سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۷:۱۴ /چهارشنبه/۶ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 9:41 /شنبه/27 آبان 1402

مدیرعامل شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس (سهامی عام):

استخراج ۶۰ میلیون تن سنگ‌آهن را هدف‌گذاری کرده‌ایم

مدیرعامل شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس گفت: یکی از مهم‌ترین اهداف «اپال» در بلندمدت، استخراج ۶۰ میلیون تن سنگ‌آهن در منطقه سنگان به عنوان یکی از آهن‌خیزترین مناطق معدنی کشور است. این شرکت با برخورداری از یک ناوگان ماشین‌آلات استخراجی مجهز شامل ۲۴ دستگاه دامپ‌تراک ۱۳۶ تنی بلاز، چهار دستگاه سوپرشاول، سه دستگاه حفار و همچنین ماشین‌آلات جانبی استخراج که در آینده نیز چهار دستگاه حفار و ۱۰ دستگاه دامپ‌تراک ۱۳۶ تنی بلاز و یک دستگاه یدک‌کش به آن اضافه خواهد شد، این میزان از استخراج را در معادن سنگان هدف‌گذاری کرده است. با توجه به اهمیت تامین پایدار سنگ‌‌آهن مورد نیاز شرکت‌های بزرگ فولادی کشور در راستای تحقق تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴، امیدواریم با موفقیت این حجم از استخراج را عملیاتی کنیم.

سعید سوادکوهی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس «اپال» به عنوان بازوی اجرایی و هلدینگ معدنی و فولادی زیرمجموعه شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان در صنعت فولاد، اهداف و استراتژی‌‌های خود را هم‌سو با طرح توازن فولاد کشور تدوین و پیاده‌‌سازی کرده است؛ اگرچه گاها برخی عوامل منجر به برهم خوردن توازن در زنجیره فولاد کشور می‌شود و باعث ایجاد مشکلاتی نه تنها برای مجموعه ما بلکه برای تمامی فعالان این صنعت مادر و استراتژیک شده است.

وی تصریح کرد: تحقق ظرفیت اسمی و در ادامه افزایش تولید آهن اسفنجی در مجتمع فولاد سبزوار، یکی از مهم‌ترین اهداف شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس به عنوان سرمایه‌‌گذار عمده این مجتمع محسوب می‌شود که علی‌‌رغم قطعی‌‌های مکرر برق و گاز در روزهای مختلف سال، هم‌اکنون بیش از ۹۵ درصد این مهم تحقق یافته است. به علاوه، تکمیل و راه‌‌اندازی کارخانه تولید کنسانتره‌ با ظرفیت ۲٫۴ میلیون تن کنسانتره در سال، از دیگر اهداف مهم «اپال» به شمار می‌آید. در حال حاضر تکمیل پروژه کنسانتره‌‌سازی را در اولویت قرار داده‌ایم و امیدواریم این پروژه عظیم در سال ۱۴۰۳ به بهره‌ برداری برسد. ظرفیت فعلی تولید کنسانتره شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس، سه میلیون تن در سال است و پس از بهره‌برداری پروژه کنسانتره‌سازی جدید، این میزان به بیش از پنج میلیون تن در سال خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس در ادامه به چالش‌‌های موجود در راستای اجرای طرح‌‌های توسعه‌‌ای اشاره کرد و گفت: ما با دو ریسک عمده در راستای تکمیل و بهره‌‌برداری از پروژه‌های توسعه‌‌ای خود روبه‌رو هستیم. نخست، کمبود سنگ‌‌آهن در منطقه سنگان است که نه تنها «اپال» بلکه سایر فعالان معدنی در سطح منطقه نیز با این معضل مواجهند؛ دوم، قیمت‌گذاری دستوری سنگ‌‌آهن که میزان تولید و فروش شرکت‌های فعال در بالادست زنجیره فولاد کشور را تحت تاثیر قرار داده است. از طرفی، وضع عوارض صادراتی برای سنگ‌آهن، کنسانتره و گندله، منجر به ایجاد دامپینگ قیمتی در داخل شده و این معضل، تاثیر منفی بر عملکرد تولیدکنندگان گندله در منطقه سنگان که به عنوان قطب سنگ‌آهن کشور نیز شناخته می‌شود، گذاشته است؛ علاوه‌براین، این شرکت‌‌ها با چالش‌‌های دیگری همچون هزینه بالای حمل‌‌ونقل مواد معدنی دست و پنجه نرم می‌کنند.

هدف‌گذاری استخراج ۴۰ میلیون تن سنگ‌آهن در سال جاری

سوادکوهی با تاکید بر اینکه همواره تلاش کرده‌ایم بهترین عملکرد خود را در استخراج سنگ‌‌آهن، تولید کنسانتره و گندله و نهایتا آهن اسفنجی ثبت کنیم، مطرح کرد: سال گذشته، عهده‌‌دار وظیفه استخراج بیش از ۳۰ میلیون تن سنگ‌‌آهن در منطقه سنگان بوده‌ایم. طبق پیش‌‌بینی‌‌ها و برنامه‌ریزی‌های انجام شده، این میزان در پایان سال جاری به بیش از ۴۰ میلیون تن و در سال ۱۴۰۴ به ۶۰ میلیون تن خواهد رسید؛ اگرچه تحقق این مهم کمی دشوار به نظر می‌رسد اما تامین سرمایه کافی به همراه استفاده از تجهیزات و ماشین‌‌آلات جدید و همچنین به‌کارگیری نیروی انسانی جوان و متخصص را در دستور کار خود قرار داده‌ایم تا بتوانیم این حجم از استخراج را با حمایت سازمان ایمیدرو عملیاتی کنیم. در یک نگاه کلی، عملکرد شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس در حوزه‌ استخراج و تولید آهن اسفنجی کاملا مطلوب و مناسب ارزیابی شده اما در تولید کنسانتره و گندله همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، با چالش‌ هایی مواجهیم که امیدواریم با توجه به هدف‌گذاری تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ و ضرورت تامین خوراک مورد نیاز شرکت‌های بزرگ فولادی به صورت پایدار، این معضلات نیز در آینده نزدیک رفع شوند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه منابع انسانی، مهم‌‌ترین سرمایه در صنایع مختلف اعم از فولاد، نفت، گاز، پتروشیمی و… است، اظهار داشت: معتقدیم که نیروی انسانی دلسوز، متعهد و متخصص، مهم‌ترین سرمایه‌ یک سازمان است که می‌تواند نقش بسزایی در توسعه و پیشرفت آن مجموعه در بخش‌های مختلف به ویژه معدن و صنایع معدنی ایفا کند. از طرفی، تامین ماشین‌‌آلات جدید و به‌‌روز نیز یک ضرورت است که باید در دستور کار شرکت‌‌های صنعتی و معدنی قرار بگیرد. باید توجه داشت که استفاده از این ماشین‌آلات در موقعیت‌های جغرافیایی و آب و هوایی مختلف، مسئله‌ای بسیار پیچیده و حائز اهمیت است و به همین منظور باید آموزش‌های لازم توسط کارشناسان و متخصصان امر ارائه شود زیرا یک خطای محاسباتی کوچک، می‌تواند منجر به بروز مشکلات بزرگی برای مجموعه شود. از طرفی، تامین نقدینگی لازم جهت واردات قطعات یدکی این ماشین‌آلات و به ویژه بومی‌سازی این قطعات با توجه به شرایط تحریم، فرایندی سخت و زمان‌بر است؛ بنابراین اگر اپراتورهای این ماشین‌آلات از دانش و تخصص کافی برخوردار نباشند، نتیجه‌ای جز هدررفت زمان و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده نخواهد داشت.

مدیرعامل شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس اضافه کرد: در این راستا با برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی برای اپراتورهای این ماشین‌آلات، گامی مهم در زمینه تعلیم نیروی متخصص و ماهر برداشته‌ایم و انجام این مهم کمک شایانی به حفظ سرمایه‌گذاری‌ها، نگهداری بهینه از ماشین‌آلات و کاهش حوادث کرده است. همچنین جهت انتقال دانش تخصصی به‏‌روز، اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه برای اپراتورهای ماشین‌آلات جدید خریداری شده در خود منطقه سنگان کرده‌ایم و حتی این کارشناسان جهت حضور در دوره‌های مختلف آموزشی به خارج از کشور اعزام شده‌اند؛ این در حالی است که  تمام تلاش خود را جهت به‌کارگیری نیروی انسانی زبده و خبره در کارخانجات مختلف مجموعه اعم از واحد تولید آهن اسفنجی، کنسانتره‌سازی و گندله‌سازی به‌کار گرفته‌ایم و همواره به دنبال استفاده از دانش و تکنولوژی روز در مجموعه «اپال» هستیم.

جای خالی مرجع واحد قیمت‌گذاری در زنجیره فولاد

سوادکوهی در ارتباط با چالش قیمت‌گذاری دستوری در زنجیره فولاد، خاطرنشان کرد: تالار صنعتی بورس در سراسر جهان، محل کشف قیمت است و عرضه محصولات مختلف معدنی، فلزی، پتروشیمی و… در بورس کالای ایران، اقدامی ارزشمند از سوی دولت بوده که شفاف‌سازی قیمت و رقابت سالم میان خریداران را به همراه داشته است. در این بین، گاها قیمت‌گذاری دستوری منجر به برهم خوردن تعادل میان عرضه و تقاضا می‌شود؛ ما معتقدیم که برای تعیین قیمت در سراسر زنجیره فولاد (سنگ‌آهن، کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی، شمش و محصولات نوردی) در کشور باید یک مرجع واحد تعیین شود. برای مثال در صنعت پتروشیمی کشور، انجمنی به نام «انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی» وجود دارد که قیمت محصولات مختلف پتروشیمی را پس از بررسی‌های کارشناسانه، به دولت و وزارت نفت پیشنهاد کرده و محصولات پس از تصویب قیمت پیشنهادی، در بورس کالای ایران عرضه می‌شود؛ در حالی که چنین فرایندی در صنعت فولاد کشور حاکم نیست و قیمت‌گذاری دستوری زنجیره فولاد دائما نحوه تعیین قیمت‌ محصولات فولادی را دستخوش تغییرات فراوانی کرده و عدم تعادل قیمت‌ها، میزان تولید و فروش شرکت‌های فعال را بسیار تحت تاثیر قرار داده است.

وی در خصوص چشم‌انداز شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس، یادآور شد: دستیابی به استخراج ۶۰ میلیون تن سنگ‌آهن در منطقه سنگان در افق ۱۴۰۴، افزایش ظرفیت تولید آهن اسفنجی از ۸۰۰ هزار تن به ۱٫۲ میلیون تن و همچنین احداث کارخانه ساخت بریکت در مجتمع فولاد سبزوار و تکمیل و بهره ‌برداری از پروژه ‌کنسانتره‌سازی ۲٫۴ میلیون تن، مهم‌ترین اهداف شرکت در آینده است که امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و به همت کارکنان و سخت‌کوشان مجموعه «اپال» به تمامی آن‌ها جامه عمل بپوشانیم.

مدیرعامل شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس در پایان با تاکید بر اینکه به دلیل عدم اجرای صحیح طرح توازن فولاد کشور، نمی‌توان تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ را متصور شد، بیان کرد: در حال حاضر تامین پایدار خوراک (سنگ‌آهن)، به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های شرکت‌های بزرگ فولادی کشور تبدیل شده و از طرفی به دلیل تحریم، تعاملات تجاری این شرکت‌ها با تولیدکنندگان مطرح فولادی و شرکت‌های صاحب تکنولوژی در جهان در راستای واردات ماشین‌آلات جدید و تکنولوژی‌های به‌روز کاهش یافته است. با این وجود، ما می‌توانیم با تجهیز ناوگان ماشین‌آلات معدنی در منطقه سنگان و همچنین تقویت روابط تجاری خود با کشور همسایه یعنی افغانستان که اتفاقا یکی از معدن‌خیزترین کشورهای دنیا نیز محسوب می‌شود، گام‌های بلندی برای تامین سنگ‌آهن مورد نیاز خود در آینده برداریم. خوشبختانه اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده و هم‌اکنون شاهد سرمایه‌گذاری در بخش معدن و استفاده از ماشین‌آلات جدید و به‌روز در شرکت‌های معدنی و صنعتی فعال در منطقه سنگان هستیم.

انتهای پیام//

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران مطرح کرد:

6:19 /یکشنبه/27 خرداد 1403

غلامرضا هاشمی مرند، عضو هیئت مدیره و معاون توسعه معدنی و صنعتی شرکت صبانور در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

8:01 /شنبه/7 بهمن 1402

مجتبی حمیدیان، مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران بافق در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

4:32 /شنبه/16 دی 1402

محمد مدنی‌فر، مدیرعامل و نایب رئیس هیئت مدیره شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

6:13 /شنبه/6 خرداد 1402

وحید سیدعلی، مدیرعامل شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

14:54 /شنبه/8 مرداد 1401

مهرداد اکبریان، رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

5:52 /شنبه/19 خرداد 1403

کیوان جعفری طهرانی، رئیس امور بین الملل تولید کنندگان سنگ آهن

8:21 /چهارشنبه/3 خرداد 1396
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/4

153071

فلزات آنلاین

1403/04/4

483684

فلزات آنلاین

1403/04/4

635024

فلزات آنلاین

1403/04/4

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/4

24590

فلزات آنلاین

1403/04/4

11263

فلزات آنلاین

1403/04/4

47474

فلزات آنلاین

1403/04/4

51616

فلزات آنلاین

1403/04/4

44720

فلزات آنلاین

1403/04/4

41566

فلزات آنلاین

1403/04/4

26431

فلزات آنلاین

1403/04/4

27924

فلزات آنلاین

1403/04/4

25459

فلزات آنلاین

1403/04/4

36796

فلزات آنلاین

1403/04/4

33609

فلزات آنلاین

1403/04/4

46477

فلزات آنلاین

1403/04/4

24819

فلزات آنلاین

1403/04/4

43710

فلزات آنلاین

1403/04/4

46627

فلزات آنلاین

1403/04/4

3409700