در حوزه تولید و فروش به ثبت رسانده است؛ به نحوی که در این بازه زمانی، میزان تولید آهن اسفنجی و شمش فولادی ارفع به ۲۱۷ هزار و ۵۵۰ تن و ۱۸۶ هزار و نه تن رسید که به ترتیب با افزایش ۲٫۲ درصدی و ۹٫۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ همراه بوده است. ضمن اینکه میزان درآمد ارفع در دو ماهه ابتدایی امسال، به ۳۷ هزار و ۱۲۶ میلیارد و ۴۸۴ میلیون ریال رسید که نشان از رشد ۱۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد و با روندی که اکنون شرکت آهن و فولاد ارفع در پیش گرفته است، باید در انتظار ثبت رکوردهایی متنوع در روزهای پیش رو باشیم.

انتهای پیام//

هم‌زمان با دهم تیر ماه صادر شد؛

9:05 /دوشنبه/11 تیر 1403

در پنجمین دوره جایزه ملی انرژی‌های تجدیدپذیر ایران رخ داد؛

7:46 /دوشنبه/11 تیر 1403

هم‌زمان با دهم تیر ماه صادر شد؛

10:38 /یکشنبه/10 تیر 1403

نماینده مردم خواف در مجلس مطرح کرد:

8:52 /یکشنبه/10 تیر 1403

به منظور تامین نیاز بازارهای جهانی انجام خواهد شد؛

7:22 /یکشنبه/10 تیر 1403

امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:51 /شنبه/9 تیر 1403

محسن مصطفی‌پور، مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

4:50 /شنبه/9 تیر 1403

مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

4:58 /شنبه/12 خرداد 1403

علی محمدی، مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان در گفت‌‍وگو با «فلزات آنلاین»:

5:30 /شنبه/25 فروردین 1403

مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

11:17 /شنبه/19 اسفند 1402

سعید قاسم‌زاده، مدیرعامل شرکت توسعه اقتصادی پایدار فراگیر (تافکو) در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

4:57 /شنبه/30 دی 1402

صادق قاسمی فلاورجانی، مديرعامل شرکت فنی مهندسی آرين مدرن جهان‌آرا طی یادداشتی نوشت:

7:29 /شنبه/8 اردیبهشت 1403

حسين کهزاد، مديرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

4:48 /شنبه/25 آذر 1402

فرشید سلطان‌زاده، مدیرعامل شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

6:27 /شنبه/29 مهر 1402

هم‌زمان با رشد تولید فولاد صورت پذیرفت؛

13:18 /دوشنبه/4 تیر 1403

علی‌رغم اعمال تحریم‌های ظالمانه حاصل شد؛

16:27 /چهارشنبه/5 اردیبهشت 1403

با هدف رشد تولید و ایجاد اشتغال‌ پایدار،

12:41 /چهارشنبه/6 تیر 1403

پس از ثبت موفقیت‌ها و رکوردهای پیاپی صبانور در سال 1402،

15:35 /سه شنبه/29 خرداد 1403

«فلزات‌آنلاین» گزارش می‌کند:

16:32 /یکشنبه/27 خرداد 1403

در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت آهن و فولاد ارفع،

16:29 /شنبه/12 خرداد 1403

اینفوگرافیک عملکرد دو ماهه سنگان؛

5:55 /شنبه/26 خرداد 1403

اینفوگرافیک عملکرد دو ماهه چادرملو؛

5:35 /شنبه/26 خرداد 1403

عملکرد دو ماهه 1403 «فخوز»؛

6:05 /شنبه/19 خرداد 1403

اینفوگرافیک گروه فولادی غرب؛

14:54 /شنبه/29 اردیبهشت 1403

اینفوگرافیک درخشش ارفع؛

14:14 /شنبه/29 اردیبهشت 1403

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/10

155071

فلزات آنلاین

1403/04/10

483684

فلزات آنلاین

1403/04/10

635024

فلزات آنلاین

1403/04/10

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/10

23334

فلزات آنلاین

1403/04/10

2488

فلزات آنلاین

1403/04/10

45929

فلزات آنلاین

1403/04/10

51616

فلزات آنلاین

1403/04/10

44720

فلزات آنلاین

1403/04/10

41584

فلزات آنلاین

1403/04/10

26384

فلزات آنلاین

1403/04/10

28502

فلزات آنلاین

1403/04/10

26080

فلزات آنلاین

1403/04/10

36831

فلزات آنلاین

1403/04/10

33571

فلزات آنلاین

1403/04/10

46074

فلزات آنلاین

1403/04/10

25451

فلزات آنلاین

1403/04/10

41247

فلزات آنلاین

1403/04/10

45077

فلزات آنلاین

1403/04/10

3512400